280GE
SFOOR
#1
Posted 03 July 2005 - 23:00
280GE
#2
Posted 04 July 2005 - 23:00
#3
Posted 03 July 2005 - 23:00
Amcar jobber meget hardt for å komme til ordet i denne sammenhengen, snakket med Kjetil Streistrup (daglig leder Amcar) om dette i går på Independende Day-feiringen i Frognerparken.
Simon
Wrangler YJ -95 4.0L, aut. 2.5" OME, 33x12.5 BFG MT,W8000, Rocksliders, SYE, Sub til bagasjen
#4
Posted 03 July 2005 - 23:00
Mvh
#5
Posted 03 July 2005 - 23:00
På BT sa de at hvis denne gruppa sa nei var det nei, ikke noe å gjøre med. De sa også at noe var blitt lettere å få godkjent andre ting var blitt verre, tipper heving datt under den kategorien, verre.
Personlig syns jeg dette blir feil å komme til et BT på stikk motsatt side av landet i forhold til SFOOR for å godkjenne en ombygging, og det BT sier da er at: Vi kan ikke gjøre noe før SFOOR har sagt si mening. Og da skal det lissom bli tatt bilder av bilens understell og så skal det sendes langt vekk til folk som ikke engang har sett bilen i virkligheten. Hva kan de få sjekka da, ikke en dritt, bilen er jo ikke der. Og da skal de si om BT skal godkjenne eller ikke. Det må jo være bedre å få fysisk sjekka bilen enn bare å se på bilder og lesa seg til hva som er godkjent og ikke. Egentlig virker det som om man selv godkjenner bilen, det eneste BT gjør er å lese av det du har greid å opparbeide av dokumentasjon og hvis det er tilfredstillende kan de godkjenne. Jeg tror at de ikke kan kontrollere de ombygde bilene selv fordi de ikke tør å ha det på seg, de skal ha ryggen fri i enhver situasjon. Derfor skubber de det fra seg og velger å ikke ha noe med det å gjøre.
De sier til meg hadde jeg hatt TÜV godkjent bilen kunne de ha skrevet ombygginga inn i vognkortet uten mer spørmål, men hvorfor i allverden skal jeg måtte dra til utlandet for å godkjenne bilen? Det er fullt mulig å sjekke det her til lands, men de vil helst ikke gjøre det.
Håpløst spør du meg, det er ikke blitt noe bedre med godkjenning ang hevig etter SFOOR kom, nermere tvert imot:fish:
#6
Posted 04 July 2005 - 23:00
-Raymond, formann i Kortitdsminneforeningen Kort.
-88 Jeep YJ 4.0 HO #IT`S ALIVE!!!# 33" BFG MT 4" Procomp 7" Warnflares
-Rocky B230, Nå har`n Hiluxaksler og 35" på Beadlockfelger
#7
Posted 03 July 2005 - 23:00
F.eks. spørsmål om 2" forlengede sjakler bak så krevde de fabrikkdokumentasjon eller TUV papirer på dette også.
Fikk også svar fra Hr. Bakkevig som er lederen i SFOOR og han henviste til forskriftenes § 13 angående endring av rulleomkrets og sporvidde og sa at her var det spesifikt anvist at man skulle ha dokumentasjon fra fabrikk eller uavhengig laboratorium for å kunne fravike 5 % regelen og 15 mm sporviddeforandring.
§ 7.2 der det står at det BT selv kan kontrollere innenfor rimelighetens grenser gjaldt ikke når det i § 13 stod spesifikt at dokumentasjon skulle fremlegges. Dette var noe de ikke kunne gå utenfor.
Kopi av hans svar angående dette er her : (dette er kun en del av hans hele svar til meg)
Det er helt korrekt at denne åpner for vurdering av trafikkstasjonene ifb. med bla. ombygging. Men, denne paragrafen må selvsagt leses i sammenheng med resten av KtF.
Når det gjelder dekk/felg så må også det som står i §13-1 pkt. 6 med underpunkter legges til grunn. I denne pargrafen som omhandler bytte av dekk/felg så er det lagt som ett ufravikelig krav at rulleomkretsen skal være innenfor +/-5% i forhold til den opprinnelige dekkdimensjonen fabrikanten har utstyrt kjøretøyet med. Andre endringer skal dokumenteres av fabrikant eller uavhengig laboratorium(eks. TÜV).
Her har altså dette kapittelet en spesifikk beskrivelse av hvilken dokumentasjon som MÅ fremlegges og hvilke krav som skal oppfylles. Ett spesifikt krav om dokumentasjon kan da ikke settes til side. Når kap. 13 krever enn viss type dokumentasjon ved skifte av dekk/felg så må dette legges til grunn.
Blir dette normen fremover, så blir det langt mellom godkjenningene vi har sett så langt, eller at man kun kan bygge på de delene som er TUV godkjent.
Videre ser det ut som at noen, eller flere, har begynt å bruke TUV papirer til andre deler enn papirene er ment for. Dette medfører at BT i de fleste tilfellene vil kreve bekreftelse fra TUV i Tyskland på at pairene faktisk er ekte før de vil godta TUV papirer.
Så generelt vil det nå se ut som at det er en kraftig innskjerping på både hva som blir godkjent og kvaliteten på ombygningene. For vår del vil det da være viktig å prøve å få dette til å bli en overgangsfase og med det mener jeg at vi må bygge gode biler med god kvalitet. Ikke noe lureri, slik at dette blir enda mer innskjerpet. Kun ved å være vårt eget ansvar bevisst kan vi få dette til å bli mykere igjen, inntill SFOOR får et såpass godt erfaringsgrunnlag på ombygde 4x4's til at de ser at dette faktisk går bra.
Selv har jeg en artig sak gående med dem nå på 87 modell Hiluxen min nå, nemlig sporviddeforandring. jeg søkte om å få bytte fra original bakaksel til den bredere bakakselen fra 1989-1997 modellene, denne er ca. 7 cm bredere. Dette var det blankt nei til uten dokumentasjon iht. § 13 som nevnt over.
Nå er det slik at det finnes TUV godkjente spacere å få kjøpt, disse bredder 30 mm på hver side. Så det skal bli artig å se om de på bakgrunn av bruk av spacere også kan tillate felger med 30 mm sporviddeforandring (f.eks. 8x15 med ET-20 eller 10x15 med ET-32) eller om jeg kan få bytte til den bredere bakakselen og bruke felger med ET0 i innpress bak og spacere foran... Normalt sett vil man jo anta at man kommer til samme resultat ved å bruke felger som bredder 30 mm som å bruke spacere, men den som lever, får se !!
Blom - 1990 Hilux X-cab og 2 stk Suki LJ80 - www.hilux4x4.no
#8
Posted 03 July 2005 - 23:00
Kan tenke meg en ganske stor sum...
Land Rover 109" Ex-mil
#9
Posted 04 July 2005 - 23:00
www.ford-project.com
Tom Thorvaldsen
Stolt eier av : 1986 mod. Ford F-150 XLT Lariat
#10
Posted 04 July 2005 - 23:00
www.ford-project.com
Tom Thorvaldsen
Stolt eier av : 1986 mod. Ford F-150 XLT Lariat
#11
Posted 04 July 2005 - 23:00
#12
Posted 04 July 2005 - 23:00
www.ford-project.com
Tom Thorvaldsen
Stolt eier av : 1986 mod. Ford F-150 XLT Lariat
#13
Posted 04 July 2005 - 23:00
Beer gives you drain bamage
#14
Posted 04 July 2005 - 23:00
Lars (Toy 1 ) bruker også samme foraksel på sin 96-mod med SAS.. Men han bytta til smale bakakselen da han bygde om da vi mente det måtte bli riktig, men nei.. Bilen ble mye smalere bak enn den/ de to Islandske HiLux dobbeltcabinerne (med stiv foraksling) som gikk i Trondheim for et par år siden (de Islandske Dobbeltcabinerne er jo levert fra fabrikk med stiv foraksel )
Ergo: Kan du dokumentere at den nyere typen HiLux enn den du har er levert med samme foraksling som du har men med den breiere bakakslingen er du et stykke på vei.. Du kan jo prøve å sjekke om 4Runner 84-89 mod. har smale eller breie bakakselhylsa
Mvh
#15
Posted 04 July 2005 - 23:00
Kopi av melding:
Finnes en referanse en plass i forskriften til noe som heter "TUV raederklatalog" eller noe sånt. Dette er en oversikt som viser hvilke dekk/felg kombinasjoner TUV godkjenner til diverse biler. Opprinnelig postet av nordmøring
Høres supert ut, men jeg tror ikke det er vits i å håpe på at det står noe større enn 265/70-16 der noe sted... tyskere er ikke akkurat rå på hjulstørrelser.. og tyske myndigheter er vel strengere enn norske.
#16
Posted 04 July 2005 - 23:00
Han skal forresten snart inn til BT og vise den nå, etter en kraftig oppussing. Skal bli spennende å se om han får skilter på den. men hvis han gjør det, så har jeg ikke den største Luxen på veien med skilt på her i byen mer
Roger - litt utforbi tema her nå, men er det riktig at Roall, RORY, satte IFS calippere og HJ60 ventilerte skiver på sin LJ73 foraksel og er dette bolt-on ? Bør man bytte til FJ80 hovedsylinder i kombinasjon med de større tromlene bak i så fall ??
Blom - 1990 Hilux X-cab og 2 stk Suki LJ80 - www.hilux4x4.no
#17
Posted 04 July 2005 - 23:00
-Raymond, formann i Kortitdsminneforeningen Kort.
-88 Jeep YJ 4.0 HO #IT`S ALIVE!!!# 33" BFG MT 4" Procomp 7" Warnflares
-Rocky B230, Nå har`n Hiluxaksler og 35" på Beadlockfelger
#18
Posted 04 July 2005 - 23:00
#19
Posted 04 July 2005 - 23:00
hvordan er det med med sånne lover i sverige??
Jeg er ikke gal,det har stemmen i hode mitt sagt..
---- har bytta bruker navn fra andersr66 til CXT ----
#20
Posted 05 July 2005 - 23:00
Hvis Roall sier han bruker60-skiver stemer dette sikkert og da er det nok samme skivene jeg og lars har!!
Mvh