Gå til innhold



Foto

Automat eller manuell i skogen?


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
56 replies to this topic

#1 frodes

frodes

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 25 Innlegg:

Posted 28 April 2005 - 23:00

Jeg ble sittende og diskutere litt med noen kammerater om hva som egner seg best i skogen. Jeg mener automat kun har fordeler når man prøver å ta seg fram ordentlig.

Hva mener dere?? Har jeg rett?

#2 Svend

Svend

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 385 Innlegg:

Posted 29 April 2005 - 23:00

Automat ! Men det er noen små ulemper også. Ikke så bra motorbrems i bakker. Du må ha litt ekstra hester for å få redig snurr på hjula.
Jeg har automat i min bil, hadde ikke byttet bort det!

Svend Landsverk

#3 Kokken

Kokken

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 428 Innlegg:

Posted 29 April 2005 - 23:00

Andre Jeepen jeg har med automat nå,og det blir garantert ikke den siste:D

93 ZJ 5.2 V8 Laredo

#4 junkern

junkern

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1451 Innlegg:

Posted 28 April 2005 - 23:00

Er uten tvil mange fordeler med automat. JEg har automat nå, men er ikke så brennsikker på om jeg ville hatt det hvis alternativet var skikkelig lave "rock-crawler"-giringer. Men fremfor forholdsvis normale utvekslinger, så foretrekker jeg automat.

#5 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 28 April 2005 - 23:00

Automat!

#6 frodes

frodes

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 25 Innlegg:

Posted 28 April 2005 - 23:00

Burde være mulig å vinne litt diskusjoner nå :-)

#7 frodes

frodes

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 25 Innlegg:

Posted 28 April 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Automat!

Opprinnelig postet av Amund



:-)


automat fordi .. ??

Jeg trenger noen overbevisende argumenter, da alt om "silkemyke bakkestarter", "100% kontroll over momentet helt fra stillestående uten masse sluring", "kan kjøre så sakte man bare vil" osv preller av :-)

#8 expeditiontruck

expeditiontruck

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 236 Innlegg:

Posted 28 April 2005 - 23:00

Automat, Fordi det har jeg. Nei da spøk til side, men fakta er at de fleste større biler i biltrial sirkuset bruker automat.

Rune Rydningen
Snart total overhalt 83' Chevrolet K5 Blazer 6.2 diesel. 35" MTR. Warn Magnum 9K.
Defa Alarm ++

#9 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 29 April 2005 - 23:00

Eneste fordel med manuell sånn jeg ser det er for å få alle hestene ut til hjula, og for å ta i gang brått (sleppe clutchen). Automat = trinnløs fart. Men ikke glem skikkelig utvekslinger og lavserie likevel...

#10 RKR

RKR

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 905 Innlegg:

Posted 28 April 2005 - 23:00

e vel fordeler å ulemper med begge! altså æ har ikke bestemt mæ helt:D må kjøre mer med automat!!

RKR

ingen vits å ta livet alvorlig, ingen overlever uansett!!

#11 chevy4

chevy4

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 507 Innlegg:

Posted 28 April 2005 - 23:00

AUTOMAT

www.motorgarasjen.com

#12 Per F

Per F

    Team x-files

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4284 Innlegg:

Posted 28 April 2005 - 23:00

Automat, uten tvil!

Fordelen av å kunne smyge seg frem, gjerne med et bein på bremsen og et på gassen gjør det helt uovertreffent ved klatring over stokk og stein...
Vurderer sterkt å bygge om Rocky'n til automat.....

Per
Privat: 91791531 Per@offroad.no


#13 Stefan E.

Stefan E.

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 956 Innlegg:

Posted 01 May 2005 - 23:00

Kopi av melding:
For folk som ikke kan kjøre bil, så er det sikkert et problem å ha automat ja! Men hvis du har lært å bruke innsiden av hodet da du sitter bak rattet, så er ikke det noe problem.


Hehe, den der likte eg godt!biggrin.gif

Har ikkje kjørt så mykje offroad med automat, men det står på ønskelista! Ser for meg at eneste som kan vær litt teit e vess man må "gynge" skikkelig, det e som regel litt forsinkelse på automat (mellom Drive og revers). Trur nok fordelan vei opp i massevis, det å kunne kjør rolig og kontrollert uten å slur på clutchen e jo ofte det offroad handla om.

Men for å komme til saken, automat på vinterføre e MINST like bra, om ikkje bedre, enn manuell! laugh.gif MEN vess man ikkje veit ka man gjør (les: kan kjør bil) så KAN det ha sine felle, for eks vess man har en bakjulsdrevet bil som går litt godt, og ska kjør forbi på glatt føre. Vess man da ikkje tenk seg om, og bilen plutselig finn ut at han ska gir ned, så kan jo enkelte få seg en overaskelse! Men som sagt, for folk som e litt interessert i det å kjør bil, så e jo sånne ting et såkalt "ikke-tema".

Selvfølgelig e det jo lettar å kontroller/leke seg på vinterføre med manuell.

Må legg til at eg kjør bakhjulsdrevet Chevrolet Caprice på vinterføre, og har en 200 meter lang/bratt/svingat/relativt dårlig gårdsvei. Med denne bilen og automat e det overaskende fremkommelighet, og ingen problem overhodet på vinterføre!

I tillegg har eg en Subaru, som nu e under ombygging TIL automat! Slå den!

Altså: Eg sku gjerne hatt automat i skogen og!laugh.gif

-Toyota Corollux 2,2d
-83 Chevrolet Caprice
stv 355
-Subaru 1800 stv (konebil)
-44 GMC CCKW 6x6 tipp
-2 stk gamle Opel.
user posted image


"Valplaus, men ikkje motlaus!"

#14 tomas

tomas

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1117 Innlegg:

Posted 30 April 2005 - 23:00

Jeg hadde manuell før med en 4-sylindret motor. Knakk 2 stikk aksler. Problemet med manuell og hjulspinn er at du har en direkte kobling mellom motor og hjul. så lenge bilen står i gir, og motoren i gang, så MÅ kraften få utløp ett eller annet sted i form av at hjul går rundt. Altså mye lettere å knekke av en stikk aksel.
Nå har jeg samme oppsett med dekk dim osv, i en 4-liter rekkesekser med automat. Fremdeles samme bil, Jeep wrangler. Har også samme utveksling som jeg hadde i 2.5 literen.
Fordelen nå er at med automat som er en slurekasse, så kan jeg faktisk ha bortimot 1500 rpm uten at noen hjul går rundt. Og får jeg hjulspinn og plutselig tak igjen så vil automatkassen være en buffer og ta av for all den motor kraften som på en manuell kasse da måtte fått utløp på et hjul. Altså jeg har veldig stor tru på at automat er VELDIG mye snillere mot drivaksler og kryss på bilen min.
I tillegg gjelder alt det de andre sier :-)
For jeg ville ALDRI byttet tilbake igjen.

Men ett stort minus er mulighet for å henge ned bratte bakker å gir. Det savner jeg noe.

2.5" Procomp
7" WarnFlares
33x12,5 MTR
Warn x8000i Winch

#15 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 30 April 2005 - 23:00

automat er ikke trnnløs fart!! den må fortsatt gire, variator er trinnløst, d er ikke samme som automat, å den girer som regel helt feil i forhold til hva jeg vil. mulig en 7 steg MB automat i en slr girer pener en de litt eldre bilene me automat som jeg har prøvd, men fan du tar ikke me en sånn i skogen!

Niva '97 diesel
Kodiak '98 bensin

#16 Øystein

Øystein

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1655 Innlegg:

Posted 30 April 2005 - 23:00

Kopi av melding:
automat er ikke trnnløs fart!! den må fortsatt gire,
Opprinnelig postet av AMan



Flisespikkeri. Automatkassen har en konverter som kobler den til motoren. Det gjør at automatkassen oppleves som trinnløs inntil lockup slår inn, noe den den ikke gjør ved terrengkjøring.
Konklusjon: trinnløs fremdrift i skogen med automatkasse smile.gif

#17 Hyper

Hyper

    Reiseleder

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 748 Innlegg:

Posted 01 May 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Ikke så lett å trøkke inn clutchen på en automat på vinterføre hvis du får sleng, så dermed ikke så lett å dra inn igjen!!...

Opprinnelig postet av larsern



Derfor alle automater kan dyttes direkte i N posisjon for å frigjøre ved en sånn gitt situasjon.

Automat synes nå ihvertfall jeg er helt overlegent både på vei og i skogen. vil ikke ha annetB)

#18 WaxFraq

WaxFraq

    Autofil tulling

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1268 Innlegg:

Posted 01 May 2005 - 23:00

det er vel kanskje opp til hver enkelt, sånn som meg, jeg kan ikke se for meg at automat har
noe i skogen etc. å gjøre...det har vel en del med at jeg aldri har prøvd det...
men i et tenkt situasjon, der hvor man må litt bak å litt fram å litt bak å litt fram, hvordan stiller dette seg
på en automat??? har sett en gjort det, hehehe.....tror ikke det var så godt for kryss/stikk aksling heller....

det var 2000 rpm å opp å ned med gir spaka det....bonk-bonk-bonk.....stakkar tenkte jeg da...! =)

If You're Gonna Be Dumb,
You Gotta Be Tough!

91622309

Galleri - http://www.offroad.n...wGalery&id=2823

#19 larsern

larsern

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 126 Innlegg:

Posted 01 May 2005 - 23:00

Holder meg til manuell

Hadde en 89 modell wrangler med automat. Dette synest ikke jeg var noe spesielt bra!! Mye unødvendig "sluring" hvis jeg kan si det slikt.
Har nå en cj-7 med et ekstremt lavt 1.gir (1:631) ..Dette synest jeg er helt perfekt!! Ville ikke på noen måter byttet ut den med en automat kasse.
En annen ting er når man skal bremse på giran!! Ikke så alt for lett på en bil med automat. Husk at der du skal opp skal du også ned!!!

#20 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 01 May 2005 - 23:00

automat er ikke trinnløst... hvertfall ingen av dem jeg har kjørt, mye derfor automat burde vært forbudt på vinterføre!!

Niva '97 diesel
Kodiak '98 bensin
Pedalen må vatres av;)