Gå til innhold



Foto

traktor reg?


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
21 replies to this topic

#1 Jay

Jay

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 547 Innlegg:

Posted 16 December 2004 - 00:00

Hei, vurderer en sportsman 800EFI, etter endel lesing ser det ut som denne kun kan registreres som traktor? skal primært brukes til plog og lek i skauen, men må kunne kjøres på vei også smile.gif er traktor reg da det riktige? eller motorsykkel?

#2 phrode

phrode

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 439 Innlegg:

Posted 30 January 2005 - 00:00

Jeg for min del har nå bestilt en LTZ 400 fra Suzuki. Det er fullcross versjon, men paa hvite skilter. Strupet til 22hk pga regleverket, men 5 min skruing saa har den 52hk. Denne er regget som motorsykkel, men kjores paa klasse B.

-----
Frode

#3 esbjug

esbjug

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 44 Innlegg:

Posted 28 January 2005 - 00:00

Ang. lovlig hastighet på Outlander:

I mitt vognkort står det maks 62 km/t. Dette er hentet fra EU papirene jeg fikk kopi av ved registering. Er det andre traktor registerte Outlandere, kan det være forskjell mellom Biltilsynene som har enkeltgodkjemt hver av disse. Min er registert på Lillehammer.

Hva står det i andre vognkort for samme modell, med traktor reg på hvite skilt?

#4 Bombardier

Bombardier

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 13 Innlegg:

Posted 28 January 2005 - 00:00

Hei
Da jeg bestilte min Outlander 400 (reg som traktor type 401 på hvite skilt) fikk jeg beskjed av forhandler at det ikke er noen fartsbegresning på denne. Tenkte at dette kanskje var litt salgstriks, men ringte så biltilsynet og fikk bekreftet dette. Om ATV`en din går 100 km/t kan du kjøre det på motorvei med 100 grense. Angående alt dette rotet med hvite skilter, bekreftet de at det ikke blir noe tilbakevirkende kraft om de får stoppet dette.
Noen som har hørt noe annet fra biltilsynet ?

Er det noen som vet hvor plomberingen på disse ligger ? Evt. om det også går an å forandre utvekslingen i girsystemet ? Bruker den kun på offentlig vei så jeg har ikke behov for den sinnsyke trekkraften.

Kopi av melding:
Jeg fikk min nye Bombardier Outlander 400 ccm nå i romjula. Den er registert som traktor, med hvite skilt. Lovlig fart er 62 km/t i følge vognkortet, pga at dette står i EU papirene for modellen. Toppfarten er nok omlag 90 km/t tror jeg, men må nok kjøre inn motoren først før jeg finner ut av dette.
Kan også lovlig dra henger på hele 130 kg totalvekt etter offentlig veg!

Det med kryssing av vei med svarte skilt går nok i praksis greit, da det er veldig lite politi ute på bygdene. I bystrøk er nok dette vanskeligere. Har noen erfaringer etter evt. å ha blitt stoppet?

Opprinnelig postet av esbjug



#5 Duramax

Duramax

    Lysmester`n

  • Moderator
  • PipPipPipPipPip
  • 1400 Innlegg:

Posted 17 December 2004 - 00:00

Den får du nok aldri lov til å kjøre med på veien.... Er nok som Neowulf sier, kun traktor på sorte skilt. Polaris har pr idag ingen modeller for gate reg. Men hvis du går inn å ser på 6x6 ønskes kjøpt har Neowulf lista opp de Polarisene som kommer med hvite skilt.....

Duramax, Itte member ta noe som helst....

#6 neowulf

neowulf

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 774 Innlegg:

Posted 16 December 2004 - 00:00

blir nokk traktor med sorte skilt ja

#7 kingoftheroad

kingoftheroad

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 66 Innlegg:

Posted 18 December 2004 - 00:00

per i dag så kan man få polaris sportsmann 500 på hvite skilt. Men den er strupet ned til 65km/t og kreves klasse b for og kjøre den.

#8 454paulsen

454paulsen

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 7 Innlegg:

Posted 24 January 2005 - 00:00

Hallo

Det er forsatt mulig å registrere atv på traktor med hvitt skilt, det går bra frem til 1/7-05
men det er bare Bombardier som kan gjøre det, og da kan du på A-K maskiner på kløfta bestille det

Roger

Kopi av melding:
Hallo:

Har bestilt en Bombardier Outlander 400, med traktor registrering på hvite skilt. Skal få denne levert før jul. Det blir sagt at det blir slutt på dette fra nyttår. Noen som vet mer om det?


Opprinnelig postet av esbjug



#9 esbjug

esbjug

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 44 Innlegg:

Posted 20 December 2004 - 00:00

Hallo:

Har bestilt en Bombardier Outlander 400, med traktor registrering på hvite skilt. Skal få denne levert før jul. Det blir sagt at det blir slutt på dette fra nyttår. Noen som vet mer om det?

#10 Jay

Jay

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 547 Innlegg:

Posted 20 December 2004 - 00:00

huffda? hvis det blir slutt på det sliter jeg.
er det noen bruksbegrensninger på traktor regget atv?

#11 esbjug

esbjug

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 44 Innlegg:

Posted 20 December 2004 - 00:00

Dette med atv som traktor på hvite skilt har kommet nå siden i sommer. Visse EU land har godkjent enkelte modeller fra Bombardier og Polaris (sikkert andre også). Dermed er de lovlige her også, og kommer gunstig ut med avgift som traktor. I Tyskland er det en type plombering/hastighetsgrense på 65 km/t for disse, mens det som MC reg er en effektgrense på ca 18-20 hk. På traktor med svarte skilt er det ingen grenser, men da kan man ikke ut på vei, bare krysse! Her i landet kreves det en enkelt løftearm bak og hengerkule. Blir man stoppet av UP/Politi må man sikkert vise frem at dette virker (løfter ca 15 kilo), og er dermed bare for pynt.

Hva som skjer videre med slike "traktorer" i forhold til begrensninger, kan man bare ane, men det sitter vistnok byråkrater som jobber for å få bort dette. Så vær rask dere som ønsker slik registering!

#12 Jay

Jay

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 547 Innlegg:

Posted 21 December 2004 - 00:00

hmm, polaris 800EFi som er så miljøvennlig med injection noexpression.gif vurderer å bli svensk men er ikke dum nok wink.gif jeg har hørt flere snakke om regelendringer fra nyttår, men ingen vet hva.. får vel ringe litt forskjellige BT og høre.

#13 dieseldyr

dieseldyr

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 12 Innlegg:

Posted 21 December 2004 - 00:00

At bt er håpløse kan jeg skrive under på, jeg styra VELDIG mye for å få min honda 650 på hvite skilt:devil: , ingen var sikre på reglene.... så da blei det svarte skilt. var i kontakt med alle bt på østlandet tror jeg. Kjøpte min uten 3-pungt. 5 lapper spart..... NORGE ER BEST:fish:
Så det er bare å bite i det berømte sure......
mvh thomas.

#14 Jay

Jay

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 547 Innlegg:

Posted 22 December 2004 - 00:00

hvis man krysser veien si fra sandvika inn til oslo? smile.gif blir noen sure om man har sorte skilter?

#15 Pick up man

Pick up man

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 337 Innlegg:

Posted 22 December 2004 - 00:00

Stoa Bil i Arendal selger Bombardier ATV på hvite skilt,som ikkje er strupa ned ring disse å bestill før det er for seint,hvis ikkje våre kjære politikere finner ut at regelendringa skal ha tilbakevirkende kraft da!!devil.gif

#16 esbjug

esbjug

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 44 Innlegg:

Posted 22 December 2004 - 00:00

kryssing av vei for atv med sorte skilt betyr at man kjører fra det ene jordet til det neste, og krysser veien da man kjører. Det er sikkert ikke lurt å bli stoppet etter vei med sorte skilt, eller meldt av naboer eller andre som ikke helt har sansen for motordur.

Etter å ha sjekket med Vegvesenet sentralt tyder det på at det innen juli 2005 kommer en hastighetsplombering på 50-60 km/t på ATV traktorer. Disse er registert som klasse T5 (hurtiggående traktorer). Som MC er det også plombering på effekt. Hvordan ATV registerte traktorer skal plomberes, vil vel vise seg.

#17 hvymøk

hvymøk

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 249 Innlegg:

Posted 02 January 2005 - 00:00

Helvettes dritt egentli.. E jo konge å ræse avgårde i 90 på hovedveien i en polaris.. vinden igjennom håret, og tviholding i rattet, medan en prøva å holde seg nåkenlunde stabile på veien..=)

Hilux - Stort sett ganske grei =)

#18 CXT

CXT

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 618 Innlegg:

Posted 02 January 2005 - 00:00

jeg ser hva dere skriver om kryssing av vei med atv på svarte skilter jeg har et lite insoill å komme med her.
viss ikke jeg tar helt feil så mener jeg at det er lov å kjøre på vei til neste avkjørsel men atv på svarte skilter.
jeg er ikke 100% sikker så rett meg viss det er heilt på tryne:D

#19 Duramax

Duramax

    Lysmester`n

  • Moderator
  • PipPipPipPipPip
  • 1400 Innlegg:

Posted 02 January 2005 - 00:00

Du er inne på noe der, med sorte skilt kan du kjøre fra "teig til teig" dvs at du kan krysse en vei eller kjøre en kortere strekning langs veien for å komme deg til neste jorde, skogen o.l. Tror det står et eller annet sted hvor langt du kan kjøre, men er nok ikke lange stubben det er snakk om.... Vi bor tross alt i Norge:fish:

Duramax, Itte member ta noe som helst....

#20 CXT

CXT

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 618 Innlegg:

Posted 02 January 2005 - 00:00

hehe det er sant det vi bor trossalt i norge (landet som er fult av avgifter å lover på alt )
jeg tror den regelen sier så at du har lov til å kjøre til neste avkjørsel.
men det er jo ikke noen som vet om du skal videre derifra det går jo an å kjøre til neste avkjørsel derifra igjen:D:D:D