Gå til innhold



Foto
- - - - -

PG og Vegard's


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
136 replies to this topic

#1 Vegard

Vegard

    Grand offroader

  • Validating
  • PipPipPipPip
  • 511 Innlegg:

Posted 27 July 2003 - 23:00

Heisann!
Her tenkte jeg å legge ut litt bilder og info om klargjøringen av vår 1986 Mercedes Benz Geländewagen 300GD, heretter kalt G. Vi vil ta med bilen til Russland, der Arctic Trophy arrangeres fra 6. til 14. september ( http://www.at4x4.ru/default.html ).

For tiden prøver vi å skaffe ny frontrute førerdør, og framlykter. Egentlig trenger vi hele karosseriet nytt, og ser ut til at det ordner seg, mange takk til ROGGI!!

Trenger også en felg, 15" diameter, minimum 7" bred. Boltsirkel og innpress som passer G.

For å få visum må vi enten vise fram bekreftelse fra hoteller på at vi skal overnatte hos dem (alle netter), eller ha spesiell invitasjon. Håper å få dette iorden snart.

Alle tips og råd mottaes med takk! Feks tips til egnemekka snorkel, billig løsning.

Bilen må være nogenlunde klar i løpet av 2,5 uker, så ting bør skje fort!

Vegard.
"Landrovers are easy to repare when they break down, Toyota's don't break down, -I drive a Mercedes"

#2 Vegard

Vegard

    Grand offroader

  • Validating
  • PipPipPipPip
  • 511 Innlegg:

Posted 05 November 2003 - 00:00

Kjører den fortsatt med klistremerkene på? Er jo litt artig det i såfall, ikke mange som har de merkene...
Var en artikkel om løpet i lokalavisa hjemme i Nittedal der jeg er fra i dag. Ikke noe nytt å lese for dere som har fulgt med her på disse sidene, men her er linken: http://www.varingen....5/art44892.html

Vegard.

#3 Arib

Arib

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 326 Innlegg:

Posted 05 November 2003 - 00:00

Mener merkene er der ja. Er visst noen "Warn" merker også. Har ikke fått tid til å studere den enda. Må vel det og. Det ble ikke med noe "loggbok" når dere solgte den da

"Ride on....Blazer boyz"

#4 Arib

Arib

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 326 Innlegg:

Posted 04 November 2003 - 00:00

Sitat:
Etter hva jeg forstår så er den på vei til Trøndelag nå

Den er i Trøndelag. Ser den nesten hver dag. En på jobben som har den.

"Ride on....Blazer boyz"

#5 Vegard

Vegard

    Grand offroader

  • Validating
  • PipPipPipPip
  • 511 Innlegg:

Posted 30 November 2003 - 00:00

Har lyst til å dra neste år også, med toyotaen. Tviler på det blir tid. Selve turen er ikke så ille dyr, i Russland er alt billig. Påmelding 330$ per bil. Koster jo en del å kjøre fra Sørnorge til Murmansk. Men hvis bilen ellers er klar for tur så behøver det ikke bli mange kronene.

Vi har endt opp med å ha ca 6000 kroner hver i utgifter, etter at bilen og div. deler er solgt. Da har vi regnet inn alt av utgifter, som innkjøp av bil/deler, forsikring, mat osv. Så det ble absolutt mye opplevelse for penga!

Vegard.

#6 trulz

trulz

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1030 Innlegg:

Posted 30 November 2003 - 00:00

Har ikke sett bilden fra Arctic Trophy før nå! Det så drit gøy ut! Hvor mye måtte dere punge ut av egen lommebok? Skal dere til neste år.. er litt intressert!

MVH. Trulz.
-----------
Hilux: 33" hjul, sjakler, 3" hev, 2" boddylift ++
Sjekk: http://www.trulz.com....php?page=hilux

#7 Vegard

Vegard

    Grand offroader

  • Validating
  • PipPipPipPip
  • 511 Innlegg:

Posted 13 November 2003 - 00:00

Fulgte ikke med noen loggbok nei, kan vel si den ligger her på nettet. Warn merkene skulle vi hatt på i Russland, men hadde dem ikke tilgjengelig før etter turen... Har derfor satt dem på i etterkant, BGNor fortjener den reklamen de kan få, de var veldig hjelpsomme. Samt at Warn-vinsjen var uvurderlig!!!

Vegard.

#8 Henning

Henning

    Grunnlegger Harstad Offroaders

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4712 Innlegg:

Posted 14 November 2003 - 00:00

Sitat:

Mercedesen ble solgt i dag. Det er litt vemodig, vi eide den ikke lenge, men satte virkelig pris på den!
Etter hva jeg forstår så er den på vei til Trøndelag nå. Håper ny eier blir like fornøyd som vi var.

Vegard.




Heisann hadde det ikke vært greit å fjerne annonsen fra autodb.no
Blir gal av sånne annonser som står lenge etter at bilen er solgt.....

Pynt e for homsa å småpie!

#9 Vegard

Vegard

    Grand offroader

  • Validating
  • PipPipPipPip
  • 511 Innlegg:

Posted 29 July 2003 - 23:00

I går var jeg hos BGnor å henta styredemper, hilift og 2 stk X-terrain. Møtte samtidig Jeepir som var innom for å hente gromdekk til pajeroen sin... Han hadde med video til meg, Arctic Trophy 2001. Filmen var helt rå! Burde vært sendt på riksdekkende tv! Veldig nyttig, og en del skremmende å se. Vi må regne med at bilen skal få MYE juling, og at vi til tider må være mer eller mindre alene i ødemarka... Tusen takk for hjelpa Jeepir!!!

Et spørsmål: Må man ha radio til kommunikasjon?

I kveld drar vi med lastebil til Kongssvinger for å hente et nytt karosseri til G-en vår, er spent på hvordan det ser ut. Bilder kommer etterhvert.

Vegard.
"Landrovers are easy to repare when they break down, Toyota's don't break down, -I drive a Mercedes"

#10 cab man

cab man

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 191 Innlegg:

Posted 29 July 2003 - 23:00

Hva annet er det å si enn lykke til
har lyst jeg oxo kanskje neste år
hei er det mulig å få lånekjøpe en kopi av filmen?

#11 Vegard

Vegard

    Grand offroader

  • Validating
  • PipPipPipPip
  • 511 Innlegg:

Posted 29 July 2003 - 23:00

Vi har kun lånt filmen, hvis du vil kopiere eller låne så må du høre med Jeepir.

Er det noen i østlandsområdet som kan korte en mellomaksel for oss? Eller er det greit å gjøre selv, for deretter å levere til avbalansering?? Noen erfaringer der ute?

Vegard.
"Landrovers are easy to repare when they break down, Toyota's don't break down, -I drive a Mercedes"

#12 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 29 July 2003 - 23:00

Unicardan, Kardangakselservice eller Hoelern.

#13 Vegard

Vegard

    Grand offroader

  • Validating
  • PipPipPipPip
  • 511 Innlegg:

Posted 29 July 2003 - 23:00

Det var raskt levert! Takk for svar!

Ringte Unicardan, de tar 1700+moms for korting og avbalansering.
Og Kardangakselservice tar 1300+moms.

Begge sier riktignok at denne akselen er så kort fra før at det ikke er sikkert det lar seg gjøre...

Vegard.
"Landrovers are easy to repare when they break down, Toyota's don't break down, -I drive a Mercedes"


Endret av - vegard on 30 jul 2003 10:41:37

#14 snowman

snowman

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 24 Innlegg:

Posted 29 July 2003 - 23:00

Tenker du på akslingen som går mellom gearkassa og transfer gearkassa? eller mellom transfer og diffene? For de som går mellom transfer og diffene er ballansert spesielt. De er balansert slik de blir stående på bilen. Slik at leddene har en vinkel og ikke rett. Ikke alle verksted er klar over dette og balanserer de på "feil" måte. Eller så har de ikke utstyr til å gjøre det.

For øvrig så kan du lette den gelandewagen betraktelig før du skal til Russland. Med fordel. Etter min mening så er det en akilles hel til Gwagen.
Jeg har hatt en GE 280 og skrudd mye på den. Jeg kan sikket hjelpe deg når du kommer til Tromsø. Mener også at jeg har en tysk verksted manual til Gelandewagen liggende et sted, den kan du få.

Snowman
Defender 300 Tdi

#15 Tom A-G

Tom A-G

    Leder NAF MR Offroaders

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 995 Innlegg:

Posted 29 July 2003 - 23:00

Hei Vegard. Jeg har kjørt to runder biltrial med min G og vil ut fra det anbefale noen ting:

1. Få på en beskyttelsesplate under tanken. Optimalt bytt til nyere plasttank.

2. Fjern eller bygg beskyttelse til den fremre potta som ligger midt under bilen.

3. Det er det viktig at sperrene virker.. Muligens kan det være en fordel å ha byttet hydraulikkvæsken.

4. Montering av 40mm bodylift anbefaler jeg også. Dette gjør at kanalene er mye mindre utsatt for skader og du får plass til større hjul.

Lykke til og post gjerne noen bilder!

Prates.. Tom
'87 MB 280GE
'63 Unimog-S 404

#16 Tom A-G

Tom A-G

    Leder NAF MR Offroaders

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 995 Innlegg:

Posted 29 July 2003 - 23:00

Sitat:

Mener også at jeg har en tysk verksted manual til Gelandewagen liggende et sted, den kan du få.

Snowman
Defender 300 Tdi



Hei karer, en slik en er jeg også veldig interesset i! Jeg har tilgang på dokumentskanner på jobben. Kan jeg få låne etterhvert og kopiere?

Prates.. Tom
'87 MB 280GE
'63 Unimog-S 404

#17 Vegard

Vegard

    Grand offroader

  • Validating
  • PipPipPipPip
  • 511 Innlegg:

Posted 29 July 2003 - 23:00

Snowman: Tenker på å korte inn akselen mellom transfer og girkasse, må gjøre det hvis vi vil sette inne girkasse fra mb 207-410. Disse har 5-trinns med utveksling 1:6.16 i stedet for 1:4.63 på første gir. Kommer gjerne innom for en prat og noen gode råd når jeg er tilbake i Tromsø! Bor du der?

Tom A-G: Skal lage beskyttelsesplater, kommer også til å heve 4 cm. Kunne vel kjørt med 35" dekk da. Kommer til å kjøre med 33", siden vi da slipper unna med å kjøpe 2 stk dekk i stedet for 5.

Men supert med tilbakemeldinger og tips folkens, det er gull verdt

Vegard.
"Landrovers are easy to repare when they break down, Toyota's don't break down, -I drive a Mercedes"

Endret av - vegard on 30 jul 2003 14:23:15

#18 Jeepir

Jeepir

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3070 Innlegg:

Posted 30 July 2003 - 23:00

Dette ser skikkelig spennende ut, det må jeg si.. Er imponert over insattsen og jeg legger til: lykke til på ferden i Arctic Trophy, fordi det er og blir nok skikkelig heftig.. Tips: ta masse bilder så vi igjensittere får mulighet til å se hva vi gikk klipp av i år..

#19 Vegard

Vegard

    Grand offroader

  • Validating
  • PipPipPipPip
  • 511 Innlegg:

Posted 29 July 2003 - 23:00

Noen bilder:
Kjerra...

X-terrain dekket.

60" HiLift.

Mellomakselen vi ønsker å korte inn.


Vegard.
"Landrovers are easy to repare when they break down, Toyota's don't break down, -I drive a Mercedes"

#20 Vegard

Vegard

    Grand offroader

  • Validating
  • PipPipPipPip
  • 511 Innlegg:

Posted 03 August 2003 - 23:00

Flere bilder.



Setter i ny kløtsj med det samme. Lettvint når karosseriet er av. Å bytte eksosanlegg på denne bilen må være et lite helvete...

Brukte noen halvmyk rør for å fordele trykket fra stroppene.

Den skal opp og av!




Det gikk overraskende greit å løfte karosseriene, ødela nesten ingenting. På tide med opprydning i garasjen, bruker nå mer tid på å finne verktøyet enn å bruke det...


Nå skal vi skifte ut et par bremserør som det blir vanskelig å komme til når karosseriet er på plass igjen. Skifter også eksosanlegg. Har satt inn ny kløtsj og girkasse. Mulig vi trekker luftinga av kasser og aksler høyere enn de ligger nå. Henter POM til karosseriheving neste onsdag. Håper å få karosseriet på plass torsdag eller fredag.

Trenger fortsatt en felg 15x7 tommer, noen som har?

Vegard.