Aksler; Hva bør man satse på??
#1
Posted 04 August 2005 - 23:00
Den ene, en 91 mod, var motor og gearløs, men hadde aksler og resten av drivlinja.
Den andre, en 86 mod, var helt komplett og kjørbar.
Jeg var egentlig på jakt etter et prosjekt for å bygge en skikkelig trial-bil, og hadde ikke ofret Range Rover en tanke.
Er det noen som kjenner til om dette er noe å satse på?? Prisen var riktig, og standen god, men hva tåler egentlig slikt et drivverk?
Skrotnissen hadde bodd i England i mange år, og skrøyt drivverket og akslene opp i skyene, mens andre jeg har nevnt dette for sier "kjør Dana foran og bak"....
Noen som kan opplyse meg litt om aksler, og kanskje RR sine i særdeleshet??
Mvh
Roy.
#2
Posted 04 August 2005 - 23:00
Kan umulig bare være søppel, svenskene kjører jo Range Rovere på omtrent alt som er av underlag...
Skal titte mer på 91'en bare jeg får skrotnissen til å trekke den vekk fra en eng med mannevondt brennesle...
Flere meninger og kommentarer tas imot med takk!!
Roy
"Fankern også...åsså jeg som har kjøpt skrotet..."
#3
Posted 04 August 2005 - 23:00
Hvis de er av den typen finnes det ogsø forsterkede knuter og stikkakslinger.
#4
Posted 05 August 2005 - 23:00
1988 Chevy Subb 6.2D - th400 - 208 - 315/75-16
Fullsize or no size
#5
Posted 04 August 2005 - 23:00
Pål Blesvik
Tlf: 91531373
Bent There....Broke That!
"4X4'S ARE LIKE WOMEN, IF YOU DON'T SERVICE THEM ENOUGH THEY WON'T LET YOU GO WHEELIN' "
#6
Posted 04 August 2005 - 23:00
Kopi av melding:
Stikkakslene bak er som kjeks..
Pål Blesvik
Tlf: 91531373
Bent There....Broke That!
"4X4'S ARE LIKE WOMEN, IF YOU DON'T SERVICE THEM ENOUGH THEY WON'T LET YOU GO WHEELIN' "
Opprinnelig postet av Pål
Og de foran er ca like bra
men det kommer an på kjørestil, Brødrene Engebretsen røyk begge bak pluss en foran på en gang med 33"
Jeg røyk bare en foran iløpet av 3 år med 38" men kjørte aldri trail og jeg hadde 4,7:1 giring
Jari B
Strand
#7
Posted 04 August 2005 - 23:00
Går jo an å få alt forsterket selfølgelig ,(les BOB BRUCE /JEFF CARTER!!!!) men da kan man heller vurdere innkjøp av volvo portaler eller lignende ...... men selfølgelig avhengig av hvilken klasse man skal bygge bil til da.
Geir Solli-
NMK Egersund, D.O.R.K
geirso@online.no , 92424955
#8
Posted 05 August 2005 - 23:00
Frank
'77 Wagoneer (AMC 360, D60 f&b, ARB, spiraler, +++)
'77 J20 (AMC 258, TBI, D44, D60)(Solgt)
'03 King Cab
"alt kan hjemmelages"
#9
Posted 05 August 2005 - 23:00
Skal du ha rette aksler for å kjøre modifisert hadde jeg satset på G-Wagen, sterke aksler, god sving og sperrer...
Skal du ha Promod eller protobygg bør du satse på Portaler av Unimog eller Volvo..
Tommy Olsen
#10
Posted 05 August 2005 - 23:00
Koster ikke portalaksler sånn cirka det hvite ut av gluggene da?
Hvor får man evt. tak på slike?
Mvh
Roy
#11
Posted 05 August 2005 - 23:00
Styrke tilsvarer vel stock Dana 60
Unimog får man for godt under 10000, disse er ca dobbelt så tunge som Volvo, men tåler enda mere.
G-Wagen får men for 5-6 tusen for settet..
Tommy Olsen
#12
Posted 05 August 2005 - 23:00
Tommy Olsen
#13
Posted 08 August 2005 - 23:00
Follow your dreams
www.bilbygging.no www.volvoland.se
#14
Posted 08 August 2005 - 23:00
Kopi av melding:
er det ikke to typer og eller blander jeg med volvo nå ?? har lest her en plass om noe som het 404 ?? Opprinnelig postet av Roffy
Det finnes en bunke forskjellige UniMoGaksler - alt fra 401 til 437, det innebærer store forskjeller. De mest populære er 404, hovedsaklig pga. tilgangen. Det eksisterer defor et ettermarked for uorginale deler til 404, og delvis for 406/406..
#15
Posted 08 August 2005 - 23:00
Unimog -> stort og tungt. Bra for svære hjul og motor. 404 produsert fra ca. sent 50-tall til tidlig 70?? ren gjetting. støpte hus. vekt ca. 270 kg for en med sving. fryktelig lang pinjong. mekanisk sperre, kommer en arm ut av toppen av diffen. originalt bruker den stag, mange bruker wire eller en trykkluftsylinder. disse er laget for mindre vekt enn 406, tåler mindre moment. det som ryker er sperra, eller så kan det visst knekke tenner av drevet i portalen, som da kiler seg mellom tannhjulene og sprenger portalboksen. dette skjer riktignok i statene, med tørt fjell, mye motor, full gass og sjåfører uten tenner. virker som det holder her til lands, er vel bare knoll og tott som tok en portal da de kilte fast hjulet nedi en betongkum? har inntrykk at stålkvalitetene her er noe sprøere enn på
406/416: produsert fra sent 60-tall og fram til tja. midt på åttitallet? andre varianter er U1000, U1300, 421, disse har høyere eller lavere totalvekt og dermed mer eller mindre gods i aksler, knokler og diff, og forskjellig sporvidde. Smidde hylser, trykklufdrevet sperre. Finnes med skivebremser (noe verken 404 eller volvo gjør). Disse bilene har egenvekt på 4-6 tonn og oppover og kommer med minimum 40" dekk fra fabrikk. Det sier seg selv at disse tåler bank... sies å tåle mye mer enn rockwell-aksler på 550 kg, og jeg har fortsatt ikke lest om noen i statene som har klart å herpe dem
Alle unimog kommer med 20" felger originalt. 15" går, men da blir det å bygge utover, det blir for fryktelig bredt. Alle unimog har doble kryss ytterst, 404 svinger vel 45 grader, og 406 svinger 52-53 grader på innerhjulet før ting butter.
P.S. Unimogaksler kommer i usannsynlig mange rare varianter, skal du kjøpe noen, sjekk dem først. utveksling, bredde, bremser osv. at det passer prosjektet ditt.
Volvo: 280 kg for paret (for- og bakaksel). Veldig lette og fine, perfekt til normale og små doninger (til og med 40? 42" dekk?) sporvidde ca. 160cm?? 16" felger originalt, trommelbremser, bremsesko fra en eller annen landrover passer, samme gjelder drivknutene ytterst, disse er av lignende type som birfield på toyota og rzeppa til volvo valp. vakuumstyrt sperre.
Ulempe med alle unimog er at de har en rett mellomaksel med momentrør rundt opp til girkassa, må bygges om for å bruke vanlige mellomaksler med kryss. Dette er kurant å få til med 406 om man har et momentrør og en mellomaksel. Vet ikke hvordan det er på 404. Volvo har vanlige mellomaksler fra fabrikk.
Utvekslinger:
404 - 7,5:1
406/416 finnes i masse forskjellig, men mine har 6,5:1. 421 er smalere og har 8,5:1, disse hadde vært ypperlig
Finnes også noe som heter 411, dette er en bitteliten unimog, vet ikke så mye om dem men tror de er veldig smale og ligner 404 i oppbygning.
Volvo C303 vanlige 6:1, prototyp og 6-hjulede biler 7:1 (litt usikker her?)
Oppsummering:
Unimog, fordeler: Pris (m/ litt flaks). Styrke, tåler det meste. Kan finens med skiver (406 og oppover). Lav utveksling (404 og 421) 406+ er lettere å skru på enn 404
Ulemper: Bredde, vekt, må bygges om for bruk av vanlige mellomaksler med kryss.
Volvo, fordeler: Vekt, bredde (smal), felgstr (16" går på, 15" med noe maskinering av tromlene). Vanlige mellomaksler med kryss er standard.
Ulemper: Tromler, stort sett høy pris
Sammenlign pris og innkjøp av sperrer med vanlige rette aksler, ta en titt på vektene også, her: http://www.pirate4x4...ht=axle weights - så skal du se at det er liten vits i å bruke noe annet enn portaler hvis man først skal ha sperrer og litt skikkelig oppsett
#16
Posted 09 August 2005 - 23:00
Rana Offroad Team
"HELLER EN RUNDBUNGLET STYGG AMERIKANER ENN EN BLANKPOLERT FIN JAPANER"
Save a Horse, Ride a Cowboy
#17
Posted 09 August 2005 - 23:00
Enda mer info om portaler og tilgang mottas med takk.
Noen som vet om ulike typer og fordeler og ulemper med Geländewagen aksler?
Har forresten fått tak på en Dana 40 foraksel og en Dana 60 fra en 1982 Dodge.
Er dette kurante saker?
Mvh
Roy
#18
Posted 09 August 2005 - 23:00
1988 Chevy Subb 6.2D - th400 - 208 - 315/75-16
Fullsize or no size
#19
Posted 09 August 2005 - 23:00
Kopi av melding:
dana 40/44 er ikke mye hardcore...
1988 Chevy Subb 6.2D - th400 - 208 - 315/75-16
Fullsize or no size
Opprinnelig postet av VCE
Nåja, det spørs hvor lett bil du har. Rørbil og/eller lett bil type suzuki, dana 44 holder i massevis!
De portalene jeg har vært borti (volvo + unimog) har ca. 2:1 utveksling i portalboksen. (Dermed får diff og stikkaksler halv belastning av hva en vanlig aksel ville fått)
Du kommer lenger med en dråpe stålrør enn et tonn med blikk
#20
Posted 15 September 2005 - 23:00









