Hei Tommy, har akkurat kjört til Tyskland med min bil, den er satt opp med Intercooler, snorkel, dobbelt K&N-filter og 3-toms eksos. Ladetrykket er orginalt naa og diesel er justert slik at det saavidt ryker litt svart ved masse paadrag. Kjörte ned paa 33-tommere. Naar jeg laa paa full gass klarte jeg mellom 130 og 150 paa speedometeret og da kröyp temperaturnaala opp paa klokka 1 til halv 2 (hvis du tenker deg instrumentet som et utsnitt av en hel urskive). Utetemperatur var ca 26 grader i skyggen.
Utfra dette har jeg fölgende konklusjon: Motoren taaler denne effekten greit, men problemet er varme. Om jeg utvikler la oss si 130 HK i 150 km/t eller du gjör det i 90 km/t med tung henger er ett fett effektmessig, men jeg faar bedre kjöling pga höyere hastighet. MAO, motoroppsettet mitt blir slik den er naa, kanskje litt finplukk paa turbo og pumpa for aa faa ned temperaturen ytterligere, men dette kommer jeg i saa fall til aa sette vekk til et dieselverksted!
Naar det gjelder motbakke, tralle og lavserie saa har jeg erfaring med dette. Problemet er rett og slett for höy utveksling (sannsynligvis har akslingene dine 4,3:1). Noen justerer seg rundt dette, men skrekk og gru for en belastning paa motor og gearkasse...da slurer jeg heller i hjel clutchen, den er billigere og lettere aa bytte!!! Tenk deg selv bakkestart paa traasykkel i 24de gear!!
Haaper dette bringer deg närmere et oppsett som funker for deg
betenkeligheter rundt min bruk av 160
Started by
Tommy
, Jun 12 2005 23:00
48 replies to this topic
#41
Posted 20 June 2005 - 23:00
#42
Posted 20 June 2005 - 23:00
Monter scoop på panseret..det har je gjort å det hjelper mye på motor temp i fart....hjelper fælt å få bytta ut litt luft i motor rommet gitt...
Jeg kjører med justert lade trykk,pumpe og 38x15.5x15'' dekk uten IC uten problemer...
Problemet med varme får je i terrenget men skal ha på IC så da blir det vel bra håper je..
Ittno er umulig,det umulige tar bare mer tid!
Jeg kjører med justert lade trykk,pumpe og 38x15.5x15'' dekk uten IC uten problemer...
Problemet med varme får je i terrenget men skal ha på IC så da blir det vel bra håper je..
Ittno er umulig,det umulige tar bare mer tid!
#43
Posted 20 June 2005 - 23:00
Kopi av melding:
Hei Tommy, har akkurat kjört til Tyskland med min bil, den er satt opp med Intercooler, snorkel, dobbelt K&N-filter og 3-toms eksos. Ladetrykket er orginalt naa og diesel er justert slik at det saavidt ryker litt svart ved masse paadrag. Kjörte ned paa 33-tommere. Naar jeg laa paa full gass klarte jeg mellom 130 og 150 paa speedometeret og da kröyp temperaturnaala opp paa klokka 1 til halv 2 (hvis du tenker deg instrumentet som et utsnitt av en hel urskive). Utetemperatur var ca 26 grader i skyggen.
Duverden, det var sløvt! Med 100% orginalt oppsett på min gamle '86, var det bare å gi gass og dra den rett til rødmerkinga på 5.giret. Da skal den ha nådd toppfarten sin på 163 km/t, men nåla viste vel 175-180 et sted, og tempnåla lå fjellstøtt akkurat på samme sted som normalt. Jeg måtte gå en del av gassen for å ikke dra den opp på rødmerkinga.
Er det 33"era dine som gjør at den blir så mye sløvere? Blir det mye missvisning på speedometeret med så store hjul?
fS
'92 MB 300 TD Turbo
#44
Posted 21 June 2005 - 23:00
Jeg bruker min 86mod 3.3 som band bil. Drar ofte over fjellene på spillejobber. Full bil og ca 1tonn henger bak.
BIlen har gått 356000km. Overhalt motor på 200.000km.
3" eksos, IC, k&n filter, justert dieselpumpe og 1.3bar ladetrykk.
Motoren har ruslet 150.000 med dette oppsette.
Temp er helt stabil og trekker som et dyr.
Skal lage scoop ibakant av panseret for å slippe varmlufta ut.
ikke se på meg, jeg vet ikke...
BIlen har gått 356000km. Overhalt motor på 200.000km.
3" eksos, IC, k&n filter, justert dieselpumpe og 1.3bar ladetrykk.
Motoren har ruslet 150.000 med dette oppsette.
Temp er helt stabil og trekker som et dyr.
Skal lage scoop ibakant av panseret for å slippe varmlufta ut.
ikke se på meg, jeg vet ikke...
#45
Posted 21 June 2005 - 23:00
Med 205/16 er misvisningen ca. 11 % . Dvs. at 180 på speed. = 160 i reell fart. Med 265/75-16 (31"?) på min er speed. temmelig nøyaktig. Med 33" blir forholdet motsatt; du kjører fortere enn speed. viser. Hvis ikke det er kalibrert da...
Atle
95 Suburban 7,4 l. Gran Prix, 87 Patrol 3,3 td SR
Atle
95 Suburban 7,4 l. Gran Prix, 87 Patrol 3,3 td SR
#46
Posted 21 June 2005 - 23:00
Kopi av melding:
-33" er ganske mye större enn org 205
-33" er mye bredere enn org 205
-33" all terrain faktisk har mönster
-Bilen min er hevet ca 6 tommer og har endel utvendig utstyr=MYE luftmotstand
-Bilen min er satt opp for reising i 7 uker = 3840 kg
-Bilen min har bodylift og kjölevifta "bommer" litt paa radiatoren
Kanskje et lite tilfelle av "alt var mye bedre i gamle dager" ute og gaar her???
Opprinnelig postet av Partypatrol
Hehe.. Det var nok et litt annet oppsett enn min, ja. Toppfarten på 160n var oppgitt til 163 km/t, og med en del missvisning på nåla, så var den nok ikke langt fra 180 ved toppfart. Det var som sagt en smal sak å dra den til rødmerking, og da måtte jeg gå litt av gassen. Det spørs vel om den hadde vært interessert i å dra noe særlig forbi rødmerkingen, det spørs vel, og jeg prøvde aldri, men den greide å holde toppfart selv om det gikk litt oppoverbakke. Dette var jo som sagt med helt standard oppsett. Hvis hjulene dine har en del høyrere rulleomkrets, har du vel i værste fall ikke missvisning på speedometeret lenger, og hvis du har, så går det kanskje andre veien? Jeg mener det var 215/80-15 jeg hadde på den bilen.
Hvor mange % høyere er rulleomkretsen på 33" i forhold til vanlige?
fS
'92 MB 300 TD Turbo
#47
Posted 25 June 2005 - 23:00
Maatte akkurat le litt av meg selv...den aarvaakne har kanskje sett at bilen min val "litt" vel tung i henhold til mitt gamle innlegg....Hvis vekta i Helsingborg stemmer saa var det 2840 Kg som er riktig ikke et tonn mere, hehe
Ang %-vis forskjell.....Mener aa huske at 205x16 tilsvarer et 29toms dekk saann ca
Ang %-vis forskjell.....Mener aa huske at 205x16 tilsvarer et 29toms dekk saann ca
#48
Posted 25 June 2005 - 23:00
3,3td motoren er en maskin som liker å dra.... med min gamle 160 var det nul problem å foreta forbikjøringer, ikke vits å gire ned i allefall ha'n i 5. å gi på.... brukte knapt 1. på den bilen... hehe... er omtrent som å kjøre automat, når du først har fått den i 5., så er det bare å kjøre.... kjørte på 32x11,5-15 MT/R... gjett om det er nedtur å kjøre king cab med 2,5 sugediesel med samme dekka........ hehe
kc-driver
kc-driver
#49
Posted 23 July 2005 - 23:00
jeg har en kort 160 m intercoler 2,5 rakrør rett fra turbon 1 bars trykk å justert my diesel atpåtil går den med 39 15 15 baja belted å dra 2500 kg fra trondheim til rena var bare en lek min 3,3 drar bedre enn 6,2 subben til fasjan så egentlig så sjønner jeg ikke problemet å når jeg hører dieselforbruk på over 2 liter må d vær nå galt nånn plass min gikk på 1,5l m 2,5kg til rena å m å med bare bila så gårn på 1 liter til rena
Frank R Fossen
Patrol 39"
Frank R Fossen
Patrol 39"