Automat eller manuell i skogen?
#21
Posted 01 May 2005 - 23:00
kan du spesifisere hvorfor du mener at automat burde være forbudt på vinterføre? det er lettere å lure i gang en autoumat enn manuell når det er holke...
1988 Chevy Subb 6.2D - th400 - 208 - 265/75-16
Fullsize or no size
#22
Posted 01 May 2005 - 23:00
#23
Posted 01 May 2005 - 23:00
#24
Posted 01 May 2005 - 23:00
Det jeg mente med trinnløs fart er at, hvis du har lave nok manuelle gir for et vanskelig hinder, når du har kommet over er det kanskje 100 meter til neste hinder, da blir det masse giring og turtall for å komme dit bort og så må du gire ti ganger ned igjen. Med automat går sånt av seg selv... og du kan stå helt stille og ha det momentet du vil på hjula. Kjekt. Men klart det er smak og behag. Bilen min bremser også fint på gira i lavserie når jeg drar spaken ned i 1.
#25
Posted 01 May 2005 - 23:00
-Jon
--Member Of Team Blikkhallen Oslo--
"Chevy is not a car, it's a lifestyle"
#26
Posted 01 May 2005 - 23:00
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
#27
Posted 01 May 2005 - 23:00
Kopi av melding:
Støtter det at automat er livsfarlig på glatta.. Får du skrens og trør inn koblinga har du jo plutselig 4 stive...
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
Opprinnelig postet av HardKåre
Da tror jeg du bør sette deg inn i en bil med Automat, gi meg beskjed når du finner den koblingspedalen du beskriver, den vil jeg gjerne se sammen med deg
#28
Posted 01 May 2005 - 23:00
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
#29
Posted 01 May 2005 - 23:00
No turbo sh*t,
Just real power!!
#30
Posted 01 May 2005 - 23:00
Kopi av melding:
Ser for meg at eneste som kan vær litt teit e vess man må "gynge" skikkelig, det e som regel litt forsinkelse på automat (mellom Drive og revers). Opprinnelig postet av Stefan E.
Prøv å gynge sånn med manuell kasse, så skal du nok høre en del skraping Det er litt forsinkelse på en automat, men jeg tror du trenger lenger tid med en manuell for å ikke skrape øra fulle...
#31
Posted 01 May 2005 - 23:00
#32
Posted 01 May 2005 - 23:00
Kopi av melding:
Hehe kan bare uttale meg om fadern's Volvo740... Hadde en bremsepedal som var 30cm bred og dekket hele fotbrønnen fra gasspedalen og helt ut til A-stolpen...
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
Opprinnelig postet av HardKåre
det er ingen kobling, det er en BREMS
slipp pedalen, det er mer enn nok!
1988 Chevy Subb 6.2D - th400 - 208 - 265/75-16
Fullsize or no size
#33
Posted 02 May 2005 - 23:00
Niva '97 diesel
Kodiak '98 bensin
Pedalen må vatres av;)
#34
Posted 02 May 2005 - 23:00
Jai sklul ikke, jai sovel...
#35
Posted 02 May 2005 - 23:00
Kopi av melding:Bilen min bremser også fint på gira i lavserie når jeg drar spaken ned i 1.
Kopi av melding:
Støtter Amund her,i lavserie,låst i 1 gir,har jeg ikke utslag på speedo`n i hele tatt,og bilen siger rolig ned uten bruk av pedaler,i ganske kraftige stigninger. Land Rovers HDC kan gå å vogge:D
93 ZJ 5.2 V8 Laredo
#36
Posted 02 May 2005 - 23:00
Kopi av melding:
Hvis du e ut i skogen, går tom for strøm e d da bare å trillstart en bil me automat? eller hvis automaten skull få et høl å mist oljen. e d da bare å kjør vidre?
Opprinnelig postet av Taco
Hvis du knekker mellomakslingene har du trøbbel.
Hvis du punkterer radiatoren har du trøbbel.
Hvis du drukner motoren i en myr har du trøbbel...
Mange hvis... Poenget er at du må ikke avskrive automat bare fordi du har hørt at det ikke er bra greier.
Prøv det selv, kanskje du ser lyset du også
#37
Posted 02 May 2005 - 23:00
1988 Chevy Subb 6.2D - th400 - 208 - 265/75-16
Fullsize or no size
#38
Posted 02 May 2005 - 23:00
Har kjørt like mye automat som manuell skogen og begge har fordeler og ulemper.
Men automat er definitivt det beste i skogen til mitt bruk!
Pål Blesvik
Tlf: 91531373
Member of Insane Rock Crawling Association
PUT UP or SHUT UP!
Fat people are harder to kidnap!!
#39
Posted 02 May 2005 - 23:00
Har bare biler med automat,og synes det er helt topp.Men hadde jeg drevet mye med rock crawling,så hadde jeg KANSJE foretrukkket manuell.
Man må bare prøve selv og finne ut av ting.
mob nr 95142673
Mo i Rana Offroad Team
#40
Posted 02 May 2005 - 23:00
Kopi av melding:
Prøv å gynge sånn med manuell kasse, så skal du nok høre en del skraping Det er litt forsinkelse på en automat, men jeg tror du trenger lenger tid med en manuell for å ikke skrape øra fulle...
Hehe, har prøvd! Stadig vekk... det er jo greit hvis man treffer hver gang. Øvelse gjør mester! Og du har nok helt rett, hvis du skal gjynge med å skifte mellom 1 gir og revers hver gang så er det nok bedre med automat. Men det blir nå mye røring med stikka da... Men det jeg mente var at det er lettere å gynge med en manuell, hvis du f.eks skal over en liten hindring og ikke helt klarer det. Ved å bare trå inn clutchen kan man la bilen rulle tilbake og så prøve på nytt, i en "gyngende" bevegelse. Poenget var at det er lettere å få dette til i praksis med man kasse, ettersom en aut må i fri for å ikke "bremse" når bilen ruller bakover mellom hvert "gjyng". Skjønner hva jeg prøver å fortelle? Med manuell bestemmer man HELT SELV når man kjører.
Men jeg tror i alle fall at automat har flest fordeler.
Men skulle jeg krysset en svær ørken og ikke hadde mer enn akkurat nok vann ville jeg valgt manuell, da det generellt er mindre som kan gå galt i et nødsfall!
-Toyota Corollux 2,2d
-83 Chevrolet Caprice
stv 355
-Subaru 1800 stv (konebil)
-44 GMC CCKW 6x6 tipp
-2 stk gamle Opel.
"Valplaus, men ikkje motlaus!"