Gå til innhold



Foto

Gir problemer....


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
27 replies to this topic

#21 Mags

Mags

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 143 Innlegg:

Posted 14 April 2005 - 23:00

Skal gi bilen en liten vårpuss. Kjenner at giret trenger noen nye foringer. Det er en standard 4-trinns manuell (83-mod.). Noen som har delenummer til gummiforinger både oppe og nede? Har 11 tommeltotter så en kjapp innføring i fremgangsmåten hadde også vært bra!

#22 85 STT

85 STT

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 114 Innlegg:

Posted 06 April 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Det er ikke hele verden av jobb å demontere girspaken fra bunnplaten og løfte den ut med stagene etter å ha løsnet dem ved girkassa. Da er det en smal sak å skifte foringene i "spak-enden"

Øyvind

Opprinnelig postet av osterklev



Høres ut som Osterklev har den mest fornuftige løsningen da det er meget trangt å skifte fra undersiden (men det går).

De første foringene jeg byttet var forresten gummiforinger(ved girkassa) og var helt kurrante å presse på, mens de bak ved girspaken var av plast e.l og måtte varmes opp i varmt vann før de ble presset på.


Dag-Arne

#23 sivi

sivi

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 123 Innlegg:

Posted 21 April 2005 - 23:00

En manuell gira G-vil alltid være litt fjærende og vag i gearskiftet.
Den kan aldri bli som en gammel bakhjusltrukket Ford Escort, hvis noen kan huske hvordan gearskiftet var der?laugh.gif


Toyota land cruiser på Indonesisk


Sivi

#24 Østerklev

Østerklev

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 06 April 2005 - 23:00

Det er ikke hele verden av jobb å demontere girspaken fra bunnplaten og løfte den ut med stagene etter å ha løsnet dem ved girkassa. Da er det en smal sak å skifte foringene i "spak-enden"

Øyvind

#25 85 STT

85 STT

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 114 Innlegg:

Posted 06 April 2005 - 23:00

Stagene på min kasse (også 5 trinns Getrag) sitter på høyre side mener jeg å huske.
Du kan ikke unngå å se de når du er under bilen.
Foringene nærmest kassa er lettest å skifte, mens de som sitter under gearspaken er noe værre. Stagene løsnes ved å skyve av en låseplate som låser stagene til de overføringene de er koblet til. Skift på ett stag ad gangen slik at du ikke setter stagene på feil igjen:D.



Dag-Arne

#26 Nordheim

Nordheim

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 712 Innlegg:

Posted 05 April 2005 - 23:00

Sitter disse stagene på oversiden av kassen, forstår det er flere av dem.

Tor Einar

Det finnes to typer biler... ny og gammel G...

#27 85 STT

85 STT

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 114 Innlegg:

Posted 05 April 2005 - 23:00

Har du sjekket tilstanden på gummiforingene som sitter på stagene(begge ender)? Disse blir særdeles slarkete etterhvert, noe som kan medføre at stagene vil kunne bevege seg i alle retninger og kan skape mye girkluss, og i verste fall som på min bil at et av stagene rett og slett ramler av.
Jeg opplevde både at bilen låste seg i 4. gir, og at jeg ikke hadde 1. og 2. gir før jeg byttet foringene.

Etter byttet har alt fungert perfekt. Tror ikke oljebytte eller oljeflaska di kan ha justert på stagene da disse må skrus på for å justeres.


Dag-Arne

#28 Jagman

Jagman

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1164 Innlegg:

Posted 14 April 2005 - 23:00

Jeg opplevde for noen år siden at jeg ikke fikk satt bilen i gear. 1982 m/4 trisnns kasse. Det viste seg å være en av "lamellene" i overføringen nederst på gearstikka som var brukket. Var i Sverige på ferie på det tidspunktet og var heldig å finne en benzin-mack med en riktig tusenkunstner på verkstedet. Han slipte, sveiste og slipte lamellen slik at den ble som ny!

Bård
1982 280GE Lang Almandin Rot metallic (hugges)
1985 280GE Lang Gull metallic