Gå til innhold



Foto

Polybushes for geländewagen?


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
8 replies to this topic

#1 stig1804

stig1804

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 187 Innlegg:

Posted 17 February 2005 - 00:00

Noen som vet om det finnes polyurethane bushes (populært kalt polybushes) for geländewagen? Vet ikke hva det heter på norsk. Polymer foringer kanskje...

Grunnen til at jeg spør er at disse er uendelig mye enklere å skifte enn de orignale gummiforingene (som kanskje krever en 2-tonns presse). I tillegg er de mer slitesterke også.

http://www.difflock..../polybush.shtml


350GDT

#2 truls t

truls t

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 436 Innlegg:

Posted 22 February 2005 - 00:00

søk på polybush i england.. til defenderen så fåes de i tre farger. hvilken farge du velger bestemmer hardheten i polyurethanen.. de gamle foringene måtte jeg presse ut med over 12 tonns trykk og de nye poly foringene setter du inn med fingrene.. sjekk ut en side for serie landrover som heter gone2far.com . det er noen vannvittige akselvandringer på de bilene til å være bladfjærs biler

det siste jeg husker er att jeg traff brøytekanten......alle de andre kan jeg ikke huske att jeg traff..

#3 Partypatrol

Partypatrol

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 978 Innlegg:

Posted 21 February 2005 - 00:00

Litt misforståelse ute å går her tror jeg... Polyuretan er IKKE en hardplast, det er et eget materiale som likner på gummi i konsistens, men er mer slitetålelig i tillegg til at det tåler noen typer fett. Dette er fint på biler med bladfjærer og sjakler, da disse kan smøres.

#4 Allroad

Allroad

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 116 Innlegg:

Posted 18 February 2005 - 00:00

Jeg har prøvd med teflon (plaest) foring som blei dreid til det ristet mye og reduserte flexingen i terenget. Men jeg vet at man får en type som som er ferdig med hull som ikke er isenter. Som er til heising forandrer vinkelen så den blir riktig etter heising på for akselen. Er ikke hard plast helt igjenom. 4x4 suplay hadde til TOYOTA landcuser tror de skule se hva de fant til G. Viss ikke man har presse så kan man sjere ut gummien å sjere ut stålringen å skru inn foringen med skrustikka. Bruke en pipe som passer diameteren for å dytte den inn med

#5 jostsan

jostsan

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 22 Innlegg:

Posted 18 February 2005 - 00:00

Tanken på plastforinger slo meg også da jeg skiftet foringnene på min G for et par måneder siden. Pressa var faktisk oppe på 7-8 tonn før foringene slapp taket!!

Tviler på at årsaken til at bilfabrikantene ikke bruker plast er pris, og produksjonskapasitet er det ihverfall ikke, enhver med riktig CNC dreiebenk kunne dekke
årsbehovet til MB`s produksjon av Geländewagen.

Uten at jeg vet det ser jeg for meg at foringene reduserer flexing, og det er jo et minus vet terrengkjøring.
Noen fare for tretthetsbrudd i ramma på G tror jeg ikke på, men at foringene kan påvirke kjøreegenskapene er trolig.

En eller annen skulle absolutt testet det da Stig1804!

JS

#6 stig1804

stig1804

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 187 Innlegg:

Posted 18 February 2005 - 00:00

Kopi av melding:

Jeg må understreke at jeg har ingen erfaring med plastforinger, men det er antagelig en grunn til at biler ikke er utstyrt med slike fra fabrikken.

mvh
Torfinn

Opprinnelig postet av torfinn


Har ingen erfaring jeg, men det ser ut til at det finnes forskjellige hardhetsgrader. Fra offroad til gate bruk. I følge en artikkel jeg leste var årsaken til at de ikke brukes i alle biler pris og manglende produksjonskapasitet. Ikke vet jeg...


350GDT

#7 torfinn

torfinn

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2061 Innlegg:

Posted 18 February 2005 - 00:00

I utgangspunktet kan det høres forlokkende ut å skifte ut gummiforinger med hardplast foringer. Jeg kan tenke meg at det vil føre til følgende:
- Vibrasjoner overføres til karosseriet.
- Foringene gir seg ikke ved belastninger, belastningene vil derfor påføres karosseriet/ramma. Over tid vil det derfor kunne føre til tretthetsbrudd.
- Bilen blir mye stivere å kjøre, mer gokart følelse.
- Ved slitasje vil man få klikkelyder da bolter beveger seg i foringene. Gummiforinger vil slites mye mer gradvis.

Jeg må understreke at jeg har ingen erfaring med plastforinger, men det er antagelig en grunn til at biler ikke er utstyrt med slike fra fabrikken.

mvh
Torfinn

#8 bk

bk

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 263 Innlegg:

Posted 18 February 2005 - 00:00

Kopi av melding:
Har ikke funet rette dimen på dem men 4x4 suplay skule se om det fantes har ikke hørt noe

Opprinnelig postet av Allroad




Kjøp et meterlangt polyemne, sag opp i passe biter, varm opp og press inn. Bor et trangt hull til bolten, varm opp bolt og foring og bank den inn bolten. Prøvde dette på en toyota for noen år siden, og det gikk greit. Emnet kosta noen hundrelapper.

#9 Allroad

Allroad

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 116 Innlegg:

Posted 17 February 2005 - 00:00

Har ikke funet rette dimen på dem men 4x4 suplay skule se om det fantes har ikke hørt noe