Gå til innhold



Foto

betenkeligheter rundt min bruk av 160


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
48 replies to this topic

#1 Tommy

Tommy

    Pirate....

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6300 Innlegg:

Posted 12 June 2005 - 23:00

Heisann
Som noen kanskje har fått med seg så har jeg anskaffet meg en 160 for blant annet å trekke løpsbilen rundt, bilen er en lang 160 med 3,3TD motor.
På første lange tur, så fikk jeg motorhavari, bilen har ikke gått varmt så lenge jeg har hatt den, og olje, vann var OK.
Min motor gikk med 3" eksos og oppjustert turbotrykk til ca 1 bar.
Bilen hadde et forholdsvis stort dieselforbruk brukte ca 1,2-1,3 uten last og ca 2-2,5l med henger (2500kg)

Synes motoren hadde et helt elendig bunndrag, under 2000 rpm kunne jeg bare glemme, slak bakkestart med henger medførte bruk av lavserie..

Nå er jeg kanskje bortskjemt med trekkvogn, men trodde virkelig denne arbeidshesten av en bil ville funke greit.

Jeg trekker tung henger mye, ca 2500 kg. og langt skal til Ungaren senere i år, er dette bilen å bruke til slikt eller bør jeg ha noe nyere rett og slett, det settes i disse dager inn ny motor i bilen, så vi får se hvordan den funker.

Råd og vink mottaes med takk..





Tommy Olsen

#2 Patrolist

Patrolist

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 448 Innlegg:

Posted 12 June 2005 - 23:00

Kommer an på hvem du spør.biggrin.gif

Er mye fornuftig som er skrevet her (bl.a. Junkern).

Helt ærlig, synes jeg det blir i lengste laget å få returfrakt på en gammel Patrol i fra Ungarn om noe skulle skje. Men nå sier jeg bare hva jeg mener.

Atle

95 Suburban 7,4 l. Gran Prix, 87 Patrol 3,3 td SR

#3 HighwayPatrol

HighwayPatrol

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1502 Innlegg:

Posted 16 June 2005 - 23:00

Pris:D
Dama har blitt so glad i den grønne no

Jon Svår, 97 15 49 87
2002 Hilux d-cab AT35"


#4 Tommy

Tommy

    Pirate....

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6300 Innlegg:

Posted 13 June 2005 - 23:00

Ny motor er helt original, gått 322k, Henter bilen på Torsdag...

Tommy Olsen

#5 Exxon

Exxon

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 740 Innlegg:

Posted 13 June 2005 - 23:00

Monter IC uansett om du skal la den være uskrudd. Har ikke hatt noe tull med min den går på 1.1 bar oppskrudd pumpe å 3" eksos. Forbruket har aldri vært over 1l på mila. Landcruiseren min bruker mye mer å går langt dårligere.

#6 Patrolist

Patrolist

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 448 Innlegg:

Posted 13 June 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Trenger en personbil.. siden jeg ikke har C1E (har BEC1)
og trenger minst 5 seter...


Kjent problem..... Det begrenser jo modellutvalget litt, vektmessig ihvertfall. Hva vet du om "nye" motoren da ? E'an komme i ?

Atle

95 Suburban 7,4 l. Gran Prix, 87 Patrol 3,3 td SR

#7 Partypatrol

Partypatrol

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 978 Innlegg:

Posted 20 June 2005 - 23:00

Yoneck: Tviler sterkt paa at du dro bilen opp til 180 paa naala!!! Rödlinja kommer paa 164 eller noe saant og etter det flater momentkurva paa motoren helt ut, saa med mindre fritt fall......

Ikke glem at:

-33" er ganske mye större enn org 205
-33" er mye bredere enn org 205
-33" all terrain faktisk har mönster
-Bilen min er hevet ca 6 tommer og har endel utvendig utstyr=MYE luftmotstand
-Bilen min er satt opp for reising i 7 uker = 3840 kg
-Bilen min har bodylift og kjölevifta "bommer" litt paa radiatoren


Kanskje et lite tilfelle av "alt var mye bedre i gamle dager" ute og gaar her???

#8 Er ikke her lengre

Er ikke her lengre

    http://www.pirate4x4.no/welcome1.php

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4358 Innlegg:

Posted 12 June 2005 - 23:00

Bruk intercooler.

JAN
TLF.99206547/99455292
GÆRHØLET OFFROADERS
http://www.offroad.n...wGalery&id=4039

#9 Patrolist

Patrolist

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 448 Innlegg:

Posted 12 June 2005 - 23:00

Ja, det kan bli tøft for nye motoren og det... 2500 kg. henger bak trimmet 3,3 td er det flere enn deg som har fått knekt veiv av.

Til "normalbruk tåler de mye juling, men akkurat kombinasjonen høy effekt/tung henger er de ikke så glad i. Kommer sikkert mange ; jammen jeg har sånn og sånn, og det går bra, men siden du har betenkeligheter, så synes jeg det er greit å få fram fakta.

1. Bilen bør få være sjef vektmessig. Ihvertfall hvis trekkbilen er konstruert tidlig på 80-tallet.

2. 3,3 literen er "gammeldiesel". Seiglivet, men def. ikke en hurtigløper.

3. Kommer (såvidt meg bekjent) bare 1 type veiv til disse. Er også brukt mye i 40-60 hk. truck/sidelastere/gravemaskiner. Sier litt...

Sikkert flere som synes at dette fremstår rimelig negativt. Men det er jeg ikke! Har en sjøl som jeg er kjempefornøyd med. Til sitt bruk. Har sjøl kjørt 3000 km. nedover europa med den uten et feilslag. Også med campingvogn. Til skogsveier, brøyting, vinter, veding, osv. osv. ; helt super, men den har sine begrensninger. Skal ikke drive noe reklame, men nye bilen (subben) er 3275kg. inkl. fører. ca. 250 hk.,/522 Nm../ 10 kr. mila.
Den bestemmer over henger'n, uansett. Og tåler det...

Får sikkert kjeft nå, men alt til sitt bruk mener nå jeg.


Atle

95 Suburban 7,4 l. Gran Prix, 87 Patrol 3,3 td SR

#10 Tommy

Tommy

    Pirate....

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6300 Innlegg:

Posted 12 June 2005 - 23:00

planen er at den nye bilen skal gå med originalt trykk...



Tommy Olsen

#11 Patrolist

Patrolist

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 448 Innlegg:

Posted 12 June 2005 - 23:00

Det hjelper jo på. Synes likevel at det er i mestelaget med 2500 kg. når du sier at du kjøer med det ofte. Synes vogna på 1500 var nok, jeg.

Blir ihvertfall ikke tur med denne bak patrolen...




Atle

95 Suburban 7,4 l. Gran Prix, 87 Patrol 3,3 td SR

#12 Tommy

Tommy

    Pirate....

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6300 Innlegg:

Posted 12 June 2005 - 23:00

Har de samme mørke tankene desverre....sleep.gifsleep.gif

Tommy Olsen

#13 Patrolist

Patrolist

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 448 Innlegg:

Posted 12 June 2005 - 23:00

Ja, 2,5 tonn, er jo litt det... Mørke tanker... Du får gå til legen å be om en Hummer H-1 på blå resept.biggrin.gif:D:D

Atle

95 Suburban 7,4 l. Gran Prix, 87 Patrol 3,3 td SR

#14 Tommy

Tommy

    Pirate....

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6300 Innlegg:

Posted 12 June 2005 - 23:00

er rett og slett blitt skeptisk til å trekke langt med denne bilen, kanskje uten grunn, men skal som sagt trekke til Ungaren senere i år ca 185 mil hver vei..med samme tunge hengeren...

Tommy Olsen

#15 Patrolist

Patrolist

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 448 Innlegg:

Posted 12 June 2005 - 23:00

Ja. Sjekk ut denne. Lik min, bare 93 mod. Towing-utgave Begynte på 185 i mars... Kjenner eier, og km. er korrekt. Kanonbil. Vet ikke om den er solgt ennå.

http://www.bilnorge....php3?bilid=8273



Atle

95 Suburban 7,4 l. Gran Prix, 87 Patrol 3,3 td SR

#16 Y60-Hans

Y60-Hans

    BROMM

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 732 Innlegg:

Posted 12 June 2005 - 23:00

Patrolen din burde jo kunne trekke såpass, men forsiktig med ladetrykke!!!
Og la den få puste! Innsugsmanifolden er trang så det holder, så det begrenser seg hvor mye luft man kan få inn etterhvert.. Og ikke mat på mere diesel enn nødvendig, litt gjennomsiktig svartrøyk men ikke skodde..

Opptil en 1bar trykk med tom bil, ville ikke gått mye over 0,8 med tung last..



Gjødsler dekka dagli,
men de blir ikke større!?!

Hans Heimdal
915 97 415

#17 Tommy

Tommy

    Pirate....

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6300 Innlegg:

Posted 12 June 2005 - 23:00

har som sagt planer om å kjøre med helt original motor sånær som eksos... men er fortsatt skeptisk...

Tommy Olsen

#18 Exxon

Exxon

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 740 Innlegg:

Posted 12 June 2005 - 23:00

Problemet er vel at veivakslen bare har 4 rammlagere. Hadde også satsa på IC skader nok ikke.

#19 super roof

super roof

    super tak

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1655 Innlegg:

Posted 12 June 2005 - 23:00

tror disel pumpe justering av folk som ikke vet hva de holder på med er største feilen i sånne havarier. å overdrevet turbo oppjustering er ikke heldig det heller,

ic må da være bare praktisk, får jo ned tempen kjører du i en bratt bakke med 2.5 tonn blir turboen å motoren varm,
vil tro du får ned drifts tempen på motoren

#20 Miss Suzuki

Miss Suzuki

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 519 Innlegg:

Posted 12 June 2005 - 23:00

Få deg en Subb:)



TEAM ANTABUSS

Litt på avveie.........
Hvor er Blåen????