Gå til innhold



Foto

Land Rover Defender. Noe å satse på ??


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
77 replies to this topic

#41 nasse nøff

nasse nøff

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 54 Innlegg:

Posted 07 August 2005 - 23:00

Som sagt før så fant jeg ikke på noe bedre der og da, jeg prøvde ut alt jeg komm på og alt var opptatt, jeg har send melding til cj7 og spurt om han kan bytte nicet mitt, så vi får håpe han kan fikse det så slipper vi mer av dette..... Jeg tar til meg det dere sier og skal prøve å sjerpe meg....

#42 Edan

Edan

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 359 Innlegg:

Posted 08 August 2005 - 23:00

Interessant tråd.
Land Rover engasjerer alltid. Gjett om. Bilene har sjel, image og vanvittig tøft design.
Men det er noen feil i overstående innlegg:
TD5-motoren er ikke BMW-produsert (som TD6 og TD4-motoren er.)
TD5-motoren er laget av Land Rover selv (ifølge forhandler i Bergen).
Derfor er den også plaget av oljelekkasjer... (Som jeg har sett på samtlige 2-3 år gamle biler jeg har kikket på...)

Defender har heller ingen sperrer originalt. (Igjen ifølge forhandler i Bergen.)
Derfor spinner den alltid diagonalt. (Slik f.eks en pajero med sperre bak (standard) aldri gjør.)

Det er mulig fjæringsveien kan oppheve noe av dette sammenlignet med andre biler uten sperre.

Når det gjelder kvaliteten til Land Rover tror jeg heksene fra Sollihull (fremdeles sjarmerende) ligger 30-40 år etter resten av verden. (Ford har truet med å flytte hele produksjonen fra England dersom de ikke skjerper seg.)
Jeg har selv hatt en LR (riktig nok en Freelander 2000-mod.) og er rystet over at slikt går an i moderne tid.
At nesten samtlige motorer ryker toppakning ++++ diverse andre feil er utrolig hos en erfaren produsent.

Shame on you!!

Men: Akk akk! så sjarmerende. Jeg skal en dag ha LR igjen. Jeg er hekta. Selv om jeg nå kjører Mitsubishi. Jeg bare venter på at kvaliteten skal bedre seg.


edan

#43 nasse nøff

nasse nøff

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 54 Innlegg:

Posted 08 August 2005 - 23:00

Defendere som eg har vert me å kjøre har aldri hatt noe plage med Diagonal spinn, siden bilen har TC som går inn og leker sperre og fordeler kraft hvor som helst ut i fra vilket hjul som har best grep...... Det funker selv på våres freelander, og det virker ikke bare litt men faktisk inponerende bra, angående kvalitet så kjenner jeg meg ikke igjen mår du snakker om din 2000model, våres er 99modell og uten en eneste feil til no!!!!

#44 Blom

Blom

    Fullstendig uautorisert terrengbilbygger

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3571 Innlegg:

Posted 10 August 2005 - 23:00

Fikk Four Wheeler i postkassen i går, september nummeret, og der hadde de en "Ti på topp" i forskjellige klasser. I "små-klassen" var ubestridt vinner Jeep wrangler Rubicon, men ingen konkurranse i det hele tatt. Så var det litt forskjellige vinnere, Chey pickup i 3/4 tonns klassen og Ford i 1" klassen, Nissan Xterra (tror jeg den het, runner opp var Nissan Pathfinder) i en klasse.

Men vinner uansett klasse var Disco III.

Nå er vel Four Wheeler ganske LR vennlig, husker Defender 90 NAS fikk veldig god kritikk da den ble testet, bla. beste ramp index av alle "rett ut av butikken" biler.

Blom - 1990 Hilux X-cab og 2 stk Suki LJ80 - www.hilux4x4.no

#45 Partypatrol

Partypatrol

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 978 Innlegg:

Posted 09 August 2005 - 23:00

Ser at debatten virkelig skøyt fart her, riktig som noen sa at Land Rover alltid engasjerer.

Ser at enkelte virkelig lot seg provosere her, ikke for å være bedreviter...men etter 18 innlegg er det vel kanskje en sjanse for at man ikke helt har "funnet tonen" på forumet og vet "hva som gjelder" osv... Kanskje greit å passere 20 innlegg "før man går etter strupen"....

Forøvrig synes jeg i aller høyeste grad at dette er et hyggelig forum, og det fine er at det ikke er i regi av noen bilklubb, slik at mange bilmerker og synspunkter er representert!

Litt lenger opp i tråden ble det sagt at jeg sikkert har lest endel, og det er riktig, er heldig og kan 3 språk flytende og leser mye om 4x4 på nettet og i trykksaker, derfor tør jeg å påstå at det lange innlegget mitt lenger opp var brukbart nyansert og fakta-riktig. Men bare fordi jeg har lest litt betyr det vel ikke automatisk at jeg ikke har ligget litt under en bil eller kjørt en sving i skævven. Personlig tror jeg at det er mye lettere å danne seg et bilde av f.x Land Rover gjennom å lese Land Rover-bladene og å følge med på div forum enn det jeg ville hatt bare fordi jeg har kjørt endel i skævven sammen med en kompis som har en Defender.

Når det gjelder saken om Røde Kors skal jeg se om jeg finner bladet så kan jeg oppgi hvilke nummer det var, tror det var ca 3 mnd siden jeg leste artikkelen første gang. I mellomtiden kan du som spurte sikkert sjekke ut www.LRO.co.uk. Med litt flaks er denne en av artiklene de har valgt å legge ut på nettet.

#46 håvard

håvard

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 925 Innlegg:

Posted 09 August 2005 - 23:00

Det var jeg som lurte på artikkelen. Har søkt en del etter den nå, fant ingenting, men betviler ikke at den finnes - har bare lysst å lese den smile.gif lro.co.uk var nede så jeg sjekka lro.com. Søkte lenge på google etter den også.

Bare så det er sagt så ser jeg det ikke som en umulighet at Rødekors kjøper Defendere (det norske forsvaret kjøpte pga. halv pris og lastekapasitet), men at de viser seg å være mer driftsikre enn LandCruiser og evt. Patrol vil jeg gjerne lese selv. Er også nysjerrig på hvilken LC de sammenlignet med 78, 105, 120, 90 eller 100 serien.

håvard : BJ42




#47 Henning

Henning

    Grunnlegger Harstad Offroaders

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4712 Innlegg:

Posted 09 August 2005 - 23:00

De fleste diskusjoner her på offroad.no om et bilmerke er bra eller dårlig har en tendens til å engasjere smile.gif

Når det gjelder at Røde Kors skulle ha bestemt seg for å kjøpe Defendere på bekostning av Cruisere eller Patroler, med bakgrunn i kvaalitet, så tror jeg dette er en sak for Mythbusters på Discovery. Har et par kompiser som kjørTE Freelander... di gjør det ikke mer, en av årsakene er dårlig tilgang og lang ventetid på deler. En organisasjon som Røde Kors har ikke tid til å la biler stå i månedsvis pga. problemer med deleleveranser.

Røde Kors har også en profil som en organisasjon som tar vare på miljøet... di vil aldri kjøpe en bil som bryter med denne miljøprofilen. Defender importeres som kjent ikke ordinært til USA pga av at den ikke tilfredstiller Californias miljøkrav.

På lrforum.com så er det bare en person som bekrefter disse ryktene. Man trenger ikke være Sherlock Holmes for å skjønne at nasse nøff på dette forumet og landrover på lrforum er samme personen.

Hvis dette mot formodning var sant, så ville dette ha stor betydning for LandRover, og noe di selv ville ha brukt for "det det er verdt" i markedsføringen.

Du kommer lenger med en dråpe honning enn med et tonn med eddik

http://www.offroad.n...ed/henning/logo henning.bmp

#48 nasse nøff

nasse nøff

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 54 Innlegg:

Posted 09 August 2005 - 23:00

Da må du være synsk! jeg er ingen Land Rover på lrforumet nei!

#49 Partypatrol

Partypatrol

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 978 Innlegg:

Posted 09 August 2005 - 23:00

Når det gjelder dette med Landrovere og USA så mener jeg at dette har sammenheng med airbag også??

Men det jeg vet er at grunnen til at TD5-motoren fases ut er at den ikke møter de nye miljøkravene i EU

#50 Edan

Edan

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 359 Innlegg:

Posted 10 August 2005 - 23:00

Til nasse nøff:

Min Freelander 2000-mod med TC spant ALLTID diagonalt når jeg ble stående fast. Min erfaring var at TC hadde en VISS effekt når bilen var i bevegelse, men NULL effekt når bilen ble stående fast/stille, selv om det spraket i elektroniske lyder. KONKLUSJON: TC (slik den var i 2000-Freelander) kan aldri erstatte sperre. (Den bare LEKER sperre...)

Når det gjelder kvaliteten, kan det være at det finnes noen 99-modeller (eller 00-modeller) som er rimelig feilfrie. VELDIG mange er ikke det. Men det kom som kjent en revisjon i 2001 som plukket vekk en del feil.

...Men jeg venter fortsatt til pålitelige kilder kan si at LR har virkelig BRA kvalitet. Da skal jeg ha bil fra Sollihull igjen.

...for jeg er fortsatt forelsket! Selv om hun var plaget av feil!

edan

#51 ADI

ADI

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 107 Innlegg:

Posted 10 August 2005 - 23:00

Vet ikke helt om du kan sammenligne freelander med defender da..
Det er mange på lrforum som har klaget på freelander, men denne modellen er visstnok blitt bedre...(Men jeg ville ikke hatt det...)
Og når det gjelder deler til biler, så tror jeg det henger mye på uvitenhet hos forhandler, og liten vilje...

Jeg har også lest dette med defender og røde kors.. Husker desverre ikke hvor...

Og det er veldig sjeldent at folk skriver masse innlegg på hvilket som helst fora, om hvor bra bilen er.......
Det er jo problemer som vi ønsker å få hjelp til, vi spør om, ikke hva vi allerede vet....

Og som det er sagt tidligere, alle har forskjellige favoritter...

Jeg har hatt tonnevis av problemer med min RR, men ville ikke solgt den likevel.... Jeg lærer utrolig mye, og syns det er gøy.

Det har også vært skrevet om Discovery, som lå veldig høyt oppe på listen over biler med færrest feil...


1985 RRC V8 automat
1986 RRC V8 EFI, prosjekt

#52 hc

hc

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 367 Innlegg:

Posted 10 August 2005 - 23:00

Jeg har (og har hatt ) diverse LR-produkter. Nå har jeg Disco II (2000mod td5) som jeg har hatt i to år og 50-60.000 km. Mitt inntrykk er at den er minst like bra som noen annen bil (og kanskje bedre?). det har ikke vært noen feil av større omfang, og følger man servicer så funker greiene. Bilen er jo svært komfortabel, og har ekstremt bra framkomlighet! (på RTI så når den vel samme tall som NAS90, eller hevet RR classic uten stab-stag). TC fungerer også svært bra, men selvsagt: en diffsperrer er bedre.
Men, uansett; det var spørsmål om Defender her, og jeg sre ingen grunn til ikke å kjøpe det utifra kvalitet. Det som kan være drawbacket med den er kjørekomfort. Man sitter veldig nært døra. Setene er montert på en kasse (så man kan ikke trekke foten tilbake under setet), og varmeapparatet er ikke blandt de beste. Utover dette er fjærkomfort, styrerespons etc meget bra. Selv def90 uten stabstag gav meg aldri noen overraskelser langs vegen. I tillegg er nok konstruksjonen helt i toppskiktet når det gjeder å være robust. Ramma er mildt sagt overdimensjonert. (og slik har LR vært fra første dag)
Nå har jeg nettop vært på tur rundt Vatnagjøkull med bilen (på både Illfærr og Torleidi vægur), og det var aldeles problemfritt (og smertefritt) :-)

mvh
HC

#53 håvard

håvard

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 925 Innlegg:

Posted 10 August 2005 - 23:00

Når man begynner å skrive om Freelander og om en Disco som har gått 50-60K så vet man at tråden har sklidd rimelig mye ut smile.gif

Håper du får kjøpt deg Deff Buhund. Med så mye følelser en LR eier får av bilen sin så skal det nok mye til at du blir missfornøyd.

Si ifra når Discoen og Deffen har gått 357K (som min HJ60 står på nå) så kan vi sammenligne antall "vitale parts" som er blitt skiftet smile.gif

NB! Jeg liker LandRover, eneste grunnen til at jeg var med på denne tråden er at - da Buhund skal brenne av noen laken så bør han få litt feedback fra begge sider. Her har det kommet frem en del negative sider ang driftsikkerhet, og det synes jeg Buhund bør være klar over. Spør man en Mac bruker om Mac så får man samme svar som en LR bruker vil gi om LR. Dette er religion, og ikke noe særlig annet..

(jeg har både mac og pc smile.gif)



håvard : BJ42




#54 Buhund

Buhund

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1600 Innlegg:

Posted 10 August 2005 - 23:00

Du verden for respons på et innlegg :-) Min neste bil blir en Defender men jeg må spinke å spare litt til først. Lurer på hvordan det går med denne TC kontrollen om det blir montert sperrer (ARB ) ? Beholder man da TC'n eller blir det kluss med elektronikken. ?? Mvh Odd

Stopper bare for tog og elefanter !

#55 Henning

Henning

    Grunnlegger Harstad Offroaders

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4712 Innlegg:

Posted 10 August 2005 - 23:00

Kopi av melding:

Iallefall under www.lrforum.com

landrovernorway har så vidt jeg vet ikke noe med lrforum og gjøre...

1985 RRC V8 automat
1986 RRC V8 EFI, prosjekt

Opprinnelig postet av ADI



den ligger ihvertfall linke fra landrovernorway.. regna med det var samme greien..men uansett et flott forum smile.gif

Du kommer lenger med en dråpe honning enn med et tonn med eddik

http://www.offroad.n...ed/henning/logo henning.bmp

#56 hc

hc

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 367 Innlegg:

Posted 10 August 2005 - 23:00

Vel, Håvard, Disco'n har ikke gått 60K (jeg skrev nok litt missvisende). Den har gått 60K etter at jeg kjøpte den. Totalt 136000km. Motoren er den samme som i Def, så det er vel en grei pekepinn på det. Jeg hadde heller ikke problemer med hverken min Def130 300tdi, eller Def90 td5.

Buhund: Jeg tror ikke det skulle bli noe problem med TC og sperre. Når sperra er lagt inn vil jo ikke hjulene spinne, og da jobber heller ikke TC.

mvh
HC

ps. for ordens skyld:
Jeg har ikke alltid hatt LR. pr.dags dato er det LR Disco(2000), LR 109 (2958) og Yota LJ70 (1986) som står i gården.
Før dette har jeg vært igjennom følgene 4wd: Zuk 410, Zuk 413, Yota j90, Patrol GR, VW Caravelle Syncro, LR 130, LR90

#57 nasse nøff

nasse nøff

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 54 Innlegg:

Posted 10 August 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Til nasse nøff:

Min Freelander 2000-mod med TC spant ALLTID diagonalt når jeg ble stående fast. Min erfaring var at TC hadde en VISS effekt når bilen var i bevegelse, men NULL effekt når bilen ble stående fast/stille, selv om det spraket i elektroniske lyder. KONKLUSJON: TC (slik den var i 2000-Freelander) kan aldri erstatte sperre. (Den bare LEKER sperre...)

Når det gjelder kvaliteten, kan det være at det finnes noen 99-modeller (eller 00-modeller) som er rimelig feilfrie. VELDIG mange er ikke det. Men det kom som kjent en revisjon i 2001 som plukket vekk en del feil.

...Men jeg venter fortsatt til pålitelige kilder kan si at LR har virkelig BRA kvalitet. Da skal jeg ha bil fra Sollihull igjen.

...for jeg er fortsatt forelsket! Selv om hun var plaget av feil!

edan

Opprinnelig postet av Edan

Dette hørest galdig rart ut, mår vi kjører "diagonalbergogdalberne" og bilen står og bananserer på to hjul diagonalt og skal ta løs i gjen så brommer TC`en og bilen står still i et lite sekund og så kjenner du at kreftene blir fordelt og bilen begynner å sige av gårde! Har i veldig mange tilfeller måtte takke og bukke over at bilen har TC, og når bilen har hjul løft så går det løse hjulet nesten ikke rundt, og vi tar opp båten i et oppfar som er gruslagt og stupbratt, hadde ikke bilen hatt TC der så hadde det blitt ubåt av hele greia!

#58 Buhund

Buhund

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1600 Innlegg:

Posted 10 August 2005 - 23:00

Må jo være snadder med en velfungerende TC under "vanlig kjøring" og muliget for å legge inn sperrer når en har driti på draget. Eneste erfaring jeg har med antispinn / antisladd osv er på madammens golf og det fungerer helt utrolig bra. Mvh Odd

Stopper bare for tog og elefanter !

#59 Partypatrol

Partypatrol

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 978 Innlegg:

Posted 10 August 2005 - 23:00

Har funnet artikkelen og prøvde å legge den inn i sted, men serveren var nede. Prøver igjen siden c",)

Og by the way, jeg hører også at Traction Contol'en fungerer fint, men man må legge seg til en litt annen kjørestil og tørre og gi gass.

Men det er jo ikke slik at dette er standardutstyr på Defenderen.

#60 Edan

Edan

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 359 Innlegg:

Posted 10 August 2005 - 23:00

Til dem som ikke tror det: Freelander kan også skape sterke følelser!

Det er den av små-suvene med desidert høyest utstråling og faktisk også de beste terreng-egenskapene av disse wannabe-bilene.

Den har hjelperamme som gjør karroseriet nesten helt stivt, og imponerende fjæringsvei. Det knaker og gnisser faktisk mer i Pajeroen jeg har nå, enn det gjorde i Freelanderen, når jeg tar en tur i skogen.

Men som sagt: TC'en imponerte meg ikke. Fremdriftsystemet taklet ikke diagonale utfordringer. Men så sant bilen var i bevegelse, merket jeg at det ble fordelt litt krefter hit og dit, aldri når jeg stod med ene hjulet oppå en stein, f.eks.

Forresten en artig tråd dette, etterhvert. Selv om den nå er mer en generell LR-tråd enn en Def-tråd.

Har alltid savnet å diskutere LR her på forumet. Hvorfor har ikke merket et egen kategori?

edan