Gå til innhold



Foto

Dieselmotor til W 200?


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
10 replies to this topic

#1 håper

håper

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 441 Innlegg:

Posted 23 December 2004 - 00:00

Heisann
Jeg har en w 200 som jeg tenker på å bytte om til dieseldrift.Er det noen som har noen ideer om hva som er gjort,godkjent eller forslag om type motor og/eller girkasse kombinasjoner som kan funke?
vitsen er å få den til å gå så billig som mulig og at ombyggingen ikke skal bli alt for dyr,så en Cummins er kanskje ikke aktuelt?
Jeg er ikke merkeavhengig på verken motor eller girkasse.
Nå sitter det en 318 og en Torqflite 727 i bilen.
Alle forslag ideer og opplysninger tas imot med takk.
Mvh håper

#2 skrotnissen

skrotnissen

    møllspist kakelakk

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3203 Innlegg:

Posted 24 December 2004 - 00:00

hei eg driver ¨på å sette en patrol 3,3 ned i en WC55 en del eldre da. 42 mod .
men sk vell igjennom samme systtemet vis en skal godkjenne det

enten må det ver amrikansk eller so må det drage på alle 4!!

#3 skrotnissen

skrotnissen

    møllspist kakelakk

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3203 Innlegg:

Posted 24 December 2004 - 00:00

http://www.offroad.n...?TOPIC_ID=23257
se litt ned på dinna sida der e det nevnt noe om w 200.. me diesel

enten må det ver amrikansk eller so må det drage på alle 4!!

#4 Tja

Tja

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 294 Innlegg:

Posted 27 December 2004 - 00:00

Her tror jeg dere skal ringe til bertilosten og snakke med Feks Jan Jedemoe. han var på teknisk hos USmøller i den tiden. hvor de monterte 3,3l i W200 modeller . så dette skal ikke være noe prob å få godkjent.biggrin.gif

Grand Cherokee lim

#5 skrotnissen

skrotnissen

    møllspist kakelakk

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3203 Innlegg:

Posted 27 December 2004 - 00:00

har du et nr da?

enten må det ver amrikansk eller so må det drage på alle 4!!

#6 håper

håper

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 441 Innlegg:

Posted 28 December 2004 - 00:00

JA,dette er jo helt supre svar.Når importøren allerede har gjort dette.kan det vel ikke være alt for vanskelig å få dette godkjent.
Vet dere hvor vellyket dette var med tanke på drivstofforbruk,fartsøkning og torqe etc.
Hvilken girkasse ble brukt til denne ombyggingen?
Jeg skal kontakte de ovenevnte firmaer over nyttår for videre info og godkjenningspapirer.
Mer info kommer senere.
Takk for alle tips
Mvh håper

#7 Tja

Tja

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 294 Innlegg:

Posted 29 December 2004 - 00:00

tja etter det som jeg husker mente de at det ikke var helt vellykket pga motor kraften fra dieselen.Gir kassen på den 200 som jeg tenker på var mopar manuell (orginal). Tlf nummer til disse herrer har jeg på jobb, så det blir noen dager til.

Grand Cherokee lim

#8 Boye

Boye

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 83 Innlegg:

Posted 30 December 2004 - 00:00

Har satt inn Volvo TD40 og ZF 5-trinn manuell i D300, tvilling bakaksel og bilfrakterpåbygg, godkjent bilt. Er 'bare' 3.6 liter og 130hk, men utveksling og giring passer svært godt med turtall og den går vel omtrent som en subb med 6.2, kanskje litt bedre. Bruker mellom 1 og 1.5 avhengig av last. Landeveiskjøring i rundt 90 med 2 tonn last blir ca. 1.3-1.4.

Boye
jonboye@andersen.as

#9 PW-man

PW-man

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 3 Innlegg:

Posted 30 December 2004 - 00:00

Jeg har de samme plenene, men med en jeep 4L sekser på 172hk i en powerwagon W300.
Det blir en økning i forhold til de originale 112hk, men en mer "behagelig" motor å bruke, ikke mins med tanke på bensinforbruk. Vil BT henge seg veldig opp i de 60 ekstra hestene?

#10 håper

håper

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 441 Innlegg:

Posted 31 December 2004 - 00:00

Heisann
Jeg har hørt en god del om Volvo td 40,men uten egentlig å vite noe særlig om den.Vilke biler sitter den i,er den lett å få tak i,koster det mye
for deler ,er det en rekke 4 eller 6?Det vanlige som er kjekt å vite.
Jeg har bare gode erfaringer med Volvoprodukter så en dieselmotor fra dem er absolut aktuelt(det blir liksom det eller japse).
Hva slags girkasser passer på disse motorene?
Har du godkjenningspapirene til ombyggingen din?Vi blir sikkert enige om et vederlag hvis jeg trenger dem.smile.gif
Alle forslag er vært å vurdere.
Bensin er dyrt Diesel er billigere.
Mvh håper

#11 Boye

Boye

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 83 Innlegg:

Posted 31 December 2004 - 00:00

TD40 finnes i F408 lastebiler fra ca. 1979-80 og oppover. Du kan også bruke TD41 som finnes i FL4 fra slutten av '80 men denne er vanskeligere å finne. Kjøp hele lastebilen, bruk ZF-kassen som står i lastebilen, ta også med motorbrems, luftkompressoren på motoren, luftfilterboks, parkbremsklokker og manøverspake, turteller, girspake og overføring og en haug av andre kjekke ting. Få tak i en NP205 'divorced' transfer eller lag støttelager på inngående på transferen du har og bruk en kort mellomaksel mellom girkassen og transferen. Trenger litt ombygging av bunnpanne på motoren og pickup til oljepumpen.

Boye
jonboye@andersen.as