Gå til innhold



Foto

Rekruttering til Norgescupen


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
70 replies to this topic

#1 Tommy

Tommy

    Pirate....

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6300 Innlegg:

Posted 05 August 2005 - 23:00

Synes det kunne vært på sin plass og diskutere dette spørsmålet her inne..
NC har de siste årene hatt en dalenede deltagerkurve desverre, og vi ligger nå på et deltageranntall pr runde på mellom 30 og 40 deltagere, det er ikke mye når man deler på 6 klasser.

Spørsmålet mitt er hvordan skal vi rekruttere til denne fantastiske formen for motorsport. alt burde ligge til rette for mange flere deltagere, vi har et unikt miljø, vår motorsport er rimelig å drive med, vi trenger ikke dyre baneannlegg osv.

I 2001 og 2002 så lå vi på mellom 40 og 70 deltagere pr. runde.


Tommy Olsen

#2 vaktmester

vaktmester

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 704 Innlegg:

Posted 06 August 2005 - 23:00

Dragrace finnes, og det er ikke rart, det. Snakker vi derimot om biltrail, så er det bedre å høre på innspill, slik at rekrutteringen tar seg opp, frikjøring er populært det kommer 5 ganger så mange biler på slike treff som på konkurransetreff....

Kjørt mye og lenge
TEAM ANTISTRESS.
Vi tar det med ro....44" er fete dekk, en meter er for lite!!!!!
Ikke lenger ett av de dårligste trialteamene i verden på grunn av Åge
Det er ikke resultatet som teller, men at det tar lang tid og aldri blir helt ferdig

#3 Tommy

Tommy

    Pirate....

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6300 Innlegg:

Posted 06 August 2005 - 23:00

Når det gjelder fokusering og profilering så vil jeg si at det utelukkende denne sesongen og tidligere vært mest fokus på de mindre klassene

http://www.austagder...icle1324585.ece

http://www.agderpost...DE&Profile=1022

Det har i alltid vært mest fokus på utøvere og biler fra Original og Standard..

Under fjorårets Stadion trila ble dette lagt opp mest mulig showpreget.. i år var planen at vi skulle vise fram mere standard og Originalbiler.. men så ble det ikke noen Xtreme i år...

Tror rett og slett dette ikke er grunnen til at vi ikke rekrutterer så bra som vi hadde håpet.. her på Sørlandat har vi etter min mening en rimelig bra rekrutering.. men her har vi også et stort miljø...
det er manglen og frafallet av deltagere fra andre steder jeg uroer meg over...



Tommy Olsen

#4 Raymond

Raymond

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1699 Innlegg:

Posted 05 August 2005 - 23:00

Jeg har en bil stående i hagen som klasser stort sett rett inn i Modifisert, men kjører ikke konkurranser med den. Hvorfor ikke? Rett og slett fordi nivået er blitt så høyt og løypene er så tøffe at det har en tendens til å bare være fillebiter igjen av bilen etter et løp. Derfor velger jeg heller å dra på frikjøringstreff. Liker også det uformelle og ustrukturerte ved slike treff fremfor konkurranser. Selv om jeg må innrømme at følelsen når du står der på startstreken til en seksjon med hjelmen på og du kjenner horna vokse er ganske rå!

En bidragende årsak kan vel muligens være at frikjøringstreffene og hele miljøet rundt dette har økt noe sinnsykt de siste 3-4 årene. Og derfor mange har droppet konkurranser til fordel for fritreff nettopp fordi det har blitt treff å dra på. Når jeg kjøpte den første 4x4 bilen for 6-7 år siden var det på langt nær så mange treff å dra på som det er nå. Ihvertfall ikke som en visste om. Og mye av denne økningen kan vi takke nettopp denne siden for! Er ikke få nye kompiser en har fått etter at dette forumet kom!!!

-Raymond, formann i Kortitdsminneforeningen Kort.
-88 Jeep YJ 4.0 HO #IT`S ALIVE!!!# 33" BFG MT 4" Procomp 7" Warnflares
-Rocky B230, Nå har`n Hiluxaksler og 35" på Beadlockfelger

#5 Øystein

Øystein

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1655 Innlegg:

Posted 05 August 2005 - 23:00

Kopi av melding:

Spørsmålet mitt er hvordan skal vi rekruttere til denne fantastiske formen for motorsport.
Opprinnelig postet av Tommy



Vel, nå vet ikke jeg så mye om hvordan det er andre steder, men her på Haugalandet sliter vi litt med at vi ikke har et godt godkjent kjøreområde. Vi har et håp, men som alle vet tar ting litt mer enn normal tid i kommuner og fylker...
Og uten et skikkelig kjøreområde er det vanskelig å få til et godt miljø for offroad. Jeg tipper at de fleste som kjører biltrail har en bakgrunn fra kjøring med "vanlige" biler i en liten klubb(?)

En annen ting er at "super"-byggene får mye oppmerksomhet, og da tror nok mange at de er nødt til å bruke mye penger for å bli med. En burde kanskje markedsføre de billige klassene mer? Men det er selvsagt vanskelig å få oppmerksomhet med en standardbil når "firern" psssjter oppover en skrent...

Vanskelig å si, men jeg tror nok mye står og faller på tilgang på kjøreområder. Vi har nok litt å gjøre der.

Men hva vet vel jeg... jeg skal kjøre min første NC-runde neste helg jeg smile.gif Og hvis alle drøyer like lenge som meg så ser fremtiden svart ut blush.gif












Jeep



#6 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 05 August 2005 - 23:00

Kan jeg få nevne en ting her. Det er at jeg er sterk motstander av styrebrems i pro-mod. Ikke fordi det ikke er kult, bra osv. Men fordi da må man plutselig ha portaler eller ARB for å konkurrere i toppen. Det er dyrt. Pro-mod er en kjempefin rekrutteringsklasse, da det er lett å "hive sammen" en bil og delta, dette tror jeg er viktig for ferske bilbyggere, eller at man kan kjøpe en billig bil brukt og delta med. Styrebrems gir oss jo bare to nesten helt like protoklasser, hvor man må ha mye dyre deler for å være i toppen av. Når jeg først er i gang - fjern karosserikravet. Det har ingentnig med framkommelighet å gjøre... og ikke vekt heller, bare mere jobb og penger å bygge en bil.


Og, Som Raymond sier, så er nok frikjøring mer tiltalende for meg og, det tror jeg er bare fordi jeg "er sånn", og putter masse tid og penger i en bil for å leke med. Spørs om den tåler så mye trial! Men jeg skal prøve litt. Det kunne vært veldig gøy med litt blanding, si frikjøring på lørdag og trial på søndag. Men jeg har ikke inntrykk av at trialgutta syns det er gøy med frikjøring... hvorfor ikke? Jeg savner grommere bygg på frikjøringstreff!

#7 Per F

Per F

    Team x-files

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4284 Innlegg:

Posted 05 August 2005 - 23:00

Tror Amund er inne på noe her, det har blitt to "leire" etterhvert, man ser jo ikke trialfolket på frikjøringene.
Dermed er man litt "redd" for å komme på trial'en, føler at man trenger seg på i blandt dere som kjører der "fast".
Dessuten er det også noe i det Raymond sier, nivået er så bra at man ikke tror man har noe der å gjøre, og fordi nivået er så bra er løypene så harde for bilene at det lett blir mye skruing av det

Per
Privat: 91791531 Per@offroad.no


#8 vaktmester

vaktmester

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 704 Innlegg:

Posted 06 August 2005 - 23:00

Ser etter mange år med offroad at det er for mye konkurranse og for lite frikjøring, kanskje det er litt trått å reise 40-50 mil for å kjøre 12.min. lørdag og 12 min. søndag??????????? kanskje er det potensiale for økning av antall førere med en kombinasjon av frikjøring og konkurranse.
Dette en refleksjon fra min side, jeg stiller av og til i konkurranse, i år i standard, og synes det er gøy,
men savner frikjøring..

Hilsen Lasse
Prikksamler.

Kjørt mye og lenge
TEAM ANTISTRESS.
Vi tar det med ro....44" er fete dekk, en meter er for lite!!!!!
Ikke lenger ett av de dårligste trialteamene i verden på grunn av Åge
Det er ikke resultatet som teller, men at det tar lang tid og aldri blir helt ferdig

#9 RockStar

RockStar

    RockCrawler & TinBender

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3789 Innlegg:

Posted 06 August 2005 - 23:00

Kopi av melding:
kanskje det er litt trått å reise 40-50 mil for å kjøre 12.min. lørdag og 12 min. søndag???????????

Da er det rart at Dragrace finnes! Og de har ikke frikjøring heller...

Må presisere en ting:
Styrebrems er forbudt å bruke i ProMod og blir forhåpentligvis det i noen år til!
Grunnen til at det finnes i noen norske ProMod biler er at man er avhengig av det for å kunne konkurrere i utlandet hvor det er tillatt.
Første løp hvor det er tillatt i norge blir nok Eurotrial i Sokndal 2008.


Pål Blesvik
Tlf: 91531373
Bent There....Broke That!
"4X4'S ARE LIKE WOMEN, IF YOU DON'T SERVICE THEM ENOUGH THEY WON'T LET YOU GO WHEELIN' "

#10 Tommy

Tommy

    Pirate....

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6300 Innlegg:

Posted 06 August 2005 - 23:00

hmmm fint at emnet engasjerer...

Miljøet er viktig.. i vårt distrikt er vi heldige vi har et stort miljø spsielt for konkurranse, da aller fleste frikjører også endel eller trener som vi liker å kalle det...wink.gif

Jeg har konkurert i 10-12 år.. og i mange klasser med mange biler... for meg er det konkurransen som er kicket... husker mitt første treff på stortrandum, kjørte selvsagt bare frikjøring med en HiLux med skilter... kikket på galninegen som kjørte tøff løype... tenkte at dette er ikke noe for meg..

Vi her nede reiser sjeldent eller andri noen vei for å frikjøre, grunnen til det er enketl vi konkurere mye og vi har mange kjøreområder her nede som vi kan frikjøre på uten å reise langt.
Men vi reiser langt for å konkurrere men ikke bare det.. vi reiser for å være endel av et unikt felleskap.. for å oppleve et sosialt samvær jeg aldri har opplevd noen andre steder...

Nivået i Norge er høyt... men ikke skremmende høyt... stadig kommer det inn debutanter og gjør det bra i alle klasser, grunnen til det er enkel, Vi hjelper hverandre, lærer bort det vi kan, vil at andre skal bli bitt av den samme basillen som har bitt oss, la andre få kjenne på den utrolige følelsen det er å vinne over seksjonen, gjøre noe man nesten ikke trode var mulig... i Trial er det først og fremat deg selv mot hinderet..

Jeg håper at gromme bygg er til inspirasjon, vi har mange klasser og vil man konkurrere på høyt eurpeisk nivå for 10-20 tusen kan man det i Origina og Standard.... Biltrial er rett og slett en billig motorsport selv i de store klassene...

De som oftest gjør det best i biltrial er de som sjeldent ødelegger bilene sine, det er en myte at man skal banke bilen igjennom løypene for å vinne... Europamester og flere ganger Nordisk mester Per LArsson fra Sverige sa det så treffende en gang.. skal man vinne så må man tenke på bilen...
De som ikke gjør det og reiser hjem med vrak etter hver konkurranse forsvinner fort... da skjønner jeg at trial ikke er gøy... men bruker man hodet og tenke på bilen kommer resultatene også...




Tommy Olsen

#11 Tommy

Tommy

    Pirate....

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6300 Innlegg:

Posted 06 August 2005 - 23:00

Kommer vel helt ann på hvor i landet man befinner seg, det tar tid å bygge op et miljø.. skal vi ha frikjøring her nede dukker det kanskje opp 5 biler... tre biler med skilter og 2 konkurransebiler... til og med på vårt eget sommertreff er det få som kommer...

Tommy Olsen

#12 Øystein

Øystein

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1655 Innlegg:

Posted 06 August 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Det kunne vært veldig gøy med litt blanding, si frikjøring på lørdag og trial på søndag. Men jeg har ikke inntrykk av at trialgutta syns det er gøy med frikjøring... hvorfor ikke? Jeg savner grommere bygg på frikjøringstreff!

Opprinnelig postet av Amund



Jeg tror Amund er inne på rett spor her. Kjøre NC-runde på lørdagen og slippe alle som vil inn på søndagen, i form av terrengtouring?
Jeg er sikker på at antallet publikummere hadde økt endel også da, ettersom de kan få prøve seg på de samme løypene selv dagen etter.

#13 Tommy

Tommy

    Pirate....

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6300 Innlegg:

Posted 06 August 2005 - 23:00

Dette er selvsagt opp til hver klubb hvordan de vil organisere dette.. for oss her nede blir det uaktuelt tror jeg.. vi har testet dette mange ganger og det kommer ingen på søndagen og alle biltrial folk reiser hjem på Lørdags kvelden....
Vi har bedre erfaring med å kjøre konkurranse begge dagene..
Men vi har også rimelig bra rekruttering her nede.. andre må finne sine metoder for å lykkes...


Tommy Olsen

#14 BH

BH

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 900 Innlegg:

Posted 06 August 2005 - 23:00

Jeg kjører biltrial for å konkurere, men samtidlig liker jeg jo å kjøre bil i terrenget. Får plenty av dette når vi kjører trenning / terrengtouring. Det har vist seg her oppe att uansett om det kjøres Terrengtouring (såkalte frikjøringstreff) så kommer det faktisk ikke andre en de mest innbarkette trial førerne uansett.


Men til en annen side av Norgescupen. Har ett forslag å komme med ( håper det kan diskuteres seriøst rundt omkring i klubbene).

Istedet for dagens norgescup, så arrangere vi landsfinale med topp 1/3 av resultatlistene (minimum 3) beste fra hver klasse i landsdelscupene. (Blir mye mer økonomisk for de fleste).

Vi kjører feks:

Midt Norsk cup: Trønder fylkene, Møre og Romsdal. (og evnt Oppland).
Vestlandscup: Sogn og Fjordane, Hordaland og Rogaland.
Sørlandscup: Agder fylkene, Telemark og Vestfold.
Østlandscup: Oslo, Akershus, Østfold, Hedmark og Buskerud (evnt Oppland)
Nordlandscup: Nordland, Troms og Finnmark.


Så arrangerres det landsfinale ( som tildeles på rundgang mellom landsdellene)


Bjornar@henriksen.cc

#15 Tommy

Tommy

    Pirate....

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6300 Innlegg:

Posted 06 August 2005 - 23:00

Jeg synes i utgangspunktet dette høres kjempebra ut... men det er vanskelig å få dette riktig...
noen klasser vil nærmest forsvinne.. som Proto.
På Sørlandet hvor 85% av de aktive førerne befinner seg vil det bli svært mye vanskeligere å kvalifisere seg enn andre steder..
Tanken er absolutt verdt å spinne videre på..

Tommy Olsen

#16 BH

BH

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 900 Innlegg:

Posted 06 August 2005 - 23:00

Sant det Tommy! Mye derfor att 1/3 av lista kvalifiserer seg der d er mange fører i en klasse. Er det 30 deltagere er 10 kvalifisert osv.

Man kan jo også ha muligheten til å kvalifisere seg i cupene i andre landsdeler enn sin egen!

Du kan jo komme å kjøre midtnorsk tommy:D

Bjornar@henriksen.cc

#17 Partypatrol

Partypatrol

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 978 Innlegg:

Posted 06 August 2005 - 23:00

Hva med konkurranser for registrerte biler der en kan kjøre lengre enn 12 min på en dag??? Det finnes for lengst og kalles Challenge... Dette er the next big thing i Sverige og ser ut til å lokke en del av oppmerksomheten vekk fra Trial for tiden. Jeg fikk gjort litt "research" i Sverige på ferieturen min i sommer og har blitt kjent med en del trivelige mennesker som kjører Challenge. Hvis lykken står meg bi skal jeg kjøre i den Svenske Cup'en til neste år med en Mercedes G-wagen, hadde vært moro med enda flere deltagere fra Norge.

For de uinvidde: Challenge er en konkurranse der man skal utføre en rekke oppgaver når man har klart å finne frem til koordinater som er gitt av løpsledelsen. Spesial-prøvene finner man ved hjelp av GPS eller kart og kompass, når man kommer frem skal man utføre en oppgave, legge om dekk, løse en rebus, bygge en bru, vinsje opp en kjempebratt bakke, you name it... Noen steder er løypene laget slik at man f.x. kan velge mellom å vinsje gjennom en kort myr eller kjøre en lang omvei, av og til til og med på vanlig vei. En hel dagsetappe varer som regel mellom 6 og 12 timer.

Bilene skal være gategodkjente og registrert. I årets cup kjøres det med kun en klasse da deltagerantallet ikke er så veldig stort enda. Til neste år foreslåes det å benytte 3 klasser, men dette er ikke bestemt enda. Forslag til klasser er: Orginal (ikke trial-orginal-ORGINAL), Orginal med vinsj, og ombygd med vinsj. Det foreslåes også at akselavstand og totalvekt skal regnes om til en faktor som poengsummen ganges med, litt som handicap-systemet i Golf.

#18 RockStar

RockStar

    RockCrawler & TinBender

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3789 Innlegg:

Posted 06 August 2005 - 23:00

Vi har diskutert dette før: http://www.offroad.n...orgesmesterskap men jeg mener dette er ett viktig tema!
Svenskene gikk vel på en smell da cupen ble for stor og for få hadde mulighet til å få med seg alle pga avstandene.
Tror faktisk at dette som Bjørnar skisserer vil øke rekrutteringen fordi det blir rimeligere å delta og nivået på løpene blir jevnere.
Dessuten vil en landsfinale samle førere som normalt ikke ville møtes og det vil virke inspirerende på mange.

Pål Blesvik
Tlf: 91531373
Bent There....Broke That!
"4X4'S ARE LIKE WOMEN, IF YOU DON'T SERVICE THEM ENOUGH THEY WON'T LET YOU GO WHEELIN' "

#19 Tommy

Tommy

    Pirate....

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6300 Innlegg:

Posted 06 August 2005 - 23:00

Skal det da være mulig å ta kjøre andre landsdelers cup for å kvalifisere seg der??
Bare så det er sagt så kjører man mer på en NC runde enn 12 minutter.. kanskje slike kommentarer som er med på å hindre rekrutering...
Er heller ikke bare kjøringen som gir kicket men alt det andre rundt det..følge med på konkurrenter, taktisk planlegging, løypegjennomgang osv.. tror de aller fleste er slitne og rimelig utladet etter en slik helg...

Jeg har forøvrig flere ganger de siste 4 år forsøkt å dra i gang challenge i Norge men interresen har vært mildt sagt laber...
Fint om vi kan diskutere Challenge videre i en annen tråd enn denne..



Tommy Olsen

#20 Ove

Ove

    Helt eller Velt Offroad-team

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 734 Innlegg:

Posted 06 August 2005 - 23:00

Men hva med å gjøre Original og Standard mer nybegynner-vennelig ?
Nå er det vel slik at 90 % av bilene som møter opp på frikjøring
mangler kun bur og belter for å gli rett inn i konkuranse , hva med
å gjøre om regelverket på dette punktet likt til eurotrial-reglene ?
Det er vel ikke flere skader under et eurotrial i disse klassene
enn hos oss ?

Husker når jeg kjøpte min første Suzuki , og trodde jeg kunne stille
til start , ble jeg skuffet . Meningen var å ha en lavkost-bil på
skilter som jeg kunne stille med , men da var selvfølgelig kravet om
bur dukket opp i Original !

Personelig vil jeg lage bur til mitt , men det gir i hvertfall flere
muligheten til å prøve seg i konkurranse .
Hvis utøveren synes dette var morro , vil sikkert de fleste ta det valget
å montere sikkerhetsutsyret etterhvert .

En annen ting er fokusering og profilering .
Det er jo nesten bare de grommeste klassene som får oppmerksomheten .
Hva med å vise at det går an å ha det like morro, og gi like stort kick ,
med de lavere klassene i konkurranser ?
Eksempelvis StadionTrial i Arendal ifjor , hvor stort rekrutering ga et
slikt arrangement som dette ?
Masse store biler til store summer kan vel nesten bare skremme bort
potensielle nybegynnere .
Hadde det derimot blitt ordnet til en lettere seksjon med noen Original-
og Standardbiler , kunne vi ha vist at det går an for en billig penge
å kjøre med fars gamle 4x4 i konkurranse , og dette hadde kanskje vært
mye bedre rekruterigsprofilering for sporten vår .
Og dette gjelder alle stevner/konkurranser og arrangemanger som 4x4-biler
blir invitert til å delta på .


Ove