Gå til innhold



Foto

1200.- vinsj som klarer 1300kg m. enkel vaier??


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
50 replies to this topic

#41 Paja

Paja

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 907 Innlegg:

Posted 04 January 2005 - 00:00

Kopi av melding:
Har ikke sakt noe om og trekke fastkjøre biler med den visnjen dær, bare et tips for og gjøre dem mye sterkere ! Og det gjelder egentlig alle slike billig vinsjer som her er vist til. Skal selv kjøpe meg en sånn vinsj og skiftekablene og bruke den til og trekke opp båter med. Også legger jeg en enkel eller dobbel bryteblokk baki bilen i nødstillfeller for og trekke meg løs. Utrolig hvor mye du kan ta med en bitte liten vinsj eller talje bare du har en/to/tre eller firdobble bryteblokker i hver ende ! men sa må du ha goood tid da biggrin.gif


Min Suzuki SJ 413 JX

Opprinnelig postet av bareare



Klart at det hjelper om den får skikklig/nok strøm... Ingen ting fungere med for lite strøm.. mellow.gif

Men for hver kasteblok du setter på så halvere du lengden på wireen og... Og er der 9m wire, så med en kasteblokk har du 4,5m. To kasteblokke er du nede i 3m, tre blokker har du 2,3m... 4 blokker 1,8m...Og det er ikke mye...

Men for all del.. Hjelper deg sikkert hvis du setter deg fast i blomsterbeddet til mor biggrin.gif Får å sette det litt på spissen...
Men til å dra en båt etter 12 opp på en henger så er det sikkert kjempegreier.. Trenger ikke så mye kraft til d.. Og er det det du skal bruke den til så løp og kjøp..

- Paja -

http://www.offroad.n...e=ShowID&id=588

#42 Paja

Paja

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 907 Innlegg:

Posted 04 January 2005 - 00:00

Utrdag av anonnese biltema : Trekker 1000 kg rullende last ved 20° stigning.

Rullende last.. Det vil si at den ikke er beregnet for å dra en normal bil opp på en bilhenger heller... Klarer det sikkert.. Men setter du det litt på spissen så er den ikke beregnet for det.. Vinsjen drar 1000kg rullende last... Den drar ikke med 1000 kg strekk ifølge leverandøren... Hadde vært artig å prøvd den med en vekt, for å se hvilken kraft den egentlig har..

Mulig jeg tar feil no, men warn vinsjene blir vel oppgit med det de fysisk klarer å dra.. Les strekke på wire. minus en fast prosent(sikkerhetsmargin)

- Paja -

http://www.offroad.n...e=ShowID&id=588

#43 Modifisert 4Runner

Modifisert 4Runner

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 876 Innlegg:

Posted 04 January 2005 - 00:00

trur den funger kjempe bra på båter, men vi skulle trekke spikerforteltet opp på hengeren.. d klarte den ikke...

Kjell Ivar Knutsen
Alta

#44 Svend

Svend

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 385 Innlegg:

Posted 04 January 2005 - 00:00

Hvis du skal ha vinsjen til berging ville jeg anbefale og heller spare pengene til til du får "rå" til og kjøpe en ortlig vinsj.
Jeg hadde en liten vinsj før. Men investerte i en x8000 Dette er noe av de bedre investeringene jeg har gjort.
Nå kommer jeg alltid løs. Den vinsjen som bgnor selger for 6200 kr. er en "tilsvarende" vinsj. Jeg mener dette er et godt kjøp.
Jeg har mulighet til og sette min vinsj bak hvis det er umulig å komme framover. Noe som svært skjeldent inntreffer. Som dere alle vet: det er bare en vei som gjelder og det er framover. En brukt vinsj må du som regel betale altformye for, i forhold til hvormye den er brukt og hvormye den koster ny.

Svend Landsverk

#45 Raymond

Raymond

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1699 Innlegg:

Posted 04 January 2005 - 00:00

Må bare henge meg på det samme som Svend sier her jeg også. Drev lenge å tittet på brukte (les: velbrukte som regel), og var SVÆRT sjelden jeg fant noen av kjente merker til under 5000,- til salgs. Vil si at denne de har på BGNor for 6200,- er et RØVERKJØP. Jeg har samme vinsjen som Svend, Warn X8000i og er superfornøyd med den. Jeg har full forståelse for at det kan være vanskelig å forsvare enn såpass stor kost for en vinsj. Det er tross alt "bare" en hobby vi driver med her, men når du først har fått en skikkelig vinsj på bilen skjønner du ikke hvordan du har klart deg uten (under forutsetning at du faktisk kjører litt aktivt i terreng da). Og som Svend sier, det er bare en vei som gjelder og det er fremoverB)

FREMOVER KAMERATER, FREMOVER!!!

-Raymond, formann i Kortitdsminneforeningen Kort.
-88 Jeep YJ 258" #KilledInAction# 33" BFG MT 4" Procomp 7" Warnflares
-Rocky B230, Nå har`n Hiluxaksler og 35" på Beadlockfelger

#46 bareare

bareare

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 662 Innlegg:

Posted 04 January 2005 - 00:00

Jeg skulle gjære kjøpt meg en syko myko vinsj men det koster jo i nærheten av hva bilen min koster og det kommer jeg aldri til og kunne sette av nok penger til. Derfor jeg skal ha en liten billig vinsj for og trekke opp båter med og kanskje me selv i et nødstilfelle, og de kaste / bryte blokkene jeg har er ikke for og dra wieren gjennom, de er inviduelle med med tre hjul på hver side og tilslutt for og feste i vinsj / talje. Da kutter jeg ikke ned på lengden på wieren men må ta nye tak ofte, his dere skjønner ? Fint at dere har gode vinsjer men jeg snakker her om en løsning for dem som ikke har eller ser seg muligheten for og legge så mange lapper i en vinsj, selv om det helt sikkert er en god innvestering ! Snakker heller ikke om noen spesiell type vinsj, men generelt og hvordan du kan få mer futt i billig vinsjen din. Og hvordan du kan få den til og drage mye mer...


Min Suzuki SJ 413 JX

#47 Paja

Paja

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 907 Innlegg:

Posted 04 January 2005 - 00:00

Kopi av melding:
Derfor jeg skal ha en liten billig vinsj for og trekke opp båter med og kanskje me selv i et nødstilfelle, og de kaste / bryte blokkene jeg har er ikke for og dra wieren gjennom, de er inviduelle med med tre hjul på hver side og tilslutt for og feste i vinsj / talje. Da kutter jeg ikke ned på lengden på wieren men må ta nye tak ofte, his dere skjønner ?

Opprinnelig postet av bareare



Akuratt hvordan kasteblokken din fungerte skjønte jeg ikke helt.. Hvis du skal få mer effekt ut av vinsjen med å bruke kasteblokk, så må du sette kasteblokken fast i f.eks et tre og la wiren gå igjen den og tilbake til bilen. Hvis ikke så får du ikke mer kraft ut av den...

Og skal du ha noe til å hjelpe deg løs, så ville jeg heller kjøpt meg en god kjettingtalje og/eller en hi-lift jekk. Den kan også brukes som "winch"...

- Paja -

http://www.offroad.n...e=ShowID&id=588

#48 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 04 January 2005 - 00:00

Kopi av melding:
blir ikke warn oppgitt med LØFTE kapasitet?

Opprinnelig postet av Alltid-offroad



Nei, vinsjer "ratet" for løft er noe helt annet, de skal ha en ganske heftig sikkerhetsmargin, andre typer brems osv, dette er IKKE det samme som en vinsj som trekker bortover.

#49 nordmøring

nordmøring

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1193 Innlegg:

Posted 04 January 2005 - 00:00



En slik en (den minste) koster bare marginalt mer enn en slik biltemasak og gjør mye mer nytte for seg. Jeg har dratt traktoren 25-30 meter gjennom myr med en slik-det er god trim men funker gjør det!


Om noen har en de ikke har bruk for så kjøper jeg den gjerne!!!

Beer gives you drain bamage

#50 Stian F

Stian F

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 624 Innlegg:

Posted 04 January 2005 - 00:00

Vinsjene vi bruker til offroad kjøring er ikke laget for å løfte, den kapasiteten som oppgis er den vekten vinsjen klarer å dra. Vekten blir da i praksis vakten på bilen + "vekten" motstanden som ligger i hellingen bilen står i og/eller gjørma bilen står i...

Håper dette gjør det litt klarere...

Mvh
Stian F


_________________________________________

"TRYING IS THE FIRST STEP TOWARDS FAILURE"

_________________________________________


#51 bareare

bareare

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 662 Innlegg:

Posted 04 January 2005 - 00:00

Jeg har en sånn talje som den storste på bilde like over, gode saker det dær ! Den jeg har kommer fra kraftlaget. Har taljet en pajero med en sånn en. Ja har tenkt mye på kjettinger, klart det er en mulighet også, men hjelper ikke så mye når man henger.. En skikkelig talje er derimot godt brukende til mye rart, men hadde liksom lyst og slippe og står og talje manuellt biggrin.gif men er ikke helt sikker hva det blir ennå, har ikke råd nå uansett.. Kufanger på vei og muligens nye dekk og felger fra Henning, også hadde jeg veldig lyst på tre Rally 3000 på den nye kufangern smile.gif


Min Suzuki SJ 413 JX