Har en Lynx Finlandia med 503 motor (ikke gått så himla mye etter overhaling med nye wisco ? stempel ol.) Når den er godt varm og den blir stoppet , starter den ikke før den er blitt kald. Det er gnist på begge pluggene. Samtidig er det en klikke lyd når jeg drar i start snora . Denne lyden var ikke der før dette problemet oppstod og den er der ikke når motoren er kald ! da starter den som et skudd også...
Er meget takknemmelig for innspill på dette.
Problemer med Rotax 503, trenger råd...
Started by
exe
, Mar 08 2005 00:00
12 replies to this topic
#1
Posted 08 March 2005 - 00:00
#2
Posted 16 March 2005 - 00:00
hadde problemer med mopeden husker jeg, varmkjilte i et sett......gikk greit når den var kald, litt lenge på høyt turtall og det var stopp
prøv og bytt ringer og kjør med 4-5% olje
bland bensinen før du fyller scooteren
_________________
Kor e reinan mine...
prøv og bytt ringer og kjør med 4-5% olje
bland bensinen før du fyller scooteren
_________________
Kor e reinan mine...
#3
Posted 16 March 2005 - 00:00
Jepp, blander rett i bensinen. Kan jo ha gjort en feil med mikisnga på kanna.Men om den har vert varmkjørt ( så ikke noe på temp målerene) skulle den da fungere helt greit når den er kald ?
Men uansett bør jeg nok tappe av bensinen på tanken.
Men uansett bør jeg nok tappe av bensinen på tanken.
#4
Posted 16 March 2005 - 00:00
Det høres jo ut som varmkjiling.
blander du oljen rett i bensinen?
_________________
Kor e reinan mine...
blander du oljen rett i bensinen?
_________________
Kor e reinan mine...
#5
Posted 16 March 2005 - 00:00
Motoren fungerte fint i flere år etter overhalinga ,men har gått lite hvert år, kun nyttekjøring her i gården...
Problemet kom momentant på en fjelltur. "klikke" lyden forvirrer meg mest.. tyder vel på indre feil..
Problemet kom momentant på en fjelltur. "klikke" lyden forvirrer meg mest.. tyder vel på indre feil..
#6
Posted 16 March 2005 - 00:00
Regner med at du satte stemplene i, med pilen(merket på stemlene) mot utblåsningsportene. Hvis ikke, får du sørgelige stygge riper og dertil kompressjonssvikt. Husk åpningen på låseklipsene til kryssboltene skal vendes nedover.. Etter som problemet kom ved stempelskift uten noe andre justeringer, må det være kompresjonssvikt. Sjekk kompressjonstrykket på begge syl, Hvis den er bra, rens forgasserne og ta grunninstilling på disse, og juster ut i fra det... Good luck.. Tut og kjør.
#7
Posted 30 March 2005 - 23:00
hei. jeg har en rotax 277. de sier de er stortsett samme motor. hadde problemer med min og (stoppet når den ble varm). fikk den overhalt men til ingen nytte. jeg har byttet cdi boks og coil. da fungerte alt bra.
#8
Posted 11 May 2005 - 23:00
skjekk coil + plugg ledningene. hadde samme problem med en 503 tidlig i vinter. bytta det å så funka alt fint
Toyota Jumper...
Peugot speed fight 2.
Mountain Asaylers.
Summit 800 Adrenaline 05
Toyota Jumper...
Peugot speed fight 2.
Mountain Asaylers.
Summit 800 Adrenaline 05
#9
Posted 25 May 2005 - 23:00
Mål ohm på alt. Begynn med plugghettene, så tenninga videre nedover. Husk at selv om det er riktig ohm i plugghettene, kan det gi spenningsfall og de vil allikevel IKKE fungere.
#10
Posted 30 August 2005 - 23:00
Hei. Ett kjent problem med 503 spesielt den med en forgasser er att lufte
skruen skrur seg selv ut. Å får da feil blanding (luft bensin).
Den får som offtes for mager blanding.
Som følge av det varm skjærer den og blir som du sier umulig å starte da den er varm. Lufte skruen skal som max 2,5 tørn ut.
98 % av alle 503 og 277 motorer med en forgasser varmeskjærer pga.
det. Pluggene må hvere BR9 (viktig)
skruen skrur seg selv ut. Å får da feil blanding (luft bensin).
Den får som offtes for mager blanding.
Som følge av det varm skjærer den og blir som du sier umulig å starte da den er varm. Lufte skruen skal som max 2,5 tørn ut.
98 % av alle 503 og 277 motorer med en forgasser varmeskjærer pga.
det. Pluggene må hvere BR9 (viktig)
#11
Posted 19 October 2006 - 23:00
ja ha B9ES tenke æ.. ellers så kan det være simmeringene på veiva... eller cdi box
kjæm du opp, kjæm du ned!!!!
pajero 86
seat toledo 96
bombardier outlander400
kjæm du opp, kjæm du ned!!!!
pajero 86
seat toledo 96
bombardier outlander400
#12
Posted 24 March 2009 - 22:28
QUOTE(Pettre @ 30 Aug 2005, 23:00) <{POST_SNAPBACK}>
Hei. Ett kjent problem med 503 spesielt den med en forgasser er att lufte
skruen skrur seg selv ut. Å får da feil blanding (luft bensin).
Den får som offtes for mager blanding.
Som følge av det varm skjærer den og blir som du sier umulig å starte da den er varm. Lufte skruen skal som max 2,5 tørn ut.
98 % av alle 503 og 277 motorer med en forgasser varmeskjærer pga.
det. Pluggene må hvere BR9 (viktig)
skruen skrur seg selv ut. Å får da feil blanding (luft bensin).
Den får som offtes for mager blanding.
Som følge av det varm skjærer den og blir som du sier umulig å starte da den er varm. Lufte skruen skal som max 2,5 tørn ut.
98 % av alle 503 og 277 motorer med en forgasser varmeskjærer pga.
det. Pluggene må hvere BR9 (viktig)
får mer bensin jo mer skruen er ut...................
#13
Posted 03 February 2010 - 23:00
QUOTE(exe @ 8 Mar 2005, 00:00) <{POST_SNAPBACK}>
Har en Lynx Finlandia med 503 motor (ikke gått så himla mye etter overhaling med nye wisco ? stempel ol.) Når den er godt varm og den blir stoppet , starter den ikke før den er blitt kald. Det er gnist på begge pluggene. Samtidig er det en klikke lyd når jeg drar i start snora . Denne lyden var ikke der før dette problemet oppstod og den er der ikke når motoren er kald ! da starter den som et skudd også...
Er meget takknemmelig for innspill på dette.
Er meget takknemmelig for innspill på dette.