Gå til innhold



Foto
- - - - -

Offroadguru Solli's garasje


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
106 replies to this topic

#41 kholand

kholand

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 743 Innlegg:

Posted 07 July 2003 - 23:00

solli: startmotorene er likestrømsmotorer, og da skal det bare være å bytte poler for å få den til å rotere motsatt vei av det vanlige. Er ihvertfall slik på de fleste likestrømsmotorer.
En normal startmotor trekker ca. 150A! har du tenkt til å kjøre i 10 min med 4 motorer så må du ha ett/flere batterier som kan levere: 150A*4=600A
1 times kjøring krever 600Ah
1/2 times kjøring krever 300Ah
15min.=150Ah.

Dette batteriet kommer nok ikke til å vare mange seksjonene du :-)
hvis du hadde tenkt deg generatorer, så kan du bare koble en motor utenpå den andre....(du kan bruke starter'n som generator)

-syns igrunn det virket tungvindt.
DIESEL POWER

Endret av - kholand on 08 jul 2003 14:10:57

#42 ShuDuck

ShuDuck

    x-mod og pirat...

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4142 Innlegg:

Posted 07 July 2003 - 23:00

Hehe.. du må ha dælja hardt for å få stikkakslingen til å passe

#43 Eivind

Eivind

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 337 Innlegg:

Posted 07 July 2003 - 23:00

He he he... ler så jeg detter av stolene og dunker hodet i noe hardt

Har tenkt lenge på hvor jeg har sett denne galne kroppen før, mastic i lange baner til Farsund med det alltid like galne hodet bak spakene i Volvo F 12.... Stemmer ?

#44 Blom

Blom

    Fullstendig uautorisert terrengbilbygger

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3571 Innlegg:

Posted 07 July 2003 - 23:00

Nei nei nei... Mr Solli har helt sikkert en fin patent på dette, f.eks. opplagret 40 mm stålwire som tåler å bøyes men med stivhet nok til ikke å bli gummistrikk så han spretter oppetter fjellveggene når strikken er stram nok !

eller trykkluftdrevet der veltebøylen fingerer som trykktank !
Bruker han helium istedet for luft, blir kjerra så lett at han ikke har problemer med motorkraften !

mange muligheter, må bare ikke tenke firkantet !

Barfot
1990 Hilux X-cab
- 4"Procomp, 33x12,5x15 Procomp MT, skjermbreddere

#45 simon

simon

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1373 Innlegg:

Posted 07 July 2003 - 23:00

Det vil ihvertfall passe veldig godt å male karossen i rutete maling.

Simon
----------------
Wrangler YJ -95 4.0L, aut. 2.5" OME, 31x10.5 BFG AT

#46 Per F

Per F

    Team x-files

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4284 Innlegg:

Posted 07 July 2003 - 23:00

Måtte flire når jeg så for meg Barfot's oppspente wire-patent som gjorde oppfarten noe ukontrolerbar! Huhey som det flyr!

Per
91791531 / 64988722
Per@offroad.no / Ptf@c2i.net
Team X-Files (Du tror det ikke før du ser det!)

#47 offroadguru Solli

offroadguru Solli

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1639 Innlegg:

Posted 07 July 2003 - 23:00

Sitat:

He he he... ler så jeg detter av stolene og dunker hodet i noe hardt

Har tenkt lenge på hvor jeg har sett denne galne kroppen før, mastic i lange baner til Farsund med det alltid like galne hodet bak spakene i Volvo F 12.... Stemmer ?


En gang fan,altid fan...Morro at du husker meg igjen.Det meste i inlegget ditt stemmer,men det var en F16.
Tenker du er imponert over utviklingen.Både med meg og prosjektene mine.Kjører ikke lenger.
"Kan du ikke brukes til noe,begynn å kjøre lastebil.Er du ikke brukenes til det heller,gjør som meg,bli snekker."

Du er heldig,OffroadguruSolli tok seg tid til å svare på ditt spørsmål.

#48 turbotore

turbotore

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 185 Innlegg:

Posted 07 July 2003 - 23:00

hyggelig å se bildene fra ombyggingen din,solli.sånn er det for oss som allerede har en optimal vinnerbil,vi har tid til overs for å sette ideer til livs.. har planer om en subaru justy,med 10 hesters saab sjektemotor og beltedrift.[tongue.gif
legger også merke til at du har en dyktig fotograf i garasjen(hvor mye får du i lønn,tro,for å være støttekontakt?jaja,er ikke alltid pengene det kommer an på)
synes garasjeforumet ditt var fint jeg,og setter veldig pris på alle de utrolig sjarmerende bildene du finner av meg,men kanskje du skal prøve å fokusere mere på søte små duskedamer,istedet for store stygge buskemenn... jeg er jo stadig i rampelyset,er bare så livanes redd for at publiket skal gå lei...
lykke til med portalene,håper ikke åge spolerer fler bildeserier ved å plutselig kante kameraet den andre veien

#49 offroadguru Solli

offroadguru Solli

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1639 Innlegg:

Posted 07 July 2003 - 23:00

Takk,takk TuborgTore.
Ja,har man allerede et opptimalt bygg,så er det jo bare koselig å tusle litt i garasjen.Fotografen min,den i perioder noe utskjælte Åge Kolaas,får ikke så mye lønn.Han regner med at reklameverdien ved å bli omtalt så mye i garasjen min vil føre til en oppblomstring av oppdrag.
Spennende prosjekt du har pågang.Beltedrift?Skal du bruke reimdriften fra en sein sekstitals DAFodil?
Her i vest venter vi i spenning på dine resultater i EuroTrail.Fruen har bestilt store mengder popkorn,og bunadene er nystrøkne.
Pene damer?Orker vi det her da?Vi som drog med oss flest groupies hjem fra festen på NT?
På torsdag tar jeg ferie,så det drøyer litt med bilder fra motor byggingen.Men kan avsløre at det blir sex sylindre,med århundrets vasseste kompresjonsøkning.Beregninger jeg har fått utført ved Teknologisk Institutt,viser faktisk en efektøkning på bortimot 286% !!!Utgangspunktet blir en Chevrolet 215cic. sexer,potent i utgangspunktet med sine omlag 85hk.
Da jeg åpnet motoren for å komme igang,viste det seg at veiven var skadet.Når toppen ble løftet av,kunne vi se at den deformerte veiva,hadde medført at stemplene sto i forskjellig høyde i sylindrene.Noen oppe og noen nede.(og noen i mitten.)
Men etter ferien skal vi nok finne ut av det.

Du er heldig,OffroadguruSolli tok seg tid til å svare på ditt spørsmål.

#50 offroadguru Solli

offroadguru Solli

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1639 Innlegg:

Posted 09 July 2003 - 23:00

DETTE ER ALVOR.
Mine 33x14,5x15 SuperSwamperBoggere er for salg.Har kjøpt større hjul.Pris:6000kr/bud.
Dekkene er i meget bra stand.
41681679/40489619

Du er heldig,OffroadguruSolli tok seg tid til å svare på ditt spørsmål.

#51 kholand

kholand

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 743 Innlegg:

Posted 09 July 2003 - 23:00

solli: er superswampere lov til å kjøre med på vegen? isåfall, tror du de egner seg som helårsdekk?

#52 offroadguru Solli

offroadguru Solli

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1639 Innlegg:

Posted 09 July 2003 - 23:00

De er godkjent for vei bruk.

Du er heldig,OffroadguruSolli tok seg tid til å svare på ditt spørsmål.

#53 kholand

kholand

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 743 Innlegg:

Posted 10 July 2003 - 23:00

og du rister deg ikke ihjel?

#54 Lasse Suzican

Lasse Suzican

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 21 Innlegg:

Posted 12 July 2003 - 23:00

Jag vet var det finns en OK motor till din prototyp...

Per Larsson i sverige som också kör prototyp har en liten schysst motor...

3 cyl tändkulemotor på c:a 200L volym och 315 hk vid maxvarv 300rpm. smile.gif]
Iofs så väger den 16 ton...

#55 offroadguru Solli

offroadguru Solli

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1639 Innlegg:

Posted 14 July 2003 - 23:00

Ser man det.Mitt Proto prosjekt vekker internasjonal oppsikt!!!
Tror nok den motoren blir for tung.
Har brukt den første uken av ferien til en gjennomgang av mine tanker rundt motor til prosjektet.Sexeren tror jeg ikke jeg bruker likevel.Nei,det får bli Volvo.Det er vel per i dag det vanligste valget i de fleste trail biler.Det betyr att enda flere kan plukke opp tips,som de selv kan dra nytte av.
Har fått hjem en B-20,men tro det eller ei,denne motoren hadde også stemplene i forskjellig høyde i sulinderene.Men,det jeg trodde var en deformert veiv,viser seg å være seg å være noe helt annet.Tydeligvis har en amatør skrudd tidligere på motoren.Det har blitt benyttet 1 høykompresjons-stempel,og 3 forskjellige lavkompresjons-stempler!!!!
Når jeg kommer hjem fra ferie,skal jeg få lagt inn noen bilder.Da skal dere få se hvordan man jevner ut kompresjonen,noe som er viktig siden jeg skal bygge inn overladning!!!

Du er heldig,OffroadguruSolli tok seg tid til å svare på ditt spørsmål.

#56 offroadguru Solli

offroadguru Solli

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1639 Innlegg:

Posted 20 July 2003 - 23:00

Lurer noen på om man kan montere 38x15x15 dekk på en Suzuki?Eneste jeg har hevet,er å legge akslinger under fjerene.MEN,jeg måtte fjerne deler av karosseriet for å få plass.Bilder kommer...

Du er heldig,OffroadguruSolli tok seg tid til å svare på ditt spørsmål.

#57 Roffy

Roffy

    Roffy

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2287 Innlegg:

Posted 20 July 2003 - 23:00

Hvor mye ga det i løft ?? 4-5" eller noe sånt ?? merkelig at de har laga en 4x4 med akslene over fjærene.....

FULL SIZE OR NO SIZE

#58 offroadguru Solli

offroadguru Solli

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1639 Innlegg:

Posted 21 July 2003 - 23:00






Ja,den ble TØFF!!!!
Dere står helt fritt til å kopiere bilder for bruk til f.x.julekort o.l..


Du er heldig,OffroadguruSolli tok seg tid til å svare på ditt spørsmål.

#59 Rikard

Rikard

    just4fun

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 580 Innlegg:

Posted 26 July 2003 - 23:00

Dø Solli..... fekk da te eg!!!!!! då treng du ikkje å bevege det majestetiske legemet ditt herøve for anna enn å motta en kopp kaffi. trur du at da går an å setja på 33 tommere på min Tercel? i så fall trur du at eg må saga i det framifrå eksempelet på japansk design? kan eg chippe forgassaren min så an går litt betre? Gratulerer med ein suveren seier i den nye Villmannsklassen vår på Valen i går!! for utenforstående kan eg sei at da e ein klasse for oss gamlingane so har lært å kjøra offroad med Suki 410 og trur alle biler må kjørast med høgrefoten i bånn konstant

#60 Rikard

Rikard

    just4fun

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 580 Innlegg:

Posted 26 July 2003 - 23:00

sender et bilde av prosjektet mitt!!!! e d håp tror du? evig takknemlig for et svar fra o store guru... husk hvm som har laga din custom-tenningsbryter...