Diesel kontra bensin
#1
Posted 09 May 2005 - 23:00
Hva er fordeler og ulemper med diesel kontra bensin? I min enkle verden ser jeg bare fordeler sånn rent ytelsesmessig.
Ser at det er svært få som benytter seg av diesel i trial, men er de ikke en del fordeler med diesel innen denne sporten?
-Jon
--Member Of Team Blikkhallen Oslo--
"Chevy is not a car, it's a lifestyle"
#2
Posted 09 May 2005 - 23:00
har mange ganger spørt meg selv hvorfor ingen kjøre diesel, tror grunnen er at en bensinmotor er rappere, man trenger liksom ofte krefter veldig kjapt.... samt at man trenger en motor som verver høyere enn en diesel motor...
mrn dagens mer moderne dieselmotorer så vil det nok komme etterhvert...
Tommy Olsen
#3
Posted 09 May 2005 - 23:00
#4
Posted 10 May 2005 - 23:00
Mvh. Sheriffen
Go Chevy and Go Diesel - twice the size and twice the stink........
NY GARASJE
Gammel Garasje
BILDER
RIGS
#5
Posted 14 May 2005 - 23:00
Mjøsa Offroad Klubb
#6
Posted 14 May 2005 - 23:00
Kopi av melding:
Hadde gjort seg med en VW 1,9 TDI i en spiderkopi!
Opprinnelig postet av Amund
Helt enig, Amund
Per
Privat: 91791531 Per@offroad.no
#7
Posted 15 May 2005 - 23:00
Bensin bilen er 150 kg lettere og det er over forhjulene pluss at den er rappere og sterkere på høyere turtall.Fordel i gjørma ihvertfall.
Kommer ann på hvilken bil du skal kjøre,men kjøere du blazer er jeg helt sikker på at bensin motoren funker best.
Åsså er det finere lyd i bensinåttere;)
mob nr 95142673
Mo i Rana Offroad Team
#8
Posted 15 June 2005 - 23:00
Kopi av melding:
Driver og planlegger neste vinters prosjekt og har i den forbindelse ett spm. til dere guruer.
Hva er fordeler og ulemper med diesel kontra bensin? I min enkle verden ser jeg bare fordeler sånn rent ytelsesmessig.
Ser at det er svært få som benytter seg av diesel i trial, men er de ikke en del fordeler med diesel innen denne sporten?
Det er vel lettere å få en rå bensinmotor enn en rå dieselmotor. Hvis du må ha mye krefter FORT, er det bare en diger bensin som gjelder. Skal du krype fram, og det nesten er om å gjøre å kjøre så sakte som mulig, så er det fint med en diesel med greit dreiemoment.
fS
'92 MB 300 TD Turbo
#9
Posted 15 June 2005 - 23:00
Kopi av melding:
Kjøre blazer med bensin 350 med offroad kam og den tar seg bedre frem enn de som kjører med diesel i blazer.
Bensin bilen er 150 kg lettere og det er over forhjulene pluss at den er rappere og sterkere på høyere turtall.Fordel i gjørma ihvertfall.
Kommer ann på hvilken bil du skal kjøre,men kjøere du blazer er jeg helt sikker på at bensin motoren funker best.
Åsså er det finere lyd i bensinåttere;)
Hva er offroadkam ? Det motsatte av trimkam? Mer moment, mindre effekt?
Mo i Rana Offroad Team
[/quote]
fS
'92 MB 300 TD Turbo
#10
Posted 07 August 2005 - 23:00
#11
Posted 07 August 2005 - 23:00
Lett svinghul = mye hester, kvass motor
Tungt svinghjul (diesel) = mindre hester, mere drag/moment
#12
Posted 07 August 2005 - 23:00
en offroadkam (marinekam) er en momentskam som gir mer moment og litt mer hk i samme turtallsspekter.
1988 Chevy Subb 6.2D - th400 - 208 - 315/75-16
Fullsize or no size
#13
Posted 08 August 2005 - 23:00
- ingen tenningsdeler som kan bli våte
- ingen forgasser som flyter over i visse "trail" vinkler
- vis ladinga ryker så kan du kjøre læll
- mindre brannfare
Follow your dreams
www.bilbygging.no www.volvoland.se
#14
Posted 09 August 2005 - 23:00
- ingen tenningsdeler som kan bli våte
- ingen forgasser som flyter over i visse "trail" vinkler
- vis ladinga ryker så kan du kjøre læll
- mindre brannfare
Kunne ikke skrevet det bedre selv.
Selv om jeg ikke har noen racer av en diselmotor, så må jeg si det er en fryd og bare la dreimomentet dra Luxen opp berget og gjennom gjørma.
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med 4WD.
#15
Posted 09 August 2005 - 23:00
SLy
#16
Posted 10 August 2005 - 23:00
Kopi av melding:
Ja fordelene med bensin motor kommer jo bra fram her, men vil nevne litt diesel fordeler:
- ingen tenningsdeler som kan bli våte
- ingen forgasser som flyter over i visse "trail" vinkler
- vis ladinga ryker så kan du kjøre læll
- mindre brannfare
Kunne ikke skrevet det bedre selv.
Selv om jeg ikke har noen racer av en diselmotor, så må jeg si det er en fryd og bare la dreimomentet dra Luxen opp berget og gjennom gjørma.
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med 4WD.
Opprinnelig postet av Turbolux
Dette er ikke problemer så lenge man har innsprut og ikke skall snorkle. Da er det bedre med undervannsbåt
HJL
#17
Posted 10 August 2005 - 23:00
å i lavserie kan d jo ikke skade å ha noen tusen omdreininger i minuttet å kunne dra ekstra... spesiellt for de som kjører manuell...
Rana Offroad Team
"HELLER EN RUNDBUNGLET STYGG AMERIKANER ENN EN BLANKPOLERT FIN JAPANER"
Save a Horse, Ride a Cowboy
#18
Posted 10 August 2005 - 23:00
Mjøsa Offroad Klubb
#19
Posted 02 September 2005 - 23:00
bare å gi gass det...hehe =)
If You're Gonna Be Dumb,
You Gotta Be Tough!
91622309
Galleri - http://www.offroad.n...wGalery&id=2823









