Gå til innhold



Foto

1-fas, 2-fas, 3-fas osv..


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
65 replies to this topic

#41 torfinn

torfinn

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2061 Innlegg:

Posted 20 July 2005 - 23:00

Det med at man kalte et system med to ledninger for en fase et en gammel benevnelse som ble brukt ukritisk. Det er riktig som en skrev lenger opp at man nå sier to-fase for å skille mellom et TN system (400) der man henter ut 230 mellom en fase og nullpunktet. Man kan fortsatt si enfase men da har man et TN system og 230 V hentes mellom nullpunkt og faseleder. I et 230V isolert system IT (som er det mest vanlige i norge) har man ikke noe nullpunkt og man trenger da minimum to faser for å kunne hente ut 230 volt. Altså har man et to-fase system.
Det cesandberg sa er det mest fornuftige og riktige som er sagt i diskusjonen over.

mvh
Torfinn
Sivilingeniør Elkraft.

#42 Laredo 86

Laredo 86

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 255 Innlegg:

Posted 21 July 2005 - 23:00

Men hva om man har en bøtte med grønn overledning da.. Er det 1 fas el 3 fas?? wtf.gifbiggrin.gif
Overledning er vel også omtrent like misbrukt / misforstått og riv ruskende galt ord..blink.gif

Johnny
Nå med el skuter (på likestrøm)

#43 Roffy

Roffy

    Roffy

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2287 Innlegg:

Posted 21 July 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Det med at man kalte et system med to ledninger for en fase et en gammel benevnelse som ble brukt ukritisk. Det er riktig som en skrev lenger opp at man nå sier to-fase for å skille mellom et TN system (400) der man henter ut 230 mellom en fase og nullpunktet. Man kan fortsatt si enfase men da har man et TN system og 230 V hentes mellom nullpunkt og faseleder. I et 230V isolert system IT (som er det mest vanlige i norge) har man ikke noe nullpunkt og man trenger da minimum to faser for å kunne hente ut 230 volt. Altså har man et to-fase system.
Det cesandberg sa er det mest fornuftige og riktige som er sagt i diskusjonen over.

mvh
Torfinn
Sivilingeniør Elkraft.

Opprinnelig postet av torfinn



hm... høres fremdeles ut som noen ikke klarer å skille mellom en fase og en leder.... biggrin.gif lurer på hvor lang denne tråden blir ??wink.gif


Follow your dreams smile.gif
www.bilbygging.no www.volvoland.se

#44 Gamle-Erik

Gamle-Erik

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 144 Innlegg:

Posted 21 July 2005 - 23:00

Hvis man ikke greier å skille mellom en fase og en leder, er man totalt uvitende innenfor området. Jeg vil tro at en sivilingeniør i faget vet hva han snakker om.

#45 WaxFraq

WaxFraq

    Autofil tulling

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1268 Innlegg:

Posted 21 July 2005 - 23:00

1-fas - L1+N (400v)
2-fas - L1+L2 (230v)
3-fas - L1+L2+L3 (230v)

det er det enkleste svaret jeg kan gi på det.. =)

If You're Gonna Be Dumb,
You Gotta Be Tough!

91622309

Galleri - http://www.offroad.n...wGalery&id=2823

#46 glasmurf

glasmurf

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 252 Innlegg:

Posted 21 July 2005 - 23:00

Kopi av melding:
1-fas - L1+N (400v)
2-fas - L1+L2 (230v)
3-fas - L1+L2+L3 (230v)

det er det enkleste svaret jeg kan gi på det.. =)

If You're Gonna Be Dumb,
You Gotta Be Tough!

91622309

Galleri - http://www.offroad.n...wGalery&id=2823

L1+N i et 400V anlegg blir 230V...

Opprinnelig postet av WaxFraq



Full gass!!

#47 tovp

tovp

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 187 Innlegg:

Posted 21 July 2005 - 23:00

Joda, det stemmer helt sikkert som dere sier. Det heter vel 2-fas.

Men sånn som jeg ser det, er det bare et navn. Man tar ut effekt mellom 2 FASELEDERE, og det er ikke det samme som at det er 2 faser der.

For min del kan man jo like gjerne begynne å kalle det 10-fas. Men de fleste forstår vel at det ikke blir 10 faser der bare av den grunn:D

Har du fått mange sinuskurver forresten?

#48 Bøen

Bøen

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1019 Innlegg:

Posted 21 July 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Ok:blush:

Bøyer meg i støvet for gode argumenter. Og beklager for min villedende innformasjon.
Selv om jeg har tenkt å se etter selv:) Og i den forbindelse tar jeg gjerne imot en henvisning til en paragraf. Hvis dere allikevel har sjekket, mener jeg:wtf:

Jeg er ganske sikker på at det ikke var noe som het 2-fase da jeg gikk på skolen. Eller at det sto noe om det i den Nek-en jeg hadde, som ble kjøpt inn i -91. Men det kan jo godt hende de har forandret på det nå. For det er jo en grunn til at de gir ut nye versoner av den. Hvis de som lager den ikke hadde funnet på forandringer, så hadde de jo rett og slett ikke hatt en jobb.

Men sånn er no det. Kan hende jeg har tatt helt feil også. Det er nok mange ting vi hadde om på skolen, som jeg ikke husker lengre nå.

Men dette da, som jeg var så sikker på. Får en til å lure på hva ellers man har gjort galt i det siste:blink:

Opprinnelig postet av tovp



NEK'en trådte ikkje i kraft før i jan. 1999,så det var neppe den du hadde i 91.Da va det helst FEB'91;)

Hi Lux 2.4d 80mod. 33"x12.5x15 ,Chesterfield sofa og takluke

#49 tovp

tovp

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 187 Innlegg:

Posted 21 July 2005 - 23:00

Det har du helt rett i. Det hadde jeg glemt. Syntes det var noe som ikke stemte helt da. Men jeg husker mere og mere nå(etterhvert som dere andre påpeker det for meg)smile.gif

Jeg tror at den var grønn.

#50 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 22 July 2005 - 23:00

kan ikkje nokon definere ei fase her då?
kva er ei fase?

1- ei ledning?
2- eit nivå?
3- ei straumkjelde?
4- ei abstrakt form av ei tid du går gjennom?

I mi tid som etletrikarspire fans det omgrep som motfase og faseforskyving som var med på å gi meg forståinga av kva ei fase var og dette er med og underbygger mi forståing av ordet...


Suzuki SJ413JX 31"x10.5"
http://www.terrengbil.com/zuki

#51 Roffy

Roffy

    Roffy

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2287 Innlegg:

Posted 22 July 2005 - 23:00

Kopi av melding:
kan ikkje nokon definere ei fase her då?
kva er ei fase?

1- ei ledning?
2- eit nivå?
3- ei straumkjelde?
4- ei abstrakt form av ei tid du går gjennom?

I mi tid som etletrikarspire fans det omgrep som motfase og faseforskyving som var med på å gi meg forståinga av kva ei fase var og dette er med og underbygger mi forståing av ordet...


Suzuki SJ413JX 31"x10.5"
http://www.terrengbil.com/zuki

Opprinnelig postet av yakuza



Zapp me up scotty biggrin.gif:D:D


Follow your dreams smile.gif
www.bilbygging.no www.volvoland.se

#52 cesandberg

cesandberg

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 184 Innlegg:

Posted 25 July 2005 - 23:00

Kjære vene og spetakkel, er dere ikke ferdig med dette enda??? he he.biggrin.gif:D:mellow:

En generator eller en transformator av litt størrelse forsyner vanligvis strøm i 3 faser: L1-L2 og L3. Disse 3 er for eks.strømuttak som det kobles ledninger til, derav def. faseledninger.Mellom disse 3 ledningene kan du da hente ut 2 eller 3 fas strøm/spenning. For å få et en fase anlegg så hentes strømmen ut gjennm en av faselederne og en skummel sak som heter N leder. På 400v anlegg er det ......400v innbyrdes mellom alle 3 fasene, men når du måler mellom N leder og en av fasene får du ca 240v, og da har du samtidig laget deg en enfase krets.blink.gif

mvh ces

mvh
cesandberg

#53 Ante

Ante

    Skogs same

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 997 Innlegg:

Posted 25 July 2005 - 23:00

Har IT-anlegg, men finner bare en fase i stikken:D:D:blush:

_________________
Kor e reinan mine...



#54 Bøen

Bøen

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1019 Innlegg:

Posted 25 July 2005 - 23:00

hmm,eg leita inni stikken,og tok til og med stikken ut fra veggen og kikket inn i veggboksen,men fant fremdeles ingen faser.bare noen ledninger med minus,pluss og jord....hmm

Hi Lux 2.4d 80mod. 33"x12.5x15 ,Chesterfield sofa og takluke

#55 torfinn

torfinn

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2061 Innlegg:

Posted 26 July 2005 - 23:00

Kopi av melding:
hmm,eg leita inni stikken,og tok til og med stikken ut fra veggen og kikket inn i veggboksen,men fant fremdeles ingen faser.bare noen ledninger med minus,pluss og jord....hmm

Hi Lux 2.4d 80mod. 33"x12.5x15 ,Chesterfield sofa og takluke

Opprinnelig postet av Bøen



pluss og minus ? Har du likestrømsanlegg hjemme? Eller snakker du om 12 V anlegget på hytta? biggrin.gif:D

Torfinn

#56 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 27 July 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Kjære vene og spetakkel, er dere ikke ferdig med dette enda??? he he.biggrin.gif:D:mellow:

En generator eller en transformator av litt størrelse forsyner vanligvis strøm i 3 faser: L1-L2 og L3. Disse 3 er for eks.strømuttak som det kobles ledninger til, derav def. faseledninger.Mellom disse 3 ledningene kan du da hente ut 2 eller 3 fas strøm/spenning. For å få et en fase anlegg så hentes strømmen ut gjennm en av faselederne og en skummel sak som heter N leder. På 400v anlegg er det ......400v innbyrdes mellom alle 3 fasene, men når du måler mellom N leder og en av fasene får du ca 240v, og da har du samtidig laget deg en enfase krets.blink.gif

mvh ces

mvh
cesandberg


Opprinnelig postet av cesandberg



kan ikkje få sagt kor lite interresant 400v er for meg og mange andre her inne med umoderne strømnett:D
Eg skjønar godt korleis du finn ei, to eller tre faser i eit slikt anlegg med null leder, eller i ei tre-fas kontakt...

Det eg ikkje skjøner, er kvar du finn fase nr. 2 i stikkontakta mi heime.
Eg har slike runde med to hol (to ledera) og avogtil jord som hos meg blir brukt til å verne meg mot strøm frå defekte apparat...

Dersom ei sinuskurve (ei fase?) kan finnast mellom N og L1, mellom L1 og L2, L1 og L3, L2 og L3, kvar finn du då to faser i ei vanlig stikkontakt?

er det eg som ikkje skjøner kva ei fase er eller?






Suzuki SJ413JX 31"x10.5"
http://www.terrengbil.com/zuki

#57 Pajerosan

Pajerosan

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1462 Innlegg:

Posted 27 July 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Dersom ei sinuskurve (ei fase?) kan finnast mellom N og L1, mellom L1 og L2, L1 og L3, L2 og L3, kvar finn du då to faser i ei vanlig stikkontakt?



I en vanlig stikkontakt finner du en av de kombinasjonene du nevner.
De to "hullene" du ser er enten L1 og L2, L1 og L3 eller L2 og L3.
biggrin.gif
Mellom disse har du 230 Volt (IT-nett).

Hadde du hatt TN-nett ville kontakten sett lik ut.
Men du hadde sett L1 og N, L2 og N eller L3 og N.wink.gif

#58 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 28 July 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Kopi av melding:
Dersom ei sinuskurve (ei fase?) kan finnast mellom N og L1, mellom L1 og L2, L1 og L3, L2 og L3, kvar finn du då to faser i ei vanlig stikkontakt?



I en vanlig stikkontakt finner du en av de kombinasjonene du nevner.
De to "hullene" du ser er enten L1 og L2, L1 og L3 eller L2 og L3.
biggrin.gif
Mellom disse har du 230 Volt (IT-nett).

Hadde du hatt TN-nett ville kontakten sett lik ut.
Men du hadde sett L1 og N, L2 og N eller L3 og N.wink.gif

Opprinnelig postet av Pajerosan




Jepp, enig, men etter mitt haud er det kun ei fase å finne der uansett sant?

Suzuki SJ413JX 31"x10.5"
http://www.terrengbil.com/zuki

#59 Lille Turbo

Lille Turbo

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 331 Innlegg:

Posted 02 August 2005 - 23:00

[/quote]


Jepp, enig, men etter mitt haud er det kun ei fase å finne der uansett sant?


Opprinnelig postet av yakuza

[/quote]
Nei. Det er tre faser som er forskjøvet i forhold til hverandre. Har du et scop med to kanaler kan du se forskyvningen på den ene L1 - L2 i forhold til den andre L2 - L3. Disse fasene er en tredjedel forskjøvet i tid slik at når en hel sinuskurve er passer i tid har både fase to og fase tre startet.

Ca.

Og med scop menes osiloscop og ikke scoop som på toppen av en kompressormata V8...wink.gif

Autodidakt Elektromekaniker.

#60 Ante

Ante

    Skogs same

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 997 Innlegg:

Posted 02 August 2005 - 23:00

Kopi av melding:


Nei. Det er tre faser som er forskjøvet i forhold til hverandre. Har du et scop med to kanaler kan du se forskyvningen på den ene L1 - L2 i forhold til den andre L2 - L3. Disse fasene er en tredjedel forskjøvet i tid slik at når en hel sinuskurve er passer i tid har både fase to og fase tre startet.

Ca.

Og med scop menes osiloscop og ikke scoop som på toppen av en kompressormata V8...wink.gif

Autodidakt Elektromekaniker.

Opprinnelig postet av Lille Turbo



Du har fortsatt bare EN fase i stikken din i stua, med EN sinuskurve:lol:

_________________
Kor e reinan mine...