SFOOR
#21
Posted 05 July 2005 - 23:00
Mvh
#22
Posted 03 August 2005 - 23:00
Nå har jeg ikke boken på kjøretøyer registrert etter 1/1-95, men i boken for de eldre kjøretøyene er det riktig som BT sier at skal du over/under 5 % i rulleomkrets og/eller over 15 mm sporviddeforandring så SKAL dette dokumenteres med TUV ell. papirer. Det er faktisk ikke nok at BT kan inspisere dette selv (uansett hvor mye vi ønsker at de skal kunne gjøre det) siden det står i forskriftene at det skal dokumenteres.
Nå er vel de på ferie ennå, men jeg jobber mot et av medlemmene i SFOOR på akkurat dette. Skal legge ut svar når jeg får tilbakemelding av dem.
Blom - 1990 Hilux X-cab og 2 stk Suki LJ80 - www.hilux4x4.no
#23
Posted 03 August 2005 - 23:00
Snakket med Wollan for to dager siden.
Nå har det blitt iallefall midlertidig stopp for å godkjenne dekk som går over over 5 % økning i rulleomkrets.
Alt av heving må det være TUV papirer på.
Det samme er det med andre ombygginger.
Målet er at det skal være likt for alle.
Han sier at det er slik mens prossessen er i gang, men at det kan bli bedre når utvalget er ferdige med sine vurderinger.
Inntil videre er det kun bygg i samsvar med Arctic Trucks og Fjellasport som godkjennes, eller at alt er med TUV papirer.
Personlig synes jeg det er knakende flott at det skal være likt for alle, men jeg er redd resultatet er at det blir like ille for alle.
En annen ting er at jeg er redd at det er vi selv som har framprovosert denne tilstanden med å møte opp på alskens biltilsyn, og kreve at det blir gjort som i Trondheim "for der godkjennes jo alt"
En ting jeg spør meg selv er: Er det noe vi i fellesskap kan gjøre for å bidra til at prossessen BT er inne i heller mer i vår favør.......
Men jeg vet ikke.....
Revers er for feiginger!!
-KC D21 89modell
TD25 m/ turbo
9*15 act aluf.
32*11,5*15 BFG AT
-KC 720 2.5 D
11*15 m/33*12.5*15 MT
#24
Posted 03 August 2005 - 23:00
www.ford-project.com
Tom Thorvaldsen
Stolt eier av : 1986 mod. Ford F-150 XLT Lariat
#25
Posted 03 August 2005 - 23:00
#26
Posted 13 August 2005 - 23:00
Kopi av melding:
Som han skriver, TUV papirer eller fra andre uavhengige laboratorium, er fremdeles godt nok. Dette gjelder også på dekk og alt annet. Om man har oppfattet feil, vet jeg ikke, men BT kan ikke på egenhånd stenge for en mulighet som er i forskriftene. Det er ikke BT som lager forskriftene, de må bare følge boken.
Nå har jeg ikke boken på kjøretøyer registrert etter 1/1-95, men i boken for de eldre kjøretøyene er det riktig som BT sier at skal du over/under 5 % i rulleomkrets og/eller over 15 mm sporviddeforandring så SKAL dette dokumenteres med TUV ell. papirer. Det er faktisk ikke nok at BT kan inspisere dette selv (uansett hvor mye vi ønsker at de skal kunne gjøre det) siden det står i forskriftene at det skal dokumenteres.
Nå er vel de på ferie ennå, men jeg jobber mot et av medlemmene i SFOOR på akkurat dette. Skal legge ut svar når jeg får tilbakemelding av dem.
Blom - 1990 Hilux X-cab og 2 stk Suki LJ80 - www.hilux4x4.no
Opprinnelig postet av Blom
Hva menes med tuv papirer for dekkene. Hva skal det liksom stå i disse tuv papirene. Var borte i en bruktimportert mercedes. tuv godkjenning til senkesettet fulgte med, men va på tysk å det skjønte ingen av dem på bt så de sa dfe trengte tid til å få oversatt godkjenninga. e litt u sikker på kor d gikk me den saken. Men jeg har i allefall vurdert å modifisere ei tuv godkjenning som jeg har liggende til et luftfilter ved hjelp av en pc, en scanner og en printer pluss noen røde ark. Blir tilogmed å lage tuv godkjenning for hilux akslinger på suzuki.
Hvorfor gjøre det tungvint når man kan gjøre det sjøl. hehe...
#27
Posted 13 August 2005 - 23:00
håvard : BJ42
#28
Posted 13 August 2005 - 23:00
Kopi av melding:
Videre ser det ut som at noen, eller flere, har begynt å bruke TUV papirer til andre deler enn papirene er ment for. Dette medfører at BT i de fleste tilfellene vil kreve bekreftelse fra TUV i Tyskland på at pairene faktisk er ekte før de vil godta TUV papirer.
Som Håvard sier, det er rimelig smart å lage egne pengesedler også, du kan fort tjene endel penger på det, men tanke på losji på statens bekostning i en periode.
Hvorfor tror du at BT har begynt å få opp originalkopier av dokumentene rett fra TUV ? Kan det være et noen har prøvd i omskrive dem litt ????
Blom - 1990 Hilux X-cab og 2 stk Suki LJ80 - www.hilux4x4.no
#29
Posted 03 September 2005 - 23:00
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Som han skriver, TUV papirer eller fra andre uavhengige laboratorium, er fremdeles godt nok. Dette gjelder også på dekk og alt annet. Om man har oppfattet feil, vet jeg ikke, men BT kan ikke på egenhånd stenge for en mulighet som er i forskriftene. Det er ikke BT som lager forskriftene, de må bare følge boken.
Nå har jeg ikke boken på kjøretøyer registrert etter 1/1-95, men i boken for de eldre kjøretøyene er det riktig som BT sier at skal du over/under 5 % i rulleomkrets og/eller over 15 mm sporviddeforandring så SKAL dette dokumenteres med TUV ell. papirer. Det er faktisk ikke nok at BT kan inspisere dette selv (uansett hvor mye vi ønsker at de skal kunne gjøre det) siden det står i forskriftene at det skal dokumenteres.
Nå er vel de på ferie ennå, men jeg jobber mot et av medlemmene i SFOOR på akkurat dette. Skal legge ut svar når jeg får tilbakemelding av dem.
Blom - 1990 Hilux X-cab og 2 stk Suki LJ80 - www.hilux4x4.noOpprinnelig postet av Blom
Hva menes med tuv papirer for dekkene. Hva skal det liksom stå i disse tuv papirene. Var borte i en bruktimportert mercedes. tuv godkjenning til senkesettet fulgte med, men va på tysk å det skjønte ingen av dem på bt så de sa dfe trengte tid til å få oversatt godkjenninga. e litt u sikker på kor d gikk me den saken. Men jeg har i allefall vurdert å modifisere ei tuv godkjenning som jeg har liggende til et luftfilter ved hjelp av en pc, en scanner og en printer pluss noen røde ark. Blir tilogmed å lage tuv godkjenning for hilux akslinger på suzuki.
Hvorfor gjøre det tungvint når man kan gjøre det sjøl. hehe...Opprinnelig postet av Torgeir13
tuv papir på et luftfilter??
http://www.offroad.n...ons/Jeepyj2.ico
#30
Posted 05 September 2005 - 23:00
Å gjøre om tuv dokumenter å slikt er dokumentforfalskning å det er jævli straffbart så du er klar over det... Finner bt ut at det er triksa med kan de faktisk anmelde deg for det å da risikerer du fengselstraff..
Min anbefaling: Alt som har med slike dokumenter å gjøra bør væra som de er..
Ittno er umulig,det umulige tar bare mer tid!
#31
Posted 06 September 2005 - 23:00
Jeg VELGER Å TRO det var ment som en fleip...
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
#32
Posted 06 September 2005 - 23:00
#33
Posted 06 September 2005 - 23:00
Hadde store planer om å få godkjent i sommer men det rakk je itte så nå er det vel bare å avvente å se hva som skjer ang BT å detta styret der...de godkjenner vel itte så mye som en skrue for øyeblikket ettersom je har forstått..
Skar ta en tlf til BT i Oslo å snakke med en der så får je vel greie på åssen ståa er nå..
Ittno er umulig,det umulige tar bare mer tid!
#34
Posted 06 September 2005 - 23:00
Vi er inne i en veldig spennende periode nå, og jeg er mildt sagt veldig spent på utfallet av det arbeidet som SFOOR driver med.
Ser ikke for meg at det blir så spennende å kjøre på treff og møte en hel haug med biler som ruller på 205R16, lave som fy.
Blir liksom ikke det samme lenger!
For min egen del må jeg si at King Caben min er mye bedre å kjøre, og stabilere med det jeg har gjort med den, enn den var original.
Mye har jeg heller ikke gjort, men lovlig er det ikke inntil videre.
Tror vel at de fleste her inne er som meg og ligger over 5%en...
Revers er for feiginger!!
-KC D21 89modell
TD25 m/ turbo
9*15 act aluf.
32*11,5*15 BFG AT
-KC 720 2.5 D
11*15 m/33*12.5*15 MT
#35
Posted 06 September 2005 - 23:00
Trur nok de fleste ligger godt over 5% regeln ja...
Men...hvis'n begynner å studere de skamsenka asfalt racera så er det jaggu mye ulovelig ute å går der også...men blir de stoppa?? joda det hender men itte såå ofte liksom..
Uansett,je holder alle her oppdattert ang godkjenning i allefall..er spent sjøl å om det er mulig å få gjennom noe nå..
Ittno er umulig,det umulige tar bare mer tid!
#36
Posted 06 September 2005 - 23:00
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
#37
Posted 06 September 2005 - 23:00
Ittno er umulig,det umulige tar bare mer tid!
#38
Posted 06 September 2005 - 23:00
Kopi av melding:
Ja det går an å være heldig av å tel å... I fjor høst når je skulle nordover til far min stod bt å hadde teknisk itte så langt unna her...dom så je kom på lang vei men da snudde dom seg med ryggen til veien å var veldig ''opptatt'' av noe i veikanten når je passerte... DA var JEG som hadde ett stort smil om munnen,hehe
Ittno er umulig,det umulige tar bare mer tid!
Opprinnelig postet av Inge
Har en god historie fra svigerfamilien...
Forhistorien:
Yngste bror til kona var en av de første som bygde chopper i Gnore og han krangla MAAASSSEEE med sitt lokale tilsyn.
Så en dag ble eldste bror stoppet i teknisk kontroll med en skranglete Duett:
Tilsynet: "Vognkort og førerkort, takk"
Tilsynet 5 sekunder senere: "Har du en bror som heter nnnnn"
Bror: "Ja"
Tilsynet: "KJØR !!!"
Regards,
PerJ
#39
Posted 06 September 2005 - 23:00
Ittno er umulig,det umulige tar bare mer tid!
#40
Posted 22 September 2005 - 23:00
1. At regel verket blir mye mer fulgt slavisk, at de smutt hull som tidligere var der blir glatt tettet..
2. At de som faktisk har den riktige kompetansen og interessen blir fjernet fra den altså overnevnte komisjonen..
3. At ordet skjønn blir fjernet fra Vegtrafikk loven..
Jeg har ofte lurt på hva en kunne gjøre, hva burde en gjøre.. Fordi min mening i dette systemet er jo: Det er langt bedre og få modifiserte biler inn i hallen, enn at de skall rulle langs veiene i heller trafikk usikker tilstand.. Men da må BT kunne vise skjønn og kunne engasjere seg i stedet for og vise motvilje og heller fravikelse av ansvar..
Forståelig er det om det skulle skje en trafikk ulykke, så vil den BT funksjonæren ofte bli stilt personlig ansvarlig for en godkjenning, da er det lett for han og videre formidle dette til Tûv / Decra.. Fordi disse er så store i målestokk at der kommer du ikke langt. Derfor er det nok ofte at disse ofte utskjelte kvier seg litt ja.
Nå er det sånn at de som altså er så "uheldige" i og ha denne Offroad interessen har flere skjær i sjøen.. En har trøbbel med og godkjenne biler, ikke minst lovlige kjøre områder for å nevne et par ting..
Hvordan kunne en slått diversje fluer i en smekk..?
Hadde en Offroad Union hvert tingen, hadde folk stilt opp dersom det ble sagt at vi skulle være litt "ulydige" for å få omtale.. Hadde folk blitt med og dratt lasset om det ble funnet en håndfull som kanskje hadde evnen til å snakke Deres sak..
Ikke ofte har jeg sett de, men det har skjedd.. Islands registrerte biler i Norge på "Ferie" eller gjennom reise, hva skjer om de havner i en trafikk ulykke..? De er vel sertifisert fra Island, så da skjer det nok lite vil jeg tro. De har dokumentasjon at bilen "tåler" det den er modifisert for.. Hvordan kan det så være at en Land Cruiser kjøpt i Norge brått ikke tåler 35" her, men kjøper du den på Island er 44" ikke no problem.
Her kommer ordet vise skjønn inn..
Vi hadde en Statsminister som var så på trynet opptatt av at det skal ikke bedrives diskriminering i Norge, er dette kun kjønns berettiget eller hudfarge, videre blir det også laget en egen minister ( type dame ) som skal brått behandle slike saker som omhandler diskriminering..
Er det ikke diskriminering da og ikke få bygget den bilen du ønsker deg og få den godkjent fordi du bor i Stavanger og ikke i Trondheim ol..?
Er det ikke diskriminering om du er født med en minor bevegelses hemming, men ønsker og komme deg ut i skogen og møte like sinnede, men det får du ikke gjort fordi din handicap jeep har ingen steder og kjøre fordi der har de grønn kledde hvert og sørget for nedbegrensninger av området ol..
Er det ikke diskriminering at du i hele tatt bor i Norge og ikke på Island, ja - ja den siste ble litt dum..