Er det slik at det finnes større stempel til de 4- og 5-sylindrede motorene, om man må bore og hone? Eller er det bare nye stempelringer som trengs? Hvor mye kan diameteren økes til før det blir prblemer med veggtykkelen i mellom sylinder og hva det nå er som ligger nærmest? Har sett at 240-motoren har vært trimmet i en W123 som ble omtalt her en gang. Er det noen som vet om økningen i effekt blir gjort med turbo eller andre teknikker?
(Jeg sitter her og leser og leser til eksamener, må bare ha litt adspredelse inimellom. Da tenker jeg litt på andre ting som f. eks. bilen min.)
Kult om noen har liit informasjon om det jeg lurte på.
MVH ATK
240 GD.
Started by
ATK
, May 16 2005 23:00
1 reply to this topic
Posted 16 May 2005 - 23:00
Posted 16 May 2005 - 23:00
Ja det finnes overdimensjoner til alle typer motorer av både stempel og veivlager, der motor bores og veiv slipes. Det finnes sikkert 3-4 overdimensjoner, slik at motoren kan totaloverhales både 3 og 4 ganger. Den motoren som ble trimmet så mye ble gjort ved hjelp av turbo og større dieselpumpe. Man kan nok også overhale en motor med kun å bytte stempelringer, evt også nye stempler i originaldim. Ofte så slites sylindrene, slik at de blir ovale innvendig, slik at boring blir det mest riktige.
mvh
Torfinn
mvh
Torfinn