Gå til innhold



Foto

Aksler


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
4 replies to this topic

#1 Funlight

Funlight

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 260 Innlegg:

Posted 19 January 2005 - 00:00

Er akslene på eldre dodge ram charger noe som kan modifiseres og passe blazer?

Hvordan er akslene (type)der i forhold til blazer. Sterkere?
Noen bedre og dårliger modeller av disse bilene med tanke på aklser?

Tenker på og kjøpe en skogsbil, og lurer på om jeg skal falle på en slik en dodge ram charger av eldre type, men dette er kun vist akslinger er sterkere en på chevrolet k5


75 blazer, 33", 454 bb

#2 randknu

randknu

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1784 Innlegg:

Posted 21 January 2005 - 00:00

utvekslingen i transferkassene er stort sett like siden transferkassene er like over de forsjellige årene, en som har vert med å kjøre litt hos oss har en RC 78 (tror jeg) med NP203 fulltimekasse, akkurat som min blazer 78 mod.

The big three (ford, chevy og dodge) bruker de samme transferkassene med noen små forsjeller men innmaten er lik

feks. på en transfer NP205C er til chevy F er til ford og D dodge.


-Knut

isuzu økonomi 4x4

#3 Kenny_g

Kenny_g

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 881 Innlegg:

Posted 19 January 2005 - 00:00

Tillater meg å svare på noe vagt underlag her, men heter akslingen Dana 40, eller ennå bedre Dana 60 burde det meste gå greit.

Bare vent litt du, så kommer svarene.
Her på forumet finnes flust av ekspertise.


Kenneth
--Member of Team Blikkhallen Oslo--

Dodge Ram 1500, 95
Plymouth Trailduster, 79 mod

#4 Morolen

Morolen

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 560 Innlegg:

Posted 20 January 2005 - 00:00

de aller fleste Ramchargere ble levert med Chrysler 9 1/4'' bakaksel

og Dana 44 framaksel, Det ikke alle er klar over, er at D44 kommer i 2 forskjellige varianter på RC - D44 FBJ og D44 8FD

sistnevnte er endel kraftigere, og er montert på samtlige RC etter 1981 med "offroadpakke"

vanlig K5 10-bolt tilsvarer vanlig D44, bakakslingen på RC er ifølge de som har peiling på det noe kraftigere enn org- akslingen på K5

største forskjellen på drivverkssiden er at RC ( dodge generellt) ikke har slip-yoke på transferkassa mot bakre mellomaksel- men har fast montert yoke og splines på mellomakslingen istedet - dette er en bedre konstruksjon, og tåler mer juling i skogen

RC har høyere utveksling i transfer etter 83 enn K5 - normalt 2.61:1 og K5 har 2.0:1 eller 1,98:1 frem til 1988

kan RC akslene monteres på blazer?? - ja men bladfjærene på RC og K5 har ikke samme avstand mellom bladfjærfestene, så disse må slipes av og flyttes i så tilfelle

If you can't Dodge it.... RAM it!!!!!

#5 blazerteam

blazerteam

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3328 Innlegg:

Posted 20 January 2005 - 00:00

K5 har 1,96 i utveksling frem til 80 i transfer.Deretter 2,61 til 88.deretter kom 241 transfer i 89 med 2,72.


mob nr 95142673


Mo i Rana Offroad Team