Gå til innhold



Foto

1-fas, 2-fas, 3-fas osv..


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
65 replies to this topic

#21 Roffy

Roffy

    Roffy

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2287 Innlegg:

Posted 19 July 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Kopi av melding:
uten å være for påståelig her glasmurf du bruker vel bare en fas om gangen så lenge vi snakker vekselstrøm og to poler?
Tar gjerne imit ett godt svar (liker ikke ja og nei)

Grrrrrr.......

Opprinnelig postet av Rajlig



Du har ikke noe bruk for bare en fas, du må ha ett annet punkt med en potensialforskjell for og få ut noe energi

Full gass!!

Opprinnelig postet av glasmurf




hm... er det bare meg eller er det noen her som ikke forstår forsjellen mellom faser og poler ????

bra denne tråden ble flytta smile.gif


Follow your dreams smile.gif
www.bilbygging.no www.volvoland.se

#22 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 19 July 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:
uten å være for påståelig her glasmurf du bruker vel bare en fas om gangen så lenge vi snakker vekselstrøm og to poler?
Tar gjerne imit ett godt svar (liker ikke ja og nei)

Grrrrrr.......

Opprinnelig postet av Rajlig



Du har ikke noe bruk for bare en fas, du må ha ett annet punkt med en potensialforskjell for og få ut noe energi

Full gass!!

Opprinnelig postet av glasmurf




hm... er det bare meg eller er det noen her som ikke forstår forsjellen mellom faser og poler ????

bra denne tråden ble flytta smile.gif

Opprinnelig postet av Roffy



Er ikkje berre deg Roffy.. Har ikkje gidda og legge ut om mi utdanning men er ikkje slik eg har lært det nei.
Fekk ikkje svar på kvar den 2. fasa var heller.
Dette med nullleder og 400v er egentlig totalt irrelevant sidan det ikkje er noko forbrukaren treng å forholde seg til. Utstyret blir det samme.



Suzuki SJ413JX 31"x10.5"
http://www.terrengbil.com/zuki

#23 tovp

tovp

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 187 Innlegg:

Posted 19 July 2005 - 23:00

Hei, bare for å komme med fasitten her:)

Slik ser 1-fase ut:
To ledere, slik de er å finne i en vanlig stikk-kontakt.
(vi sier at den svarte firkantene er en vikkling i en generator)
http://www.offroad.n...tovp/1-fase.bmp

Og slik ser egentlig 3-fase ut:
Det er viktig å huske at 3-fase egentlig har 6 ledere.
http://www.offroad.n...ded/tovp/3-fase 6 ledere.bmp

Og slik ser 3-fase ut, som vi vanligvis ser det i en stikk-kontakt.
De fant ut at de kunne spare 3 ledere ved å koble sammen vikklingene.

Eksemplet mitt her er koblet i trekant. Jeg har ikke tegnet det sånn som det egentlig skal, for bedre å vise hvordan det er.

#24 glasmurf

glasmurf

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 252 Innlegg:

Posted 19 July 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Hei, bare for å komme med fasitten her:)

Slik ser 1-fase ut:
To ledere, slik de er å finne i en vanlig stikk-kontakt.
(vi sier at den svarte firkantene er en vikkling i en generator)
http://www.offroad.n...tovp/1-fase.bmp

Og slik ser egentlig 3-fase ut:
Det er viktig å huske at 3-fase egentlig har 6 ledere.
http://www.offroad.n...ded/tovp/3-fase 6 ledere.bmp

Og slik ser 3-fase ut, som vi vanligvis ser det i en stikk-kontakt.
De fant ut at de kunne spare 3 ledere ved å koble sammen vikklingene.

Eksemplet mitt her er koblet i trekant. Jeg har ikke tegnet det sånn som det egentlig skal, for bedre å vise hvordan det er.

Opprinnelig postet av tovp



Jepp, så langt er vi enige!
La oss kalle de tre endene du har i trekantkoplingen din for L1, L2 og L3

Dette blir så distribuert i nettet fra generatoren til en forbruker som får disse tre lederene inn i sikringsskapet sitt.

Dette blir så fordelt via en 3 faset samleskinne ut til sikringene.

Slik at du får L1+L2 på en sikring, L2+L3 på neste, L3+L1..og så videre
Hver av lederene L1, L2 og L3 er en egen fase med en egen sinuskurve som alle ligger 120 grader faseforskjøvet i forhold til hverandre.
For og kunne hente ut noe som helst energi, så må du ha en potensialforskjell mellom de to endene du har. Hvis du kopler samme fase inn på hver side av en lyspære, så skjer det ingenting.
Hvis du derimot kopler inn en annen fase på den andre siden av lyspæren, så skjer det noe, fordi du har en potensialforskjell på disse to fasene som gir en effektivverdi på ca 230V.

Fasiten her blir vel egentlig og sette seg ned ved den kontakten du lurer på, og så plugge inn et osiloscoop og se hvor mange sinuskurver du får frem. Jeg vil tippe på 2...

Når du har tre faser inn til huset, i en kabel med tre ledere i. Hvor mange ledere er det da per fase? tipper på 1...

Hvis du da tar 2 av de tre lederene i bruk, hvor mange faser har du da i bruk?? Noen som kan gi et fornuftig svar?

Full gass!!

#25 VCE

VCE

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2374 Innlegg:

Posted 19 July 2005 - 23:00

en fase består av 2 ledere
en 3 faset ledning har tre ledere som gir 3 mulige uttak, dvs 3 par ledere (=faser)
en 1 faset ledning har to ledere som gir 1 mulig uttak, dvs 1 par ledere (=faser)

jeg vet ikke hvordan man kan få bare 2 mulige par, å forklare ting skriftlig har aldri jeg aldri vært god til, men jeg prøver.

hver av fasene i en 3-fas har hver sin bokstav, R, S og T (hvis jeg ikke husker helt feil.)
da får man disse alternativene for å ta ut strøm til lyspære (så man ser hva man driver med uten å få støt) biggrin.gif:
R-S
R-T
S-T
dette er 3 faser, enig?

henter man ut en fase, f.eks R-T har man 1-fas.
henter man ut 2 faser, f.eks R-S og S-T har man jo alle tre lederene, og dermed alle tre fasene!


1988 Chevy Subb 6.2D - th400 - 208 - 315/75-16

Fullsize or no size


#26 Nitteberg

Nitteberg

    Rocker!

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1516 Innlegg:

Posted 19 July 2005 - 23:00

virker som dere er enige alle sammen, bortsett fra definasjonen på ordet "fase" smile.gif
Men fortsett og skriv, snart kan jo alle her koble sikringskapet selv wink.gif

Ett lite spørsmål: Jeg har en 3-fas 32amp ut i garasjen, den er det hentet ut to 16amp sikringer i tillegg fra, kan jeg belaste den med enda en 16amp?

#27 tovp

tovp

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 187 Innlegg:

Posted 19 July 2005 - 23:00

Ok, jeg prøver en gang til.
Var uansett ikke helt fornøyd med det første forsøket, da det manglet litt innformasjon på tegningen min.
http://www.offroad.n...ded/tovp/3-fase L1,L2,L3.bmp
Her har du L1 og L2, som du snakker om, og hvis man tar ut noe mellom disse to punktene, vil man bare få spenning og sinuskurven som blir mellom U1 og U2. Ikke noe annet, selv om man også er borti V1, som er samme punkt som U2. Det er vel det gladsmurf tenker på.

Men hvis det hadde vært som han sier, så må man tenke på at man er borti W2 også, det er jo samme punkt som U1. Og ifølge teorien hans da må vi få 3 sinuskurver mellom L1 og L2. Og sånn er det ikke.
Men jeg har ikke et osiloscoop for hånden, så jeg har ikke fått prøvd. Men jeg tipper at det hadde blitt en sinuskurve.

#28 cesandberg

cesandberg

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 184 Innlegg:

Posted 19 July 2005 - 23:00

ojojoj her er det mange defenisjoner.

Her kommer fasiten:

Lang versjon: Les NEK 400.2002 eller Normguiden av Just Erik Ormbostad biggrin.gifsad.gifsad.gif

Kort versjon:

1fas: ta ut effekt mellom for eks L1 og N-leder i TN-CS anleegg.

2fas: Ta ut effekt mellom for eks L1 og L2 i et TT. IT eller TN-CS anlegg.

3fas: Ta ut effekt mellom L1. L2 og L3 i et TT, IT eller TN-CS anlegg.

biggrin.gif;)

mvh cesandberg





mvh
cesandberg

#29 Roffy

Roffy

    Roffy

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2287 Innlegg:

Posted 19 July 2005 - 23:00

smurf ? hvordan kobler du en fase til en side av en lyspære ????

er jeg helt idiot eller er en fas noe som en får mellom to ledere??mellow.gif






Follow your dreams smile.gif
www.bilbygging.no www.volvoland.se

#30 VCE

VCE

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2374 Innlegg:

Posted 19 July 2005 - 23:00

har du en 4-polet pære med 2 glødetråder, kan man koble den på 2 faser! biggrin.gif


1988 Chevy Subb 6.2D - th400 - 208 - 315/75-16

Fullsize or no size


#31 bigset

bigset

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 533 Innlegg:

Posted 19 July 2005 - 23:00

Kopi av melding:
ojojoj her er det mange defenisjoner.

Her kommer fasiten:

Lang versjon: Les NEK 400.2002 eller Normguiden av Just Erik Ormbostad biggrin.gifsad.gifsad.gif

Kort versjon:

1fas: ta ut effekt mellom for eks L1 og N-leder i TN-CS anleegg.

2fas: Ta ut effekt mellom for eks L1 og L2 i et TT. IT eller TN-CS anlegg.

3fas: Ta ut effekt mellom L1. L2 og L3 i et TT, IT eller TN-CS anlegg.

biggrin.gif;)

mvh cesandberg





mvh
cesandberg


Opprinnelig postet av cesandberg




Endelig nokon som gadd sjekke i forskriftene om definisjonar. cool.gif
Men det er vel kanskje ikkje so lett å svelge dette her for alle, sidan det ikkje er mange åra sidan dette vart sjeldande definisjonar.

Rigs: Pajero http://offroad.no/?P...de=View&RID=514

#32 Rajlig

Rajlig

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 722 Innlegg:

Posted 19 July 2005 - 23:00

DEN ER GREI!!!!!!

Grrrrrr.......

#33 glasmurf

glasmurf

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 252 Innlegg:

Posted 19 July 2005 - 23:00

Kopi av melding:
ojojoj her er det mange defenisjoner.

Her kommer fasiten:

Lang versjon: Les NEK 400.2002 eller Normguiden av Just Erik Ormbostad biggrin.gifsad.gifsad.gif

Kort versjon:

1fas: ta ut effekt mellom for eks L1 og N-leder i TN-CS anleegg.

2fas: Ta ut effekt mellom for eks L1 og L2 i et TT. IT eller TN-CS anlegg.

3fas: Ta ut effekt mellom L1. L2 og L3 i et TT, IT eller TN-CS anlegg.

biggrin.gif;)

mvh cesandberg





mvh
cesandberg


Opprinnelig postet av cesandberg



Takker så masse for og få klarhet i dette!

Tengte på og finne frem NEK 400 jeg og, men gadd ikke....

Full gass!!

#34 tovp

tovp

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 187 Innlegg:

Posted 19 July 2005 - 23:00

Ok:blush:

Bøyer meg i støvet for gode argumenter. Og beklager for min villedende innformasjon.
Selv om jeg har tenkt å se etter selv:) Og i den forbindelse tar jeg gjerne imot en henvisning til en paragraf. Hvis dere allikevel har sjekket, mener jeg:wtf:

Jeg er ganske sikker på at det ikke var noe som het 2-fase da jeg gikk på skolen. Eller at det sto noe om det i den Nek-en jeg hadde, som ble kjøpt inn i -91. Men det kan jo godt hende de har forandret på det nå. For det er jo en grunn til at de gir ut nye versoner av den. Hvis de som lager den ikke hadde funnet på forandringer, så hadde de jo rett og slett ikke hatt en jobb.

Men sånn er no det. Kan hende jeg har tatt helt feil også. Det er nok mange ting vi hadde om på skolen, som jeg ikke husker lengre nå.

Men dette da, som jeg var så sikker på. Får en til å lure på hva ellers man har gjort galt i det siste:blink:

#35 Rajlig

Rajlig

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 722 Innlegg:

Posted 19 July 2005 - 23:00

Det er jo flust av de som har kalt det for to-fas hele tiden, nå får de jo endelig rett.
Reiner med at det blir mange diskusjoner ut av denne, for meg, nye viten.
Takk for ett underholdende og informerende ordskifte!

Grrrrrr.......

#36 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 20 July 2005 - 23:00

Nei, når eg gjekk elektro skulle vi berre drite i det med null-leder for det var berre noke dumme svenskar dreiv med å distribuere den meinte dei.. jaja..

Er slik at dei har kalt gammal 1-fas for to fas no då sikkert for å skille mellom varianten med null-leder.. eller?

Når eg gjekk elektro såg vi berre ei fase på scopet (ei sinuskurve) når vi kobla det til nettet og dei skulle banke dette inn i hauda våre..

Men, eg kjem nok uansett til å fortsette å kalle gammal en-fas for enfas (det eg har i kontakta med to poler pluss jord) heilt eg blir arrestert for det mest for å unngå slike diskusjonar.. trur det er den forståinga som er mest vanlig enn så lenge.

Har gamalt hus i gamalt nett så null-leder er mest for dumme svenskar enda biggrin.gif

Suzuki SJ413JX 31"x10.5"
http://www.terrengbil.com/zuki

#37 Ante

Ante

    Skogs same

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 997 Innlegg:

Posted 20 July 2005 - 23:00

Jeg leter fortsatt etter den andre fasen i min stikkontakt:D:D:D

_________________
Kor e reinan mine...



#38 Roffy

Roffy

    Roffy

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2287 Innlegg:

Posted 20 July 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Jeg leter fortsatt etter den andre fasen i min stikkontakt:D:D:D

_________________
Kor e reinan mine...



Opprinnelig postet av Ante



hear-hear !!!!! wink.gif


Follow your dreams smile.gif
www.bilbygging.no www.volvoland.se

#39 nasse

nasse

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 140 Innlegg:

Posted 20 July 2005 - 23:00

selvfølgelig finnes det 2 fas..

det er når du har blåst en sikring på 3 fasen det..og det brummer noe helt jævlig i moterene og ryker og lukter dritt, da har du 2fas:D:D:D....





<<there is no spoon!>>

#40 Roffy

Roffy

    Roffy

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2287 Innlegg:

Posted 20 July 2005 - 23:00

Kopi av melding:
selvfølgelig finnes det 2 fas..

det er når du har blåst en sikring på 3 fasen det..og det brummer noe helt jævlig i moterene og ryker og lukter dritt, da har du 2fas:D:D:D....





<<there is no spoon!>>

Opprinnelig postet av nasse



nei !! da har du en fas.......................!!!!mellow.gif


Follow your dreams smile.gif
www.bilbygging.no www.volvoland.se