Gå til innhold



Foto

SFOOR


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
42 replies to this topic

#1 Eon280

Eon280

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 434 Innlegg:

Posted 03 July 2005 - 23:00

Sitter og leser Vi Menn Bil uke 26, og der står det en artikkel om en ny sentral gruppe som skal stå for godkjenning ut over det vanlige.
    Gruppen kalles SFOOR ( Spesialgruppe for ombygde, oppbygde og reparerte kjøretøy ).
    Står de skal ta seg av søknader om større prosjekter og gi trafikkstasjonen råd om godkjenning.
      Formålet er selvfølgelig at det blir lik behandling for alle på alle starsjoner! og forhindre kødannelse på " snille " starsjoner.
        Så en skulle da tro at heving og større hjul på bil skal gå under begrepet " større prosjekt ", som igjen skulle medføre at en får en presedens på hvor mye en kan heve en bil og hvor store hjul de godkjenner i og med det er den samme gruppen som skal ta seg av alle søknader for hele landet fra nå av.
          Står også nevnt i artikkelen at det er godkjent flere kitcar i norge etter at den gruppen startet, noe som hvar rimelig umulig før.
            Noen som har hørt om den gruppen ?
              Gruppen har til og med hvert på studietur til England og Sverige for og se på praksisen der for godkjenning av spesielle bilbygg.
              Så kansje det er håp i fremtiden cool.gif

              280GE

              #2 qrush

              qrush

                Grand offroader

              • Medlem
              • PipPipPipPip
              • 662 Innlegg:

              Posted 04 July 2005 - 23:00

              Dette er for dårlig! Det å høre fra folk som ikke har sett bilen engang si at den kan ikke godkjennes. Det hadde hvert bedre om BT kunne teste bilen selv. Når man da bestiller en Enkeltgodkjenning av en bil kunne de istede for å sende dokumentasjon og bilder til andre sia av landet, gjøre det omvendt, sende en SFOOR-mann som var spesialisert på dette med ombygginger for å se på bilen og teste den sammen med BT på den trafikkstasjon det gjelder. SÅ kunne de kommet med en utalelse om hvorhvidt den kan godkjennes eller ikke. Da hadde ihvertfall jeg følt jeg hadde fått ett mer skikkelig svar som var på grunnlag av noe annet enn bare dokumentasjon. Sånn som det er nå virker det som om at de ikke gidder å gjøre noe med saken med mindre de kan lesa seg til at det er greit på et ark.devil.gifmad.gif

              #3 simon

              simon

                Skogens Konge

              • Medlem
              • PipPipPipPipPip
              • 1373 Innlegg:

              Posted 03 July 2005 - 23:00

              Jada, det er en gruppe som desverre ikke består av trøndere. Det kan komme noe bra ut av det, men det er også en fare for at det blir strammet inn, dvs at praksisen på de verste stasjonene blir lagt til grunn.

              Amcar jobber meget hardt for å komme til ordet i denne sammenhengen, snakket med Kjetil Streistrup (daglig leder Amcar) om dette i går på Independende Day-feiringen i Frognerparken.


              Simon
              Wrangler YJ -95 4.0L, aut. 2.5" OME, 33x12.5 BFG MT,W8000, Rocksliders, SYE, Sub til bagasjen

              #4 Roger Myhre

              Roger Myhre

                Sveiser

              • Medlem
              • PipPipPipPip
              • 734 Innlegg:

              Posted 03 July 2005 - 23:00

              Har ikke hørt om dette før nei, men får håpe de tar en "studietur" til island også slik at de lærer litt om ombygging av grombiler! Er vel der spisskompetansen for ombygging av 4x4 biler i europa sitter!!
              Mvh

              #5 qrush

              qrush

                Grand offroader

              • Medlem
              • PipPipPipPip
              • 662 Innlegg:

              Posted 03 July 2005 - 23:00

              Jeg har hørt om SFOOR. Når jeg skulle godkjenne min heva blazer ble bilen min tatt bilde av og bilder og dokumentasjon ble sendt over til SFOOR. 3 uker senere ringte jeg inn til BT og de sa at de hadde fått svar. Og gjett hva det blei: Blangt NEI:fish: Da hadde jeg samsvarserklæring fra BGnor, den underkjente de:fish:, men jeg hadde også med dokumentasjon fra amcar. Den hadde ikke biltilsynet greid å sende over samtidig med det andre. Så det måtte ettersendes:angry:devil.giffish.gifsad.gif
              På BT sa de at hvis denne gruppa sa nei var det nei, ikke noe å gjøre med. De sa også at noe var blitt lettere å få godkjent andre ting var blitt verre, tipper heving datt under den kategorien, verre.

              Personlig syns jeg dette blir feil å komme til et BT på stikk motsatt side av landet i forhold til SFOOR for å godkjenne en ombygging, og det BT sier da er at: Vi kan ikke gjøre noe før SFOOR har sagt si mening. Og da skal det lissom bli tatt bilder av bilens understell og så skal det sendes langt vekk til folk som ikke engang har sett bilen i virkligheten. Hva kan de få sjekka da, ikke en dritt, bilen er jo ikke der. Og da skal de si om BT skal godkjenne eller ikke. Det må jo være bedre å få fysisk sjekka bilen enn bare å se på bilder og lesa seg til hva som er godkjent og ikke. Egentlig virker det som om man selv godkjenner bilen, det eneste BT gjør er å lese av det du har greid å opparbeide av dokumentasjon og hvis det er tilfredstillende kan de godkjenne. Jeg tror at de ikke kan kontrollere de ombygde bilene selv fordi de ikke tør å ha det på seg, de skal ha ryggen fri i enhver situasjon. Derfor skubber de det fra seg og velger å ikke ha noe med det å gjøre.
              De sier til meg hadde jeg hatt TÜV godkjent bilen kunne de ha skrevet ombygginga inn i vognkortet uten mer spørmål, men hvorfor i allverden skal jeg måtte dra til utlandet for å godkjenne bilen? Det er fullt mulig å sjekke det her til lands, men de vil helst ikke gjøre det.

              Håpløst spør du meg, det er ikke blitt noe bedre med godkjenning ang hevig etter SFOOR kom, nermere tvert imot:fish:mad.gif

              #6 Raymond

              Raymond

                Skogens Konge

              • Medlem
              • PipPipPipPipPip
              • 1699 Innlegg:

              Posted 04 July 2005 - 23:00

              I Sverige er "enkle" ombygginger ENDA verre å få godkjent enn her i Sovjetstaten Norge. Mener at de ikke har godtatt TUV-papirer engang.... I Sverige kjører de også hardt på dette med "helfordonsgodkjennande", dvs. at bilen IKKE kan bygges om fra slikt den ble levert fra fabrikken. Kan vel omtrent ikke sette på klistremerker.... Men du har en mulighet i Sverige, og det er neo som heter "ommbygd fordon". For å få en bil godkent som det så må såogså mye ha blitt bygd om. Ref. 4Whelldrive som bygde om en Jeep TJ med hevesett og store hjul. De prøvde vel omtrent ALT for å få godkjent den, men ikke sjangs. Det de til slutt måtte gjøre var å bygge om til skivebremser bak. Da var den bygd om nok til å klassifiseres som ommbygd fordon. Må da gjennom litt diverse som bremsetester osv. men det blir testet av uavhengige sk. SFO godkjenningsmenn. Da var det ikke noe problem lenger. Svenskene kan altså få godkjent gudhjelpe meg nesten hva som helst hvis de altså bare bygger om NOK!

              -Raymond, formann i Kortitdsminneforeningen Kort.
              -88 Jeep YJ 4.0 HO #IT`S ALIVE!!!# 33" BFG MT 4" Procomp 7" Warnflares
              -Rocky B230, Nå har`n Hiluxaksler og 35" på Beadlockfelger

              #7 Blom

              Blom

                Fullstendig uautorisert terrengbilbygger

              • Medlem
              • PipPipPipPipPipPip
              • 3571 Innlegg:

              Posted 03 July 2005 - 23:00

              Har fått noen svar fra SFOOR nå og de er veldig glade i dokumentasjon fra uavhengige laboratorium (les TUV). Alt annet er det nei til, virker det på meg.

              F.eks. spørsmål om 2" forlengede sjakler bak så krevde de fabrikkdokumentasjon eller TUV papirer på dette også.
              Fikk også svar fra Hr. Bakkevig som er lederen i SFOOR og han henviste til forskriftenes § 13 angående endring av rulleomkrets og sporvidde og sa at her var det spesifikt anvist at man skulle ha dokumentasjon fra fabrikk eller uavhengig laboratorium for å kunne fravike 5 % regelen og 15 mm sporviddeforandring.
              § 7.2 der det står at det BT selv kan kontrollere innenfor rimelighetens grenser gjaldt ikke når det i § 13 stod spesifikt at dokumentasjon skulle fremlegges. Dette var noe de ikke kunne gå utenfor.

              Kopi av hans svar angående dette er her : (dette er kun en del av hans hele svar til meg)
              Det er helt korrekt at denne åpner for vurdering av trafikkstasjonene ifb. med bla. ombygging. Men, denne paragrafen må selvsagt leses i sammenheng med resten av KtF.
              Når det gjelder dekk/felg så må også det som står i §13-1 pkt. 6 med underpunkter legges til grunn. I denne pargrafen som omhandler bytte av dekk/felg så er det lagt som ett ufravikelig krav at rulleomkretsen skal være innenfor +/-5% i forhold til den opprinnelige dekkdimensjonen fabrikanten har utstyrt kjøretøyet med. Andre endringer skal dokumenteres av fabrikant eller uavhengig laboratorium(eks. TÜV).
              Her har altså dette kapittelet en spesifikk beskrivelse av hvilken dokumentasjon som MÅ fremlegges og hvilke krav som skal oppfylles. Ett spesifikt krav om dokumentasjon kan da ikke settes til side. Når kap. 13 krever enn viss type dokumentasjon ved skifte av dekk/felg så må dette legges til grunn.



              Blir dette normen fremover, så blir det langt mellom godkjenningene vi har sett så langt, eller at man kun kan bygge på de delene som er TUV godkjent.
              Videre ser det ut som at noen, eller flere, har begynt å bruke TUV papirer til andre deler enn papirene er ment for. Dette medfører at BT i de fleste tilfellene vil kreve bekreftelse fra TUV i Tyskland på at pairene faktisk er ekte før de vil godta TUV papirer.

              Så generelt vil det nå se ut som at det er en kraftig innskjerping på både hva som blir godkjent og kvaliteten på ombygningene. For vår del vil det da være viktig å prøve å få dette til å bli en overgangsfase og med det mener jeg at vi må bygge gode biler med god kvalitet. Ikke noe lureri, slik at dette blir enda mer innskjerpet. Kun ved å være vårt eget ansvar bevisst kan vi få dette til å bli mykere igjen, inntill SFOOR får et såpass godt erfaringsgrunnlag på ombygde 4x4's til at de ser at dette faktisk går bra.

              Selv har jeg en artig sak gående med dem nå på 87 modell Hiluxen min nå, nemlig sporviddeforandring. jeg søkte om å få bytte fra original bakaksel til den bredere bakakselen fra 1989-1997 modellene, denne er ca. 7 cm bredere. Dette var det blankt nei til uten dokumentasjon iht. § 13 som nevnt over.
              Nå er det slik at det finnes TUV godkjente spacere å få kjøpt, disse bredder 30 mm på hver side. Så det skal bli artig å se om de på bakgrunn av bruk av spacere også kan tillate felger med 30 mm sporviddeforandring (f.eks. 8x15 med ET-20 eller 10x15 med ET-32) eller om jeg kan få bytte til den bredere bakakselen og bruke felger med ET0 i innpress bak og spacere foran... Normalt sett vil man jo anta at man kommer til samme resultat ved å bruke felger som bredder 30 mm som å bruke spacere, men den som lever, får se !!



              Blom - 1990 Hilux X-cab og 2 stk Suki LJ80 - www.hilux4x4.no

              #8 Go-carter

              Go-carter

                Offroader

              • Medlem
              • PipPipPip
              • 373 Innlegg:

              Posted 03 July 2005 - 23:00

              hvor mye koster det egentlig å få ting tüv-godkjent?

              Kan tenke meg en ganske stor sum...

              Land Rover 109" Ex-mil


              #9 Bruker fjernet

              Bruker fjernet

                Nytt medlem

              • Medlem
              • Pip
              • 0 Innlegg:

              Posted 04 July 2005 - 23:00

              Hva er det man trenger tuv papirer på for å få den godkjent da? Hevesett og bremser holder det? Trenger man noe papirer for å bevise at dekkene passer til biltypen også ?


              www.ford-project.com
              Tom Thorvaldsen
              Stolt eier av : 1986 mod. Ford F-150 XLT Lariat

              #10 Bruker fjernet

              Bruker fjernet

                Nytt medlem

              • Medlem
              • Pip
              • 0 Innlegg:

              Posted 04 July 2005 - 23:00

              Jeg mente selvfølgelig hva man trenger av godkjenning for å sette på større dekk.


              www.ford-project.com
              Tom Thorvaldsen
              Stolt eier av : 1986 mod. Ford F-150 XLT Lariat

              #11 MoNiTo

              MoNiTo

                Grand offroader

              • Medlem
              • PipPipPipPip
              • 759 Innlegg:

              Posted 04 July 2005 - 23:00

              hadde man trengt TüV på at dekktypen passet til biltypen, tror jeg det skulle vært temmelig umulig å skifte til vinterdekk her i landet:DB)





              #12 Bruker fjernet

              Bruker fjernet

                Nytt medlem

              • Medlem
              • Pip
              • 0 Innlegg:

              Posted 04 July 2005 - 23:00

              Du hadde vel ikke så vanskeligheter med å forstå at jeg mente dekk som gikk utenfor -+5%? Du kan vel ikke sammenligne et bytte til vinterdekk innen samme størrselsen, med å bytte til f.eks 38" dekk?! Hvorfor skal det være så umulig å tro at de kan forlange papirer på at dette er en dekkstørrelse som passer bilen?



              www.ford-project.com
              Tom Thorvaldsen
              Stolt eier av : 1986 mod. Ford F-150 XLT Lariat

              #13 nordmøring

              nordmøring

                Skogens Konge

              • Medlem
              • PipPipPipPipPip
              • 1193 Innlegg:

              Posted 04 July 2005 - 23:00

              Finnes en referanse en plass i forskriften til noe som heter "TUV raederklatalog" eller noe sånt. Dette er en oversikt som viser hvilke dekk/felg kombinasjoner TUV godkjenner til diverse biler. Har ikke klart å finne denne på nett eller i papirform, men nå blir jo denne høyaktuell! Får prøve en mail til TUV kanskje!?

              Beer gives you drain bamage

              #14 Roger Myhre

              Roger Myhre

                Sveiser

              • Medlem
              • PipPipPipPip
              • 734 Innlegg:

              Posted 04 July 2005 - 23:00

              BLOM- Les dette: Angående sporviddeforandring bak mener jeg helt bestemt og med omtrent 100% sikkerhet at HiLux dobbeltcabiner fra 89-mod på Island (den med stiv foraksel) er levert med den breie bakakslingen med 11" tromler bak!! Den har samme foraksel som min 84-mod, men med ventilerte skiver (BJ75) og calippere fra samme bil eller IFS hilux.
              Lars (Toy 1 ) bruker også samme foraksel på sin 96-mod med SAS.. Men han bytta til smale bakakselen da han bygde om da vi mente det måtte bli riktig, men nei.. Bilen ble mye smalere bak enn den/ de to Islandske HiLux dobbeltcabinerne (med stiv foraksling) som gikk i Trondheim for et par år siden (de Islandske Dobbeltcabinerne er jo levert fra fabrikk med stiv foraksel )
              Ergo: Kan du dokumentere at den nyere typen HiLux enn den du har er levert med samme foraksling som du har men med den breiere bakakslingen er du et stykke på vei.. Du kan jo prøve å sjekke om 4Runner 84-89 mod. har smale eller breie bakakselhylsa
              Mvh

              #15 Amund

              Amund

                4x4-Høvding

              • Medlem
              • PipPipPipPipPipPip
              • 8481 Innlegg:

              Posted 04 July 2005 - 23:00

              Kopi av melding:
              Finnes en referanse en plass i forskriften til noe som heter "TUV raederklatalog" eller noe sånt. Dette er en oversikt som viser hvilke dekk/felg kombinasjoner TUV godkjenner til diverse biler.
              Opprinnelig postet av nordmøring



              Høres supert ut, men jeg tror ikke det er vits i å håpe på at det står noe større enn 265/70-16 der noe sted... mad.gif tyskere er ikke akkurat rå på hjulstørrelser.. og tyske myndigheter er vel strengere enn norske.

              #16 Blom

              Blom

                Fullstendig uautorisert terrengbilbygger

              • Medlem
              • PipPipPipPipPipPip
              • 3571 Innlegg:

              Posted 04 July 2005 - 23:00

              Har en bekjent som eier den lyseblå Islandstrucken som har vært i Trondheim tidligere (den som raste motoren), så der kan man jo se etterhvert smile.gif

              Han skal forresten snart inn til BT og vise den nå, etter en kraftig oppussing. Skal bli spennende å se om han får skilter på den. men hvis han gjør det, så har jeg ikke den største Luxen på veien med skilt på her i byen mer smile.gif smile.gif

              Roger - litt utforbi tema her nå, men er det riktig at Roall, RORY, satte IFS calippere og HJ60 ventilerte skiver på sin LJ73 foraksel og er dette bolt-on ? Bør man bytte til FJ80 hovedsylinder i kombinasjon med de større tromlene bak i så fall ??


              Blom - 1990 Hilux X-cab og 2 stk Suki LJ80 - www.hilux4x4.no

              #17 Raymond

              Raymond

                Skogens Konge

              • Medlem
              • PipPipPipPipPip
              • 1699 Innlegg:

              Posted 04 July 2005 - 23:00

              Er det rart at folk dropper å godkjenne å kjører så lenge det går???

              -Raymond, formann i Kortitdsminneforeningen Kort.
              -88 Jeep YJ 4.0 HO #IT`S ALIVE!!!# 33" BFG MT 4" Procomp 7" Warnflares
              -Rocky B230, Nå har`n Hiluxaksler og 35" på Beadlockfelger

              #18 junkern

              junkern

                Skogens Konge

              • Medlem
              • PipPipPipPipPip
              • 1451 Innlegg:

              Posted 04 July 2005 - 23:00

              Dette nye greiene som har kommet nå er kun ytterligere sløsing av våre skattepenger, og er kun opprettet for å gjøre det enda vanskeligere for slike som oss:devil:devil.gif. Alt annet er feil:devil:For de fremtidige bilene jeg evt. kommer til å bygge opp, så vil det i hvertfall bli gjort på ekleste vis slik at en har tapt minst mulig penger/tid dersom bilen må bygges om til orginalstand igjen. Synes det er vanvittig tåpelig at myndighetene skal gjøre ting så vanskelig. Jeg kommer i hvertfall til å drite tvert i hele godkjenningen av fremtidige biler, men det er jo ikke akkurat bra det heller. Det går jo an å snu debatten litt også; er det noen som har hørt om noen firehjulstrekker som har blitt godkjent av denne nye idiotkommisjonen?

              #19 CXT

              CXT

                Grand offroader

              • Medlem
              • PipPipPipPip
              • 618 Innlegg:

              Posted 04 July 2005 - 23:00

              jeg må bare spørre om en ting.
              hvordan er det med med sånne lover i sverige??

              Jeg er ikke gal,det har stemmen i hode mitt sagt..
              ---- har bytta bruker navn fra andersr66 til CXT ----

              #20 Roger Myhre

              Roger Myhre

                Sveiser

              • Medlem
              • PipPipPipPip
              • 734 Innlegg:

              Posted 05 July 2005 - 23:00

              Hei Blom: Jeg har også hørt at Roall satte HJ60 skiver på sin 73. Dette kan jeg ikke bekrefte, men jeg og Toy1 bruker skiver fra BJ75 (mener det er det, men kan sjekke) sånn bergingsbil med 9" diff. og Calipere fra IFS.(eneste hysj-hysj er at en må slipe ned fremste kjøleribba/forsterkninga på Calippern) Dette trur jeg en unngår på BJ75 og HJ60 pga. at navet er tykkere slik at hjulet kommer litt lengre ut og ikke tar borti Calippern.
              Hvis Roall sier han bruker60-skiver stemer dette sikkert og da er det nok samme skivene jeg og lars har!!
              Mvh