Gå til innhold



Foto

SFOOR


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
42 replies to this topic

#21 Roger Myhre

Roger Myhre

    Sveiser

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 734 Innlegg:

Posted 05 July 2005 - 23:00

Vi bruker foresten standar hovedsylindere.. Lars har mere enn stor nok sylinder (96-Mod) mens jeg kunne hatt større (84-Mod) Selv om jeg ikke tramper pedalen i gulvet...
Mvh

#22 Blom

Blom

    Fullstendig uautorisert terrengbilbygger

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3571 Innlegg:

Posted 03 August 2005 - 23:00

Som han skriver, TUV papirer eller fra andre uavhengige laboratorium, er fremdeles godt nok. Dette gjelder også på dekk og alt annet. Om man har oppfattet feil, vet jeg ikke, men BT kan ikke på egenhånd stenge for en mulighet som er i forskriftene. Det er ikke BT som lager forskriftene, de må bare følge boken.

Nå har jeg ikke boken på kjøretøyer registrert etter 1/1-95, men i boken for de eldre kjøretøyene er det riktig som BT sier at skal du over/under 5 % i rulleomkrets og/eller over 15 mm sporviddeforandring så SKAL dette dokumenteres med TUV ell. papirer. Det er faktisk ikke nok at BT kan inspisere dette selv (uansett hvor mye vi ønsker at de skal kunne gjøre det) siden det står i forskriftene at det skal dokumenteres.

Nå er vel de på ferie ennå, men jeg jobber mot et av medlemmene i SFOOR på akkurat dette. Skal legge ut svar når jeg får tilbakemelding av dem.

Blom - 1990 Hilux X-cab og 2 stk Suki LJ80 - www.hilux4x4.no

#23 pat42

pat42

    pat42int

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 790 Innlegg:

Posted 03 August 2005 - 23:00

Jeg har dårlige nyheter!
Snakket med Wollan for to dager siden.
Nå har det blitt iallefall midlertidig stopp for å godkjenne dekk som går over over 5 % økning i rulleomkrets.
Alt av heving må det være TUV papirer på.
Det samme er det med andre ombygginger.
Målet er at det skal være likt for alle.
Han sier at det er slik mens prossessen er i gang, men at det kan bli bedre når utvalget er ferdige med sine vurderinger.
Inntil videre er det kun bygg i samsvar med Arctic Trucks og Fjellasport som godkjennes, eller at alt er med TUV papirer.

Personlig synes jeg det er knakende flott at det skal være likt for alle, men jeg er redd resultatet er at det blir like ille for alle.
En annen ting er at jeg er redd at det er vi selv som har framprovosert denne tilstanden med å møte opp på alskens biltilsyn, og kreve at det blir gjort som i Trondheim "for der godkjennes jo alt"
En ting jeg spør meg selv er: Er det noe vi i fellesskap kan gjøre for å bidra til at prossessen BT er inne i heller mer i vår favør.......
Men jeg vet ikke.....

Revers er for feiginger!!

-KC D21 89modell
TD25 m/ turbo
9*15 act aluf.
32*11,5*15 BFG AT
-KC 720 2.5 D
11*15 m/33*12.5*15 MT

#24 Bruker fjernet

Bruker fjernet

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 0 Innlegg:

Posted 03 August 2005 - 23:00

Snakka nettopp med en på BT Hamar jeg, og han fortalte meg at hadde jeg papirer på dekkene, var det ikke noe problem å godkjenne de. Er min kontaktperson dårlig opplyst, eller er det noe som skurrer med det du har blitt fortalt? Han jeg snakka med var for sakens skyld leder for dette området på Hamar.


www.ford-project.com
Tom Thorvaldsen
Stolt eier av : 1986 mod. Ford F-150 XLT Lariat

#25 qrush

qrush

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 662 Innlegg:

Posted 03 August 2005 - 23:00

Snakka med amcar i dag og spurte om heving osv, og da fikk jeg greie på at det er på vei til å skje noe, men når det skjer veit jeg ikke. Sånn som utviklinga er nå får man jo til slutt nesten ikke lov til noe. BT skal sjekke kjøretøyet selv, men etter at SFOOR kom har de tatt den enkle veien. De bare tar bilder av bilen å sender det til sfoor med en gang uten å se på bilen selv, det er feil! amcar hadde snakka med BT i trondheim og de sa at sfoor var sålangt bare brukende til mindre ombygginger og når det kom til heving ville ikke BT Trondheim bruke SFOOR i det heletatt. SFOOR er jo til for at BT skal rådføre seg med dem, men det virker som om BT bare overlater alt til dem og når de ikke kommer med ett positivt svar sier BT også nei uten vidre. Virker som om BT i trondheim har skjønt det, der har de kvalifiserte folk ser det ut til, de andre BT skulle heller rådført seg med dem istede for SFOOR.

#26 Torgeir13

Torgeir13

    Spekulant

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 922 Innlegg:

Posted 13 August 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Som han skriver, TUV papirer eller fra andre uavhengige laboratorium, er fremdeles godt nok. Dette gjelder også på dekk og alt annet. Om man har oppfattet feil, vet jeg ikke, men BT kan ikke på egenhånd stenge for en mulighet som er i forskriftene. Det er ikke BT som lager forskriftene, de må bare følge boken.

Nå har jeg ikke boken på kjøretøyer registrert etter 1/1-95, men i boken for de eldre kjøretøyene er det riktig som BT sier at skal du over/under 5 % i rulleomkrets og/eller over 15 mm sporviddeforandring så SKAL dette dokumenteres med TUV ell. papirer. Det er faktisk ikke nok at BT kan inspisere dette selv (uansett hvor mye vi ønsker at de skal kunne gjøre det) siden det står i forskriftene at det skal dokumenteres.

Nå er vel de på ferie ennå, men jeg jobber mot et av medlemmene i SFOOR på akkurat dette. Skal legge ut svar når jeg får tilbakemelding av dem.

Blom - 1990 Hilux X-cab og 2 stk Suki LJ80 - www.hilux4x4.no


Opprinnelig postet av Blom



Hva menes med tuv papirer for dekkene. Hva skal det liksom stå i disse tuv papirene. Var borte i en bruktimportert mercedes. tuv godkjenning til senkesettet fulgte med, men va på tysk å det skjønte ingen av dem på bt så de sa dfe trengte tid til å få oversatt godkjenninga. e litt u sikker på kor d gikk me den saken. Men jeg har i allefall vurdert å modifisere ei tuv godkjenning som jeg har liggende til et luftfilter ved hjelp av en pc, en scanner og en printer pluss noen røde ark. Blir tilogmed å lage tuv godkjenning for hilux akslinger på suzuki.

Hvorfor gjøre det tungvint når man kan gjøre det sjøl. hehe...

#27 håvard

håvard

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 925 Innlegg:

Posted 13 August 2005 - 23:00

Du torgeir, man kan lage penger med PC'en også. Det kan anbefales på det varmeste!

håvard : BJ42




#28 Blom

Blom

    Fullstendig uautorisert terrengbilbygger

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3571 Innlegg:

Posted 13 August 2005 - 23:00

Du Torgeir, det er greit at du gjerne vil ha ting så lett som mulig, men om du hadde lest mitt innlegg på side 1 i denne tråden, så hadde du skjønt at din oppskrift å heimestrikka TUV dokumenter ikke fungerer.

Kopi av melding:
Videre ser det ut som at noen, eller flere, har begynt å bruke TUV papirer til andre deler enn papirene er ment for. Dette medfører at BT i de fleste tilfellene vil kreve bekreftelse fra TUV i Tyskland på at pairene faktisk er ekte før de vil godta TUV papirer.


Som Håvard sier, det er rimelig smart å lage egne pengesedler også, du kan fort tjene endel penger på det, men tanke på losji på statens bekostning i en periode.

Hvorfor tror du at BT har begynt å få opp originalkopier av dokumentene rett fra TUV ? Kan det være et noen har prøvd i omskrive dem litt ????

Blom - 1990 Hilux X-cab og 2 stk Suki LJ80 - www.hilux4x4.no

#29 hans petter

hans petter

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 306 Innlegg:

Posted 03 September 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Kopi av melding:
Som han skriver, TUV papirer eller fra andre uavhengige laboratorium, er fremdeles godt nok. Dette gjelder også på dekk og alt annet. Om man har oppfattet feil, vet jeg ikke, men BT kan ikke på egenhånd stenge for en mulighet som er i forskriftene. Det er ikke BT som lager forskriftene, de må bare følge boken.

Nå har jeg ikke boken på kjøretøyer registrert etter 1/1-95, men i boken for de eldre kjøretøyene er det riktig som BT sier at skal du over/under 5 % i rulleomkrets og/eller over 15 mm sporviddeforandring så SKAL dette dokumenteres med TUV ell. papirer. Det er faktisk ikke nok at BT kan inspisere dette selv (uansett hvor mye vi ønsker at de skal kunne gjøre det) siden det står i forskriftene at det skal dokumenteres.

Nå er vel de på ferie ennå, men jeg jobber mot et av medlemmene i SFOOR på akkurat dette. Skal legge ut svar når jeg får tilbakemelding av dem.

Blom - 1990 Hilux X-cab og 2 stk Suki LJ80 - www.hilux4x4.no


Opprinnelig postet av Blom



Hva menes med tuv papirer for dekkene. Hva skal det liksom stå i disse tuv papirene. Var borte i en bruktimportert mercedes. tuv godkjenning til senkesettet fulgte med, men va på tysk å det skjønte ingen av dem på bt så de sa dfe trengte tid til å få oversatt godkjenninga. e litt u sikker på kor d gikk me den saken. Men jeg har i allefall vurdert å modifisere ei tuv godkjenning som jeg har liggende til et luftfilter ved hjelp av en pc, en scanner og en printer pluss noen røde ark. Blir tilogmed å lage tuv godkjenning for hilux akslinger på suzuki.

Hvorfor gjøre det tungvint når man kan gjøre det sjøl. hehe...

Opprinnelig postet av Torgeir13



tuv papir på et luftfilter??

http://www.offroad.n...ons/Jeepyj2.ico

#30 Inge

Inge

    inge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 990 Innlegg:

Posted 05 September 2005 - 23:00

Du Torgeir...HALLO!!! Unskyld meg men nå blei jeg skremt av hva du skriver i innlegget ditt ang tuv papirer...
Å gjøre om tuv dokumenter å slikt er dokumentforfalskning å det er jævli straffbart så du er klar over det... Finner bt ut at det er triksa med kan de faktisk anmelde deg for det å da risikerer du fengselstraff..
Min anbefaling: Alt som har med slike dokumenter å gjøra bør væra som de er..

Ittno er umulig,det umulige tar bare mer tid!

#31 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 06 September 2005 - 23:00

Inntil 8 års fengsel for dokumentforfalskning, sist jeg visste... Så kan du tenke deg hva som skjer dersom Zukien din med Hilux-aksler kjører på og dreper noen, godkjent med falske papirer... Da kan du nok få lov til å spikre paller enda lengre...

Jeg VELGER Å TRO det var ment som en fleip...


If it ain't broken, you haven't been looking good enough!

#32 Partypatrol

Partypatrol

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 978 Innlegg:

Posted 06 September 2005 - 23:00

En ting er hvor lenge dokumentforfalskeren må sitte i buret....en annen ting er hvor lenge vi andre må klare oss med 205x16 dekk etter at BT innskjerper enda mer! devil.gifmad.gif

#33 Inge

Inge

    inge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 990 Innlegg:

Posted 06 September 2005 - 23:00

Håper det var ment som en ''fleip'' je å men må si je skvatt litt...det værste er at det er folk som gjør slikt...det gjør saken enda værre for oss som prøver å få godkjent ''lovlig'' det vi bygger om...
Hadde store planer om å få godkjent i sommer men det rakk je itte så nå er det vel bare å avvente å se hva som skjer ang BT å detta styret der...de godkjenner vel itte så mye som en skrue for øyeblikket ettersom je har forstått..
Skar ta en tlf til BT i Oslo å snakke med en der så får je vel greie på åssen ståa er nå..

Ittno er umulig,det umulige tar bare mer tid!

#34 pat42

pat42

    pat42int

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 790 Innlegg:

Posted 06 September 2005 - 23:00

Ja gjør det du, og hold oss oppdatert alle dere som finner ut noe innen dette med godkjenning.

Vi er inne i en veldig spennende periode nå, og jeg er mildt sagt veldig spent på utfallet av det arbeidet som SFOOR driver med.
Ser ikke for meg at det blir så spennende å kjøre på treff og møte en hel haug med biler som ruller på 205R16, lave som fy.
Blir liksom ikke det samme lenger!

For min egen del må jeg si at King Caben min er mye bedre å kjøre, og stabilere med det jeg har gjort med den, enn den var original.
Mye har jeg heller ikke gjort, men lovlig er det ikke inntil videre.
Tror vel at de fleste her inne er som meg og ligger over 5%en...

Revers er for feiginger!!

-KC D21 89modell
TD25 m/ turbo
9*15 act aluf.
32*11,5*15 BFG AT
-KC 720 2.5 D
11*15 m/33*12.5*15 MT

#35 Inge

Inge

    inge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 990 Innlegg:

Posted 06 September 2005 - 23:00

Ja å det er veldig synd det skar væra slik at'n må bli ''kriminell'' for så lite egentlig..
Trur nok de fleste ligger godt over 5% regeln ja...
Men...hvis'n begynner å studere de skamsenka asfalt racera så er det jaggu mye ulovelig ute å går der også...men blir de stoppa?? joda det hender men itte såå ofte liksom..
Uansett,je holder alle her oppdattert ang godkjenning i allefall..er spent sjøl å om det er mulig å få gjennom noe nå..

Ittno er umulig,det umulige tar bare mer tid!

#36 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 06 September 2005 - 23:00

Synes det var litt gøy, her for 3 år siden, ble stoppet i teknisk kontroll... "Kule dekk," sa kar'n, "men du burde fått skrevet dem inn i vognkortet, bilen ser litt for høy ut..." 2 biler bak meg sto en kompis av meg med en blodsenka Vectra. Møtte samme kontrollant: "Kule felger," sa kar'n, "men du burde fått skrevet dem inn i vognkortet, bilen ser litt for lav ut..." biggrin.gif Begge to kjørte videre med et STORT smil om munnen... biggrin.gif


If it ain't broken, you haven't been looking good enough!

#37 Inge

Inge

    inge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 990 Innlegg:

Posted 06 September 2005 - 23:00

Ja det går an å være heldig av å tel å... I fjor høst når je skulle nordover til far min stod bt å hadde teknisk itte så langt unna her...dom så je kom på lang vei men da snudde dom seg med ryggen til veien å var veldig ''opptatt'' av noe i veikanten når je passerte... DA var JEG som hadde ett stort smil om munnen,hehe

Ittno er umulig,det umulige tar bare mer tid!

#38 Renegade

Renegade

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1050 Innlegg:

Posted 06 September 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Ja det går an å være heldig av å tel å... I fjor høst når je skulle nordover til far min stod bt å hadde teknisk itte så langt unna her...dom så je kom på lang vei men da snudde dom seg med ryggen til veien å var veldig ''opptatt'' av noe i veikanten når je passerte... DA var JEG som hadde ett stort smil om munnen,hehe

Ittno er umulig,det umulige tar bare mer tid!

Opprinnelig postet av Inge




Har en god historie fra svigerfamilien...

Forhistorien:
Yngste bror til kona var en av de første som bygde chopper i Gnore og han krangla MAAASSSEEE med sitt lokale tilsyn.

Så en dag ble eldste bror stoppet i teknisk kontroll med en skranglete Duett:

Tilsynet: "Vognkort og førerkort, takk"
Tilsynet 5 sekunder senere: "Har du en bror som heter nnnnn"
Bror: "Ja"
Tilsynet: "KJØR !!!"


Regards,
PerJ

#39 Inge

Inge

    inge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 990 Innlegg:

Posted 06 September 2005 - 23:00

HAHAHA...artig ja... Trur han bt kar'n var lei den broren da,hehe

Ittno er umulig,det umulige tar bare mer tid!

#40 Jeepir

Jeepir

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3070 Innlegg:

Posted 22 September 2005 - 23:00

Det jeg frykter aller mest når det gjelder SFOOR er et par ting som egentlig en burde ha sørget for at kom aldri på banen..

1. At regel verket blir mye mer fulgt slavisk, at de smutt hull som tidligere var der blir glatt tettet..

2. At de som faktisk har den riktige kompetansen og interessen blir fjernet fra den altså overnevnte komisjonen..

3. At ordet skjønn blir fjernet fra Vegtrafikk loven..

Jeg har ofte lurt på hva en kunne gjøre, hva burde en gjøre.. Fordi min mening i dette systemet er jo: Det er langt bedre og få modifiserte biler inn i hallen, enn at de skall rulle langs veiene i heller trafikk usikker tilstand.. Men da må BT kunne vise skjønn og kunne engasjere seg i stedet for og vise motvilje og heller fravikelse av ansvar..

Forståelig er det om det skulle skje en trafikk ulykke, så vil den BT funksjonæren ofte bli stilt personlig ansvarlig for en godkjenning, da er det lett for han og videre formidle dette til Tûv / Decra.. Fordi disse er så store i målestokk at der kommer du ikke langt. Derfor er det nok ofte at disse ofte utskjelte kvier seg litt ja.

Nå er det sånn at de som altså er så "uheldige" i og ha denne Offroad interessen har flere skjær i sjøen.. En har trøbbel med og godkjenne biler, ikke minst lovlige kjøre områder for å nevne et par ting..

Hvordan kunne en slått diversje fluer i en smekk..?

Hadde en Offroad Union hvert tingen, hadde folk stilt opp dersom det ble sagt at vi skulle være litt "ulydige" for å få omtale.. Hadde folk blitt med og dratt lasset om det ble funnet en håndfull som kanskje hadde evnen til å snakke Deres sak..

Ikke ofte har jeg sett de, men det har skjedd.. Islands registrerte biler i Norge på "Ferie" eller gjennom reise, hva skjer om de havner i en trafikk ulykke..? De er vel sertifisert fra Island, så da skjer det nok lite vil jeg tro. De har dokumentasjon at bilen "tåler" det den er modifisert for.. Hvordan kan det så være at en Land Cruiser kjøpt i Norge brått ikke tåler 35" her, men kjøper du den på Island er 44" ikke no problem.

Her kommer ordet vise skjønn inn..

Vi hadde en Statsminister som var så på trynet opptatt av at det skal ikke bedrives diskriminering i Norge, er dette kun kjønns berettiget eller hudfarge, videre blir det også laget en egen minister ( type dame ) som skal brått behandle slike saker som omhandler diskriminering..

Er det ikke diskriminering da og ikke få bygget den bilen du ønsker deg og få den godkjent fordi du bor i Stavanger og ikke i Trondheim ol..?

Er det ikke diskriminering om du er født med en minor bevegelses hemming, men ønsker og komme deg ut i skogen og møte like sinnede, men det får du ikke gjort fordi din handicap jeep har ingen steder og kjøre fordi der har de grønn kledde hvert og sørget for nedbegrensninger av området ol..

Er det ikke diskriminering at du i hele tatt bor i Norge og ikke på Island, ja - ja den siste ble litt dum..