Motorbytte, bremser, dekk...
Started by
Insomnia
, Mar 09 2005 00:00
35 replies to this topic
#21
Posted 03 April 2005 - 23:00
Dersom du får til dette og atpåtill får det godkjennt skal du bæres på gullstol i fra lindesnes til nordkapp!!! det hadde vært sinsykt tøfft! kan du foresten spørre han fyren om han tror d går bra me turbodiesel eller tdi???
Niva '97 diesel
Kodiak '98 bensin
Niva '97 diesel
Kodiak '98 bensin
#22
Posted 11 March 2005 - 00:00
så klart, haddenorge vært et fornuftigt land så hadde vi alle kunne "byggd" biler å fådd regga dem!! synes at dersom jeg er dom nokk til d, i statens øyne, så burde jeg få lov til å kjøre bilen jeg har byggd!!!
Har ingenteng i mot tur i skog å mark, så lenge det e med motor!!
Har ingenteng i mot tur i skog å mark, så lenge det e med motor!!
#23
Posted 11 March 2005 - 00:00
ja det stemmer men den er faktisk registrert i cananda
Erling
'92 Lada Niva
'03 Ski-Doo Mxz 800 REV x
Suzuki lj50 med kadett motor
Erling
'92 Lada Niva
'03 Ski-Doo Mxz 800 REV x
Suzuki lj50 med kadett motor
#24
Posted 11 March 2005 - 00:00
med andre ord umulig å registrere på norsk vei?
Har ingenteng i mot tur i skog å mark, så lenge det e med motor!!
Har ingenteng i mot tur i skog å mark, så lenge det e med motor!!
#26
Posted 10 March 2005 - 00:00
Til inspirasjon når det gjelder dekk og heving. Legg merke til den ene demperen bak som ikke montert ferdig, den når til gulvet, det skulle jeg tro blir flex
Erling
'92 Lada Niva
'03 Ski-Doo Mxz 800 REV x
Suzuki lj50 med kadett motor
Erling
'92 Lada Niva
'03 Ski-Doo Mxz 800 REV x
Suzuki lj50 med kadett motor
#27
Posted 09 March 2005 - 00:00
Tenkte jeg skulle poengtere at det ikke bare er å gi penger til TÜV, så blir alt bra. Endringene skal gjennom strenge tester hos TÜV, og må bygges svært bra for å slippe gjennom nåløyet. Skal du bygge om godkjent, gjør som EOR sier og bruk en diesel. Enkleste er å finne en donor bil med diesel. Husk å ta med traversen, for den er annerledes for bil før -95.
-87 Lada Niva
2" heving/32" BF mud
-90 Jeep XJ 4.0
IROK!
-87 Lada Niva
2" heving/32" BF mud
-90 Jeep XJ 4.0
IROK!
#28
Posted 09 March 2005 - 00:00
skal du bytte motor så tror jeg at diesel motor er det beste alt. Lada er jo solgt med 1.9 peugot diesel så dette blir godkjent.
og som FR sier så må en motor være lik den orginale. Men her er det og snakk om plass. 1.9 diesel passer men det er ikke så god plass mellom radiator og motor. Skal du ha en motor som er større så blir det mye jobb, husk at også bunnpanna må modifiseres slik at den ikke kommer i konflikt med diffen foran. Og diffen er festet i motoren orginalt så disse festene må gjøres noe med. Men dette er jo bare jobb, men for at dette skal bli godkjent så må altså motoren være mest mulig lik lada motoren.
Skal du få godkjent noe annet så blir det som FR sier og gå å betale masse penger til TUV.
Hevesettet som ingos nevner og som flere bruker blir ikke godkjent, men tror ikke noen oppdager det.
Erling
'92 Lada Niva
'03 Ski-Doo Mxz 800 REV x
Suzuki lj50 med kadett motor
og som FR sier så må en motor være lik den orginale. Men her er det og snakk om plass. 1.9 diesel passer men det er ikke så god plass mellom radiator og motor. Skal du ha en motor som er større så blir det mye jobb, husk at også bunnpanna må modifiseres slik at den ikke kommer i konflikt med diffen foran. Og diffen er festet i motoren orginalt så disse festene må gjøres noe med. Men dette er jo bare jobb, men for at dette skal bli godkjent så må altså motoren være mest mulig lik lada motoren.
Skal du få godkjent noe annet så blir det som FR sier og gå å betale masse penger til TUV.
Hevesettet som ingos nevner og som flere bruker blir ikke godkjent, men tror ikke noen oppdager det.
Erling
'92 Lada Niva
'03 Ski-Doo Mxz 800 REV x
Suzuki lj50 med kadett motor
#29
Posted 09 March 2005 - 00:00
Selv om dette er en diskusjon vi har hatt mange ganger, kan vi jo prøve å svare igjen.....
I utgangspunktet kan du få godkjent det meste. Skal du få motorbytte godkjent hos BT må den nye motoren være svært lik den gamle eller annen motor som er levert org på Nivaen. Med svært lik tenker jeg spes på HK og vekt.
Alternativt kan du ta med bilen til foreks Tûv eller lignende og betale betydelige beløp for en godkjenning hos de, forutsatt at du har gjort bra nok arbeid...
Bremser må komme fra annen Niva, eller produsent som tar ansvar for at bremsene er tilpasset Niva.
Du kan også her gå en runde med tüv eller lignende.
Størrelsen som Ingos(225??) nevner er den største Lada Norge går god for. Alternativ løsning er igjen Tüv...
-87 Lada Niva
2" heving/32" BF mud
-90 Jeep XJ 4.0
IROK!
I utgangspunktet kan du få godkjent det meste. Skal du få motorbytte godkjent hos BT må den nye motoren være svært lik den gamle eller annen motor som er levert org på Nivaen. Med svært lik tenker jeg spes på HK og vekt.
Alternativt kan du ta med bilen til foreks Tûv eller lignende og betale betydelige beløp for en godkjenning hos de, forutsatt at du har gjort bra nok arbeid...
Bremser må komme fra annen Niva, eller produsent som tar ansvar for at bremsene er tilpasset Niva.
Du kan også her gå en runde med tüv eller lignende.
Størrelsen som Ingos(225??) nevner er den største Lada Norge går god for. Alternativ løsning er igjen Tüv...
-87 Lada Niva
2" heving/32" BF mud
-90 Jeep XJ 4.0
IROK!
#30
Posted 09 March 2005 - 00:00
1.Det er noe på Volvomotoren som går andre veien enn på en Lada, husker ikke hva det heter igjen. Ække bilmekanikker enda.
2.Hevesett fåes kjøpt på BG-nor
3.225x70-15 er dert største du får godkjent på bilen.
2.Hevesett fåes kjøpt på BG-nor
3.225x70-15 er dert største du får godkjent på bilen.
#31
Posted 09 March 2005 - 00:00
hvis du snakker om å få dette godkjent så kan du glemme punkt 1 og punkt 2
punkt 3: 215/75-15 tror jeg det var som var det største som blir godkjent.
det er nå nesten sånn at alle modifikasjoner som skal utføres på lada'en må utføres yten at BT vet om det
Erling
'92 Lada Niva
'03 Ski-Doo Mxz 800 REV x
Suzuki lj50 med kadett motor
punkt 3: 215/75-15 tror jeg det var som var det største som blir godkjent.
det er nå nesten sånn at alle modifikasjoner som skal utføres på lada'en må utføres yten at BT vet om det
Erling
'92 Lada Niva
'03 Ski-Doo Mxz 800 REV x
Suzuki lj50 med kadett motor
#32
Posted 09 March 2005 - 00:00
glemte å skrive at jeg hadde tenkt å ta bremsene fra en volvo (samme bilen som motoren står i) å sette på niva'n. med tanke på motoreffekt og lignende.
er dette mulig å gjennomføre????
er dette mulig å gjennomføre????
#33
Posted 04 April 2005 - 23:00
Jeg mener det er samme bremser på diesel som på bensin, 99,9%sikker.
Member of russerbanden from Lier
And
member of lortligaen from Oppdal.
Member of russerbanden from Lier
And
member of lortligaen from Oppdal.
#34
Posted 10 March 2005 - 00:00
d er sant at d ikke er god plass mellom motoren å radiatoren, er ca 7 cm klaring, å i dynamoen står d en 15cm kang bolt, altså, rdiatoren må ut om du skal bytte dynamo!!! takker den store ladaguden for at mekonomen har børster til franske rare dynamoer! nettopp vært å bytta:)
Har ingenteng i mot tur i skog å mark, så lenge det e med motor!!
Har ingenteng i mot tur i skog å mark, så lenge det e med motor!!
#35
Posted 04 April 2005 - 23:00
Hehe, jeg skal ikke si det for sikkert at dette går gjennom. Men som han mekanikeren sa, så lenge bremser og motoreffekt stod i stil med hverandre så skulle det ikke være noe problem.
Men et annet spørsmål. Jeg så at noen sa at 1,9 turbo diesel passet i lada'n. Og at lada var blitt levert med det. Noen som vet om det er de samme bremsene som står på dieselutgaven som på bensinutgaven??
Og er det noen som vet hvor jeg kan få tak i en slik motor??
Men et annet spørsmål. Jeg så at noen sa at 1,9 turbo diesel passet i lada'n. Og at lada var blitt levert med det. Noen som vet om det er de samme bremsene som står på dieselutgaven som på bensinutgaven??
Og er det noen som vet hvor jeg kan få tak i en slik motor??
#36
Posted 05 April 2005 - 23:00
Tror det er en del som står i kø for en slik motor!
Halvor
Kan ikkeno, men vil gjøre masse
Halvor
Kan ikkeno, men vil gjøre masse