Automat eller manuell i skogen?
#1
Posted 28 April 2005 - 23:00
Hva mener dere?? Har jeg rett?
#2
Posted 29 April 2005 - 23:00
Jeg har automat i min bil, hadde ikke byttet bort det!
Svend Landsverk
#3
Posted 29 April 2005 - 23:00
93 ZJ 5.2 V8 Laredo
#4
Posted 28 April 2005 - 23:00
#5
Posted 28 April 2005 - 23:00
#6
Posted 28 April 2005 - 23:00
#7
Posted 28 April 2005 - 23:00
Kopi av melding:
Automat!
Opprinnelig postet av Amund
:-)
automat fordi .. ??
Jeg trenger noen overbevisende argumenter, da alt om "silkemyke bakkestarter", "100% kontroll over momentet helt fra stillestående uten masse sluring", "kan kjøre så sakte man bare vil" osv preller av :-)
#8
Posted 28 April 2005 - 23:00
Rune Rydningen
Snart total overhalt 83' Chevrolet K5 Blazer 6.2 diesel. 35" MTR. Warn Magnum 9K.
Defa Alarm ++
#9
Posted 29 April 2005 - 23:00
#10
Posted 28 April 2005 - 23:00
RKR
ingen vits å ta livet alvorlig, ingen overlever uansett!!
#11
Posted 28 April 2005 - 23:00
www.motorgarasjen.com
#12
Posted 28 April 2005 - 23:00
Fordelen av å kunne smyge seg frem, gjerne med et bein på bremsen og et på gassen gjør det helt uovertreffent ved klatring over stokk og stein...
Vurderer sterkt å bygge om Rocky'n til automat.....
Per
Privat: 91791531 Per@offroad.no
#13
Posted 01 May 2005 - 23:00
Kopi av melding:
For folk som ikke kan kjøre bil, så er det sikkert et problem å ha automat ja! Men hvis du har lært å bruke innsiden av hodet da du sitter bak rattet, så er ikke det noe problem.
Hehe, den der likte eg godt!
Har ikkje kjørt så mykje offroad med automat, men det står på ønskelista! Ser for meg at eneste som kan vær litt teit e vess man må "gynge" skikkelig, det e som regel litt forsinkelse på automat (mellom Drive og revers). Trur nok fordelan vei opp i massevis, det å kunne kjør rolig og kontrollert uten å slur på clutchen e jo ofte det offroad handla om.
Men for å komme til saken, automat på vinterføre e MINST like bra, om ikkje bedre, enn manuell! MEN vess man ikkje veit ka man gjør (les: kan kjør bil) så KAN det ha sine felle, for eks vess man har en bakjulsdrevet bil som går litt godt, og ska kjør forbi på glatt føre. Vess man da ikkje tenk seg om, og bilen plutselig finn ut at han ska gir ned, så kan jo enkelte få seg en overaskelse! Men som sagt, for folk som e litt interessert i det å kjør bil, så e jo sånne ting et såkalt "ikke-tema".
Selvfølgelig e det jo lettar å kontroller/leke seg på vinterføre med manuell.
Må legg til at eg kjør bakhjulsdrevet Chevrolet Caprice på vinterføre, og har en 200 meter lang/bratt/svingat/relativt dårlig gårdsvei. Med denne bilen og automat e det overaskende fremkommelighet, og ingen problem overhodet på vinterføre!
I tillegg har eg en Subaru, som nu e under ombygging TIL automat! Slå den!
Altså: Eg sku gjerne hatt automat i skogen og!
-Toyota Corollux 2,2d
-83 Chevrolet Caprice
stv 355
-Subaru 1800 stv (konebil)
-44 GMC CCKW 6x6 tipp
-2 stk gamle Opel.
"Valplaus, men ikkje motlaus!"
#14
Posted 30 April 2005 - 23:00
Nå har jeg samme oppsett med dekk dim osv, i en 4-liter rekkesekser med automat. Fremdeles samme bil, Jeep wrangler. Har også samme utveksling som jeg hadde i 2.5 literen.
Fordelen nå er at med automat som er en slurekasse, så kan jeg faktisk ha bortimot 1500 rpm uten at noen hjul går rundt. Og får jeg hjulspinn og plutselig tak igjen så vil automatkassen være en buffer og ta av for all den motor kraften som på en manuell kasse da måtte fått utløp på et hjul. Altså jeg har veldig stor tru på at automat er VELDIG mye snillere mot drivaksler og kryss på bilen min.
I tillegg gjelder alt det de andre sier :-)
For jeg ville ALDRI byttet tilbake igjen.
Men ett stort minus er mulighet for å henge ned bratte bakker å gir. Det savner jeg noe.
2.5" Procomp
7" WarnFlares
33x12,5 MTR
Warn x8000i Winch
#15
Posted 30 April 2005 - 23:00
Niva '97 diesel
Kodiak '98 bensin
#16
Posted 30 April 2005 - 23:00
Kopi av melding:
automat er ikke trnnløs fart!! den må fortsatt gire, Opprinnelig postet av AMan
Flisespikkeri. Automatkassen har en konverter som kobler den til motoren. Det gjør at automatkassen oppleves som trinnløs inntil lockup slår inn, noe den den ikke gjør ved terrengkjøring.
Konklusjon: trinnløs fremdrift i skogen med automatkasse
#17
Posted 01 May 2005 - 23:00
Kopi av melding:
Ikke så lett å trøkke inn clutchen på en automat på vinterføre hvis du får sleng, så dermed ikke så lett å dra inn igjen!!...
Opprinnelig postet av larsern
Derfor alle automater kan dyttes direkte i N posisjon for å frigjøre ved en sånn gitt situasjon.
Automat synes nå ihvertfall jeg er helt overlegent både på vei og i skogen. vil ikke ha annetB)
#18
Posted 01 May 2005 - 23:00
noe i skogen etc. å gjøre...det har vel en del med at jeg aldri har prøvd det...
men i et tenkt situasjon, der hvor man må litt bak å litt fram å litt bak å litt fram, hvordan stiller dette seg
på en automat??? har sett en gjort det, hehehe.....tror ikke det var så godt for kryss/stikk aksling heller....
det var 2000 rpm å opp å ned med gir spaka det....bonk-bonk-bonk.....stakkar tenkte jeg da...! =)
If You're Gonna Be Dumb,
You Gotta Be Tough!
91622309
Galleri - http://www.offroad.n...wGalery&id=2823
#19
Posted 01 May 2005 - 23:00
Hadde en 89 modell wrangler med automat. Dette synest ikke jeg var noe spesielt bra!! Mye unødvendig "sluring" hvis jeg kan si det slikt.
Har nå en cj-7 med et ekstremt lavt 1.gir (1:631) ..Dette synest jeg er helt perfekt!! Ville ikke på noen måter byttet ut den med en automat kasse.
En annen ting er når man skal bremse på giran!! Ikke så alt for lett på en bil med automat. Husk at der du skal opp skal du også ned!!!
#20
Posted 01 May 2005 - 23:00
Niva '97 diesel
Kodiak '98 bensin
Pedalen må vatres av;)