det er en begrensning på 1,5 ganger bilens egenvekt(totalvekt?), dette gjelder 4x4 og biler over 3499kg.
1988 Chevy Subb 6.2D - th400 - 208 - 265/75-16 | Garasj: http://www.offroad.n...=ShowID&ID=3157
1978/80 Chevy Blazer K5 - 305/350 LPG - th350
Semihenger til pick up
Started by
ÅH
, Feb 11 2005 00:00
31 replies to this topic
#21
Posted 12 February 2005 - 00:00
#22
Posted 12 February 2005 - 00:00
på en semi vil du ha lasteevnen til bilen (-antall pasasjerer*75kg) pluss det du har lov til å dra henger
1988 Chevy Subb 6.2D - th400 - 208 - 265/75-16 | Garasj: http://www.offroad.n...=ShowID&ID=3157
1978/80 Chevy Blazer K5 - 305/350 LPG - th350
1988 Chevy Subb 6.2D - th400 - 208 - 265/75-16 | Garasj: http://www.offroad.n...=ShowID&ID=3157
1978/80 Chevy Blazer K5 - 305/350 LPG - th350
#23
Posted 12 February 2005 - 00:00
Hmm,stemmer amcar hadde vel en slik henger tidligere,får høre med dem! I Tyskland har jeg hørt det er vanlig med semi i lag med Iveco daily o.l da må det gå an å få t.u.v papirer!Dessuten går det flere camping semi vogner her til lands,Hmm!!!får undersøke litt mer på den saken."Litt sjef med big dually og semitralle med hengervekt 1.5 gange bilens vekt"! ,visst jeg får oppvektingspapir fra importør da?
#24
Posted 12 February 2005 - 00:00
en semi bruker vel bar noe av lasteevnen til bilen, og du vil vel da ikke trenge noe oppvektingspapir?
1988 Chevy Subb 6.2D - th400 - 208 - 265/75-16 | Garasj: http://www.offroad.n...=ShowID&ID=3157
1978/80 Chevy Blazer K5 - 305/350 LPG - th350
1988 Chevy Subb 6.2D - th400 - 208 - 265/75-16 | Garasj: http://www.offroad.n...=ShowID&ID=3157
1978/80 Chevy Blazer K5 - 305/350 LPG - th350
#25
Posted 11 February 2005 - 00:00
Vis du spør biltilsynet på Lillehammer , Hamar , gjøvik og kongsvinger om du får godkjent subben din på 36", hva svarer di da?????
www.bilbygging.no
DAMER, Tron er singel....
www.bilbygging.no
DAMER, Tron er singel....
#26
Posted 11 February 2005 - 00:00
med TÜv-papirer går det helt greit, hvis ikke, må jeg sende inn en søknad...
1988 Chevy Subb 6.2D - th400 - 208 - 265/75-16 | Garasj: http://www.offroad.n...=ShowID&ID=3157
1978/80 Chevy Blazer K5 - 305/350 LPG - th350
1988 Chevy Subb 6.2D - th400 - 208 - 265/75-16 | Garasj: http://www.offroad.n...=ShowID&ID=3157
1978/80 Chevy Blazer K5 - 305/350 LPG - th350
#27
Posted 11 February 2005 - 00:00
Med andre ord, lett er det ikke men heller ikke håpløst....
www.bilbygging.no
DAMER, Tron er singel....
www.bilbygging.no
DAMER, Tron er singel....
#28
Posted 11 February 2005 - 00:00
jeg hørte på lillehammer, hamar, gjøvik og kongsvinger om å få godkjent en vanlig henger etter subben min, men det gikk ikke, og jeg fikk den meldinga. når det gjelder semi blir det jo litt anerledes...
1988 Chevy Subb 6.2D - th400 - 208 - 265/75-16 | Garasj: http://www.offroad.n...=ShowID&ID=3157
1978/80 Chevy Blazer K5 - 305/350 LPG - th350
1988 Chevy Subb 6.2D - th400 - 208 - 265/75-16 | Garasj: http://www.offroad.n...=ShowID&ID=3157
1978/80 Chevy Blazer K5 - 305/350 LPG - th350
#29
Posted 11 February 2005 - 00:00
Sier du det VCE og hva er grunnlaget for den uttalelsen????
Biltilsynet på Hønefoss har godkjent et par av disse hengerene, min gamle Dooley hadde svingskive og campinghenger og den var ikke "flytte importert"...................
Jeg har forøvrig en stk komplett svingskive tilsalgs....
www.bilbygging.no
DAMER, Tron er singel....
Biltilsynet på Hønefoss har godkjent et par av disse hengerene, min gamle Dooley hadde svingskive og campinghenger og den var ikke "flytte importert"...................
Jeg har forøvrig en stk komplett svingskive tilsalgs....
www.bilbygging.no
DAMER, Tron er singel....
#30
Posted 11 February 2005 - 00:00
du får ikke godkjent elektro hydraulisk brems på tilhenger i norge unntatt hvis det er tatt inn som flyttelass, hvordan dette er med semitralle vet jeg ikke
1988 Chevy Subb 6.2D - th400 - 208 - 265/75-16 | Garasj: http://www.offroad.n...=ShowID&ID=3157
1978/80 Chevy Blazer K5 - 305/350 LPG - th350
1988 Chevy Subb 6.2D - th400 - 208 - 265/75-16 | Garasj: http://www.offroad.n...=ShowID&ID=3157
1978/80 Chevy Blazer K5 - 305/350 LPG - th350
#31
Posted 12 February 2005 - 00:00
Så at amcar har en stor bilhenger som har elektroniske bremser... Kan hende at de sitter på mere informasjon om hvordan man skal få en slik henger godkjent her i Norge.
.Anders
CJ7 '83 mod, 258cid, 33", ellers nesten orginal.
Se bilder på www.cj7.no bilens egen hjemmeside.
.Anders
CJ7 '83 mod, 258cid, 33", ellers nesten orginal.
Se bilder på www.cj7.no bilens egen hjemmeside.
#32
Posted 02 May 2005 - 23:00
Nå har det kommet nye regler, så det er sikkert noen der ute som driter seg ut litt:D
Hentet i fra statens vegvesens nettsider
Klasse E - Tilhenger/tilhengerredskap
Gjelder for tilhenger /tilhengerredskap med tillatt totalvekt over 750 kg som trekkes av motorvogn:
· I klasse B når vogntogets tillatte totalvekt er over 3500 kg
· I klasse C
· I klasse D
· I klasse C1 eller i klasse D1, men vogntogets tillatte totalvekt må ikke overstige 12000 kg og den tillatte totalvekten av tilhengeren må ikke overstige bilens egenvekt. Du må også sjekke bilens vognkort slik at tilhengeren ikke er tyngre enn hva bilen kan trekke
Stein Rui
Tlf: 90849036
http://www.bilbyggin...topic.php?t=104
Hentet i fra statens vegvesens nettsider
Klasse E - Tilhenger/tilhengerredskap
Gjelder for tilhenger /tilhengerredskap med tillatt totalvekt over 750 kg som trekkes av motorvogn:
· I klasse B når vogntogets tillatte totalvekt er over 3500 kg
· I klasse C
· I klasse D
· I klasse C1 eller i klasse D1, men vogntogets tillatte totalvekt må ikke overstige 12000 kg og den tillatte totalvekten av tilhengeren må ikke overstige bilens egenvekt. Du må også sjekke bilens vognkort slik at tilhengeren ikke er tyngre enn hva bilen kan trekke
Stein Rui
Tlf: 90849036
http://www.bilbyggin...topic.php?t=104