Gå til innhold



Foto

montering av vinsj


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
58 replies to this topic

#41 super roof

super roof

    super tak

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1655 Innlegg:

Posted 19 March 2005 - 00:00

mulig det holder med ett kraftig fritids bateri da et på 115 amph skulle holde en stund det da. hvist det leverer nok amp

#42 super roof

super roof

    super tak

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1655 Innlegg:

Posted 19 March 2005 - 00:00

er vel mer som forbruks bateri de da? vet ikke hva er best forbruk eller start baterier

#43 Inge

Inge

    inge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 990 Innlegg:

Posted 19 March 2005 - 00:00

Til winch er det nok forbruks batteri som gjelder trur je...men det bør nok kanskje væra litt stort da på grunn av at ett slikt er beregnet på å levere mindre amp over lengre tid i motsetning til et start batteri som skal levere mye amp over kort tid..
Veit itte åssen sånne fritids batterier er til winch men...mulig det blir litt for slapt..

Ittno er umulig,det umulige tar bare mer tid!

#44 Inge

Inge

    inge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 990 Innlegg:

Posted 19 March 2005 - 00:00

var det je tenkte å..trur itte den omformern tåler belastninga sjøl om det er batteri der...
En kompis har montert to ekstra batterier i volvo felt'en for winchen..har brukt sånne rullestol batterier å det funker skikkelig bra.. Jævli seige de batteria..

Ittno er umulig,det umulige tar bare mer tid!

#45 Svend

Svend

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 385 Innlegg:

Posted 18 March 2005 - 00:00

Et lite tips..... vinsjen skal alltid monteres rett på bateriet, ikke til gods. Jeg har et lite problem selv. Jeg har to biler med 24v og en med 12v. Men vinsjen er kjøpt til den med 12v. Jeg skulle gjerne hatt vinsj på patrolen eller valpen også. Det er desvere ingen lett måte å løse dette problemet, uten og kjøpe en vinsj til. Men hvordan skulle det være og montere et bateri til og lade dette med en omformer fra 24v. Vinsjen bruker jo så mye strøm at ladingen ikke spiller så stor rolle uansett? Men det beste er jo uansett å ha en 24v vinsj.

Svend Landsverk

#46 Inge

Inge

    inge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 990 Innlegg:

Posted 18 March 2005 - 00:00

Skulle absolut hatt en winch je å... Har lyst på Sepson winch je da..men så dyre...
Er jo fordel med 24v winch da sjøl om'en koster mer å det er at'n bruker mindre strøm enn en 12v som er like stor....
En kompis har en Warn 6000M 24v med brent motor...ny motor til den hos BG-Nor kommer på ca 4tusen..skulle lurt ta'n den winchen jævli billig å kjøpt ny motor,hehe..

Ittno er umulig,det umulige tar bare mer tid!

#47 Er ikke her lengre

Er ikke her lengre

    http://www.pirate4x4.no/welcome1.php

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4358 Innlegg:

Posted 18 March 2005 - 00:00

Jeg vet.Har en Warn 24v selv,men det er jo brukte å få tak i.

JAN
TLF.99206547/99455292

#48 WaxFraq

WaxFraq

    Autofil tulling

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1268 Innlegg:

Posted 18 March 2005 - 00:00

hobbypatrol,
koster noen kroner mer den da...

If You're Gonna Be Dumb,
You Gotta Be Tough!

Galleri - http://www.offroad.n...wGalery&id=2823
Nb! Ring gratis med www.skype.no

#49 Er ikke her lengre

Er ikke her lengre

    http://www.pirate4x4.no/welcome1.php

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4358 Innlegg:

Posted 18 March 2005 - 00:00

Kjøp deg 24v vinsj og selg 12ven din.

JAN
TLF.99206547/99455292

#50 Svend

Svend

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 385 Innlegg:

Posted 19 March 2005 - 00:00

Jeg har et 90 eller 110 amp i jeepen min, men når jeg vinsjer spiller det ingen rolle om bilen går eller ikke.
Vinsjen bruker så sinnsykt mye strøm alikevell. Det som "knekker" flest vinsjmotorer er at vinsjen blir kjørt forlenge, da blir spenningen for lav, da øker strømen og viklingene brenner. Jeg har aldrig opplevd at jeg har tømt bateriet så mye ned men derfor synes jeg det kan være greit og ha en strømkilde som lader bateriet litt. så det ikke er helt flatt ved neste lerehull.
Jeg bruker stort sett bare jeepen i skogen men det hadde vært fint å kunne ha den på patrolen også.
Det finnes jo utallige baterier som er bra til vinsj, men gele baterier som feks optima og slike merker.
Tror det er en fordel med et start bat i forhold til et fritidsbat. Vinsjen skal ha mere effekt en starteren på kortere tid.

Svend Landsverk

#51 WaxFraq

WaxFraq

    Autofil tulling

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1268 Innlegg:

Posted 18 March 2005 - 00:00

eller for å gjøre dette sånn heeeelt enkelt da...hehe....få vikla om motoren i winchen! =)
tror kanskje dette kaaan bli litt i dyreste laget =) tror jeg ville gått for tipset til super roof...
tror det er størrst sjanse for suxxes!! =)

If You're Gonna Be Dumb,
You Gotta Be Tough!

Galleri - http://www.offroad.n...wGalery&id=2823
Nb! Ring gratis med www.skype.no

#52 super roof

super roof

    super tak

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1655 Innlegg:

Posted 18 March 2005 - 00:00

esc_cos er vinsjen 12 eller 24v? jeg fikk intrykk det var 12v svarte deretter.
men er det 24v vinsj kan du koble pluss på pluss på bateriet den som har ledning som går til starteren .
å minus på polen på motsatt bateri den som går til jord. eller kan du koble den rett i karoserietrett,
men er det 12v må du ikke finne på å koble som overnevnt da får vinsjen levetid på noen sekunder

#53 Paja

Paja

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 907 Innlegg:

Posted 18 March 2005 - 00:00

Spørs om vinsjen er 12 eller 24 volt det..
Er den 12volt så tar du knekken på batteria ganske fort. Da er det å anbeffale å montere ett 12volts batteri med egen dynamo.
Er den 24Volt er det bare å koble den rett på batteriet.

- Paja -

http://www.offroad.n...e=ShowID&id=588

#54 super roof

super roof

    super tak

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1655 Innlegg:

Posted 18 March 2005 - 00:00

du burde vel egentlig hatt en 24v vinsj.
finnes alt du kann sette på en dynnamo å ett bateri til men er vel litt arbeid å tilpassning.
en vinsj er vel ikke noe som blir brukt ofte, men når den er i bruk bruker mye strøm. så du vill få skjevt forbruk ja,

#55 Inge

Inge

    inge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 990 Innlegg:

Posted 19 March 2005 - 00:00

Ett tips: Det som går an er å bruke to batterier med litt bra amp å paralellkoble disse...da er det i allefall amp nok tel winch skulle je tru..
Omformer holder med en på 15-20amp men denne må kobles slik at den kutter når winchen går..
Satt å tenkte over detta litt nå å det er fult mulig å få til med ett dobbelt virkende rele som blir styrt av styrestrømmen til winchen... ( Bare en tanke som kom dalende ned da)

Ittno er umulig,det umulige tar bare mer tid!

#56 super roof

super roof

    super tak

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1655 Innlegg:

Posted 18 March 2005 - 00:00

tror du man behøver mange amp da? bør man ikke ha to batereier på en litt kraftig 12v vinsj da?

#57 Svend

Svend

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 385 Innlegg:

Posted 27 March 2005 - 23:00

Hvis en legger litt flid i sveisingen og gjør dette bra, er det ikke no problem.
Elfa har el koblingene til en brøkdel av prisen. SB175 er identisk til warn sin men det står ikke warn på den. Greit å ha like koblinger til alle andre.
http://www.elfa.se/e...pl?dok=1403.htm

Svend Landsverk

#58 Er ikke her lengre

Er ikke her lengre

    http://www.pirate4x4.no/welcome1.php

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4358 Innlegg:

Posted 18 March 2005 - 00:00

Problemet blir å finne en stor nok omformer

JAN
TLF.99206547/99455292

#59 ussen

ussen

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 348 Innlegg:

Posted 23 March 2005 - 00:00

Litt usikker på hvilken bil du har, men i min Patrol 3.3 85 mod har jeg både 12V & 24V anlegg. Egen dynamo & batteri til 12V. Den eneste haken er at batteriet til 12V anlegget er plassert bak i bilen - noe som resulterer i lange strømkabler frem til vinsjen (ComeUp 9000). Har ikke veldig peiling på el ting - men du trenger veldig kraftige kabler frem til vinsjen når strekket er så langt.

user posted image