
Hvordan få best sveiseresultat med rørtråd ??
#1
Posted 19 February 2005 - 00:00
Men, kan ikke skryte på meg å være noen expert på sveising:blush:
Hvordan utfører man en god sveis med rørtråd ?
Vet at strømstyrke og mating blir en prøve-og-feile-prosess , men er det ellers noen gode tips å ta med seg ?
Noen påstår at du skal legge pistolen 45 grader og "skyve" sveisen foran deg , andre påstår at du skal "legge" sveisen etter deg .
Hva er det riktige ? Andre gode løsninger ?
Har prøvd å finne en god "oppskrift" på nettet, fortrinnsvis på norske sider , men finner ikke no' .
Ove
#2
Posted 27 February 2005 - 00:00

Laget halvdører på LJ'en, helsveiste med flussfylt på 0,7mm japseblikkplater


Min 13 år gml co-driver med siste finpuss .....
Ove
#3
Posted 25 February 2005 - 00:00
Som jeg sa, jeg har sveist begge deler og det var omtrent som å komme i himmelen med gass kontra fluss på tynnplater.
Blom - 1990 Hilux X-cab og 2 stk Suki LJ80
#4
Posted 25 February 2005 - 00:00
Kopi av melding:
Til alle skeptikere :
1 stk Kemppi 150
+0,9mm rørtråd fra Biltema ??!!
+1,5mm plater
+rette innstilling av strøm/mating
+ca 30grader vinkel på pistol
+skyve sveisebadet forran seg
+helsveiset "larve"
= kjemperesultat:D
Dette gikk jo som en drøm , slipte tilogmed ned sveisen helt for test.
God gjennomsveising, ingen brudd, ingen synlige porer etter slagg og annet uhumskheter.
Dette var jo gøy, hvorfor har jeg ikke gjort dette før ???
Må nesten ha meg en bil til nå, bare for å ha mere å sveise på![]()
Ove
En seiser er oss født !
Opprinnelig postet av Ove


#5
Posted 24 February 2005 - 00:00
Kopi av melding:
Hei SPAWNringer deg når jeg skal ha noe sveist
du har jo ikke lengre veien å kjøre, så du kommer vel du
![]()
bgnerl@online.no
KA FAEN E DET SOM E GALT NO DA!!!!!
Opprinnelig postet av Bigbear
det er bare å plinge på det Bigbear, her tar vi sveise oppdrag på strak arm;)
[/quote]
Hmmm.. Du skulle tatt deg en tur kikevel å sett på doningen min, kanskje det ville vekke interessen din, så du blir tent på å prøve litt offroad kjøring du også

bgnerl@online.no
KA FAEN E DET SOM E GALT NO DA!!!!!
#6
Posted 23 February 2005 - 00:00



bgnerl@online.no
KA FAEN E DET SOM E GALT NO DA!!!!!
det er bare å plinge på det Bigbear, her tar vi sveise oppdrag på strak arm;)
[/quote]
#7
Posted 23 February 2005 - 00:00
1 stk Kemppi 150
+0,9mm rørtråd fra Biltema ??!!
+1,5mm plater
+rette innstilling av strøm/mating
+ca 30grader vinkel på pistol
+skyve sveisebadet forran seg
+helsveiset "larve"
= kjemperesultat:D
Dette gikk jo som en drøm , slipte tilogmed ned sveisen helt for test.
God gjennomsveising, ingen brudd, ingen synlige porer etter slagg og annet uhumskheter.
Dette var jo gøy, hvorfor har jeg ikke gjort dette før ???
Må nesten ha meg en bil til nå, bare for å ha mere å sveise på


Ove
#8
Posted 22 February 2005 - 00:00
Kopi av melding:
Kopi av melding:
ang om å legge eller skyve sveisen.
Drar du sveiesen med blir den smal og med en høy rygg. Og gjør du motsatt blir den bred og lav.
En veldig enkel bok om sveising finns på biltema, den handler om sveising i bil.
Ja takk, begge deler!
Opprinnelig postet av sweden
Eller for å si det på en annen måte: drar du sveisen etter deg får du en kald sveis, sveisebadet går ikke dypt nok ned i stålet og du kan risikere at det ikke holder over tid. men peker du sveisepistolen mot den retningen du sveiser, vil du få et mer dypere sveise bad og en rett sveis. dette er mest viktig på litt tykkere gods. bruk av rørtråd på noe som er under 5mm, alt for tungvint etter min menig. rørtråd er beregnet på tykke gods, der hvor du trenger mye varme og mye mating for å få rett sveis. 0,6 - 1,0 mm tråd er fint å sveise tynnplater og til de litt tykkere med. og for å svare på ditt sp. om hvordan man får en god sveis med rørtråd: nesten umulig å ikke få en bra sveis med rør tråd det går nesten av seg selv, trening må til. så det å øve seg på noen plate biter først, for å finne ut rette innstillingene og sveisestilling er en grei måte å trene på.![]()
Opprinnelig postet av Spawn
Hei SPAWN



bgnerl@online.no
KA FAEN E DET SOM E GALT NO DA!!!!!
#9
Posted 22 February 2005 - 00:00
Kopi av melding:
ang om å legge eller skyve sveisen.
Drar du sveiesen med blir den smal og med en høy rygg. Og gjør du motsatt blir den bred og lav.
En veldig enkel bok om sveising finns på biltema, den handler om sveising i bil.
Ja takk, begge deler!
Opprinnelig postet av sweden
Eller for å si det på en annen måte: drar du sveisen etter deg får du en kald sveis, sveisebadet går ikke dypt nok ned i stålet og du kan risikere at det ikke holder over tid. men peker du sveisepistolen mot den retningen du sveiser, vil du få et mer dypere sveise bad og en rett sveis. dette er mest viktig på litt tykkere gods. bruk av rørtråd på noe som er under 5mm, alt for tungvint etter min menig. rørtråd er beregnet på tykke gods, der hvor du trenger mye varme og mye mating for å få rett sveis. 0,6 - 1,0 mm tråd er fint å sveise tynnplater og til de litt tykkere med. og for å svare på ditt sp. om hvordan man får en god sveis med rørtråd: nesten umulig å ikke få en bra sveis med rør tråd det går nesten av seg selv, trening må til. så det å øve seg på noen plate biter først, for å finne ut rette innstillingene og sveisestilling er en grei måte å trene på.

#10
Posted 22 February 2005 - 00:00
#11
Posted 22 February 2005 - 00:00
#12
Posted 20 February 2005 - 00:00
#13
Posted 19 February 2005 - 00:00
Må jeg helsveise tynnplater , vanlig tråd og dekkgass .
Rørtråd kan brukes til punktsveising på tynnplater og konstuksjonsveis.
Jeppjepp, da er det bare å komme seg ut og begynne:)
Takker for mange gode svar .
Ove
#14
Posted 19 February 2005 - 00:00
Drar du sveiesen med blir den smal og med en høy rygg. Og gjør du motsatt blir den bred og lav.
En veldig enkel bok om sveising finns på biltema, den handler om sveising i bil.
Ja takk, begge deler!
#15
Posted 19 February 2005 - 00:00
Det er svært lenge siden jeg har sveist og jeg har nå stort sett brukt opp en 5 kilo med flussfylt 0,8 mm tråd på å sveise meg vinsjfester mm. Dette har fungert veldig bra på 3,0 mm tykkelse og oppover så der er det ikke noe problem bortsett fra at det spruter.
Så begynte jeg på hiluxen og det ble endel tynnplatesveising og det gikk jo på en måte med gjennombrenning og klumper og masse sliping pga at punktveisisene vokste seg oppå hverandre.
Fikk lånt meg en gassflaske og det var som å komme til himmelen, fremdeles 0,8 mm tråd, men nå vanlig tråd. Fine sveiser, kan faktisk sveise larver selv på tynnplater om man er forsiktig og ikke minst skikkelig penetrasjon av sveisen uten å brenne igjennom.
Tips - lån deg flaske om du skal sveise tynnplate !!
Blom - 1990 Hilux X-cab og 2 stk Suki LJ80
#16
Posted 19 February 2005 - 00:00

#17
Posted 19 February 2005 - 00:00
Kopi av melding:
Så det jeg er ute etter er : Hvordan få best sveiseresultat med RØRTRÅD/FCAW uten dekkgass på tynnplater og lettere konstruksjonssveising ??
Opprinnelig postet av Ove
Tenkte meg nok at det var gassfri sveising du mente ja. Det kalles "innershield". Vi i industrien er vant til at det som går som rørtråd er 1.2mm tråd med dekkgass. Det var den tråden Absolut Offroad mente, tenker jeg.
På tynnplate bør du ikke sveise lange larver, men punktsveise. I og med at stålet er så tynt, vil du brenne hull med en gang hvis du "båler på". Men dette finner du kjapt ut...
Men regn med at det vil bli mye sliping av sveisesprut, for innershield er kjent for det.
Jeg ville spandert på meg en gassflaske og kompakt-tråd hvis du skal sveise mye. Spesielt siden du har flesket til med Kemppi. Kemppi-maskiner fortjener bedre enn innershield... men det er jo min mening da


#18
Posted 19 February 2005 - 00:00

#19
Posted 19 February 2005 - 00:00
Ang bilen ; den skal gå i orginal , så det blir oppbygging av innerskjermer og ytterskjermer + litt div rusthull. Frontplate og panser lar seg redde .
Så det jeg er ute etter er : Hvordan få best sveiseresultat med RØRTRÅD/FCAW uten dekkgass på tynnplater og lettere konstruksjonssveising ??
Ove
#20
Posted 19 February 2005 - 00:00
