Gå til innhold



Foto

SsangYoung Musso


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
23 replies to this topic

#1 Jossi_20

Jossi_20

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 67 Innlegg:

Posted 29 December 2004 - 00:00

Er det noen som her kjennskap til denne bilen? 2,9 liters lisens produsert mercedes rekke 5.
Erfaringer og råd mottas med takk.

#2 lb

lb

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 35 Innlegg:

Posted 05 January 2005 - 00:00

har former til breddere som passer musso!! 8 deler litt arbeid gjennstår. helt identiske med fjallasport..
noen som er gode og har tid til å plaste?

#3 panikk

panikk

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 98 Innlegg:

Posted 18 February 2005 - 00:00

Ser man det... Gratulerer tk. Hyggelig at flere har musso...

Øivind hos DAF er en kjernekar!!! Han har jo holdt på med disse bilene siden 95, og har fulgt konebilen siden jeg kjøpte den....

Trenger et sted å skifte motor på van...

#4 tk

tk

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 29 Innlegg:

Posted 17 February 2005 - 00:00

Takker amorten for svar!
Dersom det er noen som har brosjyrer, fakta om Musso 97 modell, er jeg interessert smile.gif

#5 amorten

amorten

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 198 Innlegg:

Posted 17 February 2005 - 00:00

Hei "tk" Du kan skifte ut det originale eksosanlegget til f.eks 2,5". Dette krever jo litt jobb, men er helt mulig å få til ! Sett inn et K&N filter eller et annet "trimfilter" i den originale luftfilterboksen
(samme som Mercedes). Få så dieselpumpa justert hos et bosch-verksted.
"STT" i Sverige eller en forhandler har opplysninger om dieselmengden pumpa skal levere. Dette gjelder jo egentlig de bilene som får montert Turbo, men gjør også susen i en vanlig motor uten turbo !

#6 tk

tk

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 29 Innlegg:

Posted 16 February 2005 - 00:00

Glemte å si at jeg kjøpte Mussoen som Jama snakket om ovenfor:D

#7 tk

tk

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 29 Innlegg:

Posted 16 February 2005 - 00:00

Hva mener amorten med modifisering av eksosanlegg?, hvilket luftfilter?, og hva kan/skal justeres på diselpumpa? hvem kan gjøre dette? Mange (dumme!) spørsmål, men allikevel......wtf.gif

#8 Jarl_

Jarl_

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2343 Innlegg:

Posted 15 February 2005 - 00:00

Først takk til Gizmo og panikk for gode svar!!
Ang hengervekt, så er den sjekket opp mot Øyvind på DAF Norge. Og den er 2300 på denne -97 modell. Som forøvrig har en nokså tykk girstangknopp, og tydeligvis mengder med vaier surra rundt girstanga. (Det kjentes i alle fall slik ut!)
Men det var såpass lite forskjell i trekkraft mellom Mussoen og min Hilux, så jeg velger å ikke bytte!! Men Mussoen er en veldig komfortabel bil å kjøre (sett ut fra biltype selvsagt).
Forresten, for evnt interressert, så står bilen til salgs hos Mitsubishiforhandleren i Bodø, Nymo Bil. (75507900)

Jarl Martinussen
-93 Hilux 2,4 D
-84 Pajero 2,3 TD "Røder"
-75 Volvo 242 automat
-00 BMW R 1100 RT
-04 Tysse 6320 (4x0, for transport av Røder)
”Neitakk, æ kjør…”


#9 panikk

panikk

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 98 Innlegg:

Posted 15 February 2005 - 00:00

Fælt å mange spørsmål. Skal se om jeg finner cd-romen min. Der står vel det man trenger å vite. Som sagt er det girkassa som bestemmer tilhengervekta på disse. Veldig lettkjennlig. Liten kule på spaken=gml type. Stor, bred=ny type.

Har kjørt automat med org. turbo. Synes den er slappere enn ettermontert Bosch på manuell...., men bedre enn uten:)

Når det gjelder giringa kan det tenkes at clutchen begynner å bli sliten. Det sitter justeringsskrue til pumpa ved pedalen inne. Prøv å skru på denne først. Hvis ikke kan det tenkes at du må bytte clutch.

MEN....å kjøre med tung bil uten turbo, må planlegges... Leke lastebil og høyt turtall i bånn av bakkene:)

Trenger et sted å skifte motor på van...

#10 tk

tk

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 29 Innlegg:

Posted 15 February 2005 - 00:00

Er det regreim på denne bilen, 97 modell uten turbo? Evt. intervall for skifte.
Hvor lange serviceintervaller er det på en slik bil?

#11 amorten

amorten

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 198 Innlegg:

Posted 15 February 2005 - 00:00

Jeg ville ha kjøpt en med original turbo og automatgear ! Hvis du "tuner" litt på den, får du en god trekkbil. Første modellen med manuelt gear hadde gearstanga rett ned i gearkassen, noe som ga perfekt og presis gearing. Men så fant de ut at wireoverføring ble mere lydløst. Joda, men ikke noe presis på sikt.

#12 panikk

panikk

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 98 Innlegg:

Posted 14 February 2005 - 00:00

97mod har koreansk motor. Siste med org.ble levert i 96.

Orginalt er det levert med vakumelektrisk innkobling av 4-hjulsdrift, men det blir byttet ut til manuelle nav når vakumen ryker. Koster for mye....

Ellers kan jeg bekrefte forbruk på 0,7 og 0,9 :oHvor tungt du kan trekke avhenger av girkassa. i 97 var det ny kasse, den gamle tar bare 2300.....sleep.gif


DAF Norge er importør, og det meste av deler går i posten....




Trenger et sted å skifte motor på van...

#13 Allroad

Allroad

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 116 Innlegg:

Posted 13 February 2005 - 00:00

4x4 motoren er lit dålige på dem olje lekk fra topp pakninga er ikke unormal sentral låsene pleier det å bli litt dårlig kontakt + kommer vann inn i driverene kan gå varme er som regel viskosa på vifta som ikke virker tåler ikke mye varmegang før topp pakningen går. tror at det er kommet en forhandler runt bodø området er ikke helt sikker må sjekke

#14 Jarl_

Jarl_

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2343 Innlegg:

Posted 14 February 2005 - 00:00

Har nå fått prøvekjørt bilen. Komfort ok, men tror det blir for treg motor. Kjørte med 680 kg henger + sommerhjul og baksete i bilen. Ble skuffet over trekkraft. Måtte ha bra mye turtall for at noe skulle skje.
Men den største skuffelsen er gir/giroverføring. Utrolig "svampete" og upresis girstang. Klarte å bomgire flere ganger, og var litt vanskelig å få i revers! Er dette normalt?
Hengervekt på denne er 2300. Må vel opp på nyere modeller med turbo for å få høyere hengervekt?
Aktuelle bil er en -97 vare kjørt 131000 til 90000,- Med noen små mangler.
Som sammenligning ka få kjøpt en -92 Pajero stasjonsvogn kjørt 360000 km!!! for kr 95000,-
Så uten tvil er Mussoen mye bil for pengene...
Men men....

Jarl Martinussen
-93 Hilux 2,4 D
-84 Pajero 2,3 TD "Røder"
-75 Volvo 242 automat
-00 BMW R 1100 RT
-04 Tysse 6320 (4x0, for transport av Røder)
”Neitakk, æ kjør…”


#15 Gizmo

Gizmo

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 152 Innlegg:

Posted 13 February 2005 - 00:00

D E ER EN SUPER BIL Å KJØRE OG MYE KJØREKOMFORT FOR PENGANE:)
INNGEN PROBLEM Å KOBLE 2H TIL 4H I FART OPP TIL 80-90.
DEN E VEL OPPRINLI LEVERT ME AUTOMATNAV MEN DEI FLESTE HAR SKIFTA I ETER TID
TIL MANUELE PÅ GRUN AV MINDRE SLITASJE PÅ DRIV VERKET ME DEI.
EKE HEILT SIKKER PÅ KORSEN KOBLINGA PÅ FIRHJULSTREKEN FUNKA MEN BRUKA,
Å VER LIT TREIG FRA 4H TIL 4L OG BILN MÅ STÅ HEILT STILE OG HOLDE KLØTSJEN INNE UNDER SKIFTING.
INNSTRUKSJONS BOKA SOM LÅ I BILEN E FRA EN NYERE MODEL D SKAL STÅ SSANG YONG PÅ DEN.
OG D E INNGEN PROBLEM Å DRA HENGER ME DEN DEN E JO GODKJENT OPP TIL 2800 KG
GO BIL Å KJØRE LANGT ME SÅ D SKAKE DU BEKYMRE D OVER:)
OG DEN BRUKA JO SOM SAKT 0,7 TIL 0,9 PÅ MILA SÅ E IKKE MYE Å KLAGE OVER D .
OG HAR IKKE HAT NOKKE PROBLEM ME MOTOREN PÅ DEN OG IKKE HØRT NOKKE SOM E DÅRLI PÅ DEN HELER.



user posted image

#16 Jarl_

Jarl_

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2343 Innlegg:

Posted 12 February 2005 - 00:00

Jeg har lest gjennom denne og den "låste" tråden om Musso, men ønsker flere kommentarer på om dette er bil å satse på!!
Bilen skal brukes til 8 mil "til og fra jobb" kjøring hver dag, samt trekke tilhenger gjerne opp til 2600 kg.
Har prøvekjørt en -97 modell i dag, og syntes det var en meget behagelig bil å kjøre. Bilen var bytte inn hos Mitsubishi-forhandlerem, derfor kunne jeg ikke spørre ut gammel eier
Så noen spørsmål kom opp:
- det var manuelle frihjulsnav, er dette uorginalt?
- kan det skiftes mellom 2H og 4H i fart?
- i instruksjonboka stod det noe om "part time fourwheeldrive"
men jeg fant ingen spaker/ bryter som stemte med det.
Nå stod det Daewoo på boka, er den kanskje til en nyere bil?
- har det vært noen problemer med 2H-4H-4L bryter/funksjon.
- er det vacum som foretar innkopling. Treg innkopling av 4L!
- andre problemer med tekniske "manikker" (sentrallås/el.speil osv)
- problemer med motor (2,9 liters 5 syl uten turbo!)
- er motor i -97 mod produsert i Tyskland eller i Korea. Hva er best?
Mange spørsmål, dere trenger ikke svare på alle, men alle input mottas med takk biggrin.gif. Det er en skjelden bil her i Bodø- området, ikke forhandler mellom midt-Troms og Trøndelag!
Jarl Martinussen
-93 Hilux 2,4 D
-84 Pajero 2,3 TD "Røder"
-75 Volvo 242 automat
-00 BMW R 1100 RT
-04 Tysse 6320 (4x0, for transport av Røder)
”Neitakk, æ kjør…”


#17 amorten

amorten

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 198 Innlegg:

Posted 15 February 2005 - 00:00

Nei, det er heldigvis ikke reim. Oljesmurt dobbel kjede som normalt skal holde motorens levetid ! Serviceintervaller ca.10-15.000 km.
På bil uten Turbo kan man modifisere eksosanlegget, skifte luftfilter og få oppjustert dieselpumpa til mengen som de med "STT" fikk.
"STT" i sverige har utviklet en meget vellykket turbosats til Musso 2,9 og som gjorde at bilen ble et dyr å trekke med. Dette pga.lavere utveksling i bakakselen. Dette kan kompenseres noe med f.eks 31" hjul.
Den vil jeg kalle en perfekt trekkbil ! (ca.kr.30.000.- hos forhandler)

#18 amorten

amorten

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 198 Innlegg:

Posted 31 December 2004 - 00:00

Musso var omtalt på denne side tidligere, men er nå borte.
Vet ikke om det finnes noe arkiv å lete i ??
For øvrig, så er riktig navn "Ssang Yong" !
Mye bil for pengene !

#19 Øystein

Øystein

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1655 Innlegg:

Posted 31 December 2004 - 00:00

Her er den andre tråden:

http://www.offroad.n...?TOPIC_ID=20670

#20 Gizmo

Gizmo

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 152 Innlegg:

Posted 31 December 2004 - 00:00

bortset fra dyre deler og lit vanskli å få tak i brukte deler,en behagli bil å kjøre
og bilig i drift e den åsmile.gif og som sakt du får mye bil for pengane

user posted image