Gå til innhold



Foto

Bilder av 4-link og luftfjæring


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
22 replies to this topic

#1 Go-carter

Go-carter

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 373 Innlegg:

Posted 26 May 2005 - 23:00

Kunne gjerne trengt non bilder av 4-link, helst av stagene og innfestning. Gjerne litt info om det og.

Kunne også helste trengt bilder av en hev og senkbar fjæring som f.eks luftfjæring.

Takker for alt!!!biggrin.gif

Land Rover 109" Ex-mil

#2 Frank

Frank

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1339 Innlegg:

Posted 26 May 2005 - 23:00

http://www.fullsizej.../suspension.htm

Frank
'77 Wagoneer (AMC 360, D60 f&b, ARB, spiraler, +++)
'77 J20 (AMC 258, TBI, D44, D60)
'03 King Cab

"alt kan hjemmelages"

#3 Go-carter

Go-carter

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 373 Innlegg:

Posted 26 May 2005 - 23:00

tenkte å designe en lettt lastebil/redskapsbærer som denne(for morro skyld, ikke bygge dn i virkligheten...):
http://www.jordbruk....r/aebi_tp68.htm

Da denne skal være hev og senkbar for vei og terrengkjøring krever dette et fjæringssystem som er tilnermet like bra med og uten last, derav luftfjæringer.(btw - d skal være 6x6)

Forslag til fjeringssystemer? eller er 4-link best?

Land Rover 109" Ex-mil

#4 Ove

Ove

    Helt eller Velt Offroad-team

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 734 Innlegg:

Posted 26 May 2005 - 23:00

Hei-hei !!!!
Dette må være en drømmeplass for Pål .................................







Ove

#5 Go-carter

Go-carter

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 373 Innlegg:

Posted 27 May 2005 - 23:00

ingen?

kunne trenge litt hjelp til å finne luftfjæring som er hev og senkbar men samtidig tar mye last....

eller annen hev/senkbar fjæring?

Land Rover 109" Ex-mil


#6 VCE

VCE

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2374 Innlegg:

Posted 27 May 2005 - 23:00

hyd.pumpe på motor, hyd.sylindre istedet for dempere og lastedempere(regulerbare) på alle kretser... biggrin.gif


1988 Chevy Subb 6.2D - th400 - 208 - 265/75-16

Fullsize or no size


#7 Go-carter

Go-carter

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 373 Innlegg:

Posted 27 May 2005 - 23:00

seriøst?

Hørtes smart ut men har ik SÅ mye peiling på hydraulikk(men ganske mye peiling i forhold til alderen...)

Land Rover 109" Ex-mil


#8 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 27 May 2005 - 23:00

er vel strengt tatt bare fire luftputer det.

og et sett med ventiler for å kunne fylle/tømme putene.



________________________________________________
"THE MASTERPIECE OF SUZUKI'S ORIGINAL ENGINEERING"
"powerful & high performance engine smile.gif"

#9 hc

hc

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 367 Innlegg:

Posted 16 October 2005 - 23:00

Luftfjæringa bak på Disco2 tar jo ikke mer plass enn vanlige skruefjærer. Evt kan du se på RR P38, da denne har luft både foran og bak.
På D2 er det rullebelg (samme prinsipp som på lastebiler), og dette fungerer veldig bra. Gir god akselvandring og fin fjæring.

mvh
HC

#10 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 09 October 2005 - 23:00

"citroen"-fjæring passer nok best på rodder og andre ting som bare er til pynt. Ulempen er at de er like stive og har like lang fjæringsvei uansett høyde, dermed blir det for stivt ved høy ride height og for mykt ved lav. Luft derimot, (og gass generelt) bestemmes av volumet, en luftbelg eller sylinder med luft eller gass som nærmer seg bunnen vil presse i mot eksponensielt per cm den blir presset sammen, og dermed "ta i mot" før bunnen hvis det er satt opp riktig. Og om man legger seg helt på toppen av fjæringsveien vil man kunne fjære helt inn.

#11 vidsvend

vidsvend

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 212 Innlegg:

Posted 09 October 2005 - 23:00

Kopi av melding:
ingen?

kunne trenge litt hjelp til å finne luftfjæring som er hev og senkbar men samtidig tar mye last....

eller annen hev/senkbar fjæring?

Land Rover 109" Ex-mil


Opprinnelig postet av Go-carter



Citroen, Citroen, Citroen biggrin.gif
Fungerer på det meste som skal heves å senkes.
Det er bygd mange fete lowridere i Sverige med ombygd Citroenfjæring. De kan heves og senkes så kjapt så de hopper. For å få til det kjører de med mye større hydralpumpe enn Citroen´s orginale. Det trenger vel ikke du på Landroveren. Men bruker du fjæringa som den er får du meget bra fjæring med heve senke funksjon.
Systemet er bombesikkert, enkelt og solid hvis det er i OK stand.
Tåler det en tung Amerikansk Slede tåler det vel vekta av en Landrover også.
Gakk ut i marka og hogg en CX smile.gif

Innlegget kommer vel litt sent i forhold til innlegget, men nå er det vinter og skrutid og du har jo ennå noen år før du får kjørt. Kunne jo vært spennende om noen hadde gjennomført det også. smile.gif

#12 Gi Gass

Gi Gass

    Potet, kan brukes til det meste..

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1353 Innlegg:

Posted 09 October 2005 - 23:00

Ønsker deg lykke til, da hydraulikken er det som først ryker på diisse...wink.gif

#13 vidsvend

vidsvend

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 212 Innlegg:

Posted 09 October 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Ønsker deg lykke til, da hydraulikken er det som først ryker på diisse...wink.gif

Opprinnelig postet av Gi Gass



Hydralikken på Citroen har ufortjent dårlig rykte. Som jeg skrev bør det være i bra stand. Det å hogge en gammel slitt bil er kanskje ikke lurt.
Nye C5 har 200000 km garanti på fjæringskomponentene. Burde jo si litt om holdbarheten.
Nye hydraler med styringer fra en hoggebil (XM kanskje?) burde holde en god stund, sikkert lenger enn en del andre fjæringspatenter som brukes, også for offroadkjøring. Tror ikke prisen ville bli så gal heller.
Det som kunne være interresant for dere med trailbiler er å få uavhengig styring av alle fire hjula. Det vil si at bilen kan stå nogen lunde i vater uten at ei av fjærene prøver presse bilen i feil retning.
Her en fin link om noen er interessert i litt galskap. http://web.telia.com...AREG.HTM#Borjan Lærerikt nettsted også for bilhold generelt.
Har ikke tenkt å bygge verken Land Rover eller trailbil så det får nok bli noen andre som får ha gleden. smile.gif
Gi gass!

#14 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 14 October 2005 - 23:00

Kopi av melding:
"citroen"-fjæring passer nok best på rodder og andre ting som bare er til pynt. Ulempen er at de er like stive og har like lang fjæringsvei uansett høyde, dermed blir det for stivt ved høy ride height og for mykt ved lav. Luft derimot, (og gass generelt) bestemmes av volumet, en luftbelg eller sylinder med luft eller gass som nærmer seg bunnen vil presse i mot eksponensielt per cm den blir presset sammen, og dermed "ta i mot" før bunnen hvis det er satt opp riktig. Og om man legger seg helt på toppen av fjæringsveien vil man kunne fjære helt inn.

Opprinnelig postet av Amund



Gamlingene har citroen. Den er pinnestiv på alt annet enn normal høyde. Ubrukelig med tanke på flex:D

__________________________________________________

user posted image "Outer diameter of all pipe must exceed the inner diameter. Otherwise the hole will be on the outside."



#15 vidsvend

vidsvend

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 212 Innlegg:

Posted 14 October 2005 - 23:00

Ok, jeg legger meg flat. Dere vinner

#16 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 14 October 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Ok, jeg legger meg flat. Dere vinner

Opprinnelig postet av vidsvend



Ikke ta det så tungt, jeg hadde samme idéen, men fant patentpapirene til Citroen, og har tenkt, tegna og regna en del. For meg ser luft ut som et bedre alternativ. Men Tommy Olsen kjører jo med et citroen-lignende system i biltrial.

#17 nasse nøff

nasse nøff

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 54 Innlegg:

Posted 20 October 2005 - 23:00

Men hydraulikk demper ikke det løfter og senker bae fjørfestet, slik som det er på "citronene" !

Ta luftfjører og elektronikk fra en skrotet Disco 3 (vist det finnest)

#18 vidsvend

vidsvend

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 212 Innlegg:

Posted 25 October 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Men hydraulikk demper ikke det løfter og senker bae fjørfestet, slik som det er på "citronene" !


Citroenfjæring består av en hydraulisk enhet som har støtdemper og heve senke funksjon i ett. Fjæringa er ei gassfylt kule med gummimembran som sitter på toppen/ enden av løfte/ støtdemperenheten.

Kopi av melding:
Ta luftfjører og elektronikk fra en skrotet Disco 3 (vist det finnest)
Opprinnelig postet av nasse nøff



Du får ta en prøvekjøring så det blir noe hotstuff på hoggemarkedet. smile.gif

#19 Botters

Botters

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 847 Innlegg:

Posted 25 October 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Men hydraulikk demper ikke det løfter og senker bae fjørfestet, slik som det er på "citronene" !

Ta luftfjører og elektronikk fra en skrotet Disco 3 (vist det finnest)

Opprinnelig postet av nasse nøff



Skal være god hvis du skal greie å få Disco 3 systemet til å fungere uten resten av styreenhetene.
Mye bedre å bruke fra Range Rover Classic fra 93-95mod. Dette systemet er helt stand alone men det krever tilgang på Systemtester fra Land Rover for å få kalibrert det.

abotte@frisurf.no

www.angelfire.com/yt/botters
www.nmk.no/molde/Offroad

#20 Tommy

Tommy

    Pirate....

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6300 Innlegg:

Posted 26 October 2005 - 23:00

jeg kjører med Hydrauliske dempersystem på min bil, men Nitrogenkuler fra Citroen på innfjæring, jeg synes dette fungerer glimrende
systemet er heller ikke spesielt dyrt, men kan nok være litt komplisert å bygge opp.

Tommy Olsen