Gå til innhold



Foto

Tykkelse på stikkaksler GW


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
13 replies to this topic

#1 håvard

håvard

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 925 Innlegg:

Posted 14 December 2004 - 00:00

Hei Tyskere! biggrin.gif
Lurer bare på hvor tykke stikkakslene på en GW er, noen som vet? Har hørt gjetord om disse.

håvard : BJ42




#2 THX

THX

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1918 Innlegg:

Posted 14 December 2004 - 00:00

Den må nok ha det!
Er det staget som kobler styrearmene sammen!
Er det rette staget som er framme på akslen.

#3 junkern

junkern

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1451 Innlegg:

Posted 16 December 2004 - 00:00

Kopi av melding:
Er det noen som har sjekket med Kardang aksel service eller Uni Cardang hva de kan gjøre med cv ledda på G-en. Jeg handlet med førstnevnte i min tidligere jobb. De lager aksler med CV ledd på bestilling. Jeg tror nok at de kan fikse stikkakslene på G-en.

Fire hjuls trekk og bruk. Det fine med G-en uten frihjulsnav er at du slår inn og ut firehjulstrekk i fart, uten å clutche. Jeg brukte det mye på overgangsføre der det ligger is i skyggepartier. Jeg har også noen ganger brukt det som en ekstra motorbrems ved lange utforbakker der bilen renne litt for fort. Mrk. forutsetning er at hjula er rimelig like store.
Jeg har lite erfaring med andre offroad biler, men jeg tro ikke det er så mange som har full synkronisert fordelingskasse.

Sivi

Opprinnelig postet av sivi



På de bilene jeg har hatt med manuelle frihjulsnav er det bare å koble inn i fart så lenge frihjulsnavet er koblet inn. Fordelen med de manuelle er at alt ligger stille i framakslingen når det ikke er i bruk. Når de er innkoblet fungerer de akkurat som på g-wagen. Man sparer fort en dl eller to per mil og sparer slitasje på cv-ledd, framdiff osv.

#4 sivi

sivi

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 123 Innlegg:

Posted 16 December 2004 - 00:00

Er det noen som har sjekket med Kardang aksel service eller Uni Cardang hva de kan gjøre med cv ledda på G-en. Jeg handlet med førstnevnte i min tidligere jobb. De lager aksler med CV ledd på bestilling. Jeg tror nok at de kan fikse stikkakslene på G-en.

Fire hjuls trekk og bruk. Det fine med G-en uten frihjulsnav er at du slår inn og ut firehjulstrekk i fart, uten å clutche. Jeg brukte det mye på overgangsføre der det ligger is i skyggepartier. Jeg har også noen ganger brukt det som en ekstra motorbrems ved lange utforbakker der bilen renne litt for fort. Mrk. forutsetning er at hjula er rimelig like store.
Jeg har lite erfaring med andre offroad biler, men jeg tro ikke det er så mange som har full synkronisert fordelingskasse.

Sivi

#5 femax

femax

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 59 Innlegg:

Posted 15 December 2004 - 00:00

Hejsa...

Jeg har knækket knokkelleddet i højre side 2 gange på meget kort tid...
Første gang holdte jeg med snuden ned, hjulene drejet max til venstre, og fuld spær, og så begyndte jeg at bakke.. det sagde en fæl lyd, og det var det... Knækket..





Anden gan drejede jeg osse, med fuld spær, men der lagde jeg ikke lige mærke til hvornår den knækkede..

Det er MEGET vanskeligt at finde en stikaksel i Danmark, men nu har jeg fundet et firma der kan købe en ny aksel i Tyskland, hvor man kan skifte selve leddet, akslen er billigere end en ny fra mercedes, men jeg har ikke fået prisen endnu, men hvis det er nogle der er nysgerrige, så vender jeg da gerne tilbage med den..



#6 Tom A-G

Tom A-G

    Leder NAF MR Offroaders

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 995 Innlegg:

Posted 15 December 2004 - 00:00

Enig med deg Junkern. Er nok en del frykt blandt G-eiere. Triller mange GW'er rundt omkring som ruster opp før de har fått kjørt seg i terrenget. Nesten som å ha en topptrent jaktbikkje liggende hjemme som kun luftes i nabolaget... He-he.

Så til stikkakslene. Jeg vet heller ikke hva tykkelsen er. Men for å illustrere styrken så mener jeg å ha lest et sted at de er dimensjonert for å tåle full effekt på ett hjul... Dvs at jeg med min 280GE skal kunne gi flatt jern i 1. lav med ett hjul på tørr asfalt og de andre tre på våt is.

Prates.. Tom
'87 MB 280GE
'63 Unimog-S 404

#7 junkern

junkern

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1451 Innlegg:

Posted 15 December 2004 - 00:00

Dette med kjøring med firehjulstrekk innne kan jeg virkelig ikke forstå hvorfor g-wagen-eiere prater så mye om.

I likhet med så godt som samtlige andre firehjulstrekkere fram til 90-tallet er levert uten senterdiff, dvs. at det ikke er noe som utjevner hastighetsforskjellen mellom for og bakaksel. Det er derfor de ofte er ugreie å svinge med når man står på bart underlag og skal legge over. DETTE GJELDER ALLE FIREHJULSTREKKERE, og er ikke på noen måte spesielt for g-wagen.

Det er fortsatt slik at de fleste firehjulstrekkere som fortsatt leveres med manuell innkobling av firehjulsdrift fortsatt ikke har noe senterdiff.

Det er heller ikke noe problem å bruke firehjulstrekken på g-wagen som en hvilken som helst annen bil, men det sier seg selv at det påfører drivverket unødvendig slitasje å kjøre med firehjulstrekk når det ikke er behov for det. Det G-wagen imidlertid burde hatt er gode,gamledagse frihjulsnav. Da hadde man spart drivverket mye. Vet at det sitter en oljepumpe på mellomakslingen forover, men det kan da umulig ha vært noe stort problem å ha den på f.eks. bakakslingen i stedet.

ER det frykten for dyre deler som får mange mercedes-eiere til å tro at bilen ikke kan brukes til det den er bygd for??

#8 håvard

håvard

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 925 Innlegg:

Posted 15 December 2004 - 00:00

Joa mulig det, men kjøre med 4x4 inne på asvalt har ikke noe å si på stikkakslene, det er transferen og til nød diffene som tar skade av det.

Og det er ikke det at jeg knekker aksler, vet ikke om det er mulig med HD akslene mine jeg biggrin.gif, men er bare litt nysjerrig på GW akslene, greit å ha oversikten vettu smile.gif

Fortsatt ingen som vet tykkelsen altså? Noen som vet størrelsen på diffen da?

håvard : BJ42




#9 jmadsen

jmadsen

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 32 Innlegg:

Posted 15 December 2004 - 00:00

Når det gjeld køyring på tørr asfalt, høyrde eg om ein som sette spaken i 4H då vinteren kom og køyrde slik til utpå våren. 95 % av køyringa var på tørr/våt safalt, og han fekk seg ein svært dyr reparasjon ! Kva som vart øydelagd seier historia ingenting om...


Johannes Madsen

#10 Østerklev

Østerklev

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 15 December 2004 - 00:00

En selger hos Fjeldstad påsto at akslene på G-wagen tålte kjøring med firehjulstrekk på tørr asfalt, og at det bare gikk ut over dekkene. Ifølge ham hadde de ikke hørt om akselhavarier...

Øyvind

#11 håvard

håvard

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 925 Innlegg:

Posted 14 December 2004 - 00:00

Hehe, ja, leste og svarte litt fort. Jeg tenkte på stabstag..

Men er det noen som vet tykkelsen på disse akslene?

håvard : BJ42




#12 håvard

håvard

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 925 Innlegg:

Posted 14 December 2004 - 00:00

Paralellstag, hva er det? smile.gif 40'er har ikke det..

håvard : BJ42




#13 junkern

junkern

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1451 Innlegg:

Posted 14 December 2004 - 00:00

Kopi av melding:
Hei Tyskere! biggrin.gif
Lurer bare på hvor tykke stikkakslene på en GW er, noen som vet? Har hørt gjetord om disse.

håvard : BJ42




Opprinnelig postet av håvard



Hei Håvard

Jeg husker ikke de eksakte tallene, men stikkakslene var noen mm tjukkere enn HJ60-akslingene jeg hadde liggende i garasjen. CV-leddene var nesten dobbelt så store, men de har jo ikke 9,5" diff som LC har da:) Tror nok ikke at GW-akslinger er noe svakere enn LC, det eneste jeg har hørt om nå er dårlige hjullager, bør visst byttes hver 100" og enda oftere med større hjul. Ellers har jeg ikke hørt om noen som har tatt stikkaksler/CV-ledd. GW-akslingene har skrutt deksel på diffen, vet ikke om det kan flytte like store steiner som HJ/BJ-akslinger uten å bulke kronhjulet, men paralellstaget ligger bak diffen, noe som er en stor fordel.

#14 THX

THX

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1918 Innlegg:

Posted 14 December 2004 - 00:00

tror det finnes 3 forskjellige etter hva jeg har hørt! men er ikke sikker på hvor tykke noen av de er!