Gå til innhold



Foto

ny 4-link


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
18 replies to this topic

#1 RockStar

RockStar

    RockCrawler & TinBender

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3789 Innlegg:

Posted 06 May 2005 - 23:00

Hadde ett par problemer med 4-linken framme på suzuki'n.
Det ene var at kuleleddene i øvre stagene fortsatt er 16mm i stedet for 25mm som resten av opphenget.
Det andre var at stagene var for korte slik at fronten løftet seg før hjulene begynte å klatre.
Slik var det gamle opphenget:


For å gjøre det hele litt enklere flyttet vi det nedre staget opp på akselen, og satte ett nytt og lenger (96cm) nederst.
Det hele så litt rart ut men vi ville prøve.
Hadde en liten test i går og problemet med løftingen var borte men bilen var blitt noe stivere framme.
Det må nevnes at testen ble gjort før kulene ble smurt:blush:
Så det blir kanskje bedre når alt er ferdig.
Blir spennende å teste i terrenget:)










Men senere må nok bakre festet på øvre staget flyttes opp på ramma for å få den til å ta innfjæringen bedre.
Men det var godt å bli kvitt 16mm kuleleddene som stort sett bare holdt ett løp:fish:


Pål Blesvik
Tlf: 91531373
Member of Insane Rock Crawling Association
PUT UP or SHUT UP! cool.gif


Fat people are harder to kidnap!!

#2 Roar Hovet

Roar Hovet

    Bygdetulling

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5180 Innlegg:

Posted 06 May 2005 - 23:00

Den bilen din er helt rå Pål:) Men den karossen din begynner å bli fillete nåmellow.gif

_____________________
Roar Hovet
Tlf: 98883546
Andebu i Vestfold
Suzuki Vitara JLX Cab

#3 RockStar

RockStar

    RockCrawler & TinBender

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3789 Innlegg:

Posted 06 May 2005 - 23:00

Volvofjærer i praksis:









Pål Blesvik
Tlf: 91531373
Member of Insane Rock Crawling Association
PUT UP or SHUT UP! cool.gif


Fat people are harder to kidnap!!

#4 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 06 May 2005 - 23:00

Hehe, sinnssyk flex på den bilen din!

Ta en titt på dette:

http://www.raceglides.com.au/4Link5

Trekk ei linje gjennom hver av linkene dine (øvre/nedre). Punktet der disse krysser kalles "instant center" og er liksom hengslingspunktet mellom akselen og bilen.

Linja fra kontaktflata på bakdekket gjennom krysningspunktet mellom loddlinja gjennom forhjulet, og horisontal linje gjennom tyngdepunktet... kalles "100% anti-squat line". Når instant center er på denne linja skal bilen verken løfte eller senke seg når du akselererer.... og hvis jeg har forstått dette riktig skal dette funke på samme måte med forhjula og bremsing - eller butting mot noe. - bare snu bilen på tegningen.

#5 WaxFraq

WaxFraq

    Autofil tulling

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1268 Innlegg:

Posted 06 May 2005 - 23:00

Pål, sick! =) missunlig....NOPE!!! hehehe =)

If You're Gonna Be Dumb,
You Gotta Be Tough!

91622309

Galleri - http://www.offroad.n...wGalery&id=2823

#6 RockStar

RockStar

    RockCrawler & TinBender

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3789 Innlegg:

Posted 06 May 2005 - 23:00

Takk for innlegget Amund!
Har begynt å lese på denne tråden...
http://www.pirate4x4...77&page=1&pp=25

Når alle boltene er på plass skal jeg opp til Brokelandsheia og sammenlikne med hvordan det funket sist.


Pål Blesvik
Tlf: 91531373
Member of Insane Rock Crawling Association
PUT UP or SHUT UP! cool.gif


Fat people are harder to kidnap!!

#7 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 06 May 2005 - 23:00

Men, etter å ha tenkt litt til.... denne "line of force", som liksom er kraften dekket dytter bilen med, bør kanskje gå fra foran på dekket midt på når du kjører rett på en vegg... ? En annen ting er at disse greiene går ut fra at man har dreiemoment på akselen, fordi den prøver å vri seg motsatt vei av hjulet. Men hvis du butter midt på hjulet er det jo ikke noe dreiemoment ute og går... og da er det kanskje mer viktig å bare få stagene noenlunde vannrett.... Jeg tror kanskje Arne har rett, han sier at disse greiene er bare tull å bry seg om! wink.gif ... men så syns jeg samtidig det er litt artig å vite om alle de rare mulighetene man har, så kan man eksperimentere litt ut fra det. (Den tråden du linka til er veldig bra, der står veldig mye spennende... innimellom tullpratet.)

Kom på en ting til, siden stagene dine omtrent møtes i samme punkt vil akselen hele tiden peke mot, eller langs stagene. Men hva skjer da når du flekser... da må jo ene enden av akselen peke oppover og den andre ned... dvs. staga prøver å vri hylsa. Er vel dette som ødelegger fleksen din. For å fikse dette bør vel stagene være like lange, og paralelle... da vil akselen gå rett opp og ned, og likt på begge sider. For å prøve kan du jo ta av et stag på ene siden.. og se åssen det går. Sannsynligvis vil bilen løfte seg på ene sida når du bremser, og senke seg når forakselen drar... men kanskje det funker fint.

#8 wa-sho

wa-sho

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 694 Innlegg:

Posted 06 May 2005 - 23:00

de nye staga dine pål.. åssen rør er det? sprinkleranlegg??

~A€C€A€B~

#9 RockStar

RockStar

    RockCrawler & TinBender

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3789 Innlegg:

Posted 06 May 2005 - 23:00

Kopi av melding:
de nye staga dine pål.. åssen rør er det? sprinkleranlegg??

Nei

Pål Blesvik
Tlf: 91531373
Member of Insane Rock Crawling Association
PUT UP or SHUT UP! cool.gif


Fat people are harder to kidnap!!

#10 Tommy

Tommy

    Pirate....

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6300 Innlegg:

Posted 07 May 2005 - 23:00

skjønner ikke hvorfor du bygger et 4 link system med forskjellig vinkel på øvre og nedre stag... etter min enkle forstand vil akselen vri seg når den fjører, problemet kommer da når den flexer, kreftene vil jobbe hver vei på hver sin side av akselen, akselhylsa vil fungere som en torsjonsfjær.. og jobbe mot flex...

Tommy Olsen

#11 RockStar

RockStar

    RockCrawler & TinBender

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3789 Innlegg:

Posted 07 May 2005 - 23:00

Kopi av melding:
akselhylsa vil fungere som en torsjonsfjær.. og jobbe mot flex...

Tror ikke det stemmer helt, det er veldig få som har paralelle stag, det var forresten en kjent amerikansk bilbygger som skrev i starten av ett langt innlegg om 4-link at han aller først ville avlive noen myter, først at stagene trenger ikke å være paralelle og at de trenger heller ikke være like lange!
Men som jeg skrev tidligere ble det øvre staget satt slik fordi festet allerede var der.
Jeg hadde ønsket å ha det lenger opp i ramma men der står karosserifestet, så det for bli en annen gang:)
Jeg er heller ikke sikker på om det hadde vært noen fordel å hatt like mye pendling framme som bak.








Pål Blesvik
Tlf: 91531373
Member of Insane Rock Crawling Association
PUT UP or SHUT UP! cool.gif


Fat people are harder to kidnap!!

#12 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 08 May 2005 - 23:00



Du ser vel på han her at han ikke er helt lur! blink.gif

En K-link kan være ikke paralell, forskjellig lengde osv. Skal du ha forskjellige stag bør du lage det som du har gjort det bak på din, 3-link. Sånn som det er nå (og sånn luringen på bildet over har foran, hvis han har likt på begge sider) kommer du til å få grusomt mye belastning på kuleledda... fordi staga på ene sida vrir akselen opp, mens staga på andre sida prøver å vri akselen ned.

#13 RockStar

RockStar

    RockCrawler & TinBender

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3789 Innlegg:

Posted 08 May 2005 - 23:00



wink.gif


Pål Blesvik
Tlf: 91531373
Member of Insane Rock Crawling Association
PUT UP or SHUT UP! cool.gif


Fat people are harder to kidnap!!

#14 Roar Hovet

Roar Hovet

    Bygdetulling

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5180 Innlegg:

Posted 08 May 2005 - 23:00

Nesten som å se flexen på Vitaran min det blush.gifblush.gifblush.gif

_____________________
Roar Hovet
Tlf: 98883546
Andebu i Vestfold
Suzuki Vitara JLX Cab

#15 RockStar

RockStar

    RockCrawler & TinBender

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3789 Innlegg:

Posted 08 May 2005 - 23:00

Bildet lyver litt, det er uten fjærer og med tre stag.
Mad alle stagene på ble geometrien feil som Tommy og Amund sier.
Ved max pendling manglet det 5 cm på at staget passet i festet.
Jeg hadde ikke noe ønske om mye flex framme, men ønsker heller ikke brudd ved store belastninger.
Det er trangt under framme, så ett alternativ jeg titter på nå er å bygge 3-link med panhard slik som bak.
Men det krever solide fester så da blir det å fjerne alt på akselen og bygge nye fester halvveis under hylsa pluss tårn og ett solid feste inni ramma.
Hvis jeg satser på dette blir det trolig også stivere fjærer framme hvis bilen blir for myk.

Pål Blesvik
Tlf: 91531373
Member of Insane Rock Crawling Association
PUT UP or SHUT UP! cool.gif


Fat people are harder to kidnap!!

#16 Tommy

Tommy

    Pirate....

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6300 Innlegg:

Posted 09 May 2005 - 23:00

hvorfor ikke bygge enlink??

Tommy Olsen

#17 vaktmester

vaktmester

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 704 Innlegg:

Posted 09 May 2005 - 23:00

Foreslår en ny løsning: Akustisk link, med trådløs innfesting, hvis det skal være spesielt.
Ellers så ser jo bilen super ut som den er....................
Stilig oppheng.

Kjørt mye og lenge
TEAM ANTISTRESS.
Vi tar det med ro....44" er fete dekk, en meter er for lite!!!!!
Ett av de dårligste trialteamene i verden
Det er ikke resultatet som teller, men at det tar lang tid og aldri blir helt ferdig

#18 RockStar

RockStar

    RockCrawler & TinBender

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3789 Innlegg:

Posted 09 May 2005 - 23:00

Kopi av melding:
hvorfor ikke bygge enlink??

Tommy Olsen

1-link er ikke så lett å ettermontere, det må nesten bygges fra start.
I hverfall på min.
3-linken ble ferdig i dag og en liten test viste at det funket meget bra.
Bilen pendler bra og det legger seg ikke mer over i sidehellinger enn før:)

Pål Blesvik
Tlf: 91531373
Member of Insane Rock Crawling Association
PUT UP or SHUT UP! cool.gif


Fat people are harder to kidnap!!

#19 olaf-inge

olaf-inge

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 198 Innlegg:

Posted 16 May 2005 - 23:00

Det med mye og lite "helling" på bilen skal ikke ha noe med stagene og gjøre , da er noe feil. Om et oppheng er bygget riktig så skal du kunne ta akselen (uten fjærer og demper montert) å bevege den i alle posisjoner som er mulig opp og ned , ned på ene siden etc. Da skal alle stagene kunne plukkes helt greit av uansett stilling uten bruk av makt , det er jo tegnet på at akselen jobber alene. Noe som er jævla viktig er innfestinger i ramme og aksel + lengden på stag , dette må være 100% likt for å få opptimal vandring. 10 mm her en vei , utgjør sinnsyke krefter som jobber mot akselen i ekstreme pendlinger.

Nico
Boyz Offroad Racing team