SsangYoung Musso
#1
Posted 29 December 2004 - 00:00
Erfaringer og råd mottas med takk.
#2
Posted 05 January 2005 - 00:00
noen som er gode og har tid til å plaste?
#3
Posted 18 February 2005 - 00:00
Øivind hos DAF er en kjernekar!!! Han har jo holdt på med disse bilene siden 95, og har fulgt konebilen siden jeg kjøpte den....
Trenger et sted å skifte motor på van...
#4
Posted 17 February 2005 - 00:00
Dersom det er noen som har brosjyrer, fakta om Musso 97 modell, er jeg interessert
#5
Posted 17 February 2005 - 00:00
(samme som Mercedes). Få så dieselpumpa justert hos et bosch-verksted.
"STT" i Sverige eller en forhandler har opplysninger om dieselmengden pumpa skal levere. Dette gjelder jo egentlig de bilene som får montert Turbo, men gjør også susen i en vanlig motor uten turbo !
#6
Posted 16 February 2005 - 00:00
#7
Posted 16 February 2005 - 00:00
#8
Posted 15 February 2005 - 00:00
Ang hengervekt, så er den sjekket opp mot Øyvind på DAF Norge. Og den er 2300 på denne -97 modell. Som forøvrig har en nokså tykk girstangknopp, og tydeligvis mengder med vaier surra rundt girstanga. (Det kjentes i alle fall slik ut!)
Men det var såpass lite forskjell i trekkraft mellom Mussoen og min Hilux, så jeg velger å ikke bytte!! Men Mussoen er en veldig komfortabel bil å kjøre (sett ut fra biltype selvsagt).
Forresten, for evnt interressert, så står bilen til salgs hos Mitsubishiforhandleren i Bodø, Nymo Bil. (75507900)
Jarl Martinussen
-93 Hilux 2,4 D
-84 Pajero 2,3 TD "Røder"
-75 Volvo 242 automat
-00 BMW R 1100 RT
-04 Tysse 6320 (4x0, for transport av Røder)
”Neitakk, æ kjør…”
#9
Posted 15 February 2005 - 00:00
Har kjørt automat med org. turbo. Synes den er slappere enn ettermontert Bosch på manuell...., men bedre enn uten:)
Når det gjelder giringa kan det tenkes at clutchen begynner å bli sliten. Det sitter justeringsskrue til pumpa ved pedalen inne. Prøv å skru på denne først. Hvis ikke kan det tenkes at du må bytte clutch.
MEN....å kjøre med tung bil uten turbo, må planlegges... Leke lastebil og høyt turtall i bånn av bakkene:)
Trenger et sted å skifte motor på van...
#10
Posted 15 February 2005 - 00:00
Hvor lange serviceintervaller er det på en slik bil?
#11
Posted 15 February 2005 - 00:00
#12
Posted 14 February 2005 - 00:00
Orginalt er det levert med vakumelektrisk innkobling av 4-hjulsdrift, men det blir byttet ut til manuelle nav når vakumen ryker. Koster for mye....
Ellers kan jeg bekrefte forbruk på 0,7 og 0,9 :oHvor tungt du kan trekke avhenger av girkassa. i 97 var det ny kasse, den gamle tar bare 2300.....
DAF Norge er importør, og det meste av deler går i posten....
Trenger et sted å skifte motor på van...
#13
Posted 13 February 2005 - 00:00
#14
Posted 14 February 2005 - 00:00
Men den største skuffelsen er gir/giroverføring. Utrolig "svampete" og upresis girstang. Klarte å bomgire flere ganger, og var litt vanskelig å få i revers! Er dette normalt?
Hengervekt på denne er 2300. Må vel opp på nyere modeller med turbo for å få høyere hengervekt?
Aktuelle bil er en -97 vare kjørt 131000 til 90000,- Med noen små mangler.
Som sammenligning ka få kjøpt en -92 Pajero stasjonsvogn kjørt 360000 km!!! for kr 95000,-
Så uten tvil er Mussoen mye bil for pengene...
Men men....
Jarl Martinussen
-93 Hilux 2,4 D
-84 Pajero 2,3 TD "Røder"
-75 Volvo 242 automat
-00 BMW R 1100 RT
-04 Tysse 6320 (4x0, for transport av Røder)
”Neitakk, æ kjør…”
#15
Posted 13 February 2005 - 00:00
INNGEN PROBLEM Å KOBLE 2H TIL 4H I FART OPP TIL 80-90.
DEN E VEL OPPRINLI LEVERT ME AUTOMATNAV MEN DEI FLESTE HAR SKIFTA I ETER TID
TIL MANUELE PÅ GRUN AV MINDRE SLITASJE PÅ DRIV VERKET ME DEI.
EKE HEILT SIKKER PÅ KORSEN KOBLINGA PÅ FIRHJULSTREKEN FUNKA MEN BRUKA,
Å VER LIT TREIG FRA 4H TIL 4L OG BILN MÅ STÅ HEILT STILE OG HOLDE KLØTSJEN INNE UNDER SKIFTING.
INNSTRUKSJONS BOKA SOM LÅ I BILEN E FRA EN NYERE MODEL D SKAL STÅ SSANG YONG PÅ DEN.
OG D E INNGEN PROBLEM Å DRA HENGER ME DEN DEN E JO GODKJENT OPP TIL 2800 KG
GO BIL Å KJØRE LANGT ME SÅ D SKAKE DU BEKYMRE D OVER:)
OG DEN BRUKA JO SOM SAKT 0,7 TIL 0,9 PÅ MILA SÅ E IKKE MYE Å KLAGE OVER D .
OG HAR IKKE HAT NOKKE PROBLEM ME MOTOREN PÅ DEN OG IKKE HØRT NOKKE SOM E DÅRLI PÅ DEN HELER.
#16
Posted 12 February 2005 - 00:00
Bilen skal brukes til 8 mil "til og fra jobb" kjøring hver dag, samt trekke tilhenger gjerne opp til 2600 kg.
Har prøvekjørt en -97 modell i dag, og syntes det var en meget behagelig bil å kjøre. Bilen var bytte inn hos Mitsubishi-forhandlerem, derfor kunne jeg ikke spørre ut gammel eier
Så noen spørsmål kom opp:
- det var manuelle frihjulsnav, er dette uorginalt?
- kan det skiftes mellom 2H og 4H i fart?
- i instruksjonboka stod det noe om "part time fourwheeldrive"
men jeg fant ingen spaker/ bryter som stemte med det.
Nå stod det Daewoo på boka, er den kanskje til en nyere bil?
- har det vært noen problemer med 2H-4H-4L bryter/funksjon.
- er det vacum som foretar innkopling. Treg innkopling av 4L!
- andre problemer med tekniske "manikker" (sentrallås/el.speil osv)
- problemer med motor (2,9 liters 5 syl uten turbo!)
- er motor i -97 mod produsert i Tyskland eller i Korea. Hva er best?
Mange spørsmål, dere trenger ikke svare på alle, men alle input mottas med takk . Det er en skjelden bil her i Bodø- området, ikke forhandler mellom midt-Troms og Trøndelag!
Jarl Martinussen
-93 Hilux 2,4 D
-84 Pajero 2,3 TD "Røder"
-75 Volvo 242 automat
-00 BMW R 1100 RT
-04 Tysse 6320 (4x0, for transport av Røder)
”Neitakk, æ kjør…”
#17
Posted 15 February 2005 - 00:00
På bil uten Turbo kan man modifisere eksosanlegget, skifte luftfilter og få oppjustert dieselpumpa til mengen som de med "STT" fikk.
"STT" i sverige har utviklet en meget vellykket turbosats til Musso 2,9 og som gjorde at bilen ble et dyr å trekke med. Dette pga.lavere utveksling i bakakselen. Dette kan kompenseres noe med f.eks 31" hjul.
Den vil jeg kalle en perfekt trekkbil ! (ca.kr.30.000.- hos forhandler)
#18
Posted 31 December 2004 - 00:00
Vet ikke om det finnes noe arkiv å lete i ??
For øvrig, så er riktig navn "Ssang Yong" !
Mye bil for pengene !
#20
Posted 31 December 2004 - 00:00
og bilig i drift e den å og som sakt du får mye bil for pengane