Gå til innhold



Foto

Tuv dokumenter


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
39 replies to this topic

#1 Bruker fjernet

Bruker fjernet

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 0 Innlegg:

Posted 26 June 2005 - 23:00

Det ligger utrolig billige Rough Country hevesett til min bil på ebay for tiden. Finnes det tuv dokumenter å få tak i til disse, og i så fall hvem kontakter jeg?
Eller er det bare å glemme å få godkjent hevesett i fra USA?


www.ford-project.com
Tom Thorvaldsen
Stolt eier av : 1986 mod. Ford F-150 XLT Lariat

#2 qrush

qrush

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 662 Innlegg:

Posted 26 June 2005 - 23:00

Fins ikke TÜV godkjente hevesett fra usa. Prøver å godkjenne procomp hevesett på min blazer, men det er ikke lett. Det nermeste jeg har fått tak i er ett TÜV dokument på en hel bil med samme type heving som meg. den blir nok garantert ikke godtatt siden det ikke er en test av min bil på mitt chassinr.fish.gifdevil.gifsad.gif

#3 RmB

RmB

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1020 Innlegg:

Posted 26 June 2005 - 23:00

ville heller ha kjøpt hevesett fra norges land hvis man kan spare seg problemer med godkjenning.. koster litt mere men er verdt det etter min mening hvertfall. rotta/hilux33" sliter med dette om dagen, hentet hevesett billig fra usa.. men får du taki papirer så peis på.. blink.gif



#4 Bruker fjernet

Bruker fjernet

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 0 Innlegg:

Posted 26 June 2005 - 23:00

Mye rare regler i norge gitt. Men er det ikke noe som sier at du kan få godkjent disse hevesettene hvis bt kan gjøre jobben for deg? Kan ikke de gå over eventuelle mods og si om dette går eller ikke? Så når Mark Evens skulle registrere den kit bilen sin, så var den en kontrollør som gikk over bilen i det vide og det brede før den ble godkjent, funker ikke dette i norge. Tulleland!


www.ford-project.com
Tom Thorvaldsen
Stolt eier av : 1986 mod. Ford F-150 XLT Lariat

#5 neowulf

neowulf

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 774 Innlegg:

Posted 26 June 2005 - 23:00

du får kjøpt enkeltgodkjenning fra tuv men det koster mye manjanas og tar lang tid



#6 qrush

qrush

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 662 Innlegg:

Posted 26 June 2005 - 23:00

Noen som har hørt om noen som har tatt en enkeltgodkjenning hos TÜV, hva det koster, hvor lang tid det tar osv...

#7 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 26 June 2005 - 23:00

Hehe vet at Det Norske Veritas skal ha 113 000,- +MVA for å godkjenne èn enkelt rattaksling fra en Ford Sierra, som til og med er godkjent fra før!!! http://www.kitcar.no/ [XX(]


If it ain't broken, you haven't been looking good enough!

#8 Bruker fjernet

Bruker fjernet

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 0 Innlegg:

Posted 26 June 2005 - 23:00

Når jeg leser igjennom denne siden blir jeg rett og slett både redd og forbanna. Leste noen brev der ang. motor og alt mulig anna rart som måtte måles og testes. Hvordan blir det for meg da, som skal bytte både motor, girkassa, nytt hjuloppheng, hevesett og diverse andre ting. Hvordan blir det å sette inn en restaurert motor av samme typen da? Har kikke på en helt lik motor som den jeg har i min bil, med samme årstall og specs. Kan jeg bare putte inn denne, eller må denne motorn godkjennes på nytt?
Huff, jeg begynner virkelig å hate norske lover. Tar fra meg alt jeg er glad i den. Alt i fra Hund til bil!


www.ford-project.com
Tom Thorvaldsen
Stolt eier av : 1986 mod. Ford F-150 XLT Lariat

#9 nordmøring

nordmøring

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1193 Innlegg:

Posted 26 June 2005 - 23:00

Du vil vel kunne få mye hjelp og papirer fra Am-car-gjengen, de har BT respekt for. Å bytte til en motor av samme type og spec er tut og kjør, ikke verre en å skifte andre deler.

Beer gives you drain bamage

#10 Bruker fjernet

Bruker fjernet

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 0 Innlegg:

Posted 26 June 2005 - 23:00

Ingen som vet om sider på nettet med kopier av TUV-papirer da? Eller må det være til akkurat min bil, holder det ikke at det er til samme type?


www.ford-project.com
Tom Thorvaldsen
Stolt eier av : 1986 mod. Ford F-150 XLT Lariat

#11 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 27 June 2005 - 23:00

Du har bare lov til å bytte en viss %-andel av bilen før du må betale "oppbyggingsavgift" på den.. Men jeg skal f.ex bytte gearkasse mot en uten lyder, og bakdiff mot en med LSD mm, og dette er ikke noe jeg har tenkt å vise frem. Så lenge det er "samme" delene har det ingenting å si. Går f.ex ikke ant å finne ut at gearkassa di ikke var levert med bilen. På Pajero er gearkasser slitedeler, på lik linje med bremseklosser... blink.gif

Eneste som du MÅ vise for BT er jo dersom du skal endre chassinr eller rammenr o.l.


If it ain't broken, you haven't been looking good enough!

#12 KITT

KITT

    KITT

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 831 Innlegg:

Posted 27 June 2005 - 23:00

Jeg snakket med BT om heving og bytte av motor fra bensin til diesel men da vil han jeg snakket med at jeg måtte gjøre det i 2 oprasjoner så var det helt i orden og det var i arendalB)
Holder nå selv med å sjekke opp i det med TUV godkjenning på større hjul en 35x12.5x16.5 til min `88 subb som allerede er godkjent med hevesett kan ikke kjøre rundt med sykkelhjul heller 265/75x16B)


88`Outdoorsman Suburban/`81 Blazer HD 2WD/`82 Blazer K5 4WD

#13 Renegade

Renegade

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1050 Innlegg:

Posted 15 July 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Kopi av melding:

Så dum som jeg sikkert er, tror jeg faktisk at det er noen minimumskrav deler må følge før de kan selges/brukes.
Hvis ikke kan jo alle kjøpe flattjern og lage fjærpakker selv.
Opprinnelig postet av madman



Det er ikke så dumt, det stilles jo store krav til alle produsenter, hvis noe går galt med produktene deres saksøkes de i hjel ganske kvikt.

Jeg vet ikke, men jeg har inntrykket av at de kan lage hva som helst selv der borte, og kjøre med det. Politiet kan gi dem bot hvis lysa ikke virker og sånt. De har vel noen former for "inspection" der borte og, men har inntrykk av at det går mest på utslipp og sånt, og det er vel hovedsaklig i california de bryr seg om sånt. Men jeg har jo ikke peiling på dette da, har bare ikke inntrykk av at de trenger noen form for papirer for å bevise noe som helst for noen.

Opprinnelig postet av Amund



Det der er en ting jeg har fundert på en stund:

Det finnes fjærfabrikker i Gnore, som kan lage fjærer til både person og lastebiler.
-Er det slik at disse fabrikkene må TÜV godkjenne samtlige fjærer de produserer ?
-Hvilke krav har disse fabrikkene når det gjelder godkjenning av de fjærene de produserer ?
-Har de en form for generell forhåndsgodkjenning ?

Slik jeg oppfatter problematikken rundt fjærbytte, så er det 2 ting: Kvaliteten på fjærene og det faktum at vi som regel ønsker å heve bilen.

Kvaliteten må kunne dokumenteres i material og produksjonsprosessen, mens heving enten må beregnes eller faktisk testes.

Problemet med hevingen er at tyngdepunktet muligens heves, hvilket muligens kan gi endrede kjøre egengskaper. Problemet her, er at tilsynet har ikke kompetanse til å kunne si noe som helst om hvor stor endring i egenskapene som faktisk, muligens kan være trafikkfarlig.

Tenk over følgende: De fleste biler er godkjent for å frakte ting på taket, ofte er det oppgitt hvor mye vekt en kan ha på taket (80-100kg ?)
Hvor kommer dette tallet fra ? Jeg tviler sterkt på at dette er noe som tilsynet/veidirektoratet har kommet frem til, tipper at dette er noe fabrikantene oppgir & som myndighetene da tar for god fisk.

Hvis en så i et tenkt eksperiment kan påvise at en gitt heving (4", 33" + motorbytte i en CJ) endrer tyngdepunktet tilsvarende mye som det å legge de 100 kg'ene på taket, hva da ??
Da vil jeg hevde at den bilen skal kunne godkjennes, med et anmerkning om at det ikke er tillatt med vekt på taket.

Og hvis nå en kan påvise at hevingen ikke endrer kjøregenskapene i det hele tatt, bedre (stivere) fjærer, bedre bremser, samme tyngdepunkt osv. Hva da ? Hva er da igjen av motargumentasjonen ?

Hvis en ser på Rod-folket, så ruller det faktisk etterhvert ganske mange rodd'er på norske veier, med bytte av understell, motor, girkasse, bremser, dekk osv, osv. De fleste av disse bilene vil jeg påstå er langt bedre bygd en fabrikksbygde biler (ref. f.eks. den h!!##!! forstillinga på VW passat eller bremsene som ikke virket i snø/saltslaps).

I tillegg, så har vi problematikken for oss med amerikanske biler:
Hvordan kan det ha seg at biler & utstyr fra USA ikke holder samme standard som for de samme fra Europa (TÜV) ?
(En Jeep GC produsert i Østerike er ok, mens en tilsvarende fra USA er ikke ok). Skal med engang skynde meg å si, at dette siste ble det en endring på i fjor. Da ble regleverket endret, slik at ved import, så er en amerikansk bil i dag godtatt, så lenge den er som standard levert fra fabrikk. Men dette med fabrikk er også noe difust, ref. Jeep lastebilen, div. andre Overlander biler osv.

I det hele tatt, så virker det som om tilsynet/veidirektoratet er i en skikkelig kattepine: på den ene siden så har de manglende ressurser, manglende kompetanse, har levd i sitt eget lille univers osv. På den andre siden, så kommer det krav om å godkjenne ting som høyst åpenbart er godtatt i andre land (ref. Sverige, USA osv.) og da med EU-prinsippene i hånden.

Jeg var en stund optimistisk om at vi når skulle få et regelverk som behandlet ombygginger smidig og effektivft.
Er nok desverre redd for at den nå nedsatte gruppens hovedmandat, er å utarbeide et regelverk som fører til minimalt med arbeid og ansvar for tilsynet (myndighetene).

Hvem var det som sa at vi var den siste sovjetstaten ...
Jeg håper jeg tar feil...


Regards,
PerJ

#14 Bruker fjernet

Bruker fjernet

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 0 Innlegg:

Posted 14 July 2005 - 23:00

Det må da gå ann å åpne for at BT fungerer som et kontrollorgan. Slik at man kan bestille time for at de går over bilen og ser om alt er som det skal være. Så i en episode av "etter eller annet IS BORN" at Mark Evans tok med bilen på det lokale BT, der gikk di over hele bilen, sjekket alt og ga så en dom. Fungerer ikke dette i Norge? Kan ikke BT ta de nødvendige tester for godkjennelse eller ikke?


www.ford-project.com
Tom Thorvaldsen
Stolt eier av : 1986 mod. Ford F-150 XLT Lariat

#15 simon

simon

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1373 Innlegg:

Posted 14 July 2005 - 23:00

Nei, det fungerer ikke slik i Norge ! BT kan, men vil ikke, foreta enkeltgodkjenninger. Dvs enkelte personer hos BT har vært flinke og gjort jobben sin i henhold til loven, men direktoratet har sendt ut et rundskriv i fjor, der de nærmest instruerte BT om å stoppe godkjenning av noe annet enn orginal.

I tillegg har de organisert en såkalt ombyggningsgruppe som skal ha hovedansvaret for slike ting, og de er ikke så velvillig innstilt, for å si det slik. Men dette er ikke noe nytt, det omtales på forumet jevnlig.


DLF vil forøvrig, som eneste parti, gå inn for opphevelse av slike obligatoiriske statlige godkjenningsordninger:
http://www.stemdlf.n...000000000000000



Simon
Wrangler YJ -95 4.0L, aut. 2.5" OME, 33x12.5 BFG MT,W8000, Rocksliders, SYE, Sub til bagasjen

#16 roy hp

roy hp

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 417 Innlegg:

Posted 14 July 2005 - 23:00

en måte å gjøre det på hvis du har en bil før 1975 er og bygge om bilen, eksportere bilen til sverige, godkjenne den dær og importere den tilbake igjen da kan ikke tilsynet si nåt

#17 madman

madman

    Trønder sjø

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 790 Innlegg:

Posted 14 July 2005 - 23:00

Blir da en importert ombygd bil godkjent uansett da?

Synes det er merkelig at deler fra amerika ikke godkjennes på lik linje med det som importeres med tuv papirer.
Amerika har jo også veldig strenge regler ang bil, men er det et seriøst bygg går det an å få ting godkjent der borte.
Men ikke her hjemme nei, gjemme seg bak regler og lovverk, kreve både det ene og andre.
Hva er meningen med å kreve tuv papirer på et skyjacker hevesett?? Hvor mange biler er godkjent i usa med et slikt sett?
Og har da amerikanerne er dårligere produkt/godkjenningsinstans enn f.eks Tyskland?

Er på tide at VI som ønsker å kjøre lovlig og faktiskt BRUKER MYE PENGER på bilene våre begynner å sette krav til de som skal godkjenne dem.

#18 DECEPTICON

DECEPTICON

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 345 Innlegg:

Posted 14 July 2005 - 23:00

har vel kommet en ny regel nå...lik den sverige har om amatør bygge...

gas gas ec 300 selges

#19 Bruker fjernet

Bruker fjernet

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 0 Innlegg:

Posted 14 July 2005 - 23:00

Helt tåpelig at det ikke går ann å gjøre ombygginger på en bil og levere den til kontroll for å godkjenne dette.
Det vil si at i virkeligheten samler vi disse TÜV dokumentene for at det lokale BT skal ha mindre og lettere arbeidsoppgaver det da!!??


www.ford-project.com
Tom Thorvaldsen
Stolt eier av : 1986 mod. Ford F-150 XLT Lariat

#20 simon

simon

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1373 Innlegg:

Posted 14 July 2005 - 23:00

Kopi av melding:
har vel kommet en ny regel nå...lik den sverige har om amatør bygge...


Nei. Men det snakkes om slike regler. Har vært snakket veldig lenge, ja.



Simon
Wrangler YJ -95 4.0L, aut. 2.5" OME, 33x12.5 BFG MT,W8000, Rocksliders, SYE, Sub til bagasjen