Har noen av dere flyttet paralellstaget på GW aksel fram og opp?
Tyskerene må ha kommet rett fra Oktoberfesten når de plasserte staget.
Kim's nye projekt
Pål Blesvik
Tlf: 91531373
PUT UP or SHUT UP!
Flytte paralellstag på Gelendewagenaksel
Started by
RockStar
, Feb 15 2005 00:00
2 replies to this topic
#1
Posted 15 February 2005 - 00:00
#2
Posted 20 February 2005 - 00:00
På gate er det viktig at styrevinkelen er mindre på ytterhjulet enn innerhjulet.
Men i offroad er det viktig med så mye sving som mulig.
Derfor bør vinklen på styrearmene være 90 grader mot akselen slik at svingutslaget blir likt på begge hjul.
Paralellstaget er det laveste punktet, derfor vil vi flytte det fram og opp der det står mest beskyttet.
Pål Blesvik
Tlf: 91531373
NMK Arendal
PUT UP or SHUT UP!
Men i offroad er det viktig med så mye sving som mulig.
Derfor bør vinklen på styrearmene være 90 grader mot akselen slik at svingutslaget blir likt på begge hjul.
Kopi av melding:
Hva mener du er feil med plasseringen Pål? GW'n har cross-over styring fra fabrikk, derfor er parallellstaget plassert på bak-siden av akselen
Paralellstaget er det laveste punktet, derfor vil vi flytte det fram og opp der det står mest beskyttet.
Pål Blesvik
Tlf: 91531373
NMK Arendal
PUT UP or SHUT UP!
#3
Posted 16 February 2005 - 00:00
Hva mener du er feil med plasseringen Pål? GW'n har cross-over styring fra fabrikk, derfor er parallellstaget plassert på bak-siden av akselen. Skal dere montere hydraulisk styring? Forøvrig samme "problemet" har alle som bruker UNIMOG-akseler. Masse info på http://www.pirate4x4...32&page=6&pp=25
Av linken over lærte jeg at f.eks. Ackerman-vinkelen bør være riktig:
Bilde hentet fra http://www.pirate4x4.com
Om denne vinkelen er riktig, så svinger innerhjulet mere enn ytterhjulet. Om du ikke har sinsykt mye offsett på hjulene er dette vanskelig å få til med parallellstaget på forsiden av akselen. Christian Austad har jobbet med den saken på formula bilen sin. Han bruker også GW-aksler. Men han har jo hjulene veeeldig langt ut...
[i]Bilen til Christian Austad
righthttp://www.otc-mc.org/~087/mc/SigOffroaders.jpg[/img=right]
Prates.. Tom
'87 MB 280GE
'63 Unimog-S 404
Av linken over lærte jeg at f.eks. Ackerman-vinkelen bør være riktig:
Bilde hentet fra http://www.pirate4x4.com
Om denne vinkelen er riktig, så svinger innerhjulet mere enn ytterhjulet. Om du ikke har sinsykt mye offsett på hjulene er dette vanskelig å få til med parallellstaget på forsiden av akselen. Christian Austad har jobbet med den saken på formula bilen sin. Han bruker også GW-aksler. Men han har jo hjulene veeeldig langt ut...
[i]Bilen til Christian Austad
righthttp://www.otc-mc.org/~087/mc/SigOffroaders.jpg[/img=right]
Prates.. Tom
'87 MB 280GE
'63 Unimog-S 404