Kjetila's garage
#1
Posted 11 August 2003 - 23:00
]
1987 LJ 73 240000 km
Denne bilen skal jeg beholde helt til jeg får tak i en HZJ 73/74
Dette har jeg gjort siden den fikk et godt hjem i oppegård !
Byttet regrem og simringer og strammehjul 200000 km 3timer i minus 12.
byttet simringer i fremaksel 2,5 time pr side
overhalt kalippere 1 dag satt som et helv...
byttet skiver (møkkajobb)
sandblåst buer og kanal grunet og lakket (må bytte buer neste år)
justert turbotrykk og diesel mengde (0,65)
Steamet/spylte ramma invendig Med høytrykks kjempe 400bar
Sveiset ramme på begge sider bak 1500,- på verksted.
Utstyr:
Ironman fjærer og Blackdiamond dempere
Softtopp denne er kjøpt brukt fra østerike (Takk internett)
Pris: 3750,- Nok levert på døra
Denne er vesentlig bedre en kanvas toppen som er levert i norge, på bildet er den Bikini topp og funker faktisk bra i regn også, desuten er den helt stille opp til 90 kmt. Fult kneppet er den et helvete å kjøre med !(blafrer)
Men denne bilen skriker etter softtopp
33x12,5x15 BFG all terrain på 10x15 felg inpress -21 Ikke spacere men 1,5 mm klaring til styre ledd på høyre side satte på en strips på gummin så det ikke subber
Fremtid:
Liten liste over hva som kommer avhengig av penger og tid:
Oljebehandle bilen
Breddere
Bytte høyre bakdør (betongsøylen ga ikke etter)
Nye bremserør og slanger
Diverse lakkrust og kosmetisk
Sete trekk og full rens av intriør
Bodylift
Winch
Nye stigtrinn (rør)
Bøyle i front
Ny veltebøyle (Kansje bur)
Takrails på hardtoppen
/kjetil
LJ 73 2" ironman men ble da jaggu høyere enn det,33x12,5x15 BFG A/T, Og rust hull i ramma [:-(]
Endret av - kjetila on 12 aug 2003 22:04:52
Endret av - kjetila on 23 aug 2003 22:18:51
Endret av - kjetila on 11 sep 2003 18:19:45
#2
Posted 20 February 2004 - 00:00
/Kjetil
LJ 73 2" ironman, 33x12,5x15 BFG A/T
VX 90 (konebil) ;-)
#3
Posted 20 February 2004 - 00:00
Rikard L
LJ 73
Volvo Feltvogn
http://offroad.no/?P...de=View&RID=402
#4
Posted 19 February 2004 - 00:00
det lønner seg å varme olja før sprøyting.
Kalesjen: sidene taes av og rulles sammen taket rulles rundt platen som festes i front denne legger jeg i forkant av den bakre veltebøylen da blir den et slags trekk over bakrommet funker bra ! bøylen er leddet i bunnen dvs bunnfestes vipper frem og bøylen legges bakover ligger da kant i kant med bakdørene.
/Kjetil
LJ 73 2" ironman, 33x12,5x15 BFG A/T
VX 90 (konebil) ;-)
#5
Posted 19 February 2004 - 00:00
Må ta en tur til Tyskland i sommer og se hva som er å skaffe. Den toppen var utmerket. Hvordan er den når du legger den ned. Pakker du den slik at du kjører med den nede? Kjører mye toppløst med volvo felten.
Gikk over ramma i går og fant ingen tegn til gjennomrusting eller antydning til tynne vegger. Har et bra hull bak venstre dør, men det er ganske greit å sveise selv. Bilen har gått på Røros og i Nor trøndelag. Tørt klima og usaltede veier.
kjøpte et sett for innvendig rustbehandling for trykkluft. Sikkert lurt å bruke sagkjedeolje istedet for antrustmiddel ala tectyl inne i ramma. Slipper å kapsle inn rusten.
Rikard L
LJ 73
Volvo Feltvogn
http://offroad.no/?P...de=View&RID=402
#6
Posted 18 February 2004 - 00:00
Den kallesjen er skikkelig fin til bilen, de orginale med "halvt" vindu ser rett og slett ikke ut i det hele tatt i forhold. Men nå er det jo ikke meningen at man skal kjøre med kallesjen oppe da:D:D, i hvertfall ikke om sommeren.
#7
Posted 18 February 2004 - 00:00
Og et med sidene på :
Og et med rust hull som man kan se har ramma også sprukket, bildet er på undersidne ved bump stopp
/Kjetil
LJ 73 2" ironman, 33x12,5x15 BFG A/T
#8
Posted 18 February 2004 - 00:00
#9
Posted 18 February 2004 - 00:00
Jeg skal se om jeg kan få lagt ut noen flere bilder til kvelden har ikke med pc'n på jobb i dag.
For å sjekke ramma ta en diger pigg hammer du skal kunne slå til det du orker men start forsiktig prøv først rett over bak akselen.
Tipper at den drar rett i gjennom hvis ikke har du flaX og må se å få dynka ramma invendig med sagkjedeolje eller annet etter ønske !
Jeg synes det var litt bulkete overflate så jeg banket forsiktig med bilnøkkelen den gikk rett inn. Dog ikke så ille som junkeren sin
Jeg betalte 1500,- for sveising ! og ikke rustbehandle før du er sikker på at ramma er ok !
/Kjetil
LJ 73 2" ironman, 33x12,5x15 BFG A/T
#10
Posted 18 February 2004 - 00:00
Har ikke oppdaget noe rust på ramma mi, men har ikke sjekket inni den. Kanskje det hadde vært lurt å ta en klyster.
mvh
Rikard L
LJ 73
Volvo Feltvogn
http://offroad.no/?P...de=View&RID=402
#11
Posted 11 August 2003 - 23:00
Trondhjemmer i eksil.
Team Gnu.
http://crashscrib.dyndns.org/knut.html
#12
Posted 11 August 2003 - 23:00
Får pris på sveising hos en karroseri kar i morra så får vi se tror det er håp han kjente problemet.
/Kjetil
LJ 73 2" ironman men ble da jaggu høyere enn det,33x12,5x15 BFG A/T, Og rust hull i ramma [:-(]
#13
Posted 12 August 2003 - 23:00
MVH. Trulz (trulz@trulz.com)
http://www.trulz.com...=hilux</center>
#14
Posted 14 August 2003 - 23:00
Vegard.
"Landrovers are easy to repare when they break down, Toyota's don't break down, -I drive a Mercedes"
#15
Posted 14 August 2003 - 23:00
På min Hilux 2001 med 2LTII motoren lader jeg 0.8 og den er ikke oppjustert siden den forlot fabrikken...går bra ja.. ryker litt svart, men ikke så ille etter at jeg monterte KN filter
#16
Posted 20 August 2003 - 23:00
Ikke noe pent syn i grunnen men skal man få stoppet driten så .....
Her ser dere bilen fra TT teknikk
Så er spylingen i gang ca 400 bar roterende rundt spylende dyse jorde vei i vellinga !
Et lite eksempel på møkkete vann jeg klarte desverre ikke å få tatt bilde av den mørkebrune suppa som kom til å begynne med.
I tilegg til min bil ble det også spylet 2 biler til den ene hadde ramma full av størknet leire og det løsnet også.
så ser dere alle rustflakene dette er fra min bil og fra en lj70.
Ikke morsomt med så mye rust men nå skal det sveises og spyles med olje så får vi tro at det stopper.
/kjetil
LJ 73 2" ironman men ble da jaggu høyere enn det,33x12,5x15 BFG A/T, Og rust hull i ramma [:-(]
#17
Posted 20 August 2003 - 23:00
Vegard.
#18
Posted 22 August 2003 - 23:00
men jeg har et spørsmål.
jeg skulle fått renska ramma mi skikkelig inni jeg også.
var det dyrt å leie skikkelig høytrykk? og kom du til overalt?
håvard
BJ42
#19
Posted 22 August 2003 - 23:00
De tar minimum betalt for 2 timer slik at det er å anbefale at man slår seg sammen flere stykker vi var 3 biler.
I ramma vår er det stort sett full gjennomgang over allt untatt ved servoen der det sto et stag og stengte helt i forkant.
Spyleren opererer med 400 bars trykk så det kan ikke være ledninger eller annet mykt materiale inni ramma.
Dysa spyler helt i forkant slik at det er minimalt som ikke blir spylt og av det jeg kunne se så ble allt rent!
Firmaet som gjorde dette hadde ikke noe sted å stå slik at vi måtte finne en plass. Men de skal flytte og vil da kunne ta sånne oppdrag hos seg og da blir det nok mulig å betale pr bil eller etter benyttet tid.
Vi var de første som de viste om som har fått dette gjordt på en bil.
Alt i alt er vi veldig godt fornøyde med resultatet,
Han som opererte utstyret var både forsiktig og nøye og det var rett og slett utrolig mye drit som kom ut!
LJ 73 2" ironman men ble da jaggu høyere enn det,33x12,5x15 BFG A/T, Og rust hull i ramma [:-(]
#20
Posted 22 August 2003 - 23:00
dette må jeg få leid meg.
har prøvd en del teknikke for å få ut driten, men det er fortsatt litt igjen.
håvard
BJ42