betenkeligheter rundt min bruk av 160
#21
Posted 12 June 2005 - 23:00
Kjørt mye og lenge
TEAM ANTISTRESS.
Vi tar det med ro....44" er fete dekk, en meter er for lite!!!!!
Ikke lenger ett av de dårligste trialteamene i verden på grunn av Åge
Det er ikke resultatet som teller, men at det tar lang tid og aldri blir helt ferdig
#22
Posted 12 June 2005 - 23:00
For morroskyld målte jeg lufttemperaturen med et industriellt digitalt termometer på en Corolla TD jeg hadde.. Den hadde ikke IC. Opp en lang bakke ble lufta der hele 114 grader C, ved kun 0.5 bar ladetrykk !!!
Så tenk deg da hva den blir med 0.8 eller 1.0 bar ! Det smelter ventiler, ødelegger smøringen, og tar uansett bort all effekt fra motoren...
Gå til høgger'n der finner du sikkert en fin intercooler fra f.eks Peugeot Boxer, Ta med så mye av rørene som mulig også, da har du nesten det som skal til..
hilsen
Gsimon
#23
Posted 12 June 2005 - 23:00
Gjødsler dekka dagli,
men de blir ikke større!?!
Hans Heimdal
915 97 415
#24
Posted 12 June 2005 - 23:00
Tommy Olsen
#25
Posted 12 June 2005 - 23:00
men kan ikke presse den i bakker...da flyr tempen i været!
slipper den heller ned til 60-70 km/t
den er justert litt på turboen og pumpa..men det er jo ingen racer!
hehe..har du med sykkelen også på hengeren siden den veier 2500kg?
#26
Posted 12 June 2005 - 23:00
Når du bytter motor, så hjelper det nok bra, men jeg tror nok at kombinasjonen av 35" og tung henger uansett vil være for mye belastning, selv for en 3,3-liter, som forøvrig er verdens mest slitesterke motor.
Tror forresten ikke at det er noe grunn til å ikke beholde 3" anlegget. Motoren har bare godt av det uansett.
#27
Posted 12 June 2005 - 23:00
Tommy Olsen
#28
Posted 12 June 2005 - 23:00
#29
Posted 12 June 2005 - 23:00
Trenger en personbil.. siden jeg ikke har C1E (har BEC1)
og trenger minst 5 seter...
Valget falt egentlig på Patrol fordi den tålte å trekke tungt... jeg synes også at bilen min er ganske tøff..he he..
Jeg hadde fra før problemer med tomgangen på denne bilen og at den til tider var tungstartet....
Tommy Olsen
#30
Posted 12 June 2005 - 23:00
''Ny'' motor,maks 0,8bar,IC og la dieselpumpa være som den er så er det ittno problem trur je...
Reis på ett elektrodiesel verksted el.lignende å få sjekka timinga på pumpa og dysene også slik at du er sikker på at det er i orden... Feil timing på pumpa vil kunne forårsake ugrei tomgang,lei å starte,ryker å bruker mye diesel plus at det kan skje at motor'n går mye varmere..
Du kan faktisk også få tenningsbank på en dieselmotor å hvis timinga er feil..dette er hard påkjenning for veiv å råder...har erfart det...
Bilen er tøff den Tommy å veldig bra stand virker det som... Lykke til å håper du blir fornøyd med ny motor..
Ittno er umulig,det umulige tar bare mer tid!
#31
Posted 13 June 2005 - 23:00
I denne klassen er det vel ikke noe som er så veldig mye bedre enn Patrol'en til å taue tungt og langt.
Broderen som bor i USA, kjørte tidligere Dodge med Cummings diesel og semihenger land og strand rundt på sør-øst kysten og dette var en mye bedre trekkbil enn noe annet der borte (muligens med unntak av de helt største Big Duallys fra Chevy)
Et punkt som er fint med patrolen, og det er manuelt gir. Har ikke erfaring med automat selv, men har hørt om mye problemer med automat i kombinasjon med tunge hengere. de andre bilene du nevner har jo stort sett automat og jeg er sikker på at du sliter med et større problem med automat-reparasjon nedover i europa enn her hjemme. Vi har tross alt en meget stor andel amerikanske biler i forhold til resten av europa.
Blom - 1990 Hilux X-cab og 2 stk Suki LJ80 - www.hilux4x4.no
#32
Posted 13 June 2005 - 23:00
#33
Posted 13 June 2005 - 23:00
Kopi av melding:
er rett og slett blitt skeptisk til å trekke langt med denne bilen, kanskje uten grunn, men skal som sagt trekke til Ungaren senere i år ca 185 mil hver vei..med samme tunge hengeren...
Tommy Olsen
Opprinnelig postet av Tommy
går helt sikkert bra, men ikke press bilen til mer enn den er ment for.
fS
'92 MB 300 TD Turbo
#34
Posted 13 June 2005 - 23:00
Kopi av melding:
Heisann
Som noen kanskje har fått med seg så har jeg anskaffet meg en 160 for blant annet å trekke løpsbilen rundt, bilen er en lang 160 med 3,3TD motor.
På første lange tur, så fikk jeg motorhavari, bilen har ikke gått varmt så lenge jeg har hatt den, og olje, vann var OK.
Min motor gikk med 3" eksos og oppjustert turbotrykk til ca 1 bar.
Bilen hadde et forholdsvis stort dieselforbruk brukte ca 1,2-1,3 uten last og ca 2-2,5l med henger (2500kg)
Opprinnelig postet av Tommy[/right][/i]
Syns du bunndraget er dårlig, så prøv 2,8-litern i Y60 .. Tragisk.
Jeg dro aldri over 2 tonn med min, men syns den var helt suveren å dra i gang med, selv i ganske så bratte motbakker. Kjørte en del grus på hytta og slikt med den, som var rimelig tungt, og bakkene der er ikke akkurat flate. Jeg syns den dro greit helt ned til 1000 o/min. Det var knapt nødvendig å gi noe gass, uansett last og bakke for å komme i gang.
Forbruket ditt er noe helt annet enn jeg opplevde. Igjen så har jeg ikke dratt 2,5 tonn, men på pen kjøring var den nede i 0,9 , i snitt brukte den 1,0 og med halvannet tonn henger ca. 1,1.
At motoren havarerer når du kjører 2,5 x orginalt ladetrykk kan du kanskje ikke skylde på motoren?
Husk at patrolen er en tung bil (2080 kg, var det vel?), så med last, henger og i det hele tatt er du sikkert oppe i min. 5 tonn. Motoren er tross alt ikke levert med mer enn 110 hk orginalt. 110 hk til 5 tonn... you do the math.
Hvis du ikke greier infinne deg med at et sånt lass bak en sånn motor kommer til å gå som en dass, så har du nok valgt feil bil. Hvis du bare er interessert i å komme fram ,gang etter gang, er patrol 160 helt ypperlig
Forresten så trenger du ikke nødvendigvis så stor bil for å dra henger. Min '92 MB 300 TDT er godkjent for 2100 kg, det er mer enn 160'n min var godkjent for. (Y60n var godkjent for 3500 kg)
fS
'92 MB 300 TD Turbo
#35
Posted 13 June 2005 - 23:00
Kopi av melding:
Heisann
Som noen kanskje har fått med seg så har jeg anskaffet meg en 160 for blant annet å trekke løpsbilen rundt, bilen er en lang 160 med 3,3TD motor.
På første lange tur, så fikk jeg motorhavari, bilen har ikke gått varmt så lenge jeg har hatt den, og olje, vann var OK.
Min motor gikk med 3" eksos og oppjustert turbotrykk til ca 1 bar.
Bilen hadde et forholdsvis stort dieselforbruk brukte ca 1,2-1,3 uten last og ca 2-2,5l med henger (2500kg)
Synes motoren hadde et helt elendig bunndrag, under 2000 rpm kunne jeg bare glemme, slak bakkestart med henger medførte bruk av lavserie..
Nå er jeg kanskje bortskjemt med trekkvogn, men trodde virkelig denne arbeidshesten av en bil ville funke greit.
Jeg trekker tung henger mye, ca 2500 kg. og langt skal til Ungaren senere i år, er dette bilen å bruke til slikt eller bør jeg ha noe nyere rett og slett, det settes i disse dager inn ny motor i bilen, så vi får se hvordan den funker.
Råd og vink mottaes med takk..
Tommy Olsen
Opprinnelig postet av Tommy
fS
'92 MB 300 TD Turbo
#36
Posted 26 June 2005 - 23:00
Kcbabe
#37
Posted 15 June 2005 - 23:00
dette var noe annet folkens... og den skal ikke trimmes en mm...he he
Har tenkt å selge bilen i løpet av høsten, for å kjøpe meg en betraktelig nyere bil...
Så om noen er interresert så er det bare å¨sende ne PM
Tommy Olsen
#38
Posted 15 June 2005 - 23:00
dette var noe annet folkens... og den skal ikke trimmes en mm...he he
Har tenkt å selge bilen i løpet av høsten, for å kjøpe meg en betraktelig nyere bil...
Så om noen er interresert så er det bare å¨sende ne PM
Tommy Olsen
#39
Posted 16 June 2005 - 23:00
Tommy Olsen
#40
Posted 16 June 2005 - 23:00