Gå til innhold



Foto

karroseri heve for førstegang- treng litt hjelp


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
9 replies to this topic

#1 Monster Teddy

Monster Teddy

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 857 Innlegg:

Posted 22 July 2005 - 23:00

Sommern er her, endli tid til sukien.
planen min:
Karroseri heve den med hockey puck
Pusse og forsterke ramma.
Hilux akslinger og Bladfjør
Volvo motor (ikke sikker hvilken type)

Nå, er det noe absolut jeg bør vere forsiktig ved karroseri heving?
med tanke på motor/bremse/dempere og styrestangen
Designe nye fest til hilux bladfjør (tror den e grei har sett mye nyttige tips her)

Når akslingene er på plass må jeg jo ha ehm noe som drive dette her.
Mellomaksling eller noe sånt ikke helt sikker på dette blush.gif
så det blir Hilux akslinger/bladfjør-volvo motor- men hvilken girkasse kan jeg bruke her da? er automatic muli? eller helt på tryne.

takker i forkant



Offroaders Hordaland
Suzuki 4x4 Club Norway
Ja kaffi er nam nam
Lucky Strike er min venn

#2 Monster Teddy

Monster Teddy

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 857 Innlegg:

Posted 23 July 2005 - 23:00

Steike. lærer noe nytt hverdag biggrin.gif takker for hjelpa..
endli ut i fin været å leke ^^
**************************
Hadde det vert en ide og legge ut bilder av prossesen, slik at andre kan se hvordan jeg har utrulig nok klart det? biggrin.gif
********************************'


Oppstarter av Cola Vennene
Ja kaffi er nam nam
Lucky Strike er min venn

#3 Roar Hovet

Roar Hovet

    Bygdetulling

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5180 Innlegg:

Posted 23 July 2005 - 23:00

Istedenfor å bruke hockeypucker, kan du jo lage deg slike som jeg gjorde på Vitaran når jeg skulle ta bodylift.


80 mm firkantrør som skrues fast til ramma, så skrur du karossen fast til disse igjen.

Du må jo selvsagt ikke bruke 80 mm rør hvis du synes det hever for mye, kan jo bruke 60 mm f.eks.

Bodylift på en SJ skal vel gå lett uten plunder med styringen, er ikke helt sikker på bremserør og bensinpåfyllingen. Kommer vel litt ann på hvor mye du hever.

Pål Blesvik her på forumet har jo automat i sin utmerkede biltrail Suzuki. Det ser da ut til å fungere bra på bilen hans.


_____________________
Roar Hovet
Tlf: 98883546
Andebu i Vestfold
Suzuki Vitara JLX Cab

#4 eysteinbjerke

eysteinbjerke

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1220 Innlegg:

Posted 23 July 2005 - 23:00

http://www.offroad.n...p?TOPIC_ID=8157


"ALT SOM SER VANSKELIG UT ER EGENTLIG LITT LETTERE" -ekte amatørmekaniker

#5 Monster Teddy

Monster Teddy

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 857 Innlegg:

Posted 23 July 2005 - 23:00

jeg kikket litt på festet. tok noen bilder også:

1
på bilde 1. dette er bak / venstre hjul.. her er det ingen fest bare lagt oppå en liten plast bit pvc kanskje. er ikke sikker


2

3
Er dette som er hoved festne til karroseriet? det er vell disse jeg skal skru på..

ny på detter her, men en gang må jo vere den første.


p.s bilen er bare til rein offroad ^^



Offroaders Hordaland
Suzuki 4x4 Club Norway
Ja kaffi er nam nam
Lucky Strike er min venn

#6 eysteinbjerke

eysteinbjerke

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1220 Innlegg:

Posted 23 July 2005 - 23:00

Kan bli vankskelig å få i 4lav hvis du ikke skjærer til karosseriet rundt spaken eller faorandrer festene til transferkasse alik at du får den høyere også....


"ALT SOM SER VANSKELIG UT ER EGENTLIG LITT LETTERE" -ekte amatørmekaniker

#7 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 23 July 2005 - 23:00

Det sies at 2" bodylift er max man kan gjøre før man får problemer med girspaken til transger og rattstammen.
Uansett ved boddylift så må man forlenge bensinpåfyllings-tuten og bremseslangene ved hjulene. Jeg vet ikke sikkert hvordan det gjøres med bremseslanger mellom karosseriet og ramma i motorrommet.
Ut over dette skal det ikke være noe fixfax....

Når det gjelder motor....så tror jeg det er Volvo B23E-motorer med tilhørende girkasser som er de fleste bytter til...tror jeg.
Volvo girkasser er ikke problematisk lange og det går like fint med manuell som automat... Valget her står mer på hva du liker å kjøre med.

Når det gjelder Hilux-aksler, bør du slå fra deg å bruke Hilux-bladfjærer.......fordi disse er for stive....har meg blitt fortalt.... Fikk vite dette fordi jeg har selv byttet til Hilux-aksler...
De fleste som har byttet til slike aksler og som ikke har bygget om til spiraler...bruker nok heller enten orginale Zuki-fjærer eller OME-fjærer for orginal Zuki...
Noen bruker også YJ-fjærer som vist skal være et veeeldig bra alternativ. Tror bl.a Hilux (Jonny) her på forumet kan bekrefte dette...

Jeg for min del har beholdt orginalfjærer fåreløpig...og lagt inn et blad fra Hilux-fjærer fremme... Dette finner du et eget FAQ-emne for her...
Jeg har tenkt å lage spiralfjæringer....senere...

Ombygging til fjærfester for Hilux-aksler finner du bilder av i min garasje...
Jeg flyttet ut fjærfestene på ramma bak, men her er det også noen som flytter fjær-braketten litt inn på akselen i steden og beholder fjærfestene på ramma orginalt.
Fremme MÅ du flytte fjærfestene UT på ramma fordi det går ikke å flytte de lenger inn på akselen....fordi det kræsjer med diff'n på akslen på den ene siden...

Løkke tell...!!!


--Member Of Team Blikkhallen Oslo--

"Jai sover ikke, Jai skruuuur!"
->>MIN GARASJE!!!<<-
->>MINE RIGS!!!<<-


#8 Roar Hovet

Roar Hovet

    Bygdetulling

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5180 Innlegg:

Posted 23 July 2005 - 23:00

De sitter 2 fester foran, 2 foran forsetene, 4 bak forsetene og 2 helt bakerst. Dette er de plassene karossen er skrudd, det er også noen steder karossen bare viler på noen gummiklosser.

Skruene foran, sitter under frontlyktene, skruene på midten sitter skrudd underfra og de 2 siste skruene finner når du lokker opp bakluka.

_____________________
Roar Hovet
Tlf: 98883546
Andebu i Vestfold
Suzuki Vitara JLX Cab

#9 ShuDuck

ShuDuck

    x-mod og pirat...

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4142 Innlegg:

Posted 23 July 2005 - 23:00

er ikke noe stort problem med bremseslangene, skru av der de er festet nede på høyre fraskjerm, gir ikke det nok slakk er det bare å løsne litt på festene på torpedoveggen

#10 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 23 July 2005 - 23:00

http://www.terrengbi...ylift/index.htm
eg gjorde det slik og kappa ut og bytta bolter på bilen. det må du gjere dersom du skal bruke klosser. Mine er laga for formålet og er kjøpte på Bgnor til ca. 60,-/stk. husker ikkje om det var +/- mva.
Er mykje enklare å bruke 50x50x04 firkantrør. då kan dei originale boltane brukast + nye under.
Dette gjelder igrunn berre dei 6 som er under bilen. Dei to bak og dei to foran er enkle å bytte bolt på.

Kan vere lurt å putte på klossar også der det ikkje er boltar, på støttepunkta under dørken. så slepp du at dørken sig ned ved tung last.

Løsne bensinpåfyllinga inne i bilen bak under deksel på høgre side og legg lukcy'n laaangt vekk mens du holder på med dette biggrin.gif
løsne brakett for bremserør på innerskjerm på høgre side, ikkje løsne/koble frå røra, berre dei to boltane.
Løsne rattstamma ved vibrasjonsdemperen/gummiringen foran ved snekka.
løsne 10 bolter rundt omkring som fester karrossen til ramma
sett fordelingskassa i 4wd evnt løsne hetta rundt spaken.

jekk!!

skru fast karosseriet på ny høgare posisjon. med dei org. gummidingsane og skivene pluss f.eks 50mm klosse/rør osv..

bensinpåfyllinga går avogtil på igjen, avogtil må du ha ny lenger slange.

ved montering festast braketten til bremserøra der den havner etter jekking.

rattstamma går mest sannsynlig fint sammen igjen med 50mm heving. eg løsna alle ledd på stamma og drog dei ut max. kan få etpar mm på den måten. så la eg mellom 1 stoppskive på to av boltane i vibrasjonsdemperen.

fordelingskassefesta er igrunn svake så dei kan du like godt bytte ut med f.eks båtruller med ekstra høgde og gjennomgåande bolt med nylock mutter. har heva min 2" og fordelingskassa ca.20mm og ikkje hatt krøll med 4lav.

lykke til!!


Suzuki SJ413JX 31"x10.5"
http://www.terrengbil.com/zuki