Problemer på Arctic Cat ZRT 600,nytt innhold
#1
Posted 05 January 2005 - 00:00
Det virke som den får for mye bensin, men æ har lite greier på scooter, så det er vanskelig å si.
Jeg har sjekket Hvilke dyser som står på, å det er 340 Hoveddyse, å 35 Tomgangsdyse.
Orginal oppsettet er 360 Hoveddyse og 40 Tomgangsdyse.
Motoren går fint på tomgang, men går veldig urent når du kjører rolig, skal du da opp en bakke f.eks, så står han bare der å gurgler, klarer ikke å dra.
Stopper jeg motoren i 10 minutter, å deretter starter den, så klarer jeg å kjøre opp bakken, men begynner å fuske kort tid etter.
En annen ting, når jeg drar etter på flat mark, så vil han ikke yte maks heller, jeg kjenner at den ligger å holder igjen/sperrer på en måte.
Har satt i orginal tomgangsdyse nå, men ble ikke bedre.
Har sluppet nålene ned ett hakk i forgasserne og, men ble ikke bedre, så satte dem i orginal stilling igjen.
Har prøvd det meste nu, så æ håpe d e en eller anna som veit svaran på probleman mine, som han kompisen min sa, Totaktsmotora å kvinnfolk e vanskelig å forstå sæ på...
#2
Posted 08 February 2005 - 00:00
vikingen: er du klar for kjøring?
skal vi møtes i Mo og kjøre litt? blir vel midt imellom oss det hehe
MhcG2c
Hva skjer a ?...Det var forresten jeg som spiste opp Doffen...
#3
Posted 08 February 2005 - 00:00
Leon Enge
Rana Offroad Team
#4
Posted 08 February 2005 - 00:00
er du fornøyd med scooteren? går den fælt?
MhcG2c
Hva skjer a ?...Det var forresten jeg som spiste opp Doffen...
#5
Posted 05 January 2005 - 00:00
det kan være vann i bensin,dårlige plugga++ det enkleste(d æ bruke å jøre)for å utelukke større feli)når motorn e kall,kjenn om alle eksosrøran varmes opp samtidig.
viss ikke har du et problem me den sylindern.
#6
Posted 06 January 2005 - 00:00
#7
Posted 18 February 2005 - 00:00
er spent på hvordan dtte her har gått nå for det er en morro scooter å kjøre det der..
MhcG2c
QuadX Racing Team
#8
Posted 18 February 2005 - 00:00
Blir nok bra nå, har nettopp vært å sett, å da var han nesten ferdig med lagrene.
Han skulle ta gearkasa å sleidan etterpå, så i morra blir det vel prøvekjøring.
Scooter har æ aldri skrua på så det overlat æ til andre:)
#9
Posted 11 February 2005 - 00:00
Og til EvoMan du må bare komme oppover å kjøre. Men vi må over til hytta i sverige for jeg har bare en svenskregistrert skuter no. Men det er bare 7 mil fra huset mitt til hytta.
Jeg kjører til hytta no. Og det har kommet mye laussnø i natt så dette blir gøy:D:D
Leon Enge
Rana Offroad Team
#10
Posted 10 February 2005 - 00:00
Pajero86
#11
Posted 10 February 2005 - 00:00
da blir det bra da
MhcG2c
QuadX Racing Team
#12
Posted 09 February 2005 - 00:00
Hvis man kjøper en snøscooter KAN man jo i teorien skru den i atomer for å sjekke at alt er som det skal være. Men hvis man ikke har spesiellt god peiling på en viss type kjøretøy, og kjøper et sådant frekomstmiddel, er det ikke så enkelt som det høres ut til.
Når man kjøper en scooter som i følge selger skal være i tipp topp stand, og ikke er spesielt kyndig selv, vil det være helt teit å begynne å skru selv. De fleste av oss ville nok ventet til sjansen bød seg for en skikkelig prøvetur. I dette tilfellet for eksempel til det ble snø. Man stoler jo på folk! Dessverre. For det skal man jo ikke gjøre, lærer man jo etterhvert som man brenner seg...
Nå tok det sin tid før det ble scooterføre her på Fauske, men det skal ikke være tvil om at problemene har vært der helt fra Vikingen dro i snora første gangen. Og det er ikke SÅ lenge siden. Vi snakker selvfølgelig om startsnora. På Scootern.
En annen sak når det gjelder den byttehandelen, så skal det sies at Vikingen brukte MYE penger på den Pajeroen når han hadde den. En av partene i saken gjorde nok en GOD byttehandel.
-Volvo Feltvogn 1966 - SOLGT
-Toyota Corollux 2,2d prosjekt
-Subaru 1800 stv (konebil)
-44 GMC CCKW 6x6 tipp
-83 Chevrolet Caprice
stv 350
-2 stk gamle Opel.
"Valplaus, men ikkje motlaus!"
#13
Posted 09 February 2005 - 00:00
Her er uansett sitat fra Kjøpsloven:
§ 19. Ting solgt « som den er ». Auksjonssalg.
(1) Selv om tingen er solgt « som den er » eller med liknende alminnelig forbehold, foreligger mangel når
(a) tingen ikke svarer til opplysninger som selgeren har gitt om tingen, dens egenskaper eller bruk og som kan antas å ha innvirket på kjøpet,
( selgeren ved kjøpet har forsømt å gi opplysning om vesentlige forhold ved tingen eller dens bruk som han måtte kjenne til og som kjøperen hadde grunn til å rekne med å få, såframt unnlatelsen kan antas å ha innvirket på kjøpet, eller
© tingen er i vesentlig dårligere stand enn kjøperen hadde grunn til å rekne med etter kjøpesummens størrelse og forholdene ellers.
Men det står også:
§ 31. Kjøperens undersøkelse etter leveringen.
(1) Etter levering skal kjøperen så snart han etter forholdene har rimelig høve til det, undersøke tingen slik god skikk tilsier.
(2) Framgår det at tingen skal transporteres fra leveringsstedet, kan kjøperen vente med å undersøke den til den er kommet fram til bestemmelsesstedet.
(3) Endrer kjøperen bestemmelsesstedet mens tingen er undervegs, eller sender han den videre uten at han har hatt rimelig høve til å undersøke den, og selgeren ved kjøpet kjente eller burde ha kjent til muligheten for slik omdirigering eller videresending, kan undersøkelsen utsettes til tingen er kommet fram til det nye bestemmelsesstedet.
Endret ved lov 21 juni 2002 nr. 34 (i kraft 1 juli 2002).
§ 32. Reklamasjon.
(1) Kjøperen taper sin rett til å gjøre en mangel gjeldende dersom han ikke innen rimelig tid etter at han oppdaget eller burde ha oppdaget den, gir selgeren melding som angir hva slags mangel det gjelder.
(2) Reklamerer kjøperen ikke innen to år etter den dag da han overtok tingen, kan han ikke seinere gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid.
Endret ved lov 21 juni 2002 nr. 34 (i kraft 1 juli 2002).
Her kan hele loven leses, så kan hver og en vurdere saken selv:
http://www.lovdata.n...
Men jeg håper dere er såpass voksne og redelige mennesker så dere kan ordne opp i dette dere imellom på en skikkelig og grei måte.
Pajero86
#14
Posted 09 February 2005 - 00:00
1. En "uheldig" kjøper viser frem bilder av en handel han er tydeligvis særdeles missfornøyd med, uten og henge ut selger i det hele tatt, hverken på den ene eller andre måten..
Hva skjer, jo - da Selgeren kaster seg inn i debatten, og snakker om diversje trusseler.. Si meg hva i alle dager har dette med denne handelen og gjøre, når selger har tidligere truet med annmeldelse dersom denne saken ble publisert på Offroad.no..
Jeg leser en tråd om en uheldig snøscooter kjøper som ønsker råd, dette er faktisk fakta, ikke noe å gjemme under en stol..
Jeg har sånn sirkus null peil på snøscootere, men jeg registrerer og leser at denne scooteren har omtrent ikke blitt brukt i det hele tatt..! Uansett er ting rimelig ille tilbredt i dag, når det gjelder tilstanden på Snøscooteren altså.. Hvorfor spør nå jeg.. Og om det er så at selger ikke har noe å skjule, hvorfor disse trusseler og ikke minst det jeg vil på godt Norsk kalle dritt slenging på åpent forum sier nå jeg da..
August - September det er vel ca. 7 måneder og ikke 8. Den 5. januar skriver Vikingen at`n har problemer med sin ZRT 600.. Dvs. 5 måneder.. Og ikke vet jeg åss`n det er å kjøre scooter på bar mark, men det er sikkert en grunn til at det blir kallt Snøscooter eller.. Fordi det var vel ikke akkurat mye snø i Fauske rundt August - Sptember vil jeg tro, uten å ha sjekket med Storm Weather Center..
Det er tydelig at folk i Vikingens nærmiljø kjenner til problemene i og med de skriver her om den saken.. Og disse hevder snø-mangel og kan fortelle nøyaktig hvor mye denne Snøscooteren virkelig har blitt brukt..
Jeg ser ingen problemer i å fortelle om en kjedelig handel, så lenge selger blir unnlatt, men og sammenligne dette med en bilhandel synes jeg nå blir for drøyt, fordi en bil går stort sett hele dagen, en scooter bør jo helst brukes om vinteren og under kjøring ikke minst, og når Da selger hevder at Scooteren er i 110% stand og dette er finalen, da vet ikke jeg, men det er nå meg da.. Og når jeg leser innlegget med dokumentasjons bildene, ser jeg ingen ting som kan sværte selgeren i denne kjedelige saken, men når jeg leser videre i tråden virker det som om at det altså er en selger som så absolutt stresser en sak som burde ha hvert løst med letthet utenom Offroad.no..
Om jeg hadde kjøpt meg noe på avbetaling, uansett hva det hadde hvert, og ting ikke hadde virket som det skulle, hadde jeg glatt hoppet over betaling inntil ting hadde hvert i skjønneste orden..
#15
Posted 09 February 2005 - 00:00
men til saken.. virker jo som begge vil ordne opp da.. og den eneste og beste løsningen er jo for deg ZR og sende delene i oppkrav, da må han betale for å få dem ut av postkontoret, altså restbeløpet... da er det ingen som blir lurt og alle blir fornøyde..
virker jo som begge er villige til å ordne opp så dette løser seg tror jeg..og det er BRA.
MhcG2c
Hva skjer a ?...Det var forresten jeg som spiste opp Doffen...
#16
Posted 09 February 2005 - 00:00
Uannsett så gjelder det jo å få sett over det man kjøper ASAP, det nytter jo ikke komme mange mnd etter handelen å klage.
Forøvrig syns jeg dere burde rydde opp i dette mellom dere ikke i forumsammenheng!
Per
Privat: 91791531 Per@offroad.no
Jobb: 23032000 Mfa@offroad.no
#17
Posted 09 February 2005 - 00:00
Dette fant jeg nettopp, og vil bare kommentere en sak.
Jeg vil ikke være partisk, og jeg håper saken løser seg raskt og greit.
Remi kom til meg med scooteren etter at den første sneen kom, med ønske om å kjøre, ettersom jeg er i den situasjon å eie eget småbruk og dermed har mer enn en plen å kjøre på.
Kjøring ble det ikke så mye av, (lite vinter) han har vært her mange ganger og prøvd, og sammen har vi forsket og lurt på hvorfor scooteren ikke ville gå skikkelig. Selv har jeg en 1980 modell rctic Cat JAG, en skikkelig drittscooter vil de fleste si, men HVER gang Remi har vært her, har det vært HANS scooter vi har plagdes med.
Jeg vil si at det stemmer bra med ca 2 kjørte mil. Stort sett bare på innmarka her og oppi skauen et par ganger. Så vidt jeg vet har ikke remi kjørt andre steder, og hver gang han har vært her har vi kjørt i lag, så dette kan jeg bekrefte.
Min scooter byttet jeg til meg for over 3 år siden. Jeg har etterfyllt olje på girkassen en gang, det var i fjor, sleider og lager i undervogna har jeg ikke rørt og nå begyner jeg å få litt slitekant på sleidene. Jeg har kjørt anslagsvis 1000 km på den både her hjemme pluss i sverige, så at det skal byttes SÅ ofte er jeg ikke enig i! Da må det i så fall være drastisk forskjell på NY/GAMMEL arctic! Jeg har forresten også hoppet med min scooter, og det har ikke dukket opp noen skjevheter så vidt jeg vet!
Remi sin scooter ser jo bra ut, men den har ikke fungert skikkelig siden han kjøpte den. Herved bekreftet!
-Volvo Feltvogn 1966 - SOLGT
-Toyota Corollux 2,2d prosjekt
-Subaru 1800 stv (konebil)
-44 GMC CCKW 6x6 tipp
-83 Chevrolet Caprice
stv 350
-2 stk gamle Opel.
"Valplaus, men ikkje motlaus!"
#18
Posted 09 February 2005 - 00:00
Nå har kjøper lagt ut en forklaring og bilder av elendigheten, og selger meldte seg på diskusjonen gangske så fort.
Dermed er jo tingene luftet og en løsning vil kanskje melde seg.
Jeg tillater meg å legge inn noen kommentarer:
Jeg har lite peiling på scooter, men det synes rart at nye lager og nytt kjede i et drivverk skal gå i stykker så fort.
Å sende en scooter 50mil av gårde for reparasjon er jo ikke økonomisk holdbart.
Å true med offraod.no, Hells Angels, bestemor eller fetter Anton bør holdes unna denne diskusjonen....enten man har gjort det eller ikke.
Å sjekke olje ect. er en eiers ansvar, men er noe nyoverhalt er det jo ikke det første man gjør, hvis man stoler på selger.
Jeg regner med dette løser seg, nå som alt er luftet og framlagt. Burde ikke være vanskelig å få til en løsning.
Personlig synes jeg det Vikingen skisserte på slutten av innlegget hørtes ut som en grei løsning.
Jeg tror ikke betalingen vil bli et problem, må som dette er ”out in the open”
Mvh. Trond
Go Chevy and Go Diesel - twice the size and twice the stink........
NY GARASJE Gammel Garasje
#19
Posted 09 February 2005 - 00:00
Jeg spurte vikingen om scooteren, å han gledet seg til sneen kom, men klaget over at den fusket når han startet den.
Jeg mente at dersom han startet den, men ikkje kjørte den, så ville den bli "sur".
Vinteren med nok snø, lot vente på seg, selv her i Nord-Norge, så Vikingen fikk tid å vente, før prøvekjøringen!
Det som er mitt syn på saken, å jeg skal ikke prøve å leke gud eller dommer, er at den professjonelle part i saken er han som solgte scooteren.
I følge han selv kan og Vikingen, så arbeider han med scootere.
Når det gjelder delene som var avtalt skiftet, så var de nok ikke det.
Skjevheten som kan stramme fra hopp, er det vanskelig å si noe om, men forrige eier er nok mere sannsynlig den som har påført skaden, men selvsagt ingen ting er umulig.. men totalt ca. 7 mil...
Vikingen har kjørt så lite, at jeg tviler på at han har rukket å bli så godt kjent med den at han har "hoppet" med den.
Kjøperen, eller Vikingens nabo ville vel som de fleste av oss, holde oss for gode til å "herje" med en ting man ønsker å kjøpe?
Jeg "tester" ikke ekstreme ting med andres eiendeler, jeg torturerer ikke en firehjulstrekker maksimalt i skogen, før den er blitt min, for da først har jeg sammvittighet til det!
Forslag på løsning av problemet....Hmm. Jeg ville ikke betalt restbeløpet om jeg hadde følt meg lurt! Dessuten er vel "Naboen" til Vikingen mere "kyndig" med scooter, enn han selv, så jeg regner med at "kartlegging" av alle feilene er ved hans hjelp.
Å gjøre handelen om igjen er ofte "fair deal" men det går jo ikke, for Pajeroen er solgt videre?!? Nei, et tilbud om reparasjon, Gratis, ingen nye "avdrag" før scooteren er i orden?! Vikingen bør vel få sendt scooteren nedover med tog eller annet, så fikser selgeren tingene, slik at scooteren funker som den skal! (Skulle)
Mitsubishi kan ikkje lag motora!!!!!!
#20
Posted 09 February 2005 - 00:00
Jeg håper det ordner seg for alle parter, jeg da..