Skal gi bilen en liten vårpuss. Kjenner at giret trenger noen nye foringer. Det er en standard 4-trinns manuell (83-mod.). Noen som har delenummer til gummiforinger både oppe og nede? Har 11 tommeltotter så en kjapp innføring i fremgangsmåten hadde også vært bra!
Gir problemer....
Started by
Nordheim
, Apr 05 2005 23:00
27 replies to this topic
#21
Posted 14 April 2005 - 23:00
#22
Posted 06 April 2005 - 23:00
Kopi av melding:
Det er ikke hele verden av jobb å demontere girspaken fra bunnplaten og løfte den ut med stagene etter å ha løsnet dem ved girkassa. Da er det en smal sak å skifte foringene i "spak-enden"
Øyvind
Opprinnelig postet av osterklev
Høres ut som Osterklev har den mest fornuftige løsningen da det er meget trangt å skifte fra undersiden (men det går).
De første foringene jeg byttet var forresten gummiforinger(ved girkassa) og var helt kurrante å presse på, mens de bak ved girspaken var av plast e.l og måtte varmes opp i varmt vann før de ble presset på.
Dag-Arne
#23
Posted 21 April 2005 - 23:00
En manuell gira G-vil alltid være litt fjærende og vag i gearskiftet.
Den kan aldri bli som en gammel bakhjusltrukket Ford Escort, hvis noen kan huske hvordan gearskiftet var der?
Toyota land cruiser på Indonesisk
Sivi
Den kan aldri bli som en gammel bakhjusltrukket Ford Escort, hvis noen kan huske hvordan gearskiftet var der?
Toyota land cruiser på Indonesisk
Sivi
#24
Posted 06 April 2005 - 23:00
Det er ikke hele verden av jobb å demontere girspaken fra bunnplaten og løfte den ut med stagene etter å ha løsnet dem ved girkassa. Da er det en smal sak å skifte foringene i "spak-enden"
Øyvind
Øyvind
#25
Posted 06 April 2005 - 23:00
Stagene på min kasse (også 5 trinns Getrag) sitter på høyre side mener jeg å huske.
Du kan ikke unngå å se de når du er under bilen.
Foringene nærmest kassa er lettest å skifte, mens de som sitter under gearspaken er noe værre. Stagene løsnes ved å skyve av en låseplate som låser stagene til de overføringene de er koblet til. Skift på ett stag ad gangen slik at du ikke setter stagene på feil igjen:D.
Dag-Arne
Du kan ikke unngå å se de når du er under bilen.
Foringene nærmest kassa er lettest å skifte, mens de som sitter under gearspaken er noe værre. Stagene løsnes ved å skyve av en låseplate som låser stagene til de overføringene de er koblet til. Skift på ett stag ad gangen slik at du ikke setter stagene på feil igjen:D.
Dag-Arne
#26
Posted 05 April 2005 - 23:00
Sitter disse stagene på oversiden av kassen, forstår det er flere av dem.
Tor Einar
Det finnes to typer biler... ny og gammel G...
Tor Einar
Det finnes to typer biler... ny og gammel G...
#27
Posted 05 April 2005 - 23:00
Har du sjekket tilstanden på gummiforingene som sitter på stagene(begge ender)? Disse blir særdeles slarkete etterhvert, noe som kan medføre at stagene vil kunne bevege seg i alle retninger og kan skape mye girkluss, og i verste fall som på min bil at et av stagene rett og slett ramler av.
Jeg opplevde både at bilen låste seg i 4. gir, og at jeg ikke hadde 1. og 2. gir før jeg byttet foringene.
Etter byttet har alt fungert perfekt. Tror ikke oljebytte eller oljeflaska di kan ha justert på stagene da disse må skrus på for å justeres.
Dag-Arne
Jeg opplevde både at bilen låste seg i 4. gir, og at jeg ikke hadde 1. og 2. gir før jeg byttet foringene.
Etter byttet har alt fungert perfekt. Tror ikke oljebytte eller oljeflaska di kan ha justert på stagene da disse må skrus på for å justeres.
Dag-Arne
#28
Posted 14 April 2005 - 23:00
Jeg opplevde for noen år siden at jeg ikke fikk satt bilen i gear. 1982 m/4 trisnns kasse. Det viste seg å være en av "lamellene" i overføringen nederst på gearstikka som var brukket. Var i Sverige på ferie på det tidspunktet og var heldig å finne en benzin-mack med en riktig tusenkunstner på verkstedet. Han slipte, sveiste og slipte lamellen slik at den ble som ny!
Bård
1982 280GE Lang Almandin Rot metallic (hugges)
1985 280GE Lang Gull metallic
Bård
1982 280GE Lang Almandin Rot metallic (hugges)
1985 280GE Lang Gull metallic