Gå til innhold



Foto

Motorbytte, bremser, dekk...


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
35 replies to this topic

#1 Insomnia

Insomnia

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 8 Innlegg:

Posted 09 March 2005 - 00:00

Har en Niva 1986 modell som må gjennom en del modifikasjoner før den blir godkjent igjen. Har noe rust, men det er jo bare til å sveise. Men det jeg trenger hjelp til er følgende:

1. Må bytte motor. Passer en Volvo B23 i niva'n. Og eventuelt hva trenger jeg for å få 4x4 til å passe på den girkassen.

2: Vil heise den litt. Hva anbefaler dere. Skal ikke være noen x-treme car.

3: Og hvor store dekk anbefaler dere.

Som dere sikkert skjønner så er dette min først nivaB)

#2 eor

eor

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 731 Innlegg:

Posted 05 April 2005 - 23:00

http://www.bruktbildeler.com/

sjekk der, jeg fant flere peugot 1.9 diesel både med og uten turbo


Erling
'92 Lada Niva
'03 Ski-Doo Mxz 800 REV x
Suzuki lj50 med kadett motor

#3 Tommy

Tommy

    Pirate....

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6300 Innlegg:

Posted 04 April 2005 - 23:00

5x5,5
samme som på Suzuki og de fleste eldre jeeper...


Tommy Olsen

#4 JRHauge

JRHauge

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 373 Innlegg:

Posted 09 March 2005 - 00:00

Tror Fiat abbert motor blir godkjent!

-----------------


#5 ingos

ingos

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5073 Innlegg:

Posted 09 March 2005 - 00:00

tror eller vet? Det er stor forskjell.

Member of russerbanden from Lier
And
member of lortligaen from Oppdal.

#6 JRHauge

JRHauge

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 373 Innlegg:

Posted 09 March 2005 - 00:00

Er ikke helt sikker. Har bare hørt det, dermed ble det "tror" og ikke "vet"

-----------------


#7 Frode

Frode

    Jeep-bygger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 06 April 2005 - 23:00

Du trenger travers fra en -95 eller nyere. Så blir det jo noe forskjell på ledningsnett, da. Ellers er det stortsett bolt on.

-90 Jeep XJ 4.0

IROK!

#8 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 05 April 2005 - 23:00

motor e ikke nåkka problem, e traversen som e stress å få tak i, 1,9 peugot diesel burde du klar å få tak i over alt!!!

Niva '97 diesel
Kodiak '98 bensin

#9 Insomnia

Insomnia

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 8 Innlegg:

Posted 06 April 2005 - 23:00

Takker for innlegget om den bruktdeler siden. Fant det meste en har bruk for (og ikke bruk forB)) der.

Men er det noen som har byttet motor fra 1600 bensin til 1,9 diesel på lada'n sin her? Eller om noen har telefonnummeret til noen som har gjort det. Trenger litt informasjon om hva som trenger modifikasjon osv

#10 Insomnia

Insomnia

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 8 Innlegg:

Posted 07 April 2005 - 23:00

Spør og graver mye her nå. Men er relativt blankt på dette området.

Ser noen bilopphuggerri selger pegueot 1,9 diesel motorer som er 1997 og nyere. Er det noen spesiel årsmodell jeg må ha for at den skal passe på motorfester og slikt??

#11 Insomnia

Insomnia

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 8 Innlegg:

Posted 03 April 2005 - 23:00

Takker for alle innlegg hittil. Mye lærerikt. Har ringt en GOD del rundt nå for å forhøre meg om hvilken muligheter jeg har. Snakket med LADA Norge og BT, de sa at så lenge jeg fikk ett godkjent verksted til å gå god for jobben og at de kunne skrive under på at bilen vil holde så var det ikke noen problemer i det hele tatt. Ringte deretter litt rundt til forskjellige verksteder som jeg vet har skrudd lada tidligere, og traff en hyggelig eldre kar som hadde skrudd lada i 20 år. Han sa at så lenge forholdet mellom bremser og motor er greit, så var det ikke noe problem. Lada'n er jo bygd for å tåle både bomber og nordmennB)

Men jeg leste fra en av dere at bunnpannen må modifiseres. Jeg skal sette inn en Volvo B23 motor med 4-trinns volvo dieselkasse, noen som vet om jeg trenger å modifisere bunnpannen da? Har hørt at det eneset jeg trenger er et distansestykke mellom girkassen og akslingen.

Og til slutt et annet spørsmål. Er det noen som kan gi meg de tekniske data på orginalbremsene på bilen?
Regner med å måtte bytte ut forbremsene, men bakbremsene ser jo stor nok ut.

#12 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 05 April 2005 - 23:00

på lada italia sine hjemmesider står det noe om en niva me peugot turbodiesel, samme motor som står i vanlig diesel niva, bare me turbo. enesteforskjellen på denne å bx19 me turbo intercooler er at den ikke har intercooler og at det er mindre effekt i ladaen. Noen forksjeller er det sikkert på motorfestene også, men d burde gå greit å bygge om, evt kan man flytte over bare turboen. For min del vil jeg helst beholde min gamle diesel som en reservemotor, da den er i eksemplarisk fin stand!

Niva '97 diesel
Kodiak '98 bensin

#13 Frode

Frode

    Jeep-bygger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 24 March 2005 - 00:00

Selvfølgelig mulig, men for å få godkjent kan ikke ikke effekten skille seg mye fra orginal.

-90 Jeep XJ 4.0

IROK!

#14 Turbotrøkk

Turbotrøkk

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 44 Innlegg:

Posted 24 March 2005 - 00:00

Når Niva´n er levert med Peugeot 1.9 liters diesel, er det ikke da mulig å montere 205 GTI 1,9 på 130 hester eller 405 MI16 på 160. Eventuelt FIAT 2000 motor på org. girboks. Var bare en tanke....

#15 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 07 April 2005 - 23:00

tja, min er en 97mod, så den motoren skulle vel passe fint, men det er ikke akurat samme motorfester på lada å bx19.



Kopi av melding:
Spør og graver mye her nå. Men er relativt blankt på dette området.

Ser noen bilopphuggerri selger pegueot 1,9 diesel motorer som er 1997 og nyere. Er det noen spesiel årsmodell jeg må ha for at den skal passe på motorfester og slikt??

Opprinnelig postet av Insomnia



Niva '97 diesel
Kodiak '98 bensin

#16 ingos

ingos

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5073 Innlegg:

Posted 04 April 2005 - 23:00

White Spook felger til Suzuki eller Rocky kan du bruke. Valp/Rocky har samme boltsirkel som Lada. 7x15 eller 8x15 og dekk i dimm 31x10.5-15 eller32x11.5-15. Mener jeg har papirer på hvordan bremser det er på diesel og bensin fra Ambra Norge, men fant dem ikke i sted. Leter videre.

Member of russerbanden from Lier
And
member of lortligaen from Oppdal.

#17 ingos

ingos

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5073 Innlegg:

Posted 07 April 2005 - 23:00

Spør og grav så mye du vil, det er fin måte å lære på. STÅ PÅ:-)

Member of russerbanden from Lier
And
member of lortligaen from Oppdal.

#18 Insomnia

Insomnia

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 8 Innlegg:

Posted 04 April 2005 - 23:00

OK, det er jo kjempe bra. Det vil jo si det samme som at hvis man får tak i en slik turbo diesel så trenger man ikke bytte bremser. MMM, det varmet i hjerte smile.gif

Forresten, hva er boltsirkelen på lada'n?
Prøver å få tak i noen tøffe felger, men litt vanskelig når jeg ikke vet sirkelen

#19 GlennK

GlennK

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 114 Innlegg:

Posted 04 April 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Dersom du får til dette og atpåtill får det godkjennt skal du bæres på gullstol i fra lindesnes til nordkapp!!! det hadde vært sinsykt tøfft!
Opprinnelig postet av AMan

Og i tillegg så skal vi adoptere han på verkstedet som går god for disse endringene på bilen!! DEN mannan burde bli udødeligjort! Han må jo tas ekstra godt vare på! smile.gif

Glenn

#20 Insomnia

Insomnia

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 8 Innlegg:

Posted 05 April 2005 - 23:00

Noen som kan tipse meg oom hvor jeg kan få tak i en slik diesel motor? Har prøvd litt forskjellig hoggerier og slikt, men det er ingen å oppdrive.