Gå til innhold



Foto
- - - - -

Kjetila's garage


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
28 replies to this topic

#1 kjetila

kjetila

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 118 Innlegg:

Posted 11 August 2003 - 23:00

Vel kan ikke være dårligere jeg en andre her er'n med rust i ramma i sommer drakt
]

1987 LJ 73 240000 km
Denne bilen skal jeg beholde helt til jeg får tak i en HZJ 73/74

Dette har jeg gjort siden den fikk et godt hjem i oppegård !

Byttet regrem og simringer og strammehjul 200000 km 3timer i minus 12.
byttet simringer i fremaksel 2,5 time pr side
overhalt kalippere 1 dag satt som et helv...
byttet skiver (møkkajobb)
sandblåst buer og kanal grunet og lakket (må bytte buer neste år)
justert turbotrykk og diesel mengde (0,65)
Steamet/spylte ramma invendig Med høytrykks kjempe 400bar
Sveiset ramme på begge sider bak 1500,- på verksted.


Utstyr:
Ironman fjærer og Blackdiamond dempere
Softtopp denne er kjøpt brukt fra østerike (Takk internett)
Pris: 3750,- Nok levert på døra
Denne er vesentlig bedre en kanvas toppen som er levert i norge, på bildet er den Bikini topp og funker faktisk bra i regn også, desuten er den helt stille opp til 90 kmt. Fult kneppet er den et helvete å kjøre med !(blafrer)
Men denne bilen skriker etter softtopp

33x12,5x15 BFG all terrain på 10x15 felg inpress -21 Ikke spacere men 1,5 mm klaring til styre ledd på høyre side satte på en strips på gummin så det ikke subber

Fremtid:

Liten liste over hva som kommer avhengig av penger og tid:
Oljebehandle bilen
Breddere
Bytte høyre bakdør (betongsøylen ga ikke etter)
Nye bremserør og slanger
Diverse lakkrust og kosmetisk
Sete trekk og full rens av intriør
Bodylift
Winch
Nye stigtrinn (rør)
Bøyle i front
Ny veltebøyle (Kansje bur)
Takrails på hardtoppen
/kjetil






LJ 73 2" ironman men ble da jaggu høyere enn det,33x12,5x15 BFG A/T, Og rust hull i ramma [:-(]

Endret av - kjetila on 12 aug 2003 22:04:52

Endret av - kjetila on 23 aug 2003 22:18:51

Endret av - kjetila on 11 sep 2003 18:19:45

#2 kjetila

kjetila

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 118 Innlegg:

Posted 20 February 2004 - 00:00

baksetet fant i bladet 4wd ga 1500,- litt sjabby men orginalt sete ! måt kjøre til mariestad for å hente det !


/Kjetil

LJ 73 2" ironman, 33x12,5x15 BFG A/T
VX 90 (konebil) ;-)

#3 ljokjell

ljokjell

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 290 Innlegg:

Posted 20 February 2004 - 00:00

Har du kjøpt baksetene i tyskland også? Er ikke lett å få tak i originale i Norge. Ser etter slike som kan legges sammen og slåes fremover. Det går sikkert å bruke noe fra en stasjonsvogn også, men hadde vært bra å hatt samme som foran.


Rikard L
LJ 73
Volvo Feltvogn

http://offroad.no/?P...de=View&RID=402

#4 kjetila

kjetila

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 118 Innlegg:

Posted 19 February 2004 - 00:00

Jeg har også kjøpt et sånt sett på biltema så kjøpte jeg 1,5 m plastslange hos TESS som jeg satte dysen på da kommer du til over alt i rammen.
det lønner seg å varme olja før sprøyting.


Kalesjen: sidene taes av og rulles sammen taket rulles rundt platen som festes i front denne legger jeg i forkant av den bakre veltebøylen da blir den et slags trekk over bakrommet funker bra ! bøylen er leddet i bunnen dvs bunnfestes vipper frem og bøylen legges bakover ligger da kant i kant med bakdørene.

/Kjetil

LJ 73 2" ironman, 33x12,5x15 BFG A/T
VX 90 (konebil) ;-)

#5 ljokjell

ljokjell

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 290 Innlegg:

Posted 19 February 2004 - 00:00

Hei! Nå skal mailadressa være der. Den er ihvertfall rl@vigor.no

Må ta en tur til Tyskland i sommer og se hva som er å skaffe. Den toppen var utmerket. Hvordan er den når du legger den ned. Pakker du den slik at du kjører med den nede? Kjører mye toppløst med volvo felten. smile.gif

Gikk over ramma i går og fant ingen tegn til gjennomrusting eller antydning til tynne vegger. Har et bra hull bak venstre dør, men det er ganske greit å sveise selv. Bilen har gått på Røros og i Nor trøndelag. Tørt klima og usaltede veier.

kjøpte et sett for innvendig rustbehandling for trykkluft. Sikkert lurt å bruke sagkjedeolje istedet for antrustmiddel ala tectyl inne i ramma. Slipper å kapsle inn rusten.


Rikard L
LJ 73
Volvo Feltvogn

http://offroad.no/?P...de=View&RID=402

#6 junkern

junkern

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1451 Innlegg:

Posted 18 February 2004 - 00:00

Hullet mitt ved bumpstopperen er sånn ca. dobbelt så stort:D:D:D:D. skal prøve å sveise det i morgen eller ila. helgen.

Den kallesjen er skikkelig fin til bilen, de orginale med "halvt" vindu ser rett og slett ikke ut i det hele tatt i forhold. Men nå er det jo ikke meningen at man skal kjøre med kallesjen oppe da:D:D, i hvertfall ikke om sommeren.

#7 kjetila

kjetila

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 118 Innlegg:

Posted 18 February 2004 - 00:00

Lokjell du har ikke epost adresse på profilen din så jeg legger ut et par bilder til


Og et med sidene på :


Og et med rust hull som man kan se har ramma også sprukket, bildet er på undersidne ved bump stopp


/Kjetil


LJ 73 2" ironman, 33x12,5x15 BFG A/T

#8 Roar Hovet

Roar Hovet

    Bygdetulling

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5180 Innlegg:

Posted 18 February 2004 - 00:00

Den spylingen minnet meg veldig det utstyret en rørlegger bruker til å spyle rein tette rører. Noen bekjente av meg gjorde det når vannrørene tettet seg mellom hus og fjøs. Tror faktisk at det går ann å leie det utstyret. Det utstyret de leide da var en høytrykk spyler med varme og en lang slange med en dyse på tuppen. Var en tur innom å kikket på når de gjorde dette og det virket VELDIG effektivt.

#9 kjetila

kjetila

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 118 Innlegg:

Posted 18 February 2004 - 00:00

Alle bøyler og fester fulgte med, untatt trykk knappene som skal festes i karroseriet (den ene delen som jeg poppet fast) men desverre har kalesjen ikke et eneste merke som sier noe om hvem som har laget den !

Jeg skal se om jeg kan få lagt ut noen flere bilder til kvelden har ikke med pc'n på jobb i dag.


For å sjekke ramma ta en diger pigg hammer du skal kunne slå til det du orker men start forsiktig prøv først rett over bak akselen.
Tipper at den drar rett i gjennom hvis ikke har du flaX og må se å få dynka ramma invendig med sagkjedeolje eller annet etter ønske !
Jeg synes det var litt bulkete overflate så jeg banket forsiktig med bilnøkkelen den gikk rett inn. Dog ikke så ille som junkeren sin
Jeg betalte 1500,- for sveising ! og ikke rustbehandle før du er sikker på at ramma er ok !


/Kjetil

LJ 73 2" ironman, 33x12,5x15 BFG A/T

#10 ljokjell

ljokjell

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 290 Innlegg:

Posted 18 February 2004 - 00:00

Meget fin kalesje, ser mer gjennomført ut enn Canvans som også finnes. En slik må jeg få tak i! Hvor mye av bøyler, fester og sideruter var med når du kjøpte den? Har du flere bilder tilgj. så gjerne send meg noen!

Har ikke oppdaget noe rust på ramma mi, men har ikke sjekket inni den. Kanskje det hadde vært lurt å ta en klyster.

mvh

Rikard L
LJ 73
Volvo Feltvogn

http://offroad.no/?P...de=View&RID=402

#11 Knut G.

Knut G.

    Trondhjemmer i eksil

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2084 Innlegg:

Posted 11 August 2003 - 23:00

Kjempefin kjerre smile.gif Synd med ramma da ;(

Trondhjemmer i eksil.
Team Gnu.
http://crashscrib.dyndns.org/knut.html

#12 kjetila

kjetila

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 118 Innlegg:

Posted 11 August 2003 - 23:00

Takk

Får pris på sveising hos en karroseri kar i morra så får vi se tror det er håp han kjente problemet.

/Kjetil

LJ 73 2" ironman men ble da jaggu høyere enn det,33x12,5x15 BFG A/T, Og rust hull i ramma [:-(]

#13 trulz

trulz

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1030 Innlegg:

Posted 12 August 2003 - 23:00

Shit happens, lyke til med sveis'inga!!!


MVH. Trulz (trulz@trulz.com)


http://www.trulz.com...=hilux</center>

#14 Vegard

Vegard

    Grand offroader

  • Validating
  • PipPipPipPip
  • 511 Innlegg:

Posted 14 August 2003 - 23:00

Med den lista der blir du ikke arbeidsledig med det første Kjetil! Det er godt det er lenge til hzj blir veteranbil...

Vegard.
"Landrovers are easy to repare when they break down, Toyota's don't break down, -I drive a Mercedes"

#15 massey

massey

    Skogs samen Antes veiviser

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2872 Innlegg:

Posted 14 August 2003 - 23:00

Ser du "lader" 0.65 på cruiseren din

På min Hilux 2001 med 2LTII motoren lader jeg 0.8 og den er ikke oppjustert siden den forlot fabrikken...går bra ja.. ryker litt svart, men ikke så ille etter at jeg monterte KN filter

#16 kjetila

kjetila

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 118 Innlegg:

Posted 20 August 2003 - 23:00

Ramma er spylt invendig

Ikke noe pent syn i grunnen men skal man få stoppet driten så .....

Her ser dere bilen fra TT teknikk


Så er spylingen i gang ca 400 bar roterende rundt spylende dyse jorde vei i vellinga !


Et lite eksempel på møkkete vann jeg klarte desverre ikke å få tatt bilde av den mørkebrune suppa som kom til å begynne med.


I tilegg til min bil ble det også spylet 2 biler til den ene hadde ramma full av størknet leire og det løsnet også.

så ser dere alle rustflakene dette er fra min bil og fra en lj70.



Ikke morsomt med så mye rust men nå skal det sveises og spyles med olje så får vi tro at det stopper.

/kjetil

LJ 73 2" ironman men ble da jaggu høyere enn det,33x12,5x15 BFG A/T, Og rust hull i ramma [:-(]

#17 Vegard

Vegard

    Grand offroader

  • Validating
  • PipPipPipPip
  • 511 Innlegg:

Posted 20 August 2003 - 23:00

Skikkelig tarmskylling det der ja!

Vegard.

#18 håvard

håvard

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 925 Innlegg:

Posted 22 August 2003 - 23:00

feit bil du har.
men jeg har et spørsmål.
jeg skulle fått renska ramma mi skikkelig inni jeg også.
var det dyrt å leie skikkelig høytrykk? og kom du til overalt?

håvard

BJ42

#19 kjetila

kjetila

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 118 Innlegg:

Posted 22 August 2003 - 23:00

Hei prisen ligger rundt 800,- pr time.

De tar minimum betalt for 2 timer slik at det er å anbefale at man slår seg sammen flere stykker vi var 3 biler.

I ramma vår er det stort sett full gjennomgang over allt untatt ved servoen der det sto et stag og stengte helt i forkant.


Spyleren opererer med 400 bars trykk så det kan ikke være ledninger eller annet mykt materiale inni ramma.

Dysa spyler helt i forkant slik at det er minimalt som ikke blir spylt og av det jeg kunne se så ble allt rent!


Firmaet som gjorde dette hadde ikke noe sted å stå slik at vi måtte finne en plass. Men de skal flytte og vil da kunne ta sånne oppdrag hos seg og da blir det nok mulig å betale pr bil eller etter benyttet tid.

Vi var de første som de viste om som har fått dette gjordt på en bil.

Alt i alt er vi veldig godt fornøyde med resultatet,

Han som opererte utstyret var både forsiktig og nøye og det var rett og slett utrolig mye drit som kom ut!


LJ 73 2" ironman men ble da jaggu høyere enn det,33x12,5x15 BFG A/T, Og rust hull i ramma [:-(]

#20 håvard

håvard

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 925 Innlegg:

Posted 22 August 2003 - 23:00

takk for svar!
dette må jeg få leid meg.

har prøvd en del teknikke for å få ut driten, men det er fortsatt litt igjen.

håvard

BJ42