Gå til innhold



Foto

Gen II, bensin pajero


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
39 replies to this topic

#1 vketil

vketil

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 79 Innlegg:

Posted 21 May 2005 - 23:00

Pajero 3,0 v6 bensin.

Noen som har erfaring med motor og automat på disse bilene. Hva er de ofteste feilene med disse?

#2 EvoMan

EvoMan

    PajeroTeam

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6501 Innlegg:

Posted 22 May 2005 - 23:00

ingen fare med litt klikking, men vil du absolutt ha den bort så kan det være verdt å prøve en god 10w/30 olje mineralsk.. den er såpass mye tjukekre at klikkingen bør bli borte...MEN for resten av motoren sin skyld så sverger jeg selv til helsyntetisk...


MhcG2c
Those who know Evo` can't explain. Those who don't cannot understand.

"er`a fin a?"
_drit fin_

#3 AP

AP

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 16 Innlegg:

Posted 22 May 2005 - 23:00

Jeg har prøvd
Penzoil 10w-40 delsyntet
Castrol GTX Magnatec 5w-40
Felleskjøpet (Statoil) Super synthetic 5w-40

Og bruker orginalt oljefilter.

Med Castrolen ble det værst.
Felleskjøpet sin er best så langt.smile.gif

Men vil gjerne få det bedre.

#4 Pajerosan

Pajerosan

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1462 Innlegg:

Posted 22 May 2005 - 23:00

Har kjørt med to typer:

Castrol TXT 5W-30
SUNOCO Gold 5W-40

Begge helsyntetiske oljer som tilfredsstiller kvalitetskravene til MMC og vel så det. Merker ingen forskjell, bortsett fra at oljetrykksmåleren viser litt høyere trykk med 5W-40.

Spurte på verkstedet jeg bruker, de sa at klikkingen ikke var skadelig, så jeg stoler på det!
Finnes det oljetyper som kan bedre dette?

#5 AP

AP

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 16 Innlegg:

Posted 22 May 2005 - 23:00

Jaja. Får vel godta 5-10 sekunder med klikketitikk under oppstart på kald motor. Den har tross alt rundet 220.000km
Er særlig imponert over automatkassa. Den virker topp, selv etter så mange km.

#6 EvoMan

EvoMan

    PajeroTeam

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6501 Innlegg:

Posted 22 May 2005 - 23:00

type evnt hvilke oljemerke kjører dere på?


MhcG2c
Those who know Evo` can't explain. Those who don't cannot understand.

"er`a fin a?"
_drit fin_

#7 AP

AP

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 16 Innlegg:

Posted 22 May 2005 - 23:00

Hei.
Dette blir mitt første innlegg her:D
Ville bare si at, jeg har også klikking fra ventilene, når motor er kald og skal startes.
Er dette skadelig?
Hva kan evt. gjøres?

Mvh. stolt eier av en 94mod V6 3000
laugh.gif

#8 Pajerosan

Pajerosan

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1462 Innlegg:

Posted 21 May 2005 - 23:00

Har lest en god del om disse bilene på forum fra flere land. Det er ingen gjenganger feil med dem. De er nok minst like driftssikre, og varer minst like lenge som dieslene i Pajero.
Det er vanlig med "ventilløfterklikking" når motoren er kald, hvis det kan regnes som en feil? Min 3,5 liter har dette.
Ellers er det ikke samme bunndraget som i dieselmotorene, men du får det igjen når du runder 3000 omdreininger:D:D. Og lyden....tongue.gif

#9 Fighter

Fighter

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 95 Innlegg:

Posted 23 May 2005 - 23:00

Er enig med Pajerosann. V6'er er tingen. Bare spør Jeepir hva han synes om sin motor. Støtter forslaget med at olja har mye å si. Kjørte et skift på helsyntetisk og da var det ventilklikking så lenge motoren var kald. Merkbart mindre ved overgang til delsyntetisk. Kanskje mineral er tingen? Ellers er forbruket overraskende lavt bare man ikke er for glad i å høre den deilige lyden av en skikkelig V6'er. Det er noe annet enn knatringen fra en diesel!

#10 glenn3500

glenn3500

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 111 Innlegg:

Posted 23 May 2005 - 23:00

Veldig stolt eier av en 3500 V6. Eneste problemene jeg har hatt egentlig, er vel litt elektronikk som har sviktet, men det var ikke noe stor ting å få fikset. Ventil tikkinga er vel ganske vanlig på mange biler fra samme årstall med selvjusterende ventiler. En skikkelig rens ved neste oljeskift hjelper. Men med meg forsvinner tikkinga med en gang jeg får litt turtall.

Den har jo heller ikke de store manglene som Dieselutgaven har.
Da sikter jeg til; Feil drivstoff, feil lyd, feil lokt, og kjedelig motor. tongue.gif

Roads!? How boring!


#11 Pajerosan

Pajerosan

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1462 Innlegg:

Posted 23 May 2005 - 23:00

Kopi av melding:
En skikkelig rens ved neste oljeskift hjelper.


Hvordan foregår en slik rens?

#12 EvoMan

EvoMan

    PajeroTeam

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6501 Innlegg:

Posted 23 May 2005 - 23:00

det vi har gjort en del av er å kjøre motoren driftsvarm.. helle i noen liter med diesel... tappe ut alt og gjerne helle noe olje rett igjennom.. fyll på ny, start og kjør.. skift olje om ikke så alt for lenge igjen..

men en kan også kjøpe en del forskjellige tilsettninger for å ha i olja like før et oljeskift.. husker ikke hva alle disse humbug produktene heter men de funker sikkert fint dem også.. bare å høre på mekonomen eller en annen slik sjappe.


MhcG2c
Those who know Evo` can't explain. Those who don't cannot understand.

"er`a fin a?"
_drit fin_

#13 Vidar Aas

Vidar Aas

    4x4-Høvding

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2465 Innlegg:

Posted 23 May 2005 - 23:00

Kjøre motoren noen minutter med diesel i og da..
Dette funker, men kan være hardt for div. pakninger...



#14 Driving

Driving

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1626 Innlegg:

Posted 23 May 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Den har jo heller ikke de store manglene som Dieselutgaven har.
Da sikter jeg til; Feil drivstoff, feil lyd, feil lokt, og kjedelig motor.


Jepp helt klart... ! biggrin.gif

Helt klart bedre med en motor som ikke varer så lenge.... som stopper ved synet av noen liter vann...... som er dyrere i drift..... wink.gif

#15 Pajerosan

Pajerosan

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1462 Innlegg:

Posted 23 May 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Helt klart bedre med en motor som ikke varer så lenge.... som stopper ved synet av noen liter vann


Hvis vketil fortsatt lurer på å kjøpe en Pajero 3,0V6, kan jeg berolige ham med at påstandene over er FEIL.
Har du funnet en bra vedlikeholdt bil, så løp og kjøp!

#16 Driving

Driving

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1626 Innlegg:

Posted 23 May 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Hvis vketil fortsatt lurer på å kjøpe en Pajero 3,0V6, kan jeg berolige ham med at påstandene over er FEIL.
Har du funnet en bra vedlikeholdt bil, så løp og kjøp!


Så varer seksern lengre enn diselene 2,5 og 2,8 wtf.gif .....
Har du vada med en sekser wtf.gif...... sist gang en sekser med snorkel vada så .... var det stopp på motoren(ikke ødelag eller noe).... men tenningsdeler og lignende liker visst ikke så mye vann av en eller annen merkelig grunn;)

#17 vketil

vketil

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 79 Innlegg:

Posted 23 May 2005 - 23:00

Takker for alle svar
biggrin.gif

Høres ut som det er en holdbar motor,

Noen som har peiling på bensinforbruk ved fin kjøring?
Jeg regner med det går med litt når man bruker foten....laugh.gif

#18 glenn3500

glenn3500

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 111 Innlegg:

Posted 23 May 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Takker for alle svar
biggrin.gif

Høres ut som det er en holdbar motor,

Noen som har peiling på bensinforbruk ved fin kjøring?
Jeg regner med det går med litt når man bruker foten....laugh.gif


Opprinnelig postet av vketil




Jeg bruker vel rundt 1,7 men det skal ikke mye til for å minke på det tallet biggrin.gif men om viljen til å senke tallet strekker til er noe annet... wink.gif

På langkjøring går den vel ned mot 1,2-1,1 (Medregnet forbikjøringer)

Jeg har store problemer med viljestyrken til å minke forbruket. Lyden er jo så sweet! tongue.gif og ikke minst draget

Roads!? How boring!


#19 Pajerosan

Pajerosan

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1462 Innlegg:

Posted 23 May 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Så varer seksern lengre enn diselene 2,5 og 2,8


Yes!! Mye tyder på det!


Kopi av melding:
Har du vada med en sekser ...... sist gang en sekser med snorkel vada så .... var det stopp på motoren(ikke ødelag eller noe).... men tenningsdeler og lignende liker visst ikke så mye vann av en eller annen merkelig grunn


Har ikke vada med en sekser nei. Men den super vann i luftfilteret før vannet når tenningsdelene. Den har luftfliteret på samme sted som en diesel. Monterer du snorkel, ja da blir det noe annet!


Forbruket ja, det kan variere veldig. Har kjørt min på 0,9 l pr. mil på langkjøring (tom bil).
Har målt 1,8 på bykjøring/grusveikjøing i vårløysing(=tungt føre)
Den bruker litt mer drivstoff enn en 2,5TD ja, men så har den jo dobbelt så mye hester....

#20 Driving

Driving

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1626 Innlegg:

Posted 23 May 2005 - 23:00

Nå er det jo slik at seksern til mitsu er ganske bra og ikke minst mye bedre en 2,6 litern.... men du får søke litt i statistikken din da på hvor langt bilene pleier å gå før de blir skrota....... så kanskje du får en aha opplevelse for... dieselene har gått ganske så langt før de skrotes som oftest.... !

Kopi av melding:
Har ikke vada med en sekser nei. Men den super vann i luftfilteret før vannet når tenningsdelene. Den har luftfliteret på samme sted som en diesel. Monterer du snorkel, ja da blir det noe annet!


hehe biggrin.gif

Da foreslår jeg du prøve også kan du komme tilbake med rapport...
Trenger ikke drukne delene akkurat du har ei vifte sittende foran som vil slenge opp vann lenge før luftfilteret ditt drukner..... Obs ikke drukne styringsboksen på de....