Gå til innhold



Foto

AC pumpe som kompressor


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
55 replies to this topic

#1 CXT

CXT

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 618 Innlegg:

Posted 13 March 2005 - 00:00

jeg har sett noen som har bygd om AC pumpen i bilen sin til en kompressor.
er det noen som vet om dette er vanskelig og om det går an med alle AC pumper.
jeg har en traktor som jeg hadde at lyst til og sette på ei AC pumpe som er ombygd til kompressor fordi det er jo utrolig greit og ha tilgang på trykkluft der det ikke er strøm.
så var det en ide som slo meg å det er jo at lastebiler pleier jo og ha en kompressor, men er det noen som vet åssen de blir drifta er det bare med ei reim eller.
å er det noen som vet hvor mange bar ei ombygd AC pumpe kan levere eller en kompressor som er på lastebiler kan levere.

Jeg er ikke gal,det har stemmen i hode mitt sagt..

#2 Opelmannen

Opelmannen

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 159 Innlegg:

Posted 16 March 2005 - 00:00

En mercedes lastebil kompressor er reim drevet, og vil derfor rotere hele tiden, men når du har fått ladet opp nok luft i tankene vil den avlaste, og dermed bare snurre uten motstand på stemplene.... Tror dette er et bedre alternativ for eventuell ombygging på en traktor.

Mykje fræs i feskoteket!

#3 SJ421

SJ421

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 176 Innlegg:

Posted 16 March 2005 - 00:00

Når det gjelder MB kompressorer, er de (så langt jeg vet) trykksmørt. De avlastes via en separat trykkregulator som slipper lufta ut på "bakken" når trykket har kommet til ca 8kg (just. bart).
Disse regulatorene blir brukt på flere merker. Kopressor fra eldere Volvo har derimot to sylindere og en ventil som lar lufta pumpe mellom sylinderne når trykket er oppe. Disse er også trykksmørt.
Jeg ville absolutt gått for AC kompressor!!

- Geir

************************
Å, det går nå på himelaga æu

#4 CXT

CXT

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 618 Innlegg:

Posted 15 March 2005 - 00:00

Kopi av melding:
husk å sjekke hva du skal ha. Du har betegnelsene R og L, dette står for Right og Left. Så skal du ha på venstre side skal du ha en 210L og høyre side 210R.

-Jon
--Member Of Team Blikkhallen Oslo--

"Chevy is not a car, it's a lifestyle"

Opprinnelig postet av harry_Sub



hva er det som er forskellen på høyre og venstre er det på vilken side på pumpa slangene kommer ut eller:wtf:

Jeg er ikke gal,det har stemmen i hode mitt sagt..

#5 hall

hall

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 229 Innlegg:

Posted 15 March 2005 - 00:00

Problemet er at lastebil kompressoren går heile tida med med en ac kopressor kan du slå på når du trenge den, på en enkel måte

Test the limits of Japanese Technology and move on

#6 sweden

sweden

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 203 Innlegg:

Posted 15 March 2005 - 00:00

Hvis man har lyst til å ta en kompressor ifra en lastebil, kan gå på de som er montert på små lastebiler. Har en Mercedes 814 sjöl. Og kompressoren er ikke stor i störrelse.

Ja takk, begge deler!

#7 Bronx

Bronx

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 743 Innlegg:

Posted 14 March 2005 - 00:00

Den er laget av rustfritt stål med avtappingsventil.
Kopi av melding:
Kopi av melding:
...og dobbel 3" rørfanger til tank.
Funker greit.

GO MAD-RUN CRAZY

Opprinnelig postet av broncobilly



Vil ikke det ruste med eksponensiell hastighet innenfra?

Opprinnelig postet av Gamle-Erik



GO MAD-RUN CRAZY

#8 Gamle-Erik

Gamle-Erik

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 144 Innlegg:

Posted 14 March 2005 - 00:00

Kopi av melding:
...og dobbel 3" rørfanger til tank.
Funker greit.

GO MAD-RUN CRAZY

Opprinnelig postet av broncobilly



Vil ikke det ruste med eksponensiell hastighet innenfra?

#9 Bronx

Bronx

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 743 Innlegg:

Posted 13 March 2005 - 00:00

Kopi av melding:
hm åssen gjør du det med smøring av kompressoren din da broncobilly

Jeg er ikke gal,det har stemmen i hode mitt sagt..

Opprinnelig postet av andersr66


Har veivhus som er oljefylt.

GO MAD-RUN CRAZY

#10 Inge

Inge

    inge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 990 Innlegg:

Posted 13 March 2005 - 00:00

Andersr66: Har itte peiling på åssen det er med smøring på den men det må vel gå an å finne ut av skulle je tru...
Er det noe en ser på pumpa..noen som veit??
Har å en som har sitti på en ford van men veit itte åssen merke det er..

Ittno er umulig,det umulige tar bare mer tid!

#11 Frank

Frank

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1339 Innlegg:

Posted 13 March 2005 - 00:00

Kilby http://www.onboardair.com selger nye for $220, men de har utsalg på en type nå til $175. Disse er York 210 som er den typen som gir mest luft. Den som de selger billiger har bare en annen type koblinger. Men fra US blir det jo litt frakt og mva. Men, uansett er det et bedre kjøp en en fra høggern til 2000 Nkr.

Frank
'77 Wagoneer (AMC 360, D60 f&b, ARB, spiraler, +++)
'77 J20 (AMC 258, TBI, D44, D60)
'03 King Cab

"alt kan hjemmelages"

#12 nordmøring

nordmøring

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1193 Innlegg:

Posted 13 March 2005 - 00:00

Kopi av melding:
dobbel 3" rørfanger til tank.
Opprinnelig postet av broncobilly



Dagens hederspris for best fantasi! Den ideen synes jeg bortimot genial!

Beer gives you drain bamage

#13 harry_Sub

harry_Sub

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 877 Innlegg:

Posted 13 March 2005 - 00:00

Kopi av melding:
du inge har den marshal pumpa de samme smøresysten som york pumpa (yorken har eget veivhus som er fylt med olje og smører kompressoren. Og den er ombygd slik at oljen holder seg i veivhuset)
å du nordmøring det er bare og begynne og bygge det er jo bare utrolig greit og tilgang på trykkluft med traktoren heil tia:)
du harry_Sub var ikke det litt dyrt med kr990,- + mva for ei pumpe (ikke at jeg har peiling) frank skriv at ei ny kosta $200 å det er jo ca Nkr 1200
Opprinnelig postet av andersr66



Jeg synes det var litt stiv pris, men hos enkelte andre var den nesten dobbelt så dyr. La svar på kjøpes anonnsen din også, men sjekk denne linken www.asane-bilopphugging.no det var der jeg fikk min. Husk forskjellen på 210L og 210R.

Tror ikke de er nye fra statene, men overhalte. Disse gikk vel ut av produksjon for flere år siden. Om du legger til frakt fra USA blir det dyrere en å kjøpe fra en høgger i Norge. I tillegg til prisen kommer clutch, denne må vel byttes. Ikke sikker. Har lagt mitt prosjekt litt på is siden andre ting har dukket opp i mellomtiden.

-Jon
--Member Of Team Blikkhallen Oslo--

"Chevy is not a car, it's a lifestyle"

#14 CXT

CXT

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 618 Innlegg:

Posted 13 March 2005 - 00:00

hm åssen gjør du det med smøring av kompressoren din da broncobilly

Jeg er ikke gal,det har stemmen i hode mitt sagt..

#15 Bronx

Bronx

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 743 Innlegg:

Posted 13 March 2005 - 00:00

Bruker min ac til kompressor og dobbel 3" rørfanger til tank.
Funker greit.

GO MAD-RUN CRAZY

#16 harry_Sub

harry_Sub

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 877 Innlegg:

Posted 13 March 2005 - 00:00

Skal lage det samme selv på min Sub, og kompressoren du bør se etter er en York 210, denne fikk jeg tak i fra en høgger i Bergen (Volvohøggeren?) for kr 990,- +mva.


-Jon
--Member Of Team Blikkhallen Oslo--

"Chevy is not a car, it's a lifestyle"

#17 CXT

CXT

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 618 Innlegg:

Posted 13 March 2005 - 00:00

du inge har den marshal pumpa de samme smøresysten som york pumpa (yorken har eget veivhus som er fylt med olje og smører kompressoren. Og den er ombygd slik at oljen holder seg i veivhuset)
å du nordmøring det er bare og begynne og bygge det er jo bare utrolig greit og tilgang på trykkluft med traktoren heil tia:)
du harry_Sub var ikke det litt dyrt med kr990,- + mva for ei pumpe (ikke at jeg har peiling) frank skriv at ei ny kosta $200 å det er jo ca Nkr 1200







Jeg er ikke gal,det har stemmen i hode mitt sagt..

#18 nordmøring

nordmøring

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1193 Innlegg:

Posted 13 March 2005 - 00:00

Kopi av melding:
takker for mye hjelp her.
dråpesmører er det det samme som tåkesmører?? Ja

vill denne AC kompressoren stå og lage trykk heile tia eller går det an og slå den av på noe vis uten og ta vekk reima. det er en elektromagnetisk kobling mellom reimskiva og kompressoren, slik at kompressoren kun går rundt når denne kobling har strøm
Opprinnelig postet av andersr66



Egentlig et litt artig prosjekt, kanskje jeg skal ha meg litt luft på traktoren-er jo forferdelig greit om en må skru litt ute i "felten".

Beer gives you drain bamage

#19 Inge

Inge

    inge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 990 Innlegg:

Posted 13 March 2005 - 00:00

Je har AC pumpe fra volvo 264 us import men det er itte york pumpe..det er marshal pumpe..

Ittno er umulig,det umulige tar bare mer tid!

#20 CXT

CXT

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 618 Innlegg:

Posted 13 March 2005 - 00:00

jeg har ett spørsmål til frank.
hvordan kan jeg skjekke åssen stand AC kompressoren er i.
og hvor var det du fant ny AC pumpe til $200 jeg fant ei pumpe hos en bilhøgger å den skulle han ha Nkr2000 for

Jeg er ikke gal,det har stemmen i hode mitt sagt..