Hjemme hos Per Larsson
#41
Posted 29 September 2005 - 23:00
____
.ida.
#42
Posted 29 September 2005 - 23:00
Pål Blesvik
Tlf: 91531373
Bent There....Broke That!
#43
Posted 07 November 2005 - 00:00
Han är uppe och går med kryckor och stödsele. Han hälsar att allt går sin sakta gång och att han mår bättre varje dag. Stödselen blir han troligtvis av med i början på 2006. Han har även kollat på bilen och det finns lite att reparera men bilen ska ihop......
Bifogar en bil på hans nya traktor som han köpte häromdagen - det är en John Deere D 1934 med en 2 cylindrig motor på 8,2 lit och 40hk
Den andra bilden är ifrån hans bil han köpte i sommras - En Dodge Viper SRT-10 med V10 på 8,3Liter och 506Hk - klart frän.
Här är en bild på en Oil Pull från 1924 med en 2 cylindrig motor på 15,7 liter och 40hk vid 450rpm, traktorns vikt är 8 ton.
Han vill framföra sitt varmaste tack och hälsningar till alla som hört av sig och ringt och prata med honom.
Jonas Engberg
http://www.engbergracing.com
#44
Posted 07 November 2005 - 00:00
RKR
ingen vits å ta livet alvorlig, ingen overlever uansett!!
#45
Posted 07 November 2005 - 00:00
_____________________
Roar Hovet
Tlf: 98883546
Andebu i Vestfold
Suzuki Vitara JLX Cab
#46
Posted 07 November 2005 - 00:00
------------------------------
Trondhjemmer i eksil.
Hakke flytta frivilig. Ble deponert.
Ser ut vinduet og knasker kjeks...
#47
Posted 07 November 2005 - 00:00
Er buret allerede på plass igjen???
Pål Blesvik
Tlf: 91531373
Bent There....Broke That!
#48
Posted 07 November 2005 - 00:00
#49
Posted 08 November 2005 - 00:00
Kopi av melding:
Kjempehyggelig å se at du er på bena igjen Per!
Er buret allerede på plass igjen???
Pål Blesvik
Tlf: 91531373
Bent There....Broke That!
Opprinnelig postet av Pål
Vi svetsade dit buren uppe i grushålan på lördagskvällen - vi tyckte det såg bättre ut och så var det lite svårt att få hem buren annars.
Jonas Engberg
http://www.engbergracing.com
#50
Posted 11 November 2005 - 00:00
Mycket tråkigt att några bara ser mina maskiner som mycket pengar. Jag tänkte inte i dom banorna, ville bara visa bilder på häftiga traktorer och bilar. Vår målsättning är att bygga upp ett museum så vi kommer förmodligen inte att sälja något och får ingen glädje av att det skulle vara värt mycket pengar. Vi har jobbat ihop detta under 40 år.
Marianne och jag har alltid gillat häftiga sportbilar så Vipern är en av många. 1974 lämnade vi Volvo Amazon stadiet och köpte vår första riktiga sportbil, det var en grönmetallic MB 350 SLC med vitt skinn. Prata om att vara stolt. När vi bytade bort den grät vår son Rickard.
Sedan dess har vi haft måga bl.annat Iso Griffo, MG, Morgan, Triumph TR6, Jensen, 500SL, SLK, flertalet Corvetter m.fl. Vipern är den häftigaste så har vi råd till det så kommer vi att behålla den länge.
Sitat: " För ha råd till att köpa en sportbil måste man vara gammal men för att köra den måste man vara ung"
Innan olyckan klarade jag båda sakerna men nu kan jag bara titta på den. Många anser att jag är tokig och detta med all rätt! Men min tro är att man lever bara en gång och då skall man ha kul.
Per Larsson
Centurion
#51
Posted 11 November 2005 - 00:00
Men jeg har sagt at før jeg dør skal jeg ha en sånn:)
Får ta det når jeg blir gammel nok:)
Håper jeg får muligheten til å besøke museumet deres en gang.
_____________________
Roar Hovet
Tlf: 98883546
Andebu i Vestfold
Suzuki Vitara JLX Cab
Medlem nr:78 Suzuki 4x4 Club Norway
#52
Posted 11 November 2005 - 00:00
Håper du blir snart frisk Per..
PS
neste gang jeg kommer på besøk Per, så får du ta meg med på en tur i Viperen... skikkelig drømmetur.
Tommy Olsen
#53
Posted 11 November 2005 - 00:00
Kopi av melding:
Många anser att jag är tokig och detta med all rätt! Men min tro är att man lever bara en gång och då skall man ha kul.
Opprinnelig postet av Per Larsson
Stå på Per. Du har så rett :-)
------------------------------
Trondhjemmer i eksil.
Hakke flytta frivilig. Ble deponert.
Ser ut vinduet og knasker kjeks...
#54
Posted 11 November 2005 - 00:00
Vidar
Tze Suzuki meizter...
Medlem nr. 2 Suzuki 4x4 Norway
#55
Posted 13 November 2005 - 00:00
Tack för hälsningen och hälsa tillbaka till alla.
Det var många spännande och trevliga tävlingar på den tiden, man längtade att få köra till Norge och träffa gänget. Det finns många treviga minnen.
På grund av datahaveri så har jag inga bilder från 2000 men däremot från första tävlingarna i Norges och Sörlandscupen 2001
Dom finns fortfarande på min hemsida som jag byggde 1999
Tyvärr har hemsidan stannat upp på grund av tidsbrist men jag skall försöka komma igång igen.
Titta och njut, tyvärr så är bildkvaliten inte den bästa
http://home.swipnet....vlingsindex.htm
Per Larsson
Suzuki 416
#56
Posted 16 November 2005 - 00:00
Jonas Engberg har varit på besök, han hade med sig "krya på dig hälsningar", blommor och dricka. Vi hade en trevlig kväll, tog några öl och pratade offroad. Nja! när det gäller ölen så hejade jag mest på Jonas och Marianne "tar ju värktabletter" men jag kommer igen vid ett senare tillfälle.
Jonas överlämnade blomma och De Luze Cognac från
Arendals Offroad Klubb
Han överlämnade blomma och Lagavulin Whisky från
Finn-Erik, Ole Kristian, Tomas Possling, Sofia o Tomas, Jenny o Jonas, Arne Swartling och Tomas Evsäter.
Tack!
Jag vill även tacka alla som har hälsat på, ringt eller skickat "krya på hälsningar"
Bland annat: Norska Bilsportsförbundet, Naf Motorsport, Svenska Bilsportsförbundet - Ingalill och Lasse Carlstedt med 50 talet namnunderskrifter från tävlingen i Skene, Skånes Offroad Klubb, South Swedish Offroaders, Foff - Hasse Mäki, Ulf Drakenheim, Fredrik Olsson, Dennis Bratt, Magnus - Fjärås, Mats Skarped med familj, Morten Kikut, Tommy Olsen, Ole Graversen, Kjetil Håkonsen, Ole K Rustan, Finn-Erik Lövberg, Jimmy Granlund, med flera, med flera,
Ett speciellt tack till Kjell Brååthen som ordnade plats för lastbilen och skjutsade Marianne till Oslo.
Ett stort tack till alla som hjälpte till så att vi fick hem våra bilar.
Sådana "krya på hälsningar" känns väldigt bra när man är sjuk.
Ett stort tack till alla!
Per Larsson
Centurion
Fruktkorg från SSO och namnunderskrifter från tävlingen i Skene
#57
Posted 16 November 2005 - 00:00
Et spørsmål, trykkluftsylindrene bak på protobilen, er de til å tvinge flex? Mener å huske de var koblet til et stabstag... eller kan du bruke de til å rette opp bilen kanskje, en slags "quick disconnect"?
#58
Posted 23 November 2005 - 00:00
Stabilisatorerna bak styrs med tryckluft och två stycken reduseringsventiler så att man kan bestämma vilken axel som skall flexa.
Man kan även tilta bilen med dessa men tyvärr så är systemet lite långsamt. Jag har dock undvikit beröringar vid flera tillfällen på tävlingar.
Tryckluften användes även till luftfjädring, nivåreglering, diffspärr bak, styra två stycken klokopplingar så att man kan koppla ur driften fram eller bak och inte minst för att pumpa tireloc och däck.
Bilen tiltad vid uppvisning på Eurotrial 2002
Extreme trial 2004
Mud race på High Chaparall 2004
Per Larsson
Challenger
#59
Posted 11 December 2005 - 00:00
Tyvärr är filmerna lite stora så det tar ca fem minuter att ladda hem dom, ni kan ju ta en kopp kaffe under tiden.
(Är det någon som kan förminska dom så är det ok att lägga in filmerna igen)
Jag tror att filmen från bana 6 kan ge en annan syn på saken.
Min ide var att dra på i början för att få fäste i den lösa sanden, sedan släppa gasen för att dra på för fullt innan kanten så framfjädringen fjädrade ut och till sist släppa helt vid kanten.
Man hör att jag försökte men fästet var bättre än jag förväntade och
det perfekta hoppet blev på tok för högt!!
www.perlarssons.se/Film_bana6.MPG 15197KB
Här kommer en film från bana 5 som jag startade först i och tycker att det gick ganska bra
www.perlarssons.se/Film_bana5.MPG 8927KB
www.perlarssons.se/Film_bana3.MPG 11511KB
www.perlarssons.se/Film_bana2.MPG 11003KB
www.perlarssons.se/Film_bana1.MPG 10101KB
Per Larsson
Centurion
#60
Posted 11 December 2005 - 00:00
_____________________
Trondhjemmer i eksil.
Medlem nr 2 Suzuki 4x4 Club Norway.