Gå til innhold

Foto

Hvordan få best sveiseresultat med rørtråd ??

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
21 replies to this topic

#1 Ove

Ove

Helt eller Velt Offroad-team

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 734 Innlegg:

Posted 19 February 2005 - 00:00

Var og hentet meg et nytt Kemppi 150 idag, og skal til å bygge opp alt av plater ifra torpedovegg og fram på min LJ80 trialbil.

Men, kan ikke skryte på meg å være noen expert på sveising:blush:

Hvordan utfører man en god sveis med rørtråd ?

Vet at strømstyrke og mating blir en prøve-og-feile-prosess , men er det ellers noen gode tips å ta med seg ?

Noen påstår at du skal legge pistolen 45 grader og "skyve" sveisen foran deg , andre påstår at du skal "legge" sveisen etter deg .

Hva er det riktige ? Andre gode løsninger ?

Har prøvd å finne en god "oppskrift" på nettet, fortrinnsvis på norske sider , men finner ikke no' .

Ove

#2 Ove

Ove

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 734 Innlegg:

Posted 27 February 2005 - 00:00

Fornøyd med dagen arbeid smile.gif

Laget halvdører på LJ'en, helsveiste med flussfylt på 0,7mm japseblikkplater wink.gif

user posted image

Min 13 år gml co-driver med siste finpuss .....

Ove

#3 Blom

Blom

Fullstendig uautorisert terrengbilbygger

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3571 Innlegg:

Posted 25 February 2005 - 00:00

Det er vesentlig forskjell mellom 1,5 mm plater og 0,7 mm japseblikkplater. Men blir man fornøyd med å sveise flussfylt er jo det bare bra !!

Som jeg sa, jeg har sveist begge deler og det var omtrent som å komme i himmelen med gass kontra fluss på tynnplater.

Blom - 1990 Hilux X-cab og 2 stk Suki LJ80

#4 Exxon

Exxon

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 740 Innlegg:

Posted 25 February 2005 - 00:00

Kopi av melding:
Til alle skeptikere :

1 stk Kemppi 150
+0,9mm rørtråd fra Biltema ??!!
+1,5mm plater
+rette innstilling av strøm/mating
+ca 30grader vinkel på pistol
+skyve sveisebadet forran seg
+helsveiset "larve"
= kjemperesultat:D

Dette gikk jo som en drøm , slipte tilogmed ned sveisen helt for test.
God gjennomsveising, ingen brudd, ingen synlige porer etter slagg og annet uhumskheter.
Dette var jo gøy, hvorfor har jeg ikke gjort dette før ???
Må nesten ha meg en bil til nå, bare for å ha mere å sveise påbiggrin.gif:D

Ove
En seiser er oss født !

Opprinnelig postet av Ove

biggrin.gif:D:D:D:D

#5 Bigbear

Bigbear

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 182 Innlegg:

Posted 24 February 2005 - 00:00

Kopi av melding:

Hei SPAWN smile.gif ringer deg når jeg skal ha noe sveist smile.gif du har jo ikke lengre veien å kjøre, så du kommer vel du cool.gif

bgnerl@online.no

KA FAEN E DET SOM E GALT NO DA!!!!!

Opprinnelig postet av Bigbear

det er bare å plinge på det Bigbear, her tar vi sveise oppdrag på strak arm;)

Opprinnelig postet av Spawn

[/quote]

Hmmm.. Du skulle tatt deg en tur kikevel å sett på doningen min, kanskje det ville vekke interessen din, så du blir tent på å prøve litt offroad kjøring du også wink.gif

bgnerl@online.no

#6 Spawn

Spawn

Offroad-wannabe

• Medlem
  • PipPip
  • 51 Innlegg:

Posted 23 February 2005 - 00:00

Hei SPAWN smile.gif ringer deg når jeg skal ha noe sveist smile.gif du har jo ikke lengre veien å kjøre, så du kommer vel du cool.gif

bgnerl@online.no

Opprinnelig postet av Bigbear

det er bare å plinge på det Bigbear, her tar vi sveise oppdrag på strak arm;)
[/quote]

#7 Ove

Ove

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 734 Innlegg:

Posted 23 February 2005 - 00:00

Til alle skeptikere :

1 stk Kemppi 150
+0,9mm rørtråd fra Biltema ??!!
+1,5mm plater
+rette innstilling av strøm/mating
+ca 30grader vinkel på pistol
+skyve sveisebadet forran seg
+helsveiset "larve"
= kjemperesultat:D

Dette gikk jo som en drøm , slipte tilogmed ned sveisen helt for test.
God gjennomsveising, ingen brudd, ingen synlige porer etter slagg og annet uhumskheter.
Dette var jo gøy, hvorfor har jeg ikke gjort dette før ???
Må nesten ha meg en bil til nå, bare for å ha mere å sveise påbiggrin.gif:D

Ove

#8 Bigbear

Bigbear

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 182 Innlegg:

Posted 22 February 2005 - 00:00

Kopi av melding:
Kopi av melding:
ang om å legge eller skyve sveisen.
Drar du sveiesen med blir den smal og med en høy rygg. Og gjør du motsatt blir den bred og lav.

En veldig enkel bok om sveising finns på biltema, den handler om sveising i bil.

Ja takk, begge deler!

Opprinnelig postet av sweden

Eller for å si det på en annen måte: drar du sveisen etter deg får du en kald sveis, sveisebadet går ikke dypt nok ned i stålet og du kan risikere at det ikke holder over tid. men peker du sveisepistolen mot den retningen du sveiser, vil du få et mer dypere sveise bad og en rett sveis. dette er mest viktig på litt tykkere gods. bruk av rørtråd på noe som er under 5mm, alt for tungvint etter min menig. rørtråd er beregnet på tykke gods, der hvor du trenger mye varme og mye mating for å få rett sveis. 0,6 - 1,0 mm tråd er fint å sveise tynnplater og til de litt tykkere med. og for å svare på ditt sp. om hvordan man får en god sveis med rørtråd: nesten umulig å ikke få en bra sveis med rør tråd det går nesten av seg selv, trening må til. så det å øve seg på noen plate biter først, for å finne ut rette innstillingene og sveisestilling er en grei måte å trene på.cool.gif

Opprinnelig postet av Spawn

bgnerl@online.no

#9 Spawn

Spawn

Offroad-wannabe

• Medlem
  • PipPip
  • 51 Innlegg:

Kopi av melding:
Drar du sveiesen med blir den smal og med en høy rygg. Og gjør du motsatt blir den bred og lav.

En veldig enkel bok om sveising finns på biltema, den handler om sveising i bil.

Ja takk, begge deler!

Opprinnelig postet av sweden

Eller for å si det på en annen måte: drar du sveisen etter deg får du en kald sveis, sveisebadet går ikke dypt nok ned i stålet og du kan risikere at det ikke holder over tid. men peker du sveisepistolen mot den retningen du sveiser, vil du få et mer dypere sveise bad og en rett sveis. dette er mest viktig på litt tykkere gods. bruk av rørtråd på noe som er under 5mm, alt for tungvint etter min menig. rørtråd er beregnet på tykke gods, der hvor du trenger mye varme og mye mating for å få rett sveis. 0,6 - 1,0 mm tråd er fint å sveise tynnplater og til de litt tykkere med. og for å svare på ditt sp. om hvordan man får en god sveis med rørtråd: nesten umulig å ikke få en bra sveis med rør tråd det går nesten av seg selv, trening må til. så det å øve seg på noen plate biter først, for å finne ut rette innstillingene og sveisestilling er en grei måte å trene på.cool.gif

#10 Exxon

Exxon

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 740 Innlegg:

Har sveiset mye med de fleste typer sveiseapperater inklusiv gass. På tynnplater synes jeg det er best å skyve sveisen foran seg som du sier blir ikke like lett hull da. Det som er det problemet med sveising er mangel på trening.

#11 suzuki410

suzuki410

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 205 Innlegg:

Jeg tror du blir fornøyd med 150 amp og rørtråd. Nesten hele suzukin min er sveiset med rørtråd (bortsett fra buret da, den jobben satt jeg bort) Det eneste som ikke har holdt er ett girkassefeste, men da skylder jeg bare på feilkonstruksjon. I følge selgeren holder det lenge med rørtråd og 150 amp. 1 stk 5 kg rull i året koster like mye som og leie flaske sa han. Lite sveising? Bruk rørtråd.

#12 Scuba

Scuba

Grand offroader

• Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 554 Innlegg:

Posted 20 February 2005 - 00:00

Man får kjøpt engangsflasker med dekkgass dette kan jo være en løsning sammen med 0,8 massiv tråd

#13 Ove

Ove

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 734 Innlegg:

OK , skjønner tegninga .
Må jeg helsveise tynnplater , vanlig tråd og dekkgass .
Rørtråd kan brukes til punktsveising på tynnplater og konstuksjonsveis.
Jeppjepp, da er det bare å komme seg ut og begynne:)

Takker for mange gode svar .

Ove

#14 sweden

sweden

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 203 Innlegg:

Ja takk, begge deler!

#15 Blom

Blom

Fullstendig uautorisert terrengbilbygger

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3571 Innlegg:

Om du absolutt skal bruke flussfylt tråd, så bytter du om polariteten på kablene, dvs, den som går til klemmen setter du der som kabelen til pistoen gikk og vice versa.

Det er svært lenge siden jeg har sveist og jeg har nå stort sett brukt opp en 5 kilo med flussfylt 0,8 mm tråd på å sveise meg vinsjfester mm. Dette har fungert veldig bra på 3,0 mm tykkelse og oppover så der er det ikke noe problem bortsett fra at det spruter.
Så begynte jeg på hiluxen og det ble endel tynnplatesveising og det gikk jo på en måte med gjennombrenning og klumper og masse sliping pga at punktveisisene vokste seg oppå hverandre.
Fikk lånt meg en gassflaske og det var som å komme til himmelen, fremdeles 0,8 mm tråd, men nå vanlig tråd. Fine sveiser, kan faktisk sveise larver selv på tynnplater om man er forsiktig og ikke minst skikkelig penetrasjon av sveisen uten å brenne igjennom.

Tips - lån deg flaske om du skal sveise tynnplate !!

Blom - 1990 Hilux X-cab og 2 stk Suki LJ80

#16 Absolut Offroad

Absolut Offroad

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 633 Innlegg:

Enig med Øystein der. Tror du vil bli mer fornøyd om du bytter ut den derre rørtråden din. Har selv prøvd meg på slik tråd uten dekkgass, og syntes det var pyton, men du gjør jo som du vil. Kjenner du ikke noen med et apparat med "normaltråd" slik at du kan få prøvd dette? Slagg i sveisen er noe dritt.smile.gif

#17 Øystein

Øystein

Skogens Konge

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1655 Innlegg:

Kopi av melding:

Så det jeg er ute etter er : Hvordan få best sveiseresultat med RØRTRÅD/FCAW uten dekkgass på tynnplater og lettere konstruksjonssveising ??

Opprinnelig postet av Ove

Tenkte meg nok at det var gassfri sveising du mente ja. Det kalles "innershield". Vi i industrien er vant til at det som går som rørtråd er 1.2mm tråd med dekkgass. Det var den tråden Absolut Offroad mente, tenker jeg.

På tynnplate bør du ikke sveise lange larver, men punktsveise. I og med at stålet er så tynt, vil du brenne hull med en gang hvis du "båler på". Men dette finner du kjapt ut...
Men regn med at det vil bli mye sliping av sveisesprut, for innershield er kjent for det.
Jeg ville spandert på meg en gassflaske og kompakt-tråd hvis du skal sveise mye. Spesielt siden du har flesket til med Kemppi. Kemppi-maskiner fortjener bedre enn innershield... men det er jo min mening da smile.gif

Jeep ZJ

#18 Scuba

Scuba

Grand offroader

• Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 554 Innlegg:

Jeg bruker bruker bare Tig nor jeg sveiser tynnplater,du klarer det vel med rørtråd også men da må du punktsveise hele veien,altså sveise med svært lav strøm/trådmating og "sy" platene sammen,etterpå fyller du igjen hullene imellom med nye punkter,hell litt vann over sveiseområdet for å kjøle ned viss det blir for varmt ,husk også å fjærne slagg hele tiden,dette er møysommelig arbeid men resultatet blir ganske bra.biggrin.gif

#19 Ove

Ove

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 734 Innlegg:

Tja , nå har det seg slik at det er rørtråd jeg vil bruke , og såpass har jeg fått med meg tidligere at det lar seg fint gjøre å sveise tynnplater med rørtråd , dog kanskje ikke helsveising for en fersking som meg:).

Ang bilen ; den skal gå i orginal , så det blir oppbygging av innerskjermer og ytterskjermer + litt div rusthull. Frontplate og panser lar seg redde .

Så det jeg er ute etter er : Hvordan få best sveiseresultat med RØRTRÅD/FCAW uten dekkgass på tynnplater og lettere konstruksjonssveising ??

Ove

#20 Absolut Offroad

Absolut Offroad

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 633 Innlegg:

Hallo. Jeg skjønner ikke hvorfor du skal sveise tynnplåt med rør tråd. Det er vel ikke sånn sveising uten dekkgass du driver med? Om det ikke er det syntes jeg at du skal bytte ut rørtråden mot vanlig 0,6 eller 0,8 tråd. Rør tråden kan du bruke når du skal sveise deg bur eller bøyle, altså tykkere gods. Om du ikke har sveiset noe særlig før bør få deg en del plate biter å øve på, ikke øv på bilen. Sveisemaske er viktig, er glasset for mørkt ser du ikke hva du driver med. er det for lyst blir du blennet å ser heller ikke da hva du driver med. Har du normalt syn kan jeg gjette på ca 10-12 DIN på glasset. Tynnplåt er noe dritt å starte med om du ikke kan sveise, det blir FORT hull. Vær sikker på at du har fått bort all rust om det er det der du skal sveise. Siden det er trail bil så bygger du deg vel rørramme forann og henger skjermene på? Lykke til smile.gif