betenkeligheter rundt min bruk av 160
#1
Posted 12 June 2005 - 23:00
Som noen kanskje har fått med seg så har jeg anskaffet meg en 160 for blant annet å trekke løpsbilen rundt, bilen er en lang 160 med 3,3TD motor.
På første lange tur, så fikk jeg motorhavari, bilen har ikke gått varmt så lenge jeg har hatt den, og olje, vann var OK.
Min motor gikk med 3" eksos og oppjustert turbotrykk til ca 1 bar.
Bilen hadde et forholdsvis stort dieselforbruk brukte ca 1,2-1,3 uten last og ca 2-2,5l med henger (2500kg)
Synes motoren hadde et helt elendig bunndrag, under 2000 rpm kunne jeg bare glemme, slak bakkestart med henger medførte bruk av lavserie..
Nå er jeg kanskje bortskjemt med trekkvogn, men trodde virkelig denne arbeidshesten av en bil ville funke greit.
Jeg trekker tung henger mye, ca 2500 kg. og langt skal til Ungaren senere i år, er dette bilen å bruke til slikt eller bør jeg ha noe nyere rett og slett, det settes i disse dager inn ny motor i bilen, så vi får se hvordan den funker.
Råd og vink mottaes med takk..
Tommy Olsen
#2
Posted 12 June 2005 - 23:00
Er mye fornuftig som er skrevet her (bl.a. Junkern).
Helt ærlig, synes jeg det blir i lengste laget å få returfrakt på en gammel Patrol i fra Ungarn om noe skulle skje. Men nå sier jeg bare hva jeg mener.
Atle
95 Suburban 7,4 l. Gran Prix, 87 Patrol 3,3 td SR
#4
Posted 13 June 2005 - 23:00
Tommy Olsen
#5
Posted 13 June 2005 - 23:00
#6
Posted 13 June 2005 - 23:00
Kopi av melding:
Trenger en personbil.. siden jeg ikke har C1E (har BEC1)
og trenger minst 5 seter...
Kjent problem..... Det begrenser jo modellutvalget litt, vektmessig ihvertfall. Hva vet du om "nye" motoren da ? E'an komme i ?
Atle
95 Suburban 7,4 l. Gran Prix, 87 Patrol 3,3 td SR
#7
Posted 20 June 2005 - 23:00
Ikke glem at:
-33" er ganske mye större enn org 205
-33" er mye bredere enn org 205
-33" all terrain faktisk har mönster
-Bilen min er hevet ca 6 tommer og har endel utvendig utstyr=MYE luftmotstand
-Bilen min er satt opp for reising i 7 uker = 3840 kg
-Bilen min har bodylift og kjölevifta "bommer" litt paa radiatoren
Kanskje et lite tilfelle av "alt var mye bedre i gamle dager" ute og gaar her???
#8
Posted 12 June 2005 - 23:00
JAN
TLF.99206547/99455292
GÆRHØLET OFFROADERS
http://www.offroad.n...wGalery&id=4039
#9
Posted 12 June 2005 - 23:00
Til "normalbruk tåler de mye juling, men akkurat kombinasjonen høy effekt/tung henger er de ikke så glad i. Kommer sikkert mange ; jammen jeg har sånn og sånn, og det går bra, men siden du har betenkeligheter, så synes jeg det er greit å få fram fakta.
1. Bilen bør få være sjef vektmessig. Ihvertfall hvis trekkbilen er konstruert tidlig på 80-tallet.
2. 3,3 literen er "gammeldiesel". Seiglivet, men def. ikke en hurtigløper.
3. Kommer (såvidt meg bekjent) bare 1 type veiv til disse. Er også brukt mye i 40-60 hk. truck/sidelastere/gravemaskiner. Sier litt...
Sikkert flere som synes at dette fremstår rimelig negativt. Men det er jeg ikke! Har en sjøl som jeg er kjempefornøyd med. Til sitt bruk. Har sjøl kjørt 3000 km. nedover europa med den uten et feilslag. Også med campingvogn. Til skogsveier, brøyting, vinter, veding, osv. osv. ; helt super, men den har sine begrensninger. Skal ikke drive noe reklame, men nye bilen (subben) er 3275kg. inkl. fører. ca. 250 hk.,/522 Nm../ 10 kr. mila.
Den bestemmer over henger'n, uansett. Og tåler det...
Får sikkert kjeft nå, men alt til sitt bruk mener nå jeg.
Atle
95 Suburban 7,4 l. Gran Prix, 87 Patrol 3,3 td SR
#10
Posted 12 June 2005 - 23:00
Tommy Olsen
#11
Posted 12 June 2005 - 23:00
Blir ihvertfall ikke tur med denne bak patrolen...
Atle
95 Suburban 7,4 l. Gran Prix, 87 Patrol 3,3 td SR
#12
Posted 12 June 2005 - 23:00
Tommy Olsen
#13
Posted 12 June 2005 - 23:00
Atle
95 Suburban 7,4 l. Gran Prix, 87 Patrol 3,3 td SR
#14
Posted 12 June 2005 - 23:00
Tommy Olsen
#15
Posted 12 June 2005 - 23:00
http://www.bilnorge....php3?bilid=8273
Atle
95 Suburban 7,4 l. Gran Prix, 87 Patrol 3,3 td SR
#16
Posted 12 June 2005 - 23:00
Og la den få puste! Innsugsmanifolden er trang så det holder, så det begrenser seg hvor mye luft man kan få inn etterhvert.. Og ikke mat på mere diesel enn nødvendig, litt gjennomsiktig svartrøyk men ikke skodde..
Opptil en 1bar trykk med tom bil, ville ikke gått mye over 0,8 med tung last..
Gjødsler dekka dagli,
men de blir ikke større!?!
Hans Heimdal
915 97 415
#17
Posted 12 June 2005 - 23:00
Tommy Olsen
#18
Posted 12 June 2005 - 23:00
#19
Posted 12 June 2005 - 23:00
ic må da være bare praktisk, får jo ned tempen kjører du i en bratt bakke med 2.5 tonn blir turboen å motoren varm,
vil tro du får ned drifts tempen på motoren
#20
Posted 12 June 2005 - 23:00
TEAM ANTABUSS
Litt på avveie.........
Hvor er Blåen????