Gå til innhold



Foto

1-fas, 2-fas, 3-fas osv..


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
65 replies to this topic

#1 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 17 July 2005 - 23:00

flytta hit en diskusjon om faser som føkka opp en ann tråd vi hadde:

quote]
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Esj ikkje diskuter 1-2-3 fas her i denne tråden, fint om dokke sletter det og begynner en anna plass då dette er en nyttig tråd om kompressorer.. fint om en eller anna red. kan slette inlagga om ikkje forfatter ordna det.

(To ledera i ledninga/kontakta er 1-fas, tre ledera i ledninga/kontakta er 3-fas. Fas er ikkje det samme som leder(ledning)..

Opprinnelig postet av yakuza



Beklager at jeg ødelegger tråden her, skal også slette dette i morgen, men det du sier er faktisk feil. I stikk kontakten din hjemme har du med stor sannsynlighet 2 faser, hvis du som sagt ikke har en fase og en null leder.. Bare plugg inn et scoop og ta en titt. da finner du nok 2 sinuskurver skal du se...

Det med null leder og 400V har ikke noe og si for det man plugger inn. Det blir ganske nøyaktig 230V ut alikevel.. så man merker ikke om man har det. om man ikke kopler selv da, og kopler mellom fasene. Da får man 400V og det er det vel ikke allt som liker...

Full gass!!

Opprinnelig postet av glasmurf



hmm.. men har du to ledninger så har du ei fase mellom dei, og har du tre ledninger så har du tre faser mellom dei trudde eg..
1-fas: L1-L2
3-fas: L1-L2 + L1-L3 + L2-L3 = 3 faser

kvar finn en den 2. fasa?


Suzuki SJ413JX 31"x10.5"
http://www.terrengbil.com/zuki

#2 Kirneh

Kirneh

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1024 Innlegg:

Posted 17 July 2005 - 23:00

ble mye diskusjon ut av den kommentaren min... hehe

'86 Suzuki SJ 410 JL (Cab)

#3 Rajlig

Rajlig

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 722 Innlegg:

Posted 17 July 2005 - 23:00

uten å være for påståelig her glasmurf du bruker vel bare en fas om gangen så lenge vi snakker vekselstrøm og to poler?
Tar gjerne imit ett godt svar (liker ikke ja og nei)

Grrrrrr.......

#4 silverbullit

silverbullit

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2206 Innlegg:

Posted 17 July 2005 - 23:00

bare månen som har to faser..NY og NE.....heheh

GUNG-HO

#5 massey

massey

    Skogs samen Antes veiviser

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2872 Innlegg:

Posted 17 July 2005 - 23:00

er ikke noe som heter 2- fas.

men på et 3 fas anlegg har du 3 ledninger som danner 3 faser.....en fas mellom L1 og L2 en fas mellom L2 og L3 og en fas mellom L1 og L3

-----------------
Toylet, there's only one
www.toylet.no

#6 zpiff

zpiff

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 331 Innlegg:

Posted 17 July 2005 - 23:00

Alle stikkontakter med to pinner (pluss jord) er 1-fas, alle med 3 pinner (pluss jord) er 3-fas.. I et 230V 3-fas anlegg, kan vi hente ut 1-fas ved å koble oss til to av fasene, uansett hvilke.. I et 400V 3-fas anlegg kan vi ikke gjøre det, der har vi 400V mellom fasene.. Så der må vi koble oss til et såkalt nullpunkt med den ene lederen, og en av fase-lederene med den andre lederen.. Vi har da 230V 1-fas, på samme måte som over.. 2-fas er det ikke noe som heter, men man kan si 2-polt og 3-polt, i stedet for 1-fas og 3-fas.. Skjønner..?? biggrin.gif

Det sikreste tegn på at det finnes intelligent liv der ute, er at de ikke har oppsøkt oss enda..

#7 The Rocky Way

The Rocky Way

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 293 Innlegg:

Posted 17 July 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Kopi av melding:Kopi av melding:Esj ikkje diskuter 1-2-3 fas her i denne tråden, fint om dokke sletter det og begynner en anna plass då dette er en nyttig tråd om kompressorer.. fint om en eller anna red. kan slette inlagga om ikkje forfatter ordna det.

(To ledera i ledninga/kontakta er 1-fas, tre ledera i ledninga/kontakta er 3-fas. Fas er ikkje det samme som leder(ledning)..


Opprinnelig postet av yakuza




Beklager at jeg ødelegger tråden her, skal også slette dette i morgen, men det du sier er faktisk feil. I stikk kontakten din hjemme har du med stor sannsynlighet 2 faser, hvis du som sagt ikke har en fase og en null leder.. Bare plugg inn et scoop og ta en titt. da finner du nok 2 sinuskurver skal du se...

Det med null leder og 400V har ikke noe og si for det man plugger inn. Det blir ganske nøyaktig 230V ut alikevel.. så man merker ikke om man har det. om man ikke kopler selv da, og kopler mellom fasene. Da får man 400V og det er det vel ikke allt som liker...

Full gass!!


Opprinnelig postet av glasmurf




hmm.. men har du to ledninger så har du ei fase mellom dei, og har du tre ledninger så har du tre faser mellom dei trudde eg..
1-fas: L1-L2
3-fas: L1-L2 + L1-L3 + L2-L3 = 3 faser

kvar finn en den 2. fasa?

Glasmurf: skulle vært ingeniør ell no sånn du biggrin.gif

Les litt elektro så finner du ut at 1 fas og 3 fas er barnelærdom for en elektriker..

Mjøsa Offroad Klubb

#8 glasmurf

glasmurf

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 252 Innlegg:

Posted 17 July 2005 - 23:00

Hvis man begynner der man produserer strømmen, dvs en generator, så har den i hovedsak 3 spoler som er koplet sammen i den ene enden og danner et nullpunkt, og så henter man ut en fase fra hver av de andre "spoleendene" Disse ligger 120grader forskjøvet i forhold til hverandre(ideelt..) Det vil si at i hver enkelt leder i et elektrisk anlegg så har man 1 fase såfremt dette ikke er et TN-S eller et TN-C system hvor vi har med en null-leder. Der er dette ikke en fase men nøytralpunktet mellom spolene.
Denne bruker vi til og hente ut 230V i et 400V TN-S eller TN-C anlegg.

Hvis vi i vanlige fall hadde hatt en fase anlegg hvordan kan vi da få 3 fase motorer til og gå rundt ved hjelp av en kondensator? Kondensatoren forsinker jo bare sinuskurven på den ene fasen som den er tilkoplet. Så da hadde vi fremdeles manglet en fase til motoren, og den ville bare stått og brummet.

Eller hvis man tar tak i en jordledning, og stikker fingeren inn i det ene hullet i en stikkontakt (anbefales ikke) vil man ikke da få strøm uansett hvilket hull man stikker fingeren inn i? Jo fordi at man treffer en fase som har potensialforskjell til jord uansett. Hvis du ikke har en stor jordfeil i nærheten da...

The Rocky Way: Jeg er nok desverre ikke ingeniør( enda) Men jeg er tekniker(Teknisk fagskole Elkraftlinjen) og har fagbrev som Gr.l elektriker, Høyspentelektriker, og skipselektriker. Så jeg har nok lest litt elektro som du sier at jeg bør gjøre.... Tror også jeg har fått med meg barnelærdommen. Hva med deg...??

Full gass!!

#9 The Rocky Way

The Rocky Way

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 293 Innlegg:

Posted 17 July 2005 - 23:00

Joa, men jeg synes det blir litt som et inlegg i ei avis for noen år siden. Det var en fyr som mente han betalte for for mye strøm. Han mente han ikke brukte opp all strømmen som kom inn i huset sitt. Siden det bare var en strøm måler, ville han ha to. En til og måle strømmen inn og en til og måle strømmen ut igjen. For han brukte ikke opp all strømmen som kom inn, og ikke visste han om den strømmen han brukte i miksmasteren til og lage mat, hadde vært i en møkkjeller i skåbu. Så litt uti innlegget hadde han jo da kommet fram til at det var tre ledninger inn i huset. Han ville jo da selvfølgelig ha en måler på den også. Lo meg skakk av det innlegget. Men men, Når du måler i stikk kontakta di, som er jordet. Så måler du over + +, da får du 220-240v alt avhengig av leverandøren til huset. Måler du fra en pluss til minus så får du 110-120v. Da måler du halve fasen, legg det sammen så får du 1 fas. Men det systemet kalles allikevel 1-fas fordi du kan bruke utstyr som ikke trenger jording, jording er for og beskytte fra og få en karamell.

Og dessuten jeg gikk ut videregående med fem og seks i elektro. på grunnkurs hadde vi om det meste innen tre fas.

Mjøsa Offroad Klubb

#10 Rajlig

Rajlig

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 722 Innlegg:

Posted 18 July 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Joa, men jeg synes det blir litt som et inlegg i ei avis for noen år siden.

Opprinnelig postet av The Rocky Way



Den lest jeg også, hysterisk bra skrivi. Var det ikke han som konkluderte med at han skulle slutte sin egen krets der den strømmen han hadde kunne sirkulere:D

Fint svar foresten!
Bare ett lite oppfølgings spørsmål.
Når du brukker en positiv pol mot jord og får 110v, har du da fortsat 50Hz?
user posted image
Gir dette mening, eller har jeg missforstått?


Grrrrrr.......

#11 glasmurf

glasmurf

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 252 Innlegg:

Posted 18 July 2005 - 23:00

Kopi av melding:
uten å være for påståelig her glasmurf du bruker vel bare en fas om gangen så lenge vi snakker vekselstrøm og to poler?
Tar gjerne imit ett godt svar (liker ikke ja og nei)

Grrrrrr.......

Opprinnelig postet av Rajlig



Du har ikke noe bruk for bare en fas, du må ha ett annet punkt med en potensialforskjell for og få ut noe energi

Full gass!!

#12 Rajlig

Rajlig

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 722 Innlegg:

Posted 18 July 2005 - 23:00

Litt som å skru opp vankrana med like høyt vann trykk på andre sida.
Skjer liksom ikke så mye før du har en trykkforskjell:P

Grrrrrr.......

#13 glasmurf

glasmurf

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 252 Innlegg:

Posted 18 July 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Kopi av melding:
Joa, men jeg synes det blir litt som et inlegg i ei avis for noen år siden.

Opprinnelig postet av The Rocky Way



Den lest jeg også, hysterisk bra skrivi. Var det ikke han som konkluderte med at han skulle slutte sin egen krets der den strømmen han hadde kunne sirkulere:D

Fint svar foresten!
Bare ett lite oppfølgings spørsmål.
Når du brukker en positiv pol mot jord og får 110v, har du da fortsat 50Hz?
user posted image
Gir dette mening, eller har jeg missforstått?


Grrrrrr.......

Opprinnelig postet av Rajlig



Ser nok ikke sånn ut, det du har tegnet der er en sinuskurve som har gått gjennom en diode som har sperret for den positive halvperioden. Dette kalles for en rippelspenning... kan bruke en kondensator for og "glatte" ut ripplen( få en bedere likespenning, og med stor fordel flere dioder i likeretteren.

Den nederste kurven din er en fase. den veksler 50 ganger i sekundet(50Hz) Eller på noen anlegg, skip for eksempel, 60 ganger i sekundet.

Det er heller ikke 110 volt du får ut, men du får nettspenningen delt på roten av 3, (Ca 1,7) dersom du måler effektivverdien mellom en fase og jord. Vel og merke hvis det ikke er jordfeil i annlegget. da kan du måle allt fra 0V til full fasespenning. Avhengig av hvilken fase det er jordfeil på, hvor "stor" den er, og hvilken fase du måler fra.

Full gass!!

#14 The Rocky Way

The Rocky Way

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 293 Innlegg:

Posted 18 July 2005 - 23:00

Rajlig, er nok ikke mye galt, men er ikke sikker på sinus kurva. Er lenge siden jeg har drivi med frekvenser ama. Må prøves når jeg kommer på jobb og får fyra opp den "lille bærbare" i kofferten. Hehe. Hender at vi måler litt på diesel pumper og sånn og da er det mange rare kurver vi skal se på, om de stemmer og sånn.

Mjøsa Offroad Klubb

#15 Rajlig

Rajlig

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 722 Innlegg:

Posted 18 July 2005 - 23:00

Stemmer det. hang meg sån opp i fasene at jeg glemte hele likerettinge jeg. Er det ikke normalt med minimum 3 dioder i bateriladere og lignende?

Grrrrrr.......

#16 Nitteberg

Nitteberg

    Rocker!

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1516 Innlegg:

Posted 18 July 2005 - 23:00

vi har 400hz 115volt på jobben vi smile.gif

http://nitteberg.com


#17 The Rocky Way

The Rocky Way

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 293 Innlegg:

Posted 18 July 2005 - 23:00

Da tror jeg jeg hadde ring e-verket men. 400v dere har sikkert??

Mjøsa Offroad Klubb

#18 Rajlig

Rajlig

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 722 Innlegg:

Posted 18 July 2005 - 23:00

Kopi av melding:
vi har 400hz 115volt på jobben vi smile.gif

http://nitteberg.com


Opprinnelig postet av Nitteberg



Heldig grisen:D

Grrrrrr.......

#19 Nitteberg

Nitteberg

    Rocker!

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1516 Innlegg:

Posted 18 July 2005 - 23:00

hehe, er vanlig på fly det ser du smile.gif

http://nitteberg.com


#20 The Rocky Way

The Rocky Way

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 293 Innlegg:

Posted 18 July 2005 - 23:00

Kult. smile.gif
Artig system.

Mjøsa Offroad Klubb