Gå til innhold



Foto

Diesel kontra bensin


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
18 replies to this topic

#1 harry_Sub

harry_Sub

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 877 Innlegg:

Posted 09 May 2005 - 23:00

Driver og planlegger neste vinters prosjekt og har i den forbindelse ett spm. til dere guruer.
Hva er fordeler og ulemper med diesel kontra bensin? I min enkle verden ser jeg bare fordeler sånn rent ytelsesmessig.
Ser at det er svært få som benytter seg av diesel i trial, men er de ikke en del fordeler med diesel innen denne sporten?



-Jon
--Member Of Team Blikkhallen Oslo--

"Chevy is not a car, it's a lifestyle"

#2 Tommy

Tommy

    Pirate....

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6300 Innlegg:

Posted 09 May 2005 - 23:00

hmmm

har mange ganger spørt meg selv hvorfor ingen kjøre diesel, tror grunnen er at en bensinmotor er rappere, man trenger liksom ofte krefter veldig kjapt.... samt at man trenger en motor som verver høyere enn en diesel motor...

mrn dagens mer moderne dieselmotorer så vil det nok komme etterhvert...

Tommy Olsen

#3 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 09 May 2005 - 23:00

Hadde gjort seg med en VW 1,9 TDI i en spiderkopi!

#4 Chevy-Sheriff

Chevy-Sheriff

    Out for Justice

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3129 Innlegg:

Posted 10 May 2005 - 23:00

Trenger jeg å kommentere......biggrin.gif:D:D.....les bare signaturen...wink.gif

Mvh. Sheriffen
Go Chevy and Go Diesel - twice the size and twice the stink........
NY GARASJE Gammel Garasje BILDERRIGS

#5 The Rocky Way

The Rocky Way

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 293 Innlegg:

Posted 14 May 2005 - 23:00

Motorene kan være tyngre. Værre og starte om vinteren, men Krefter har du nok av. ikke i hester, men i Nm. Og uten Nm får du ikke hester og omvendt. skal bytte til diesel i rocky'n. Lettere og feilsøke, mindre som kan klikke. Og du vet med engang hva som er feil. Men det er opptil hva du vil selv.

Mjøsa Offroad Klubb

#6 Per F

Per F

    Team x-files

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4284 Innlegg:

Posted 14 May 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Hadde gjort seg med en VW 1,9 TDI i en spiderkopi!

Opprinnelig postet av Amund



Helt enig, Amund

Per
Privat: 91791531 Per@offroad.no


#7 blazerteam

blazerteam

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3328 Innlegg:

Posted 15 May 2005 - 23:00

Kjøre blazer med bensin 350 med offroad kam og den tar seg bedre frem enn de som kjører med diesel i blazer.

Bensin bilen er 150 kg lettere og det er over forhjulene pluss at den er rappere og sterkere på høyere turtall.Fordel i gjørma ihvertfall.

Kommer ann på hvilken bil du skal kjøre,men kjøere du blazer er jeg helt sikker på at bensin motoren funker best.

Åsså er det finere lyd i bensinåttere;)

mob nr 95142673


Mo i Rana Offroad Team

#8 Yoneck

Yoneck

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 261 Innlegg:

Posted 15 June 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Driver og planlegger neste vinters prosjekt og har i den forbindelse ett spm. til dere guruer.
Hva er fordeler og ulemper med diesel kontra bensin? I min enkle verden ser jeg bare fordeler sånn rent ytelsesmessig.
Ser at det er svært få som benytter seg av diesel i trial, men er de ikke en del fordeler med diesel innen denne sporten?


Det er vel lettere å få en rå bensinmotor enn en rå dieselmotor. Hvis du må ha mye krefter FORT, er det bare en diger bensin som gjelder. Skal du krype fram, og det nesten er om å gjøre å kjøre så sakte som mulig, så er det fint med en diesel med greit dreiemoment.

fS
'92 MB 300 TD Turbo

#9 Yoneck

Yoneck

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 261 Innlegg:

Posted 15 June 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Kjøre blazer med bensin 350 med offroad kam og den tar seg bedre frem enn de som kjører med diesel i blazer.

Bensin bilen er 150 kg lettere og det er over forhjulene pluss at den er rappere og sterkere på høyere turtall.Fordel i gjørma ihvertfall.

Kommer ann på hvilken bil du skal kjøre,men kjøere du blazer er jeg helt sikker på at bensin motoren funker best.

Åsså er det finere lyd i bensinåttere;)


Hva er offroadkam ? Det motsatte av trimkam? Mer moment, mindre effekt?


Mo i Rana Offroad Team




Opprinnelig postet av blazerteam

[/quote]

fS
'92 MB 300 TD Turbo

#10 Stianj

Stianj

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 102 Innlegg:

Posted 07 August 2005 - 23:00

hva er det egentlig som gjøre bensineren så mye lettere?

#11 gømper

gømper

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 85 Innlegg:

Posted 07 August 2005 - 23:00

Bl. a mye lettere svinghjul..
Lett svinghul = mye hester, kvass motor
Tungt svinghjul (diesel) = mindre hester, mere drag/moment

#12 VCE

VCE

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2374 Innlegg:

Posted 07 August 2005 - 23:00

det er ikke bare svinghjulet, men også veiv og stempler er tyngre, slaglengde og kompresjonsforhold har også noe å si.


en offroadkam (marinekam) er en momentskam som gir mer moment og litt mer hk i samme turtallsspekter.


1988 Chevy Subb 6.2D - th400 - 208 - 315/75-16

Fullsize or no size


#13 Roffy

Roffy

    Roffy

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2287 Innlegg:

Posted 08 August 2005 - 23:00

ja fordelene med bensin motor kommer jo bra fram her, men vil nevne litt diesel fordeler:
- ingen tenningsdeler som kan bli våte
- ingen forgasser som flyter over i visse "trail" vinkler
- vis ladinga ryker så kan du kjøre læll
- mindre brannfare




Follow your dreams smile.gif
www.bilbygging.no www.volvoland.se

#14 Turbolux

Turbolux

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1086 Innlegg:

Posted 09 August 2005 - 23:00

Ja fordelene med bensin motor kommer jo bra fram her, men vil nevne litt diesel fordeler:
- ingen tenningsdeler som kan bli våte
- ingen forgasser som flyter over i visse "trail" vinkler
- vis ladinga ryker så kan du kjøre læll
- mindre brannfare



Kunne ikke skrevet det bedre selv.
Selv om jeg ikke har noen racer av en diselmotor, så må jeg si det er en fryd og bare la dreimomentet dra Luxen opp berget og gjennom gjørma.

Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med 4WD.

#15 Newton

Newton

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 846 Innlegg:

Posted 09 August 2005 - 23:00

Kjører "leketrail". Deltar ikke i konkurranser pga. altfor mye herping av bilene der. Trailer med diesel jeepen og der er diesel knall moro. Mye moment, graver rolig i grusen og løfter nesa elegant over bratte kanter uten å hærje. Bader motoren i gjørme og aldri et feilslag. "Realyable" 100%, men aldri Råå. Men den jeepen som jeg bare skal ha på veien har bensin. Den skal aksellerere og må derfor ha bensinmotor synes jeg. Dette er den perfekte delinga for meg.

SLy

#16 Herman

Herman

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 840 Innlegg:

Posted 10 August 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Ja fordelene med bensin motor kommer jo bra fram her, men vil nevne litt diesel fordeler:
- ingen tenningsdeler som kan bli våte
- ingen forgasser som flyter over i visse "trail" vinkler
- vis ladinga ryker så kan du kjøre læll
- mindre brannfare



Kunne ikke skrevet det bedre selv.
Selv om jeg ikke har noen racer av en diselmotor, så må jeg si det er en fryd og bare la dreimomentet dra Luxen opp berget og gjennom gjørma.

Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med 4WD.


Opprinnelig postet av Turbolux



Dette er ikke problemer så lenge man har innsprut og ikke skall snorkle. Da er det bedre med undervannsbåt cool.gifbiggrin.gif

HJL
user posted image

#17 dalix

dalix

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2225 Innlegg:

Posted 10 August 2005 - 23:00

noe man klarer med bensin men ikke med diesel er jo da å få mye fart på hjula fort... fra null til god fart på null komma niks..
å i lavserie kan d jo ikke skade å ha noen tusen omdreininger i minuttet å kunne dra ekstra... spesiellt for de som kjører manuell...




Rana Offroad Team

"HELLER EN RUNDBUNGLET STYGG AMERIKANER ENN EN BLANKPOLERT FIN JAPANER"

Save a Horse, Ride a Cowboy

#18 The Rocky Way

The Rocky Way

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 293 Innlegg:

Posted 10 August 2005 - 23:00

Fikk prøvd 2,8 td'n i helga, og er storfornøyd, med td. vil ikke ha noe annet. Diesel går uansett så lenge slanger er i orden. Turbon begynner og lade på 800 omdreininger, så det er bare og gi litt gass og slippe clutchen forsiktig, da graver den som bare det. og hastighet får man også hvis man vil det, opp på 2500-3500 omdr. Da lader den 0,6 og det går som bare pokker. Vi var to turbo dieseler på stadion trialen og begge var stor fornøyd med hvordan diesel fungere. Er moment som gjelder i trial, Er min mening ihvertfall.

Mjøsa Offroad Klubb

#19 WaxFraq

WaxFraq

    Autofil tulling

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1268 Innlegg:

Posted 02 September 2005 - 23:00

sett neddi en 3,3 td fra en patrol, så skal du se du blir fornøyd, både med ytelse og holdbarhet!
bare å gi gass det...hehe =)

If You're Gonna Be Dumb,
You Gotta Be Tough!

91622309

Galleri - http://www.offroad.n...wGalery&id=2823