Gå til innhold



Foto

Tuv dokumenter


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
39 replies to this topic

#21 madman

madman

    Trønder sjø

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 790 Innlegg:

Posted 14 July 2005 - 23:00

Det hjelper lite å prate, er på tide at BT også innser at
amerikanske papirer er like gode som tuv. Tviler på
at biler i statene blir godkjente for veibruk men jallaprodukter.

#22 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 14 July 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Det hjelper lite å prate, er på tide at BT også innser at
amerikanske papirer er like gode som tuv.
Opprinnelig postet av madman



Hvilke amerikanske papirer?

USA har forskjellige lover per stat. I en del av dem er eneste regel ang. heving at det ikke skal være over x antall tommer mellom bakken og hovedlysa, eller til ramma. USA, land of freedom... på godt og vondt wink.gif

#23 madman

madman

    Trønder sjø

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 790 Innlegg:

Posted 14 July 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Kopi av melding:
Det hjelper lite å prate, er på tide at BT også innser at
amerikanske papirer er like gode som tuv.
Opprinnelig postet av madman



Hvilke amerikanske papirer?

USA har forskjellige lover per stat. I en del av dem er eneste regel ang. heving at det ikke skal være over x antall tommer mellom bakken og hovedlysa, eller til ramma. USA, land of freedom... på godt og vondt wink.gif

Opprinnelig postet av Amund



Papirer, si det. De har vel noe samsvarserklæring eller?
Uansett om de har forskjellige lover fra stat til stat ang heving, så godkjenner de vel ikke alt av heimmekka utstyr for å heve ?
I tilfellet merkelig ettersom de har ganske strenge regler for bilgodkjenning der å. Har vel mer å si at ting er bygd skikkelig fra bunnen av.
Som jeg har sagt før, hva er forskjellen på tuv papir og en evt samsvarserklæring på et hevesett?
Så dum som jeg sikkert er, tror jeg faktisk at det er noen minimumskrav deler må følge før de kan selges/brukes.
Hvis ikke kan jo alle kjøpe flattjern og lage fjærpakker selv.

#24 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 14 July 2005 - 23:00

Kopi av melding:

Så dum som jeg sikkert er, tror jeg faktisk at det er noen minimumskrav deler må følge før de kan selges/brukes.
Hvis ikke kan jo alle kjøpe flattjern og lage fjærpakker selv.
Opprinnelig postet av madman



Det er ikke så dumt, det stilles jo store krav til alle produsenter, hvis noe går galt med produktene deres saksøkes de i hjel ganske kvikt.

Jeg vet ikke, men jeg har inntrykket av at de kan lage hva som helst selv der borte, og kjøre med det. Politiet kan gi dem bot hvis lysa ikke virker og sånt. De har vel noen former for "inspection" der borte og, men har inntrykk av at det går mest på utslipp og sånt, og det er vel hovedsaklig i california de bryr seg om sånt. Men jeg har jo ikke peiling på dette da, har bare ikke inntrykk av at de trenger noen form for papirer for å bevise noe som helst for noen.

#25 Øystein

Øystein

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1655 Innlegg:

Posted 14 July 2005 - 23:00

Kopi av melding:

Jeg vet ikke, men jeg har inntrykket av at de kan lage hva som helst selv der borte, og kjøre med det. Politiet kan gi dem bot hvis lysa ikke virker og sånt. De har vel noen former for "inspection" der borte og, men har inntrykk av at det går mest på utslipp og sånt, og det er vel hovedsaklig i california de bryr seg om sånt. Men jeg har jo ikke peiling på dette da, har bare ikke inntrykk av at de trenger noen form for papirer for å bevise noe som helst for noen.

Opprinnelig postet av Amund



På de fleste produktene jeg har fått fra Statene, så står det "For offroad use only" i forskjellige ordelag. Dermed er produsenten fri fra ansvar hvis folk triller av veien og dreper seg...

#26 Bøen

Bøen

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1019 Innlegg:

Posted 16 July 2005 - 23:00

kan bekrefte at opel comboer med 12 meter stige (3x4m) på taket,endret kjøreegenskaper da det plutselig ble hollywood-effekter fra marshal antigrip dekka i svingene:)

Hi Lux 2.4d 80mod. 33"x12.5x15 ,Chesterfield sofa og takluke

#27 Bruker fjernet

Bruker fjernet

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 0 Innlegg:

Posted 16 July 2005 - 23:00

Snakka med en fyr på BT Hamar og han sa jeg måtte ha TÜV dokumenter på både dekk, bremser og hevesett og at dette passer sammen. Men hvordan blir dette da med å få tak i disse dokumentene. Må jeg ha dokumenter på at alt dette passer sammen? For dette kan bli vanskelig å få tak i. Skal jeg først ha papirer på at dekkene passer bilen, hevesettet passer bilen, dekkene passer hevesettet, bremsene passer bilen, hevesettet passer bremsene, bremsene passer hevesettet osv osv. Eller holder det med å skaffe papirer på at alt passer bilen?


www.ford-project.com
Tom Thorvaldsen
Stolt eier av : 1986 mod. Ford F-150 XLT Lariat

#28 VCE

VCE

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2374 Innlegg:

Posted 18 July 2005 - 23:00

han på BT på hamar er syk og sprø. han lever i sin egen lille rosa (svarte?) verden, og er helt umulig å ha med å gjøre.

PS: dette er min personlige mening og vil ikke stå til rettslig ansvar for.

Jeg har problem med at skiltet mitt bak subber nedi bakken, og bøyer seg, og jeg ville ha et lite skilt bak, men det kan jeg ikke få, for det er visstnok plass til et stort! Jeg prøvde å argumentere med at det er ikke plass, siden det stikker så langt ned, men det ville han ikke høre på!


1988 Chevy Subb 6.2D - th400 - 208 - 315/75-16

Fullsize or no size


#29 Partypatrol

Partypatrol

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 978 Innlegg:

Posted 19 July 2005 - 23:00

Kan det hende at situasjonen svartmales littegranne her for tiden??? Jeg mener: Hvis ting er blitt så firkantet som det sies med tanke på TUV osv, hadde det ikke da hengt en lapp på döra til Artctic Trucks der det sto "stengt"???

En annen ting: Hvis det er tilfelle at orginal fabrikksbygd bil godkjent i USA automatisk må godkjennes i EU, gjelder dette uansett motor? Forurensning osv??

To biler som er meget interessante da vil väre Dodge RAM Powerwagon'en med hevesett, 33", vinsj, kufanger og masse snacks som standard. Og ikke minst: Jeep Rubicon c",)

Noen som har innspill her?? (beklager om jeg dro denne litt off topic folkens)

#30 Partypatrol

Partypatrol

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 978 Innlegg:

Posted 19 July 2005 - 23:00

Og en ting til: Hvis det er slik at den eneste funksjonen til denne nye gruppen er å lese en TUV-bok og så studere noen digitalbilder uten å så mye som å kunne sette seg i bilen det gjelder...da kan vel hele gruppa avskaffes: De digitalbildene kan man vel heller sende rett til Bayern for studium...ellers så tipper jeg at gutta på BGNor klarer å kjenne igjen et OME-sett hvis de få tilsendt bilder av det ferdig montert...

#31 Partypatrol

Partypatrol

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 978 Innlegg:

Posted 19 July 2005 - 23:00

Og ENDA en ting: Nå klikker det for meg snart, hehe...'

Hvordan stiller det seg hvis man hever en bil og forårsaker en ulykke og en smarting sier at det var din skyld fordi hevesettet ikke sto oppfört i vogn kortet.... Kan man ikke da spille BT's spill: Leie seg en rå advokat og hevde at de får BEVISE at hevesettet hadde noe med saken å gjöre...jeg mener: Du er vel uskyldig til bevist skyldig!!! Da er det jo vi som bileiere som kan sitte på gjerdet og si: Bare kom med dokumentasjon du, så skal vi se på saken...hehe

#32 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 19 July 2005 - 23:00

Beviset der er jo at DU som bileier har tuklet med en bil som er typegodkjent. I det du endrer på bilen kan BT (eller heller forsikringsselskapene) si at DU PERSONLIG har gjort noe som garantert må ha hatt ufordelaktig innvirkning på bilens kjøreegenskaper, og du blir sittende med hele regninga.

Så du kommer ikke så langt med den gode advokaten din.


If it ain't broken, you haven't been looking good enough!

#33 Partypatrol

Partypatrol

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 978 Innlegg:

Posted 20 July 2005 - 23:00

Dette blir jo veldig teoretisk da...men: Hvis han råe advokaten da sier...ja, bilen var höyere enn orginalt, men den hadde ikke höyere tyngdepunkt enn om en orginal bil hadde värt lastet med, hva vet jeg, sprettballer helt opp til taket.... Skal ikke da påtalemyndighetene bevise at dette ikke stemmer????

#34 Torgeir13

Torgeir13

    Spekulant

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 922 Innlegg:

Posted 13 August 2005 - 23:00

Hva med at alle dere som har tuv godkjenninger liggende, scanner de og legger de ut her slik at vi andre kan laste de ned, printe de ut å få godkjent doningen?? neppe lovlig, men hva er vell lovlig her til lands. Det er uansett ikke du som legger ut dokumentet men han som laster det ned å bruker det som er ansvarlig hvis noe skulle dukke opp.

#35 Torgeir13

Torgeir13

    Spekulant

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 922 Innlegg:

Posted 13 August 2005 - 23:00

Jeg har tuv godkjenning for et kn filter liggende som jeg gjerne scanner å legger ut slik at andre å kan ha nytte av det. Den er foresten på tysk, er alle det?

#36 qrush

qrush

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 662 Innlegg:

Posted 13 August 2005 - 23:00

TÜV er tysk, så ja, regner med at alle originale dokumenter er på tysk

#37 Torgeir13

Torgeir13

    Spekulant

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 922 Innlegg:

Posted 13 August 2005 - 23:00

hmmm... gutta på biltilsynet her er ikke stødig i tysk. Kanskje hvis jeg modifiserer luftfilter godkjenninga litt på pc`n.

#38 VCE

VCE

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2374 Innlegg:

Posted 13 August 2005 - 23:00

Kopi av melding:
hmmm... gutta på biltilsynet her er ikke stødig i tysk. Kanskje hvis jeg modifiserer luftfilter godkjenninga litt på pc`n.

Opprinnelig postet av Torgeir13




kjipt om de skulle sende de inn for verifisering eller bestille kopi direkte fra tryskland...

dok.falsk er dumt og ULOVLIG!


1988 Chevy Subb 6.2D - th400 - 208 - 315/75-16

Fullsize or no size


#39 Stefan E.

Stefan E.

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 956 Innlegg:

Posted 13 August 2005 - 23:00

Hadde her om dagen en POSITIV opplevlse med det lokale biltilsynet. smile.gif Har mange ganger tidligere ringt og spurt teknisk (da havner man på forskjellige steder alt etter hvem som har "vakt" den dagen) angående heving, og har ALLTID blitt møtt med følgende: Heving gir høyere tyngdepunkt, som øker veltefaren, som igjen må kompanseres med økt sporvidde. Og DET går ikke an å gjøre mer enn tot 15 mm, hvis ikke bilfabrikanten godkjenner det. Så dermed er det bare å glemme!fish.gif

Vel, han jeg pratet med personlig hos det lokale tilsynet, mente at det var feil, og et tullete svar å gi. Selvfølgelig holdt jeg på å ramle av stolen, men etter å ha summet meg litt fortsatte den hyggelige samtalen. Han forklarte at de hadde mye å forholde seg til, og at kravene til dokumentasjon hadde økt den senere tiden, noe som gjorde arbeidet deres mer tidkrevende dersom de skulle godkjenne noe utenom det vanlige. Men han mente at det meste var mulig å få til, hvis man gjorde det skikkelig, og hadde en dialog med dem, gjerne fra før man begynte og hele veien underveis. Så kunne de komme å titte av og til, og da skulle det meste la seg gjøre.

I forb. men min Land Cruiser ble det nevnt tanker om SPOA, og det er vel noe som normalt ikke er greit å få godkjent. Men et tips fra han, var å prøve å finne en bil som var godkjent med den typen ombygging, og skaffe den samme dokumentasjonen som den vedkommende bileier hadde brukt for å få bilen godkjent. Fikk man disse papirene var det en grei sak å godkjenne bilen, forutsatt at ting ble gjort på samme måten.

Dette strides jo de lærde om, men det var i alle fall det han sa. Helst burde den bilen befinne seg innen europa, da gjorde EU og de greiene der at en bil som var godkjent f.eks i sverige, danmark eller tyskland, også automatisk ville kunne godkjennes her hjemme, da reglene var like. Han var HELT enig i mitt argument om at det sannsynligvis var like farlig å kjøre en hevet bil i andre land som det var her hjemme. Når det gjaldt biler i USA ble det verre, pga at reglene ikke var like. Poenget uansett var at om en bil innen EU var godkjent et eller annet sted, så hadde de som godkjente den bilen første gangen tatt på seg ansvaret for at det var sikkert. Dermed ble på en måte det standarden, og alle biler med samme ombygging kunne automatisk godkjennes med den samme dokumentasjonen da ansvaret i alle fall lå på den som FØRST hadde godkjent kjøretøyet.

Verre ble det om man skulle gjøre noe ingen før hadde gjort. Da kunne det bli VELDIG vanskelig ettersom de ikke ville godkjenne noe uten å være sikker i sin sak. Altså pga at de da "tok ansvaret " på en måte. Og her kom altså kravene til dokumentasjon inn. De hadde selvfølgelig mulighet til å godkjenne på eget initiativ, men de gjorde de svært sjelden, og omtrent aldri på større og omfattende ombygginger.

Nå er det selvfølgelig langt fra nesen til stortåa, og mange kan nok være vanskelige å ha med å gjøre, men i alle fall ble det tent et aldri så lite håp! I hvert fall for meg...wink.gif

Forresten artig å treffe på en "sånn" mann som innrømte at han syntes det var gøy med folk som hadde bil som hobby, og bygde om litt og sånn! Selvfølgelig var det ikke han som hadde med ombygginger å gjøre på denne stasjonen, men han hadde jo vært i gamet i mange år og hadde vært med på å godkjenne taksenka volvo 240 med V8.

-Toyota Corollux 2,2d
-83 Toyota LandCruiser HJ60
-Subaru 1800 Turbo stv (konebil)
-44 GMC CCKW 6x6 tipp
-2 stk gamle Opel.
user posted image


"Valplaus, men ikkje motlaus!"

#40 Torgeir13

Torgeir13

    Spekulant

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 922 Innlegg:

Posted 13 August 2005 - 23:00

Hørtes lovende ut. Fikk litt mere pågangsmot der. Va på tur å gi opp hele tanken om zuki 413 cab med store hjul, heving, 1,9TDI og samurai akslinger (helst hilux akslinger, men blir nok litt i drøyeste laget) . Skal få d til, vet ennå bare ikke helt hvordan.