skliplate og kanalbeskyttere
#1
Posted 01 February 2005 - 00:00
De har vært så hyggelige å stanse ut ett sett kanalbeskyttere og en skliplate til meg.
Det ser ut som om det er mulighet for at de vil produsere flere av disse
hvis det er noen interesserte.
Fordi platene (4mm alu.) stanses ut er aluminiumen ekstra stødig og tåler en real trøkk.
Jeg har ferdige tegninger til lada niva som nå er lagt inn i deres database.
Ta kontakt hvis det er noen som er interesserte.
send en PM eller mail til: venneliten@hotmail.com
den andre mailadressa som er registrert på meg er ikke i bruk lengre.
eller svar her for den saks skyld.
Prisen vil ligge på ca 3500 for hele settet tror jeg.
Linda
Lev livet, så lever man kanskje ikke like lenge...
#2
Posted 08 February 2005 - 00:00
Halvor
Kan ikkeno, men vil gjøre masse
#3
Posted 08 February 2005 - 00:00
Kopi av melding:En bit av zink, som fungerer som en anode for det andre metallet....
Hva f..n er en zink anode???
Gikk engang på elektro, husker ordet, men ikke hva det er!
Skal snart montere kanalbeskyttere og skliplate!
Opprinnelig postet av Bare_Niva
Mvh
Glenn
#4
Posted 05 February 2005 - 00:00
Har ingenteng i mot tur i skog å mark, så lenge det e med motor!!
#5
Posted 08 February 2005 - 00:00
Gikk engang på elektro, husker ordet, men ikke hva det er!
Skal snart montere kanalbeskyttere og skliplate!
Halvor
Kan ikkeno, men vil gjøre masse
#6
Posted 10 February 2005 - 00:00
Kopi av melding:
Hva f..n er en zink anode???
Gikk engang på elektro, husker ordet, men ikke hva det er!
Skal snart montere kanalbeskyttere og skliplate!
Halvor
Kan ikkeno, men vil gjøre masse
Opprinnelig postet av Bare_Niva
Ordet "anode" brukes også om en positiv elektrode, dvs. f.eks. pluss polen på batteriet er en anode... Det motsatte er katode (minus polen).
Mvh
Stian F
#7
Posted 08 February 2005 - 00:00
Kopi av melding:Slettes ingen dum idè det der du... Det hjelper faktisk å montere noen anoder rundt på bilen.
Kanskje vi burde hatt en zink anode under nivan og :-(
Opprinnelig postet av bebe
Glenn
#8
Posted 08 February 2005 - 00:00
#9
Posted 08 February 2005 - 00:00
Kopi av melding:Neppe på Cartheme.... Men hør med slike steder som bygger båter og slikt. Steder hvor det er "vanlig" å bygge med stål og alu i kombinasjon.
Hvor er det man kan få tak i sånne spacere??
Biltema??
Opprinnelig postet av Bare_Niva
Men jeg plikter jo enda en gang å gjøre oppmerksom på at dette er ikke noe som skjer i løpet av et år el to.... Så det er jo ingen akutt fare for at bilen ruster i stykker på E18 el noe.. Det skjer ikke SÅ fort, det tar nok noen år før plater el bil er rusta.
For å dempe ned dette maset jeg satte i gang, så må jeg si at jeg hadde ikke hatt så veldig store betenkeligheter med å montere noen aluplater på min bil. Det værste som kan skje er jo at platene blir spist opp, og da rundt boltfestene. Så detter platene av.
Det er litt værrre med syrefast, DA hadde jeg hatt litt mer betenkeligheter...
Mvh
Glenn
#10
Posted 08 February 2005 - 00:00
Kopi av melding:Det skjønner du dersom du leser litt om det Periodiske system og galvaniske spenninger......
skjønner fortsatt ikke hvorfor syrefast skulle gi mere rust, men det er greit...
Opprinnelig postet av AMan
Metall av mindre edle legeringer vil fungere som en anode for de andre metallene. Dette forårsaker en galvanisk strøm, som spiser opp det minst edle metallet. Dette kalles også okisdering (rust). Du kjenner sikkert til at det brukes anoder på båter, bårmotorer og båtakslinger? Dette er zink anoder, som skal spises opp, slik at stålet ikke blir angrepet. Dersom anodene blir borte, så begyner motor, skrog og akslinger å ruste.
Du har sikkert sett anodene på en påhengsmotor, de er ofte ganske så oppspiste.
Dersom man benytter seg av en stålkvalitet som rustfritt el syrefast i kontakt med, eller i nærheten av anodene så vil anodene spises opp enda fortere.
Mvh
Glenn
mvh
Glenn
#11
Posted 08 February 2005 - 00:00
Har ingenteng i mot tur i skog å mark, så lenge det e med motor!!
#12
Posted 08 February 2005 - 00:00
Biltema??
Halvor
Kan ikkeno, men vil gjøre masse
#13
Posted 07 February 2005 - 00:00
Kopi av melding:Problemet som gjenstår er bare selve bolten da... Den vil jo mest sannsynlig ha kontakt med godset. MEN vi snakker jo om ting som skjer i løpet av noen ÅR da, så for de fleste så kommer dette neppe til å by på noe problem.
sleng på et heavy lag med god tektyl og foring mellom stålet og aluminiumen.
tror du løser problemet greit der
Opprinnelig postet av HevaPuppestell
Skulle man ønske et galvanisk skille mellom delene, så bruker man spacer-foringer til boltene. Så slipper man å tenke mer på dette. Slikt brukes bla. på båter av stål, hvor styrhus/dekks-utstyr er av aluminium.
Mvh
Glenn
#14
Posted 06 February 2005 - 00:00
Jeg satser på at platene er modne for utskifting før den tid.
-87 Lada Niva
2" heving/32" BF mud
-90 Jeep XJ 4.0
#15
Posted 07 February 2005 - 00:00
hvertfall med tanke på at jeg måtte betale over 3000 for settet til
Bare_Niva.. dette fordi det var mye jobb med å lage programmer til stansingen dah..
(stoooore maskiner as)
Lev livet, så lever man kanskje ikke like lenge...
#16
Posted 06 February 2005 - 00:00
Kopi av melding:Alu og stål forårsaker at alu blir spist opp rett og slett, du får bare hvitt pulver igjen. Aluminiumoksid er det vel tror jeg.
hva skjer mellom alu og stål?
Erling
'92 Lada Niva
'03 Ski-Doo Mxz 800 REV x
Suzuki lj50 med kadett motor
Opprinnelig postet av eor
Glenn
#17
Posted 02 March 2005 - 00:00
Har ingenteng i mot tur i skog å mark, så lenge det e med motor!!
#18
Posted 02 March 2005 - 00:00
Member of russerbanden from Lier
And
member of lortligaen from Oppdal.
#19
Posted 02 March 2005 - 00:00
virker som tiscali.no er utsatt for mye spam og slikt
Erling
'92 Lada Niva
'03 Ski-Doo Mxz 800 REV x
Suzuki lj50 med kadett motor
#20
Posted 02 March 2005 - 00:00
Member of russerbanden from Lier
And
member of lortligaen from Oppdal.