Gå til innhold



Foto

1600 8v med forgasser i 413


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
57 replies to this topic

#1 ShuDuck

ShuDuck

    x-mod og pirat...

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4142 Innlegg:

Posted 11 May 2005 - 23:00

tenkte jeg kunne skrive litt om hvordan man gjør det, har noen bilder også men de er desverre mobilbilder

først så står valget mellom injection eller forgasser. Injection har sine fordeler men det er en del jobb med ledningsnettet. Med forgasser så må man bruke innsugert fra 1300, ledningsnettet trenger ingen jobb.

Skal man ha 1600 topp så må man ha bensinpumpe, med 1300 topp så kan man bruke den eksisterende pumpa som sitter på toppen. Man får også litt mer komp. med 1300 topp på 1600 blokk.

man må også ha adapterplate så man får 1600 til å passe på 413 girkassa. festet på førersiden trenger kun en liten spacer på de to øverste festene for å passe, på passasjersida så er festet lenger bak på 1600 blokka. Det følger med en plate for å rette på det i adaptersettet


Adaptersettet fra TrailTough


Adapterplate på girkassa

for å få plass til motoren så må man sette på 1300 bunnpanne for å gå klar av akslingen. Må da modifisere oilpickup( er det et norsk ord for det ? heh)


eminent illustrasjon



1300 del til venstre, 1600 høyre



bunnpanna må også moddes


da er det ikke så mye hokkus pokkus lenger for da er det bare å smelle alt i biggrin.gif



det var sikkert ikke alt så det blir vel oppdatert

#2 Roar Hovet

Roar Hovet

    Bygdetulling

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5180 Innlegg:

Posted 11 May 2005 - 23:00

Det manglet en vesentlig ting. Hvordan gikk bilen med den nye motoren:wtf:

_____________________
Roar Hovet
Tlf: 98883546
Andebu i Vestfold
Suzuki Vitara JLX Cab

#3 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 11 May 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Det manglet en vesentlig ting. Hvordan gikk bilen med den nye motoren:wtf:

_____________________
Roar Hovet
Tlf: 98883546
Andebu i Vestfold
Suzuki Vitara JLX Cab

Opprinnelig postet av Geared


hihi som du ser av det siste bildet så holder han på med monteringa enda biggrin.gif

Suzuki SJ413JX 31"x10.5"
garasje: http://www.offroad.n...=ShowID&id=1554

#4 ShuDuck

ShuDuck

    x-mod og pirat...

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4142 Innlegg:

Posted 15 May 2005 - 23:00

fikk bilen sammen rett før avreise til rena på fredag. har ikke stilt noe på forgasser og stilt tenning sånn ca. Det er ganske herlig, sett den i 5. og kjør biggrin.gif
Den har massevis av dreiemoment som gjør at jeg kan ligge på rundt 1000 rpm og dra meg opp bakkene.
Reimhjulet fra 1300 passer ikke på 1600 så jeg hadde bare tatt å strammet med en skive, det funka jo fint det helt til sporet som hindrer den i å snurre forsvant.
Fikk en plagsom rakkling, Hoel fiksa det med litt sveising, takk til han!
Bilen har gått nesten i ett hele helga, og fra kragerø til rena og tilbake, bruker litt under literen på mila og maler fortsatt som en katt smile.gif

#5 Roar Hovet

Roar Hovet

    Bygdetulling

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5180 Innlegg:

Posted 15 May 2005 - 23:00

Høres jo glimmrende ut dette Shu. Da er det bare for resten av 413 eirene å gjøre det samme.

Fikk du hørt noe om motor og servo til meg?

_____________________
Roar Hovet
Tlf: 98883546
Andebu i Vestfold
Suzuki Vitara JLX Cab

#6 gnarkill

gnarkill

    Abrahamsen

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 600 Innlegg:

Posted 15 May 2005 - 23:00

da vet jeg hva jeg skal begynne og lete etter! men hvor begynner man og lete da?? på vanlige bruktbil blader og ser under deler og sånt...hvordan blir dette med sånn bt og forsikring da, kansje bare og ikke si noe det:-)

Suzuki SJ413 HighRoof
http://www.offroad.n...de=View&RID=899

#7 ShuDuck

ShuDuck

    x-mod og pirat...

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4142 Innlegg:

Posted 15 May 2005 - 23:00

Du har PM Geared

De ser helt identiske ut så det er bare å plystre

#8 Roar Hovet

Roar Hovet

    Bygdetulling

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5180 Innlegg:

Posted 15 May 2005 - 23:00

Kopi av melding:
da vet jeg hva jeg skal begynne og lete etter! men hvor begynner man og lete da?? på vanlige bruktbil blader og ser under deler og sånt...hvordan blir dette med sånn bt og forsikring da, kansje bare og ikke si noe det:-)

Suzuki SJ413 HighRoof
http://www.offroad.n...de=View&RID=899


Opprinnelig postet av gnarkill



Du kan få kjøpt min motor hvis jeg får tak i 16 ventilers motor til min Vitara.

Og som Shu sier, motorene er helt like å se på, så det ville ikke jeg brydd meg noe om.

_____________________
Roar Hovet
Tlf: 98883546
Andebu i Vestfold
Suzuki Vitara JLX Cab

#9 eysteinbjerke

eysteinbjerke

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1220 Innlegg:

Posted 16 May 2005 - 23:00

http://www.nbfbildel...orage_Id=104263

Sjekk her for dere som bor på møre...


"ALT SOM SER VANSKELIG UT ER EGENTLIG LITT LETTERE" -ekte amatørmekaniker

#10 gnarkill

gnarkill

    Abrahamsen

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 600 Innlegg:

Posted 17 May 2005 - 23:00

he he da får vi bare late som ingen ting, og spankulere med henda på ryggen og plystre,

Suzuki SJ413 HighRoof
http://www.offroad.n...de=View&RID=899

#11 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 18 May 2005 - 23:00


nytt prosjekt har komt på garasjegolvet.

1600 16v motor som skal få 1300 8v topp.



Suzuki SJ413JX 31"x10.5"
garasje: http://www.offroad.n...=ShowID&id=1554

#12 ShuDuck

ShuDuck

    x-mod og pirat...

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4142 Innlegg:

Posted 20 July 2005 - 23:00

Som kjent så raste jeg motoren jeg satt i, antagelig så var det sprekk i blokka så det lakk vann i olja.
Men jeg har fått ordna meg en 1600 16v med ledningsnett og hjerne så jeg skriver nok noen linjer om hvordan det gjøres

#13 Roar Hovet

Roar Hovet

    Bygdetulling

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5180 Innlegg:

Posted 20 July 2005 - 23:00

Fy deg, tok du den motoren selv nåmad.gif

Neida, trenger ikke motor lenger jeg, skal jo mest sansynlig selge Vitaran. Men får ikke helt bestemt meg.

Men da blir det vel weber og grenrør på meg da, hvis jeg bestemmer meg for å beholde Vitaran?
Har ikke fått rotet meg til å montere lockright'n enda heller, må jo prøve bilen med den før jeg selger den.

_____________________
Roar Hovet
Tlf: 98883546
Andebu i Vestfold
Suzuki Vitara JLX Cab

#14 Odd-Henning

Odd-Henning

    odd- henning

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1039 Innlegg:

Posted 20 July 2005 - 23:00

Kopi av melding:
tenkte jeg kunne skrive litt om hvordan man gjør det, har noen bilder også men de er desverre mobilbilder

først så står valget mellom injection eller forgasser. Injection har sine fordeler men det er en del jobb med ledningsnettet. Med forgasser så må man bruke innsugert fra 1300, ledningsnettet trenger ingen jobb.

Skal man ha 1600 topp så må man ha bensinpumpe, med 1300 topp så kan man bruke den eksisterende pumpa som sitter på toppen. Man får også litt mer komp. med 1300 topp på 1600 blokk.

man må også ha adapterplate så man får 1600 til å passe på 413 girkassa. festet på førersiden trenger kun en liten spacer på de to øverste festene for å passe, på passasjersida så er festet lenger bak på 1600 blokka. Det følger med en plate for å rette på det i adaptersettet


Adaptersettet fra TrailTough






Opprinnelig postet av ShuDuck




Kor har du kjøpt dette adaptersettet, og hva kostet det?


Der ser du, sånn går det! Hent et tau!

www.pajero.no

#15 ShuDuck

ShuDuck

    x-mod og pirat...

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4142 Innlegg:

Posted 20 July 2005 - 23:00

hihi beklager biggrin.gif

Ja jeg får jo toppen til overs og headeren passer jo ikke på 16v. Den toppen er jo verdt en del så det er mulig den går til høystbydende når den tid kommer

#16 ShuDuck

ShuDuck

    x-mod og pirat...

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4142 Innlegg:

Posted 20 July 2005 - 23:00

Kopi av melding:



Kor har du kjøpt dette adaptersettet, og hva kostet det?



Opprinnelig postet av Odd-Henning





Adaptersettet er kjøpt fra TrailTough.com, prisen står der også, har det ikke i hue..

#17 ShuDuck

ShuDuck

    x-mod og pirat...

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4142 Innlegg:

Posted 27 August 2005 - 23:00

Fikk tak i en suzuki 1600 16v, trodde det var fra en vitara, men rotoren kommer rett ut av toppen, det samme gjør termostaten så motoren har nok vært tverrstilt, sikkert fra en baleno. Sylindre viste ikke tegn til slitasje i det hele tatt

Men ledningsnettet som fulgte med var ikke til noen suzuki, hvertfall ikke denna motoren (motoren er fra sverigen) så da ble det å sette på 1300 toppen som jeg hadde fra før av.

Det er forskjell på g16a med 8ventiler og g16a med 16v. Blokka er lik, men innmaten er forskjellig, 16v har diverse deler som er smidd så den skal tåle langt mer, bla. stempel som har en lei vane til å gå til dundas på zukimotorene.
Det som man må være forsiktig med når man skal sette en 8v topp på en 16v blokk er at sylindre vil gå borti ventilene om regreima ryker,på en 8v blokk vil det ikke ha noen ødeleggende effekt (har testa det ja. kremt)

Manglet dynamo, så da måtte jeg bruke fra 413. festene passer på blokka så det er ikke noe problem, men da må man også bruke reimhjula fra 413 det er litt mer problematisk. Regreima på 16v er tykkere enn på 8v, dvs at nederte tannhjul bygger for langt ut til at reimhjulet på veiva vil stå på linje med reimhjulet på dynamoen. Fiksa det med å bruke et tannhjul fra 8v og 8v regreim.(må brukes uansett fordi 16v regreim er for lang)
Brukte også strammehjulet fra 16v

Vannpumpa bygger mer ut, men ikke mye, 413 reimhulet passer greit på, med tar så vidt borti strammhjulet til regreima. er bare å slipe ned litt av kanten på reimhjulet så er det ikke noe problem. ¨
Blir et bitteliten vinkel på viftereima men det er ikke noe broblem heller

Ok det ble en del pjatt, noe som en også må huske på er at g16a blokka er 1" høyere enn orginal så uten bodylift vil motoren gå imot panseret.

Og til slutt må jeg bare si at det anbefales på det sterkeste, clutchen må nok oppgraderes fordi den slipper hvis jeg er litt hard på gassen biggrin.gif



Ed: reimhjulet som skal på veiva har forskjellig boltmønster, så hvis man skal ha 413 reimhjul på g16a så må man borre opp nytt i reimhjulet, men det er fort gjort
Enda en ting jeg glemte å nevne er at topp-pakning på 1600 og 1300 er så godt som lige, eneste forskjell er et hull o pakningen der olje skal gå i retur fra toppen og ned o oljepanan. hvis du har 413pakning er det bare å stemple ut et hull, no problemos


har ingen bilder, men det ser jo likt ut som den gamle, og det ser jo stock ut wink.gif

#18 Knut G.

Knut G.

    Trondhjemmer i eksil

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2084 Innlegg:

Posted 27 August 2005 - 23:00

Da ser d ut som om vi kommer oss til Rena, Shu wink.gif
Good work.



------------------------------
Trondhjemmer i eksil.
Hakke flytta frivilig. Ble deponert.

#19 littmild

littmild

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 354 Innlegg:

Posted 27 August 2005 - 23:00

Så sprekt ut det her, hehe, kommer du nedom her en tur en godværsdag? tongue.gif

_______
'84 Suzuki SJ 410 JL Cab

#20 Roar Hovet

Roar Hovet

    Bygdetulling

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5180 Innlegg:

Posted 28 August 2005 - 23:00

Var fin lyd på bilen din nå Shu:) Møtte deg i Drammen i stad ved 12 tiden. Kjøre bilen til kona så du så meg ikke.

_____________________
Roar Hovet
Tlf: 98883546
Andebu i Vestfold
Suzuki Vitara JLX Cab