Gå til innhold



Foto

AC pumpe som kompressor


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
55 replies to this topic

#41 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 07 May 2005 - 23:00

Nå har ikke jeg fulgt med på denne tråden, men hvor mang liter må en slik tank være på? Hva med utrangerte LPG tanker? Fås som både sylinder og reservehjulstanker.

sig

Suburban is the answer (what was the question again?…)
Den som har flest prylar när man dör, vinner...

#42 CXT

CXT

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 618 Innlegg:

Posted 07 May 2005 - 23:00

det kommer vel litt an på hva du har plass til av tanker.jeg vet ikke helt hvor mange liter min er på men den skal nå tåle 20 bar så det burde holde.
er det foresten noen som vet hvor mange liter luft ei sånn ac pumpe (york 210) leverer i minuttet.



Jeg er ikke gal,det har stemmen i hode mitt sagt..
---- har bytta bruker navn fra andersr66 til CXT ----
her er trykk tanken min

#43 Rover

Rover

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 305 Innlegg:

Posted 07 May 2005 - 23:00

Ikke for å være slem eller noe sånt, men jeg hadde vært j..lig forsiktig med å bruke en gammel varmtvannstankt som trykk tank, tror ikke tanken er beregnet for spesielt høyt trykk til å begynne med og den er sannsynligvis svekket etter bruk.

Høykomprimert luft som trykker seg ut der den ikke er ment å komme ut har en lei tendens til å komme fort å gærent.. (er ingen ekspert på dette - men er grunnleggende skeptiskt til ting under trykk).

Ellers må jeg bare takke for en glimrende tråd..tongue.gif

MVH
JensM

Suburban 88

Kast en stein for fred.

#44 KC

KC

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 80 Innlegg:

Posted 07 May 2005 - 23:00

Hei

Som nevnt tidligere så er kompressor på MB 814 reimdrevet, på denne kompressoren er i tillegg servopumpa montert, og dermed drevet av samme reim. Dette kan være en genial måte å få både luft og hydraulisk trykk ved bare å montere en reim.

Knut

#45 Phaser

Phaser

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 205 Innlegg:

Posted 07 May 2005 - 23:00

en vanlig varmtvannsbereder er beregnet for trykk på ca 8 bar tåler helt greit 10 bar skulle ikke være noe promlem å bruke de.

#46 CXT

CXT

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 618 Innlegg:

Posted 07 May 2005 - 23:00

det er en jeg kjenner som er sviser og rørlegger som har laget den til meg.
han har samme tank å han har kjørt noen og 20 bar på den å funka fint.
jeg har test og ha 10 bar på min tank å det gikk knallfint.
de fleste varmtvanns tanker skal ha en sikkerhetsmargin fordi at vann utvider seg når det blir varmt.
å sikkerhetsmarginen på denne er på ca 20 bar.
jeg kan jo komme med et lite tips til.
han som lagde denne til meg skulle sandblåse noe så hadde han alt for liten kompressor, men han gadd ikke og kjøpe ny.
så han tok 3 200 liters vanntanker og fylte de med luft så hadde han plutselig 600 liter luft og jobbe med å da gikk så det suste og han slapp og kjøpe ny kompressor.smile.gif

du KC den "kombi pumpa" du skreiv om.
pumper den trykk luft hele tiden eller er det sånn "elektro clutch" som på AC pumpene.

er det foresten noen som vet hvor mange liter luft ei sånn ac pumpe leverer i minuttet.


Jeg er ikke gal,det har stemmen i hode mitt sagt..
---- har bytta bruker navn fra andersr66 til CXT ----

#47 KC

KC

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 80 Innlegg:

Posted 07 May 2005 - 23:00

Bakdelen med "kombi pumpa" er at den pumper hele tiden, på lastebilen den er montert på er det en trykkregulator som slipper lufta ut i friluft når innstilt trykk er oppnådd, men det er bare å montere en elektrisk clutch fra en AC kompressor, og vips så har man luft til muttertrekkeren og hydraulikk til vinsj, vedkløyver, tipp, etc.

Knut

#48 CXT

CXT

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 618 Innlegg:

Posted 08 May 2005 - 23:00

er det mye jobb å montere en elektrisk clutch fra en AC kompressor.
og hva må en regne med og betale for denne "kombi pumpa"

Jeg er ikke gal,det har stemmen i hode mitt sagt..
---- har bytta bruker navn fra andersr66 til CXT ----

#49 KC

KC

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 80 Innlegg:

Posted 08 May 2005 - 23:00

Er ikke helt sikker på hvordan innfesting er på AC pumpe, men ser for meg at det er en akslig ut av denne, som det er på "Kombipumpa", må bare finne en "elektrisk clutch" med samme hulldiameter, eller få laget foring.

Priser må sjekkes hos høggere av lastebil.

For ordens skyll "kombipumpa" består av to separate enheter som er skrudd sammen.

Skal se om jeg får tatt bilde og legge ut.

Knut

#50 KC

KC

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 80 Innlegg:

Posted 09 May 2005 - 23:00




Her er bilde av "kombipumpa". Hydraulikkpumpa er nærmest colaboksen, og gir 100 bar.

Knut

#51 Hans Holmboe

Hans Holmboe

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 360 Innlegg:

Posted 20 May 2005 - 23:00

Er det noen som med sikkerhet vet hvilke merker og modeller som er levert med York kompressorer. Da blir det jo litt enklere å finne dem. Og har noen bilder av andre merker enn York så det er mulig å se forskjell når man er hos høggern.

Hans

#52 VCE

VCE

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2374 Innlegg:

Posted 20 May 2005 - 23:00

de som har oljebad vil ha fylle og tappeskrue! biggrin.gif


1988 Chevy Subb 6.2D - th400 - 208 - 265/75-16

Fullsize or no size


#53 Hans Holmboe

Hans Holmboe

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 360 Innlegg:

Posted 20 May 2005 - 23:00

Det er jo logisk, men er de så like at de kan blandes sammen eller er det greit å se forskjell. Har funnet bilder av York kompressor men ikke av andre typer, så jeg vet ikke om de likner eller ikke.

Hans

#54 Frank

Frank

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1339 Innlegg:

Posted 20 May 2005 - 23:00

Hvis du vet hvordan en York ser ut kan du ikke ta feil.

Frank
'77 Wagoneer (AMC 360, D60 f&b, ARB, spiraler, +++)
'77 J20 (AMC 258, TBI, D44, D60)
'03 King Cab

"alt kan hjemmelages"

#55 Hans Holmboe

Hans Holmboe

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 360 Innlegg:

Posted 20 May 2005 - 23:00

Det er bra. Nå er det bare å finne ut om jeg har plass til den i motorrommet. Er det noen som har mål på kompressoren og hvordan den er festet. Eventuelt om det er noen som allerede har montert den på en Lj73 og vet om det går eller ikke.

Hans

#56 R.H

R.H

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 327 Innlegg:

Posted 22 May 2005 - 23:00

hva med å bruke en kompresor fra et lite kjøle agregat?...de er komplette kompressorer med egen smøring..å skulle vere enkle å montere i et motorrom

R.H