Gå til innhold



Foto

betenkeligheter rundt min bruk av 160


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
48 replies to this topic

#21 vaktmester

vaktmester

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 704 Innlegg:

Posted 12 June 2005 - 23:00

Subb er det beste på tunge tilhengere.

Kjørt mye og lenge
TEAM ANTISTRESS.
Vi tar det med ro....44" er fete dekk, en meter er for lite!!!!!
Ikke lenger ett av de dårligste trialteamene i verden på grunn av Åge
Det er ikke resultatet som teller, men at det tar lang tid og aldri blir helt ferdig

#22 gsimon

gsimon

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 330 Innlegg:

Posted 12 June 2005 - 23:00

Bare en ting å si: INTERCOOLER !

For morroskyld målte jeg lufttemperaturen med et industriellt digitalt termometer på en Corolla TD jeg hadde.. Den hadde ikke IC. Opp en lang bakke ble lufta der hele 114 grader C, ved kun 0.5 bar ladetrykk !!!

Så tenk deg da hva den blir med 0.8 eller 1.0 bar ! Det smelter ventiler, ødelegger smøringen, og tar uansett bort all effekt fra motoren...

Gå til høgger'n der finner du sikkert en fin intercooler fra f.eks Peugeot Boxer, Ta med så mye av rørene som mulig også, da har du nesten det som skal til..

hilsen
Gsimon

#23 Y60-Hans

Y60-Hans

    BROMM

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 732 Innlegg:

Posted 12 June 2005 - 23:00

originalt ladetrykk Tommy? dvs rundt 0,4 - 0,45bar... Den tåler mere, også med tung henger sålenge man ikke overdriver;)



Gjødsler dekka dagli,
men de blir ikke større!?!

Hans Heimdal
915 97 415

#24 Tommy

Tommy

    Pirate....

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6300 Innlegg:

Posted 12 June 2005 - 23:00

Med det forbruket jeg hadde på min bil, så må den val ha fått for mye.. skal noe justeres på ny motor så skal jeg være sikker på at jeg vet hva jeg gjør... er som sagt blitt litt skeptisk...

Tommy Olsen

#25 babyblue

babyblue

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 184 Innlegg:

Posted 12 June 2005 - 23:00

den jeg har bruker ikke mer enn ca 1,5 l på mila med henger på 1700 kg...så 2-2,5 l på mila er vel litt mye for en sånn motor.
men kan ikke presse den i bakker...da flyr tempen i været!devil.gif
slipper den heller ned til 60-70 km/t
den er justert litt på turboen og pumpa..men det er jo ingen racer!

hehe..har du med sykkelen også på hengeren siden den veier 2500kg?biggrin.gif

#26 junkern

junkern

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1451 Innlegg:

Posted 12 June 2005 - 23:00

160 er kjempebil. Jeg tror nok du har vært litt uheldig med motoroppsettet. Såvidt jeg forsto på selgeren også, så kjørte han på 1 bar, uten intercooler og 35", uten å endre utvekslinger. Bare dekkene innebærer at motoren i praksis jobber som om den har en forholdsvis tung henger på slep hele tiden, og når du i tillegg har en tung henger bak, så skjønner jeg godt at det ikke holder, selv om det skal ekstremt mye til for å drepe en slik motor. dieselpumpejusteringa er heller ikke nødvendig etter min mening. Dette har jeg forøvrig også fått bekreftet fra flere andre Patrol-eiere som kjenner disse bilene ut og inn. Så lenge du ikke øker trykket noe særlig over 0,8, så bør man beholde opprinnelig dieselmengde da den får mer enn nok diesel. Med en intercooler, lavere trykk og riktige utvekslinger, så er det helt uproblematisk. Jeg hadde over 3,5 tonn på gamle-patrolen min over fjellet til vestlandet, og hadde ingen problemer med det. Men den bilen var helt orginal.

Når du bytter motor, så hjelper det nok bra, men jeg tror nok at kombinasjonen av 35" og tung henger uansett vil være for mye belastning, selv for en 3,3-liter, som forøvrig er verdens mest slitesterke motor.

Tror forresten ikke at det er noe grunn til å ikke beholde 3" anlegget. Motoren har bare godt av det uansett.

#27 Tommy

Tommy

    Pirate....

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6300 Innlegg:

Posted 12 June 2005 - 23:00

så hva bør gjøres for å få dette skuddsikkert..

Tommy Olsen

#28 Exxon

Exxon

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 740 Innlegg:

Posted 12 June 2005 - 23:00

Om ikke jeg har fått teflonhjerne,hadde ikke du tull med både start og tomgang? Kan jo være en sammenheng. Skuddsikkert er det vel ikke noe som er. Den eneste eksakte videnskap er etterpåklokskap!

#29 Tommy

Tommy

    Pirate....

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6300 Innlegg:

Posted 12 June 2005 - 23:00

Kan jeg ikke trekke land og strand rundt med en slik bil så er det uaktuelt å bruke den til dette, jeg hadde egentlig ikke tenkt på bruke mer enn 75-90 tusen på en slik bil, defor sto det egentlig mellom Suburban 90-91 mod, Patrol 3,3TD, Starcraft Van 92-94, Ford Van 92-94....
Trenger en personbil.. siden jeg ikke har C1E (har BEC1)
og trenger minst 5 seter...

Valget falt egentlig på Patrol fordi den tålte å trekke tungt... jeg synes også at bilen min er ganske tøff..he he..

Jeg hadde fra før problemer med tomgangen på denne bilen og at den til tider var tungstartet....




Tommy Olsen

#30 Inge

Inge

    inge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 990 Innlegg:

Posted 12 June 2005 - 23:00

Høres ut som det er en sammenheng der Tommy...ugrei tomgang å tel tider tungstarte tyder på at noe itte er som det skal..

''Ny'' motor,maks 0,8bar,IC og la dieselpumpa være som den er så er det ittno problem trur je...
Reis på ett elektrodiesel verksted el.lignende å få sjekka timinga på pumpa og dysene også slik at du er sikker på at det er i orden... Feil timing på pumpa vil kunne forårsake ugrei tomgang,lei å starte,ryker å bruker mye diesel plus at det kan skje at motor'n går mye varmere..
Du kan faktisk også få tenningsbank på en dieselmotor å hvis timinga er feil..dette er hard påkjenning for veiv å råder...har erfart det...

Bilen er tøff den Tommy å veldig bra stand virker det som... Lykke til å håper du blir fornøyd med ny motor..

Ittno er umulig,det umulige tar bare mer tid!

#31 Blom

Blom

    Fullstendig uautorisert terrengbilbygger

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3571 Innlegg:

Posted 13 June 2005 - 23:00

Fra min tid hos Nissan, da jeg var 18 og disse bilene var nye, så fikk jeg høre at dette var en lastebilmotor, produsert av Nissan sin Union Diesel. Samme som finnes i Cabstar sine forskjellige utgaver. Du kan både høre på motorgange og turtallsvillighet at dette ikke er noe "småbildiesel" så jeg tror at du har vært uheldig med en motor som muligens ikke var helt god.

I denne klassen er det vel ikke noe som er så veldig mye bedre enn Patrol'en til å taue tungt og langt.
Broderen som bor i USA, kjørte tidligere Dodge med Cummings diesel og semihenger land og strand rundt på sør-øst kysten og dette var en mye bedre trekkbil enn noe annet der borte (muligens med unntak av de helt største Big Duallys fra Chevy)

Et punkt som er fint med patrolen, og det er manuelt gir. Har ikke erfaring med automat selv, men har hørt om mye problemer med automat i kombinasjon med tunge hengere. de andre bilene du nevner har jo stort sett automat og jeg er sikker på at du sliter med et større problem med automat-reparasjon nedover i europa enn her hjemme. Vi har tross alt en meget stor andel amerikanske biler i forhold til resten av europa.

Blom - 1990 Hilux X-cab og 2 stk Suki LJ80 - www.hilux4x4.no

#32 Exxon

Exxon

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 740 Innlegg:

Posted 13 June 2005 - 23:00

Er diesel mengden stilt så høy at den ikke forstøver,men danner dråper har du resultatet til Tommy er jeg redd.

#33 Yoneck

Yoneck

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 261 Innlegg:

Posted 13 June 2005 - 23:00

Kopi av melding:
er rett og slett blitt skeptisk til å trekke langt med denne bilen, kanskje uten grunn, men skal som sagt trekke til Ungaren senere i år ca 185 mil hver vei..med samme tunge hengeren...

Tommy Olsen


Opprinnelig postet av Tommy



går helt sikkert bra, men ikke press bilen til mer enn den er ment for.

fS
'92 MB 300 TD Turbo

#34 Yoneck

Yoneck

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 261 Innlegg:

Posted 13 June 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Heisann
Som noen kanskje har fått med seg så har jeg anskaffet meg en 160 for blant annet å trekke løpsbilen rundt, bilen er en lang 160 med 3,3TD motor.
På første lange tur, så fikk jeg motorhavari, bilen har ikke gått varmt så lenge jeg har hatt den, og olje, vann var OK.
Min motor gikk med 3" eksos og oppjustert turbotrykk til ca 1 bar.
Bilen hadde et forholdsvis stort dieselforbruk brukte ca 1,2-1,3 uten last og ca 2-2,5l med henger (2500kg)
Opprinnelig postet av Tommy[/right][/i]


Syns du bunndraget er dårlig, så prøv 2,8-litern i Y60 .. Tragisk.

Jeg dro aldri over 2 tonn med min, men syns den var helt suveren å dra i gang med, selv i ganske så bratte motbakker. Kjørte en del grus på hytta og slikt med den, som var rimelig tungt, og bakkene der er ikke akkurat flate. Jeg syns den dro greit helt ned til 1000 o/min. Det var knapt nødvendig å gi noe gass, uansett last og bakke for å komme i gang.

Forbruket ditt er noe helt annet enn jeg opplevde. Igjen så har jeg ikke dratt 2,5 tonn, men på pen kjøring var den nede i 0,9 , i snitt brukte den 1,0 og med halvannet tonn henger ca. 1,1.

At motoren havarerer når du kjører 2,5 x orginalt ladetrykk kan du kanskje ikke skylde på motoren?

Husk at patrolen er en tung bil (2080 kg, var det vel?), så med last, henger og i det hele tatt er du sikkert oppe i min. 5 tonn. Motoren er tross alt ikke levert med mer enn 110 hk orginalt. 110 hk til 5 tonn... you do the math.
Hvis du ikke greier infinne deg med at et sånt lass bak en sånn motor kommer til å gå som en dass, så har du nok valgt feil bil. Hvis du bare er interessert i å komme fram ,gang etter gang, er patrol 160 helt ypperlig

Forresten så trenger du ikke nødvendigvis så stor bil for å dra henger. Min '92 MB 300 TDT er godkjent for 2100 kg, det er mer enn 160'n min var godkjent for. (Y60n var godkjent for 3500 kg)

fS
'92 MB 300 TD Turbo

#35 Yoneck

Yoneck

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 261 Innlegg:

Posted 13 June 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Heisann
Som noen kanskje har fått med seg så har jeg anskaffet meg en 160 for blant annet å trekke løpsbilen rundt, bilen er en lang 160 med 3,3TD motor.
På første lange tur, så fikk jeg motorhavari, bilen har ikke gått varmt så lenge jeg har hatt den, og olje, vann var OK.
Min motor gikk med 3" eksos og oppjustert turbotrykk til ca 1 bar.
Bilen hadde et forholdsvis stort dieselforbruk brukte ca 1,2-1,3 uten last og ca 2-2,5l med henger (2500kg)

Synes motoren hadde et helt elendig bunndrag, under 2000 rpm kunne jeg bare glemme, slak bakkestart med henger medførte bruk av lavserie..

Nå er jeg kanskje bortskjemt med trekkvogn, men trodde virkelig denne arbeidshesten av en bil ville funke greit.

Jeg trekker tung henger mye, ca 2500 kg. og langt skal til Ungaren senere i år, er dette bilen å bruke til slikt eller bør jeg ha noe nyere rett og slett, det settes i disse dager inn ny motor i bilen, så vi får se hvordan den funker.

Råd og vink mottaes med takk..





Tommy Olsen


Opprinnelig postet av Tommy



fS
'92 MB 300 TD Turbo

#36 kcbabe

kcbabe

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 13 Innlegg:

Posted 26 June 2005 - 23:00

skjønner å du snakker om:) hehe, ikkje sant alltid-offroad:p

Kcbabe

#37 Tommy

Tommy

    Pirate....

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6300 Innlegg:

Posted 15 June 2005 - 23:00

har nå endelig fått bilen tilbake, og med ny motor... må si en ting at denne bilen er helt annerledes å kjøre.. trekker bedre på lave turtall...mye bedre, starter lettere, går på tomgang..
dette var noe annet folkens... og den skal ikke trimmes en mm...he he

Har tenkt å selge bilen i løpet av høsten, for å kjøpe meg en betraktelig nyere bil...
Så om noen er interresert så er det bare å¨sende ne PM

Tommy Olsen

#38 Tommy

Tommy

    Pirate....

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6300 Innlegg:

Posted 15 June 2005 - 23:00

har nå endelig fått bilen tilbake, og med ny motor... må si en ting at denne bilen er helt annerledes å kjøre.. trekker bedre på lave turtall...mye bedre, starter lettere, går på tomgang..
dette var noe annet folkens... og den skal ikke trimmes en mm...he he

Har tenkt å selge bilen i løpet av høsten, for å kjøpe meg en betraktelig nyere bil...
Så om noen er interresert så er det bare å¨sende ne PM

Tommy Olsen

#39 Tommy

Tommy

    Pirate....

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6300 Innlegg:

Posted 16 June 2005 - 23:00

si meg er det min bil på logoen...synes jeg kjenner igjen bulken i støtfangeren....

Tommy Olsen

#40 Exxon

Exxon

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 740 Innlegg:

Posted 16 June 2005 - 23:00

Det virker som den gamle motoren var tuklet vel mye med.