Bilder av 4-link og luftfjæring
#1
Posted 26 May 2005 - 23:00
Kunne også helste trengt bilder av en hev og senkbar fjæring som f.eks luftfjæring.
Takker for alt!!!
Land Rover 109" Ex-mil
#2
Posted 26 May 2005 - 23:00
Frank
'77 Wagoneer (AMC 360, D60 f&b, ARB, spiraler, +++)
'77 J20 (AMC 258, TBI, D44, D60)
'03 King Cab
"alt kan hjemmelages"
#3
Posted 26 May 2005 - 23:00
http://www.jordbruk....r/aebi_tp68.htm
Da denne skal være hev og senkbar for vei og terrengkjøring krever dette et fjæringssystem som er tilnermet like bra med og uten last, derav luftfjæringer.(btw - d skal være 6x6)
Forslag til fjeringssystemer? eller er 4-link best?
Land Rover 109" Ex-mil
#4
Posted 26 May 2005 - 23:00
Dette må være en drømmeplass for Pål .................................
Ove
#5
Posted 27 May 2005 - 23:00
kunne trenge litt hjelp til å finne luftfjæring som er hev og senkbar men samtidig tar mye last....
eller annen hev/senkbar fjæring?
Land Rover 109" Ex-mil
#6
Posted 27 May 2005 - 23:00
1988 Chevy Subb 6.2D - th400 - 208 - 265/75-16
Fullsize or no size
#7
Posted 27 May 2005 - 23:00
Hørtes smart ut men har ik SÅ mye peiling på hydraulikk(men ganske mye peiling i forhold til alderen...)
Land Rover 109" Ex-mil
#8
Posted 27 May 2005 - 23:00
og et sett med ventiler for å kunne fylle/tømme putene.
________________________________________________
"THE MASTERPIECE OF SUZUKI'S ORIGINAL ENGINEERING"
"powerful & high performance engine "
#9
Posted 16 October 2005 - 23:00
På D2 er det rullebelg (samme prinsipp som på lastebiler), og dette fungerer veldig bra. Gir god akselvandring og fin fjæring.
mvh
HC
#10
Posted 09 October 2005 - 23:00
#11
Posted 09 October 2005 - 23:00
Kopi av melding:
ingen?
kunne trenge litt hjelp til å finne luftfjæring som er hev og senkbar men samtidig tar mye last....
eller annen hev/senkbar fjæring?
Land Rover 109" Ex-mil
Opprinnelig postet av Go-carter
Citroen, Citroen, Citroen
Fungerer på det meste som skal heves å senkes.
Det er bygd mange fete lowridere i Sverige med ombygd Citroenfjæring. De kan heves og senkes så kjapt så de hopper. For å få til det kjører de med mye større hydralpumpe enn Citroen´s orginale. Det trenger vel ikke du på Landroveren. Men bruker du fjæringa som den er får du meget bra fjæring med heve senke funksjon.
Systemet er bombesikkert, enkelt og solid hvis det er i OK stand.
Tåler det en tung Amerikansk Slede tåler det vel vekta av en Landrover også.
Gakk ut i marka og hogg en CX
Innlegget kommer vel litt sent i forhold til innlegget, men nå er det vinter og skrutid og du har jo ennå noen år før du får kjørt. Kunne jo vært spennende om noen hadde gjennomført det også.
#12
Posted 09 October 2005 - 23:00
#13
Posted 09 October 2005 - 23:00
Kopi av melding:
Ønsker deg lykke til, da hydraulikken er det som først ryker på diisse...
Opprinnelig postet av Gi Gass
Hydralikken på Citroen har ufortjent dårlig rykte. Som jeg skrev bør det være i bra stand. Det å hogge en gammel slitt bil er kanskje ikke lurt.
Nye C5 har 200000 km garanti på fjæringskomponentene. Burde jo si litt om holdbarheten.
Nye hydraler med styringer fra en hoggebil (XM kanskje?) burde holde en god stund, sikkert lenger enn en del andre fjæringspatenter som brukes, også for offroadkjøring. Tror ikke prisen ville bli så gal heller.
Det som kunne være interresant for dere med trailbiler er å få uavhengig styring av alle fire hjula. Det vil si at bilen kan stå nogen lunde i vater uten at ei av fjærene prøver presse bilen i feil retning.
Her en fin link om noen er interessert i litt galskap. http://web.telia.com...AREG.HTM#Borjan Lærerikt nettsted også for bilhold generelt.
Har ikke tenkt å bygge verken Land Rover eller trailbil så det får nok bli noen andre som får ha gleden.
Gi gass!
#14
Posted 14 October 2005 - 23:00
Kopi av melding:
"citroen"-fjæring passer nok best på rodder og andre ting som bare er til pynt. Ulempen er at de er like stive og har like lang fjæringsvei uansett høyde, dermed blir det for stivt ved høy ride height og for mykt ved lav. Luft derimot, (og gass generelt) bestemmes av volumet, en luftbelg eller sylinder med luft eller gass som nærmer seg bunnen vil presse i mot eksponensielt per cm den blir presset sammen, og dermed "ta i mot" før bunnen hvis det er satt opp riktig. Og om man legger seg helt på toppen av fjæringsveien vil man kunne fjære helt inn.
Opprinnelig postet av Amund
Gamlingene har citroen. Den er pinnestiv på alt annet enn normal høyde. Ubrukelig med tanke på flex:D
__________________________________________________
"Outer diameter of all pipe must exceed the inner diameter. Otherwise the hole will be on the outside."
#15
Posted 14 October 2005 - 23:00
#16
Posted 14 October 2005 - 23:00
Kopi av melding:
Ok, jeg legger meg flat. Dere vinner
Opprinnelig postet av vidsvend
Ikke ta det så tungt, jeg hadde samme idéen, men fant patentpapirene til Citroen, og har tenkt, tegna og regna en del. For meg ser luft ut som et bedre alternativ. Men Tommy Olsen kjører jo med et citroen-lignende system i biltrial.
#17
Posted 20 October 2005 - 23:00
Ta luftfjører og elektronikk fra en skrotet Disco 3 (vist det finnest)
#18
Posted 25 October 2005 - 23:00
Kopi av melding:
Men hydraulikk demper ikke det løfter og senker bae fjørfestet, slik som det er på "citronene" !
Citroenfjæring består av en hydraulisk enhet som har støtdemper og heve senke funksjon i ett. Fjæringa er ei gassfylt kule med gummimembran som sitter på toppen/ enden av løfte/ støtdemperenheten.
Kopi av melding:
Ta luftfjører og elektronikk fra en skrotet Disco 3 (vist det finnest) Opprinnelig postet av nasse nøff
Du får ta en prøvekjøring så det blir noe hotstuff på hoggemarkedet.
#19
Posted 25 October 2005 - 23:00
Kopi av melding:
Men hydraulikk demper ikke det løfter og senker bae fjørfestet, slik som det er på "citronene" !
Ta luftfjører og elektronikk fra en skrotet Disco 3 (vist det finnest)
Opprinnelig postet av nasse nøff
Skal være god hvis du skal greie å få Disco 3 systemet til å fungere uten resten av styreenhetene.
Mye bedre å bruke fra Range Rover Classic fra 93-95mod. Dette systemet er helt stand alone men det krever tilgang på Systemtester fra Land Rover for å få kalibrert det.
abotte@frisurf.no
www.angelfire.com/yt/botters
www.nmk.no/molde/Offroad
#20
Posted 26 October 2005 - 23:00
systemet er heller ikke spesielt dyrt, men kan nok være litt komplisert å bygge opp.
Tommy Olsen