Gå til innhold



Foto

Korando vs cj7


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
155 replies to this topic

#61 Scuba

Scuba

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 554 Innlegg:

Posted 21 August 2005 - 23:00

Ser servoen nå,legger inn en beskjed til meg selv om å ikke utale meg om tekniske ting etter sovetid:) er mye på det karosseriet jeg kunne tenke meg,hadde egentlig tenkt å ned å se på det i sommer men det har ikke blitt tid til ferie ennå pga Skottske masekopper som skal ha deler til Snøhvit feltet hele tiden:angry: om noen andre ska ha karosseriet har jeg en del ting jeg vil kjøpe fra det

#62 Jo-king

Jo-king

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 343 Innlegg:

Posted 21 August 2005 - 23:00

Scuba - send meg en liste over hva du trenger, så får jeg se hvor mye arbeid det er å ta de av.

Jo-king

Bedre med ti biler i garasjen enn en på veien!

#63 Scuba

Scuba

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 554 Innlegg:

Posted 21 August 2005 - 23:00

Sendt deg en PM Kenne-ny

#64 Scuba

Scuba

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 554 Innlegg:

Posted 21 August 2005 - 23:00

Er det foresten noen som vet hvor mye forskjell det er på den bakre delen av eksosen til CJ7 og Korando,har bygget nytt til bakre potta,men sliter litt med det røret videre bak og ut,sliter litt med å få til den bakre bøyen ser ut som røret må bøyes og samtidig bankes litt flatt,må kansje bruke et gammelt rørleggertrix å fylle røret med sand og blende det før jeg bøyer,har allerede klemt flatt et emne i rørbøyern og har litt lyst å kjøp et ferdig til CJ7 om det passer og er 2" toms for å spare tid

#65 Newton

Newton

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 846 Innlegg:

Posted 21 August 2005 - 23:00

Tror ikke du får noen med 7'er til å svare på detta. Det er ingen som vil inrømme at de har en dieselmotor under panseret vet'u. Med untak av et par koselige karer jeg vet om nær Lillestrøm.

Jeg kan kanskje kappe bort noen deler på bakakslen så ser du bedre, men ikke hvis jeg kan slippe.
Kardanbøy er standard del. Det som ikke er standard er fantasien om hvordan det skal tilpasses. Nøkkelen ligger i å legge bøyen litt på skrå mot eller fra kardangen.
Håper du får det til.
Jeg skal i allefall bygge sidepipe på pass. siden - fordi nå får jeg 2.8 TDi og den har eksosen på andre sia ....

SLy

#66 Parkoman

Parkoman

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 233 Innlegg:

Posted 21 August 2005 - 23:00

Jaha hva slags motor er det du har tenkt å sette inn da SLy

#67 Scuba

Scuba

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 554 Innlegg:

Posted 21 August 2005 - 23:00

jeg kjøper meg en 2" kardangbøy i morgen og ser om ikke jeg får jukset det till

#68 Parkoman

Parkoman

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 233 Innlegg:

Posted 22 August 2005 - 23:00

Jeg skal fikse bremesetromlene på korandoen min og skal da også bytte hjulsylinderne. Er det noen som vet hva hva slags type cj7/jeep sylindere som kan passe. Jeg har denne lista fra www.omix-ada.com
men det store spørsmålet er hva som kan passe.

1972-75 CJ WITH 11" BRAKE, 15/16" CYL, LEFT 8124798
1972-75 CJ WITH 11" BRAKE, 15/16" CYL, RIGHT 8124799
1976-89 CJ, YJ WITH 10" OR 11" BRAKE, LEFT 8126715
1976-89 CJ, YJ WITH 10" OR 11" BRAKE, RIGHT 8126714
1972-77 CJ 11" BRAKE, LEFT 8124795
1972-77 CJ 11" BRAKE, RIGHT


Parkert

#69 Curre

Curre

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 63 Innlegg:

Posted 22 August 2005 - 23:00

Hei Parkoman !

Har akkurat byttet på doningen og kjøpte da Wagner sylindre med delenr F-17507, Høyre og F-17508, Venstre Med 7/8 Borring / diameter på 22;22 mm Håper det hjelper !!

#70 yeyeye

yeyeye

    londonbusseier

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 804 Innlegg:

Posted 22 August 2005 - 23:00

Hallå gutta!

Driver å fintænke mye for tiden,humm....Bli mere spørsmål en svar ja,hehe. tenker på event hæving av Korandoen og har mest lyst til å foreta en SPOA som dere så fint kaller det,men har litt lyst til å foreta noe som bilprovningen kunne ha likt også. Godkjente hevesett med navnet ssang yong og korando kan æ væl sikkert se langt etter???men lurer på om BT kunne godtatt hevesett fra cj7 på en bra dag,målte lengde mellom festepunktene til fjær og sjakkel foran og fant ut det stemte med 43" og likkens med 44" bak,fjærene var 64mm brede. Noen av dere har jo både Jeep og korando, dere veit sekkert om fjærene stemmer over ens?

Etter en testkjøring for første gang igår(m prøveskilt ja), fant jeg fort ut at dette var ikke noen bilmotor på steroider eller på rakketdrivstof,hehe. en ting er sikkert med 33" eller større hjul, trenger jeg minimum turbo,og helst større motor.
Spørsmål til deg Steinar, den 2,8 motoren, er det noe du har tenkt å få godkjent? Da må du fortelle alt du foretar deg til oss(LES: MEG) nybegynnere. Vet at på bil gamlere en 10år så slipper en med noe avgiftstull på slike operasjoner, men bremser skal være godkjent for eventuelt høyere effekt! Søkte tidliggere på nettet og mente jeg fant noen korandoer med 2,8 motorer m/turbo,riktig nok nyere årstall.Lurer bare om det er mulig å bevise at bremsene holder til høyere effekt? Virket jo som det var rimelig gode bremser,selv på gamle brakka mi jo! Blokkerte i allefall lett som bare det med orginaldekka.
Kansje jeg skal tenke litt på den turbomotoren din læll Steinar, greit å få i en dieselpumpe som er ferdig til bruk også, hva er effekt på motoren med og uten turbo egentlig?

#71 Curre

Curre

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 63 Innlegg:

Posted 22 August 2005 - 23:00

Hei Fillefranz !

Jeg har akkurat hevet bilen ved og legge akslingene under bilen og vet ihvertfall litt om det, og det er endel og tenke på der også, bland annet, Bakre mellom aksel blir for kort og må forlenges ca 4,5cm ,foran går det fint ! man ligger også helt i grenseland av hvor mye man kan heve bilen på grunn av at fremre innfestning av bakre mellomaksling er av slip yoke type (at sleiden på mellom akslingen sitter på utgående aksel ifra fordelingkassa, ikke på selve mellomakselen ! ) på jeep wrangler som også har slip yoke, får man kjøpt ett såkalt slip yoke eliminator kit, og kan således fjerne det problemet, den muligheten har ikke vi !! (hvis det ikke eksisterer eldre trooper kasser uten da ! )
men det går ! og det er det viktigste hehe, kan ikke merke noen vibrasjoner eller noe !
Og en fordel er ihvertfall att bilen fremdeles er relativt "myk" i fjæringen, noe den ikke blir med hevefjærer !
Ett annet "problem" er at platene som før var under fjærene, nå er oppå, og da blir også avstanden mellom støtdemper innfestningene kortere, noe som gjør att demperne blir presset helt i sammen ! men det er det flere løsninger på ! ikkeno problem !! hehe
Jeg tror Steinar vet hvilke jeep fjærer som eventuelt passer

Håper dette gjør tingene litt klarere Hehe !!!

#72 Parkoman

Parkoman

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 233 Innlegg:

Posted 22 August 2005 - 23:00

Med blidet til Steinar (hvor en ser bilen under) blir det mye lettere (i hvertfall for meg) å se curres glimrende firklaring

http://www.offroad.n...851&whichpage=2

#73 yeyeye

yeyeye

    londonbusseier

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 804 Innlegg:

Posted 22 August 2005 - 23:00

Vi trenger virkelig et eget forum snart, og spesielt med en fakta tråd i. Vi har jo en bilmodel som er steike tøff, men som det er litt vanskeligere å finne harde fakta om.D e jo ikke så mange av dem eller. Takker veldig for alle innspill på denne tråden,virkelig lærerikt av dere veteraner.Skulle jobba mye for å opparbeid meg den kunskapen jeg nå har fått alt,og det etter bare et par uker med bilen,Takk Takk og hjertelig Takk.

Måtte denne tråden bli lang og feit, det er vel flere en meg som lærer av all infoen hær.

Arild takker og bukker Rabben.(Rosenborg i champions league,YEYEYE)

#74 Newton

Newton

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 846 Innlegg:

Posted 23 August 2005 - 23:00

Har en standar diesel ligende og et turbosett til turbomotoren liggende. Har ekstra dieselpumpe til turbomotoren også- nesten ny. Komplett med girkasse og fordelingskasse EKSTRA.
Data:
2.3 D 2.3 TD 2.8 TDI 2.8 TDI Intercooler
motorvolum 4/2,238ccm 4/2,238ccm 4/2,772ccm 4/2,772ccm
effekt 39kw/53PS 53kw/72PS 71kw/97PS 78kw/106PS
ved turtall 4.000 U/min 4.000 U/min 3.700 U/min 3.850 U/min
Max. Dreiemo.. 130 Nm 154 Nm 208 Nm 242 Nm

Detta blir ikke seende ut slik jeg skrev det inn, men les linje for linje- 4 motorer.


Noen avhandling om heving av bilen blir det ikke fra min side. Da måtte jeg fått støtte fra en eller annen forfatterforening tror jeg.
Nøkkelord er CJ7: minst 2,5 " bredde , tilpass forlengelsen på demperne, dropped pitman på snekka, av med/forlenge stab.stag, masse øl. bruk hodet i edrulige øyeblikk og tenk på at du skal kjøre blandt andre mennesker med det du lager til. Ikke klin sammen noe som ikke funker på veien.
Ha masse moro og bruk bilen mye !!!!!




SLy

#75 Jo-king

Jo-king

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 343 Innlegg:

Posted 24 August 2005 - 23:00

Da har "Kåre Korando" vandret til Granlunds garage. Her er noen av restene. I tillegg finnes org motor og gir. Samt tank og intrumenter.
For de som lurer på større motor, ble bilen også levert orginalt med en bensinmotor på 4,2 liter - 258 cid 114 PS. Litt høyere utveksling, men eller samme data poå bilen. Ergo større motor burde bli godkjent



Noen av delene er "spoken for", og fremvises for dem som har PMet meg.

Jo-king

Bedre med ti biler i garasjen enn en på veien!

#76 Parkoman

Parkoman

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 233 Innlegg:

Posted 24 August 2005 - 23:00

Noen som har lyst på ny bil ??

http://www3.autodb.n...il.pl?nr=848706

#77 Renegade

Renegade

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1050 Innlegg:

Posted 24 August 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Tror ikke du får noen med 7'er til å svare på detta. Det er ingen som vil inrømme at de har en dieselmotor under panseret vet'u. Med untak av et par koselige karer jeg vet om nær Lillestrøm.

Jeg kan kanskje kappe bort noen deler på bakakslen så ser du bedre, men ikke hvis jeg kan slippe.
Kardanbøy er standard del. Det som ikke er standard er fantasien om hvordan det skal tilpasses. Nøkkelen ligger i å legge bøyen litt på skrå mot eller fra kardangen.
Håper du får det til.
Jeg skal i allefall bygge sidepipe på pass. siden - fordi nå får jeg 2.8 TDi og den har eksosen på andre sia ....

SLy

Opprinnelig postet av st-lybe


Orginal eksosen på 7'ærn m/4.2 bensin går ut på andre siden (yttersiden) av fjæra (shakelen) bak. Dette fordi den store bensintanken ligger veldig tett inntil fjæra. Det er et eget oppheng for eksosen som er boltet til ytterkant av ramma, helt bakerst på venstre rammevangen.

http://racing.brakva...small.sized.jpg

Hvis du ser *NØYE* i venstre kant av dette bildet, så ser du en blå flekk over kardangen, rett ved der hvor du ser lyset skinne igjennom, Akkurat der ser du en liten brakett stikke ut, med et hull i. Det er aktre feste for eksosen på en standard 7'er.. Hvis du følger rammevangen over bakhjulet, så aner du at den braketten stikker ca. 10-15 cm ut på venstre side av rammevangen. Orignal eksosen på 7'ærn kommer ut nesten midt på den runde delen av venstre hjørnet bak.


Regards,
PerJ

#78 Jo-king

Jo-king

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 343 Innlegg:

Posted 29 August 2005 - 23:00

Takk det var fint. "Nesten like" er vel mer presist, men de har latt seg bytt om med godt resultat i mange timer.

Jo-king

Bedre med ti biler i garasjen enn en på veien!

#79 yeyeye

yeyeye

    londonbusseier

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 804 Innlegg:

Posted 24 August 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Hei Fillefranz !

Jeg har akkurat hevet bilen ved og legge akslingene under bilen og vet ihvertfall litt om det, og det er endel og tenke på der også, bland annet, Bakre mellom aksel blir for kort og må forlenges ca 4,5cm ,foran går det fint ! man ligger også helt i grenseland av hvor mye man kan heve bilen på grunn av at fremre innfestning av bakre mellomaksling er av slip yoke type (at sleiden på mellom akslingen sitter på utgående aksel ifra fordelingkassa, ikke på selve mellomakselen ! ) på jeep wrangler som også har slip yoke, får man kjøpt ett såkalt slip yoke eliminator kit, og kan således fjerne det problemet, den muligheten har ikke vi !! (hvis det ikke eksisterer eldre trooper kasser uten da ! )
men det går ! og det er det viktigste hehe, kan ikke merke noen vibrasjoner eller noe !
Og en fordel er ihvertfall att bilen fremdeles er relativt "myk" i fjæringen, noe den ikke blir med hevefjærer !
Ett annet "problem" er at platene som før var under fjærene, nå er oppå, og da blir også avstanden mellom støtdemper innfestningene kortere, noe som gjør att demperne blir presset helt i sammen ! men det er det flere løsninger på ! ikkeno problem !! hehe
Jeg tror Steinar vet hvilke jeep fjærer som eventuelt passer

Håper dette gjør tingene litt klarere Hehe !!!

Opprinnelig postet av Curre




Hei Curre!
Det er sveiset fast et par "anlegg" på akslene, eller hva en skal kalle det, som ligger ann mot fjærene, kutter du løs disse og sveiser dem fast på øversiden istede?
AR
hær kain du se anlegget mot fjærene som jeg mener.

#80 yeyeye

yeyeye

    londonbusseier

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 804 Innlegg:

Posted 24 August 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Da har "Kåre Korando" vandret til Granlunds garage. Her er noen av restene. I tillegg finnes org motor og gir. Samt tank og intrumenter.
For de som lurer på større motor, ble bilen også levert orginalt med en bensinmotor på 4,2 liter - 258 cid 114 PS. Litt høyere utveksling, men eller samme data poå bilen. Ergo større motor burde bli godkjent

Jo-king

Bedre med ti biler i garasjen enn en på veien!

Opprinnelig postet av kenne-ny



hei Kenne-ny!

Lurer på om du virkelig mener at Ssang yong har levert Korando med 4,2 liter, eller om det er Jeep cj7 du mener!
AR