Gå til innhold



Foto

Div saker med G 350


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
14 replies to this topic

#1 Marcus

Marcus

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 350 Innlegg:

Posted 25 May 2005 - 23:00

Heisan!

Ser ut som fjærer og dempere trenger å byttes på G-vogna. Den har rullet 100.000 nå, så det er vel kun rett og rimelig!? Den oppfører seg som en omvendt motorsykkel i svingene nå; legger seg godt over i svingene. Hvilke fjærer og dempere vil dere anbefale (og hvor får jeg tak i det)? Det hører med til historien at bilen kjøres på asvalt 98% av tiden.

Tenkte også å bytte hovedlyktene til typen med klart glass. Er det samme innfestning på 463 som 460 (har en eller annen form for vacumstyrt høyderegulering på hovedlysene) slik at jeg kan bruke billige lykter fra f.eks Vw golf 1?





Marcus Sommerseth

#2 Partypatrol

Partypatrol

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 978 Innlegg:

Posted 26 May 2005 - 23:00

Hei, har bakfjærer som har gått ca 50 K

Partykristian@hotmail.com

#3 torfinn

torfinn

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2061 Innlegg:

Posted 25 May 2005 - 23:00

Hvis den legger seg over er det vel gummiene på krengingshemmeren som er dårlige. Slitte støtdempere vil vel ikke føre til krenging. Hvis fjærene er myke vil nok bilen krenge mer enn med harde fjærer. Jeg tror ikke fjærene blir mykere når de blir slitt, de blir bare mer komprimert. For øvrig er det mitt inntrykk at støtdempere er utrolig slitesterke komponenter. At de skal være utslitt etter 100.000 med veikjøring. Det kan selvfølgelig skje, men jeg mener at de har mye lengre levetid.

mvh
Torfinn

#4 Marcus

Marcus

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 350 Innlegg:

Posted 25 May 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Hvis den legger seg over er det vel gummiene på krengingshemmeren som er dårlige. Slitte støtdempere vil vel ikke føre til krenging. Hvis fjærene er myke vil nok bilen krenge mer enn med harde fjærer. Jeg tror ikke fjærene blir mykere når de blir slitt, de blir bare mer komprimert. For øvrig er det mitt inntrykk at støtdempere er utrolig slitesterke komponenter. At de skal være utslitt etter 100.000 med veikjøring. Det kan selvfølgelig skje, men jeg mener at de har mye lengre levetid.

mvh
Torfinn

Opprinnelig postet av torfinn



Fjærene har blitt betydelig mykere, men siden vi har større hjul nå enn da, er det litt vanskelig å avgjøre om den har "seget", siden vi kjøpte bilen i 2001 (60.000 km siden)

#5 Jagman

Jagman

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1164 Innlegg:

Posted 25 May 2005 - 23:00

Min bil er gått rett over 100K km og selv om biltilsynet sa at alt var OK, har jeg fått indikasjon fra verkstedet i Tyskland på at demperne er "svake". Jeg synes nok også at den krenger mer enn tidligere når godt lastet.

Marcus: jeg har sendt deg en PM om fjærer...

Med vennlig hilsen
Bård Th Hesvik
Mercedes Benz 280GE 1982
Mercedes Benz 280GE 1985

#6 Iver460

Iver460

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2473 Innlegg:

Posted 25 May 2005 - 23:00

Av de som har prøvd litt forskjellig på Benzworld anbefales Bilstein og Sachs. Koni har også noen som ikke skal være så værst.
Ellers har Veng noen veldig billige fra Gabriell, omlag 2000 kr for komplett sett.

Med høyderegulering av lyktene kan du ikke bruke Golf 1-lykter etter hva jeg har forstått. Jeg har montert klarglasslykter fra In-Pro på fars 280 GE og disse har heller ikke noen lysspredning å skryte av.

300 GD Cab 32"
280 GE LWB

#7 torfinn

torfinn

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2061 Innlegg:

Posted 25 May 2005 - 23:00

Støtdempere kan ikke motvirke krenging. De "holder ikke bilen oppe". Hvis man tenker seg at man kjører i sirkel, og bilen krenger over, så vil ytre støtdempere komprimeres og indre støtdempere forlenges. Når dette har stabilisert seg, så vil ikke støtdemperne kunne motvirke krenging på noen måte. Hvis de skulle motvirke krenging så måtte jo de ytre yte et press, slik at de blir lengre, og de indre måtte øve et press motsatt vei; trekke seg sammen.

Støtdemperne vil kunne påvirke tiden det tar til bilen oppnår likevekt, altså fra rett posisjon til krenget posisjon. Hvis man kjører "slalom" vil demperne ha noe å si.

mvh
Torfinn

#8 Fenalaar

Fenalaar

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 614 Innlegg:

Posted 25 May 2005 - 23:00

De indre støtdemperne vil motsette seg å trykkes sammen, mens de ytre vil motsette seg å trekkes ut, så de har definitivt noe å si.

Johan-Kr

#9 Marcus

Marcus

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 350 Innlegg:

Posted 25 May 2005 - 23:00

Er ikke kregningen som indikerer at demperene er sliten nei, det er "sjøgangen" i etterkant som indikerer det:)

Iver: Mener at du har vist til en tabell ang hardhet på fjærer (fargekoder osv) for en stund tilbake!? Hva skal man gå for hvis bilen stort sett ruller på asvalt?

#10 4X4GD

4X4GD

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 156 Innlegg:

Posted 25 May 2005 - 23:00

Skiftet nettopp demperne foran. De siste månedene hadde bilen tendens til å ville bruke hele veibredden (har jo betalt veiavgiften, så ikke noe problem der). Men likevel til tider ubehagelig for møtende småbiler. Etter demperskifte kom den gamle lokomotivfølelsen tilbake. Har byttet dempere 3 ganger på 298000km. Denne gangen valgte jeg å skifte kun foran, da det er disse som får mest juling over ferjelemmer, fartsdempere og lignende.

#11 Østerklev

Østerklev

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 25 May 2005 - 23:00

Denne du tenker på? http://www.offroad.n...?TOPIC_ID=32667
Kopi av melding:
Er ikke kregningen som indikerer at demperene er sliten nei, det er "sjøgangen" i etterkant som indikerer det:)

Iver: Mener at du har vist til en tabell ang hardhet på fjærer (fargekoder osv) for en stund tilbake!? Hva skal man gå for hvis bilen stort sett ruller på asvalt?

Opprinnelig postet av Marcus



Øyvind

#12 Marcus

Marcus

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 350 Innlegg:

Posted 30 May 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Denne du tenker på? http://www.offroad.n...?TOPIC_ID=32667

Øyvind

Opprinnelig postet av osterklev



Jepp!
Vel, noen som har forslag hva som passer "best" på en G350 (med 32x11.50) som stort sett går på vei...?
...det er mercedes delenummer som står under?
Passer disse overens med 463-serien (siden de begynner på 460x)?
Regner med at jeg kan bestille disse hos hvilken som helst mercedesforhandler!?

#13 gsimon

gsimon

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 330 Innlegg:

Posted 31 May 2005 - 23:00

Hva med å bygge om til stab-stagene fra nyere LandRover, hvor det er hydraulikksylindere og en sentral ventilpakke som kan koble fri stagene med et knappetrykk innefra smile.gif

Hilsen
Gsimon

#14 Østerklev

Østerklev

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 01 June 2005 - 23:00

Krenger'e mindre da'a?

Øyvind

#15 Marcus

Marcus

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 350 Innlegg:

Posted 02 June 2005 - 23:00

Faen, har akkurat vært i kontakt med den lokale mercedes-dealern; ingen av delenummerene som var i tabellen http://www.mb-g.de/b...interfedern.gif eller http://www.mb-g.de/b...orderfedern.gif lå inne i databasen, han fikk derimot opp et sett på reg. nummeret til bilen. Regner med at dette er ca det som bilen bl levert med? Andre her som har prøvd å bestille fjærer med delenummer fra tabellen?