Gå til innhold



Foto

diesel/parafin blanding


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
21 replies to this topic

#1 norflyer

norflyer

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 95 Innlegg:

Posted 06 April 2005 - 23:00

Heisan..
Nå er jo dieselen blitt grisedyr.... 9 kr... helt utrolig..
Er det noen som har noen erfaring med blanding med parafin slik at en kan få kostnadene ned?
Vet jo at forsvaret kjører på ett eller annet blandingsprodukt...

#2 nordmøring

nordmøring

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1193 Innlegg:

Posted 06 April 2005 - 23:00

Rent forbrenningsteknisk kan en dieselmotor gå på mye rart, inkludert frityrolje og parafin, og med de driftstimene en klarer å få til på en bil merker en mest sansynlig aldri noe feil som følge av dette. Det en vil merke er variasjon i effekt (brennverdien variere på de forskjellige oljetypene) og varierende røykutvikling. Om en skulle finne på å kjøre på parafin/DGK/JET A-1 bør en tilsette noe smøremiddel for innsprøytningspumpa sin del, to-taksolje fungerer sikkert fint og outboard olje kanskje enda bedre. Whitespirit (som er renset parafin og ikke brennevin:-)) tilsettes for regulere viskositeten, vi vil ikke ha for tykk suppe-det kødder til filter og forpumper og sånt.
Hvordan en nymotens bil med masse elektronisk fjas liker sånne eksperiment aner jeg ikke-har aldri giddet å sette meg inn i hva/hvordan slike greier fungerer i bil!

edit:her finner du en liste over hvilke biler som er godkjent for kjøring på biodiesel: http://www.bellona.n...port/37105.html

edit2:JEG ville ikke kjørt på noe annet en autodiesel, om forbrenningsegenskapene er like, er ikke nødvendigvis andre egenskaper det (feks svovelinnhold, smøreevne osv)!


Beer gives you drain bamage

#3 redbeard

redbeard

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 245 Innlegg:

Posted 06 April 2005 - 23:00

A-HA!!!!!!!!

I love WARN !!

#4 tåffår

tåffår

    Suzuki nærd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2154 Innlegg:

Posted 06 April 2005 - 23:00

Nei kje på "rein" men i vinterdiesel er d jo blanda inn "litt" parafin

tåffår - 928 52 178
zuki sj413 - vitara`n

#5 redbeard

redbeard

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 245 Innlegg:

Posted 06 April 2005 - 23:00

kansje et dumt spørsmål men er det lov og kjøre med parafin/ frityrolje?

Hva gjør vi nå a?

#6 CXT

CXT

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 618 Innlegg:

Posted 06 April 2005 - 23:00

jeg leste ei gang om noen som hadde et prosjekt.
prosjektet gikk ut på og kjøre et land på kyss og tvers (husker ikke vilket) men de kjørte nå en gammal Citroen med dieselmotor å da var de innom hvert gatekjøkken og henta brukt frityrolje (som de bare måtte kvitte seg med like vel) å kjørte på dette da.
det var utrolig kult de kjørte feilfritt heile landet på kryss og tvers på bare frityrolje:D:D
jeg kjenner foresten en som kjørte på parafin med olje i å det gikk veldig greit + at det var billig

Jeg er ikke gal,det har stemmen i hode mitt sagt..

#7 torfinn

torfinn

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2061 Innlegg:

Posted 06 April 2005 - 23:00

Rapsolje produseres av rapsplanten. En god del gamle dieselmotorer går fint på vegetabilsk olje. Mercedes sine dieselmotorer heter OM... som visstnok skal stå for oljemotor. Hvor lurt det er å bruke vegetabilsk olje på moderne dieselmotorer med turbo og common rail er uvisst. Men man kan jo produsere biodiesel av vegetabilsk olje. Man blander olje og metanol og tilsetter litt kaustisk soda for å få prosessen i gang. Etter ca ett døgn har prosessen reagert ferdig og man har biodiesel hvis alt har gått greit. Dette kan man kjøre på og det lukter frityr av eksosen. Søk evt på biodiesel på nettet. Det er ikke avgifter på biodiesel i norge. Mange steder i landet kan man få kjøpt dette. Det koster visstnok ca 60-70% av vanlig diesel. Noen selger også blandinger med vanlig diesel.

Har også lurt på hvordan det er å kjøre på tennvæske for grill, eller lampeolje. Noen butikker (rimi) selger dette for 2-4 kroner literen.

mvh
Torfinn

#8 Herman

Herman

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 840 Innlegg:

Posted 06 April 2005 - 23:00

Frtyrolje Med litt hvitsprit opp i går fint så vis du kjener noen som driver gatekjøken eller sånt. Husker ikke blandingsorholdet men 5l olje en spiseskje Hvitsprit bør bli bra:D

HJL
user posted image

#9 Henning

Henning

    Grunnlegger Harstad Offroaders

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4712 Innlegg:

Posted 06 April 2005 - 23:00

raps olja e jo ei vegetabilsk olja...dein e før dyr å kjøpe i lausvekt så då må få tak i brukt olja smile.gif

Det enklaste e å fylle grønn......så ringe du tel tollvesnet et par uke før du skal på langtur eiler at du skal på eu eiler andre plassa med fare før sjekk.... å sir.....oj æ tok feil diesel på pompa ka ska æ gjøre?? Må æ bytte tanke???? det va ikkje meininga biggrin.gif

Vess du e skikkeli uheldi så får du avgiftskrav på di 20 literan du fyllte "feil", men som regel så sir di..ok Blir du da sjekka så har du dett på det tørre før du har jo sagt fra.



#10 norflyer

norflyer

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 95 Innlegg:

Posted 06 April 2005 - 23:00

Hva er raps olje da?? dette har jeg veldig liten greie på.. må ha det inn med skje antar jeg.. hehe parafin blanding??? i forrhold ?

#11 Henning

Henning

    Grunnlegger Harstad Offroaders

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4712 Innlegg:

Posted 06 April 2005 - 23:00

Raps olja e det som brukes....



#12 Tommy

Tommy

    Pirate....

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6300 Innlegg:

Posted 06 April 2005 - 23:00

wink.gifwink.gif

Tommy Olsen

#13 tåffår

tåffår

    Suzuki nærd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2154 Innlegg:

Posted 06 April 2005 - 23:00

Kopi av melding:

Vet jo at forsvaret kjører på ett eller annet blandingsprodukt...
Opprinnelig postet av norflyer



Forsvarre kjøre på F-34 som er parafin tilsatt smøreolje... Dette e no dritt som stinker og du kan trekka fra minst 10% av motorefekta

tåffår - 928 52 178
zuki sj413 - vitara`n

#14 Henning

Henning

    Grunnlegger Harstad Offroaders

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4712 Innlegg:

Posted 06 April 2005 - 23:00

Trur æ byine å bli klokar..vi har vært før mye eni i det siste Tommy:)

Har hørt om folk som bruke parafin å totkktsolja.... men det e bære ubekrefta rykta:)



#15 Tommy

Tommy

    Pirate....

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6300 Innlegg:

Posted 06 April 2005 - 23:00

Synes jeg husker at noen i england kjørte på olje som ble brukt til fritørsteking... denne fikk man billig på fat... etter en stund så la staten på avgifter på denne slik at det ble like dyrt som diesel..
Da begynte et par firmaer å spesialisere seg på å samle inn brukt fritørolje og renset denne og solgte den....

er det rapsolje de bruker??

Tommy Olsen

#16 chevymonster79

chevymonster79

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 214 Innlegg:

Posted 05 March 2006 - 00:00

det er opptil 70% parafin i vinter dieseln avhenge av hvor kaldt det er da...

du får heller ikke kjøpt blank parafin den er farget... å koster like mye som grønn diesel. parafin gir også dårlig effekt pluss højere forbruk...

#17 norflyer

norflyer

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 95 Innlegg:

Posted 05 March 2006 - 00:00

Hvordan er det med smøring i lampeoljen da??? Bør kansje ha på noe olje til å smøre med? 2 takts olje??+ Hva vet jeg om dette???

#18 blikkenslagern

blikkenslagern

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 20 Innlegg:

Posted 01 March 2006 - 00:00

ett godt tips er visst europris selger lampeolje på 10litring til 40-50 spenn, for lampeolje er en renere utgave av ja nettopp diesel....!!! å d funker

"knækk nytt"

#19 gmzuki

gmzuki

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 234 Innlegg:

Posted 01 March 2006 - 00:00

avgiftsfri diesel er best!!! 5.50 nok

gisle moen

#20 Jahov

Jahov

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1333 Innlegg:

Posted 05 March 2006 - 00:00

Kopi av melding:
Trur æ byine å bli klokar..vi har vært før mye eni i det siste Tommy:)

Har hørt om folk som bruke parafin å totkktsolja.... men det e bære ubekrefta rykta:)



Opprinnelig postet av Henning


Parafin og totaktsolje funker fin som tilsetning ihvertfall. Inntil 30-40% parafin og ca 1% olje.


Hilsen Jan.

Kan alt dette være rust??