Gå til innhold



Foto

varme i garasje


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
38 replies to this topic

#1 dalis

dalis

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 384 Innlegg:

Posted 05 May 2005 - 23:00

Hvilken metode er den beste, økonomisk, og effektmessig, til å varme opp garasje?

Den er ca 80kvadrat. Jeg bruker den både som mekkelokale om vinteren, og til oppbevaring av min bruksbil.

Jeg har begynt å issolere, er ferdig med vegger, men har igjenn taket.

Tenkte å dele opp garasjen så jeg får ett adskilt rom for bruksbilen, som kald garasje.

hva kan jeg bruke som avfukting?

#2 Raymond_K5

Raymond_K5

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 718 Innlegg:

Posted 05 May 2005 - 23:00

Jeg har en isolert garasje på ca. 100 m2 og jeg kjøpte meg en avfukter på Lefdal. Mins å huske at den kostet i underkant av 3000. Ulempen med den er at den ikke fungerer under 3-4 grader. Blir bare en stor klump med is... Til oppvarming har jeg 5 panelovner på 800 watt (den gamle typen med 1-2-3 innstilling). I vinter var det bare et par av disse som sto på og med avfukteren var det både tørt og passe "mekke"-varmt.

Raymond
1986 Chevrolet Blazer K5 Silverado 6,2d

#3 Nitteberg

Nitteberg

    Rocker!

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1516 Innlegg:

Posted 05 May 2005 - 23:00

luft til luft varmepumpe, helt klart billigst, ga 5000kr ferdig montert, du trenger kanskje en litt større men.

http://nitteberg.com


#4 R.H

R.H

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 327 Innlegg:

Posted 06 May 2005 - 23:00

en disel fyr er tingen...økonomisk å lettvint...er litt dyre å kjøpe ny men du kan finne brukte også...hør med noen lokale bønder eller annlegsfolk om de vet av noe

R.H

#5 Bøen

Bøen

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1019 Innlegg:

Posted 06 May 2005 - 23:00

kjøpte netopp helt ny gassdreven byggvarmer på 15KW til 550kr,den leverte god mengde ja og bruker ca 1liter i timen,liten og kjekk sak!

Hi Lux 2.4d 80mod. 33"x12.5x15 ,Chesterfield sofa og takluke

#6 Phaser

Phaser

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 205 Innlegg:

Posted 06 May 2005 - 23:00

billig med ved da om man hugger selv. komme hjem i fra jobb og hive innpå ett par kubber mens man spiser middag, så er det godt å varmt når man går ut igjen fo å skru.

#7 dalis

dalis

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 384 Innlegg:

Posted 06 May 2005 - 23:00

Har en gassbrenner på 4.2, men den er helt klart for liten.
Tenkte på en dieselvarmer. Men er usikker på kondensen. Spessielt hvis jeg drar inn en bil med snø/is på en gang i blandt.

#8 Trond Ingar Fagerli

Trond Ingar Fagerli

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 355 Innlegg:

Posted 06 May 2005 - 23:00

Så lenge det er isolert godt i vegger, tak og evt. gulv, er nok ikke en varmepumpe (luft til luft) det dummeste alternativet. som nitteberg foreslår. jevn og fin varme som lett kan kontroleres og holdes på et gitt temp. nivå.

becomming a 4x4 driver

#9 Trond Ingar Fagerli

Trond Ingar Fagerli

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 355 Innlegg:

Posted 06 May 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Hvilken metode er den beste, økonomisk, og effektmessig, til å varme opp garasje?

Den er ca 80kvadrat. Jeg bruker den både som mekkelokale om vinteren, og til oppbevaring av min bruksbil.

Jeg har begynt å issolere, er ferdig med vegger, men har igjenn taket.

Tenkte å dele opp garasjen så jeg får ett adskilt rom for bruksbilen, som kald garasje.

hva kan jeg bruke som avfukting?

Opprinnelig postet av dalis




Hvis du skal bruke avfukter, sørg for å lukke ALLE åpninger inn til rommet, hvis ikke trekkes ikke fukten inn godt nok. skal bli et slags vakum for å få fukten inn i rommet og inn i avfukteren, skal funke ganske bra dette så lenge det er helt tett.

becomming a 4x4 driver

#10 dalis

dalis

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 384 Innlegg:

Posted 06 May 2005 - 23:00

Hvor avansert er en dieselvarmer da? Er det noen temp kontroll på den? Tenker da ikke noen stor og dyr en. Har tilgang på gratis avg fri diesel... Så om det ikke er noen ulemper med lukt og fuktighet tror jeg det er ett bra alternativ for meg.

#11 Phaser

Phaser

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 205 Innlegg:

Posted 06 May 2005 - 23:00

om du har en fyr som står i samme rommet som du fyrer i og avgassene kan gå ut igjennom en form for skorstein så vil fuktproblemet ditt være borte da du kommer til å bytte ut en hel del luft i rommet hele tiden. I vanlige hus med vanning av blomster tørking av klær osv er det nesten behov for luftfukter om du fyrer med en olje/parafin ovn.

#12 ussen

ussen

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 348 Innlegg:

Posted 07 May 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Hvor avansert er en dieselvarmer da? Er det noen temp kontroll på den? Tenker da ikke noen stor og dyr en. Har tilgang på gratis avg fri diesel... Så om det ikke er noen ulemper med lukt og fuktighet tror jeg det er ett bra alternativ for meg.

Opprinnelig postet av dalis



Normalt har ikke "billige" dieselvarmere innebygget termostat, jeg har en 15 kw og har bestillt en universaltermostat som du setter mellom støpselet og stikkontakten. Jeg kjøpte min på ei lokal sjappe www.janshydraulikk.no , han har kampanje på en som ser lik ut den jeg har http://www.janshydra...N1-05Skjerm.pdf


user posted image

#13 Bøen

Bøen

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1019 Innlegg:

Posted 07 May 2005 - 23:00

har hørt det blir fett i lufta ved bruk av dieselvarmer,forbrenner visst ikke så rent.Ukristlig hvis man skal lakkere noe i det rommet....

Hi Lux 2.4d 80mod. 33"x12.5x15 ,Chesterfield sofa og takluke

#14 roli

roli

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 378 Innlegg:

Posted 07 May 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Hvor avansert er en dieselvarmer da? Er det noen temp kontroll på den? Tenker da ikke noen stor og dyr en. Har tilgang på gratis avg fri diesel... Så om det ikke er noen ulemper med lukt og fuktighet tror jeg det er ett bra alternativ for meg.

Opprinnelig postet av dalis


ikke bruk grønn diesel på den ihvertfall.for det første soter det noe jævlig.for det andre får du en metalsmak i kjeften som ikke smaker noe videre godt! Har prøvd dette er ikke noe og anbefale over lengre tid nei!

Flatlandsfolk & offroad.

#15 dalis

dalis

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 384 Innlegg:

Posted 07 May 2005 - 23:00

Men grønn diesel er vel den samme som den med avg, bare den er grønn.

#16 ussen

ussen

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 348 Innlegg:

Posted 08 May 2005 - 23:00

Kan hende det finnes mange dårlige dieselvarmere - men av de jeg har brukt kan jeg oppsummere:
- Det blir ikke "fett" i lufta
- Veldig god forbrenning = null soting (også fra grønn diesel)
- Visst det er dårlig forbrenning bør den sendes på service

Det som er dumt med en direktevarmer er jo at avgasser slippes ut i rommet der den står, pluss at den luftfuktigheten øker.

#17 hc

hc

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 367 Innlegg:

Posted 08 May 2005 - 23:00

Kopi av melding:
billig med ved da om man hugger selv. komme hjem i fra jobb og hive innpå ett par kubber mens man spiser middag, så er det godt å varmt når man går ut igjen fo å skru.


Vedfyring er ikke tillatt i garasje. Faktisk er vel ingen form for åpen ild tillatt, så jeg er da også litt usikker på dette med gass/diesel. Grunnen er jo den at det i en garasje fort kan være bensindamp, etc etc. I så fall er jo også sveising like farlig som vedfyring, men normalt (hos 99,9% av befolkningen) så sveises det jo ikke i garasjen, og dermed har vel dette blitt uteglemt...
Det jeg vil fram til er jo i grunnen bare at man må passe litt på hva man gjør, så man ikke får seg en ubehagelig overraskelse idet det plutselig blir veldig varmt i garasjen på et uheldig tidspunkt.
Vannbåren varme er nok det aller tryggeste, men det koster jo fort ekstra kroner også...

mvh
HC

#18 paulerik

paulerik

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 396 Innlegg:

Posted 13 May 2005 - 23:00

disel og gass avgir fuktighet . bruk ved elle el

300stt

#19 Go-carter

Go-carter

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 373 Innlegg:

Posted 14 May 2005 - 23:00

se og grin:

www.ultimategarage.com

Land Rover 109" Ex-mil

#20 nordmøring

nordmøring

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1193 Innlegg:

Posted 14 May 2005 - 23:00

Kopi av melding:
disel og gass avgir fuktighet . bruk ved elle el

300stt

Opprinnelig postet av paulerik



Fyringstørr ved inneholder 15-20 prosent vann og det er langt over noe som ligner diesel/parafin! Men så lenge en leder røykgassen ut via en skorstein eller lignende arrangement er ikke dette noe problem!
Personlig likte jeg godt den iden om varmepumpe-får en tak i en slik billig Foma på Obs-bygg så koster den jo ikke noe mer enn et par-tre skikkelige panelovner!

Beer gives you drain bamage